Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Nuorten naisten kenkien koot vain kasvavat: -"Ei enää edes 43-45 ole tavaton"

Vierailija
20.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20066363

"Nykyisin 41 on todella tavallinen kenkäkoko naisille. Kokoa 42 myydään kaikissa malleissa ja kokoa 43 naisille kysytään jatkuvasti. Tällainen ei ole meillä mitenkään epätavallista tai poikkeavaa, vaan ihan arkipäivää. Pitkän, hoikan nuoren naisen jalka saattaa olla jopa kokoa 44 tai 45.

Vielä 1970-1980-luvulla kaupoissa ei kannattanut pitää yli 38 meneviä naisten kokoja, sillä asiakaskuntaa ei ollut."

Kommentit (564)

Vierailija
1/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Omalla tyttärellänikin kengänkoko alkaa nelosella. Tosin hänellä on pituuttakin 180 cm.

Vierailija
2/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nuorilla syystä jalka kasvaa? Ei nyt pituus ole niin paljoa kasvanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän sitä olla kunnon räpylä kun massaakin löytyy kolmen edestä.

Vierailija
4/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Olen 178cm ja kengän koko on 39. 

Vierailija
5/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin? ei evoluutio toimi parin vuosikymmenen aikajänteellä vaan satojen tuhansien vuosien. noin nopealle muutokselle ei ole muuta selitystä kuin se että niiden tytärten isät ovat pitkiä/isokokoisia.

ennen oli muita painotuksia kuten raha, ammatti, tai ihan vaan se ettei joudu olemaan yksin. nykyään monelle on kynnyskysymys esim. se että miehen pitää olla pituussuunnassa huomattavasti naista isompi vaikka nainen olisi pätkä.

Vierailija
6/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 176cm pitkä, ja kengänkokoni on 42.

Vierailija
7/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalka kasvaa pituuskasvun kasvaessa

Vierailija
8/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini jalka oli 36, minulla 37 ja aikuisella tyttärellä 36. Mutta me olemmekin lyhyitä. 

Vierailija
9/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksuaaliselektio on mennyt siihen suuntaan että esim. pidemmillä miehillä on useita biologisia lapsia. Joskus monien eri naisten kanssa.

Onhan tuo muutos käsittämätön, valtaosassa maailman maita edes miesten kenkien keskimääräinen koko ei ole 42.

Vierailija
10/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole woken mukaan hyvä asia?

Vierailija
11/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot naisten jalat on kyllä...rumia.

Vierailija
12/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taannoisen tutkimuksen valossa suomalaisen naisen keskipaino noussut n. 20kg 40 vuodessa.

Kehopositiivisuutta vaiko jo hälyttävää terveyden kannalta?

Elinvuosien ennuste kääntyy seuraavaksi jälleen laskuun. 

Ei painolla ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse ole 172cm ja 95kg mutta jalkani on 39. Ollut teini-iästä eli geneettinen asia

Vierailija
13/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 176 cm pitkä ja nuorena jalankokoni oli 39,5. Molemmissa raskauksissa se levisi jonkin verran. Nyt vanhana ostan kenkäkokoa 40,5 tai 41.

Vanhat ostavat isoja kokoja, jos varpaissa on ongelmia ja niille pitää varata tilaa. Mutta että nuoret?

Minulla on aikuisia poikia, joiden pituus on 185-193, ja heidän kengänkokonsa on 44-45. 

Vierailija
14/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on woke ja missä voin tavata hänet?

Vierailija
15/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksuaaliselektio on mennyt siihen suuntaan että esim. pidemmillä miehillä on useita biologisia lapsia. Joskus monien eri naisten kanssa.

Onhan tuo muutos käsittämätön, valtaosassa maailman maita edes miesten kenkien keskimääräinen koko ei ole 42.

Ja sitten on myös poikkeamat tähän sääntöön ja joskus lapsesta vaan kasvaa "geenejään pidempi". Meillä tytär on isäänsä pidempi, kengänkoko yhden koon pienempi.

Vierailija
16/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on woke ja missä voin tavata hänet?

Tunnistat sen kyllä heti kun siihen törmäät.

Vierailija
17/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ihmiset enää halua tunkea jalkojaan liian pieniin kenkiin, kuten ennen on tehty.

Esimerkiksi tätini ja mummoni olivat sitä mieltä, että naisella ei saa olla yli 38 jalka. Tunkivat siis jalkansa 38 kenkiin, vaikka varpaat oli ihan lintassa ja varpaat venytti ja kulutti kengän kärkiosaa.

Vierailija
18/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 176 cm pitkä ja nuorena jalankokoni oli 39,5. Molemmissa raskauksissa se levisi jonkin verran. Nyt vanhana ostan kenkäkokoa 40,5 tai 41.

Vanhat ostavat isoja kokoja, jos varpaissa on ongelmia ja niille pitää varata tilaa. Mutta että nuoret?

Minulla on aikuisia poikia, joiden pituus on 185-193, ja heidän kengänkokonsa on 44-45. 

Saako tuollaisia 45 kanootteja edes normaalista vaatepuodista.

Ainakin ennen Intersportissa oli koripallo-osastolla miesten kenkiä 45-47 koossa

Vierailija
19/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ihmiset enää halua tunkea jalkojaan liian pieniin kenkiin, kuten ennen on tehty.

Esimerkiksi tätini ja mummoni olivat sitä mieltä, että naisella ei saa olla yli 38 jalka. Tunkivat siis jalkansa 38 kenkiin, vaikka varpaat oli ihan lintassa ja varpaat venytti ja kulutti kengän kärkiosaa.

Tämä on varmaan yksi syy, mutta ei tuo selitä kuin yhden kengännumeron kasvun. 

Vierailija
20/564 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taannoisen tutkimuksen valossa suomalaisen naisen keskipaino noussut n. 20kg 40 vuodessa.

Kehopositiivisuutta vaiko jo hälyttävää terveyden kannalta?

Elinvuosien ennuste kääntyy seuraavaksi jälleen laskuun. 

Ei painolla ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse ole 172cm ja 95kg mutta jalkani on 39. Ollut teini-iästä eli geneettinen asia

Tulit sitten keskustelemaan lukematta koko juttua. Siinä nimenomaan sanotaan, että painon nouseminen näkyy myös kengänkokojen suurenemisena. Siis yleisesti. Se että av-mamman jalka survotaan samaan kenkään oli paino mitä hyvänsä, ei muuta asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi