Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyykinpesu 60 asteessa

Vierailija
17.08.2024 |

Onko teillä tullut vaatteisiin vahinkoa jos olette pesseet ohjetta kuulemassa? Kun monesti 40 asteen ohjeen vaate tuntuu kestävän 60. Villa toki kutistuu, mutta onko tavallisille vaatteille tapahtunut mitään?

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin huuhteluaineiden käyttöä kannattaa välttää, jos haluaa puhtaita vaatteita ja vaatteiden kestävän. Etikassa on lähes kaikki huuhteluaineiden hyvät puolet ilman haittoja, joten sitä kannattaa käyttää jos jotain haluaa käyttää. Ja silloinkin tavallinen etikka on paras vaihtoehto eikä ne ylihintaiset pyykkietikat.

Pesuaineeksi tietty hajusteeton ja joutsenmerkillä varustettu.

Vierailija
62/115 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pestä 60 asteessa jos tulee puhtaaksi 40 asteessa. Säästyy sähköä.

Taannoin kun sähkön hinta oli korkeimmillaan, alensin astianpesukoneen pesun lämpötilaa ja se toimii hyvin. Sähköä säästyy kun pesuaika lyheni.

Miksi haista 40 asteen pesussa hiet säästäneillä vaatteilla, kun 60 asteessa saat myös hiet hävinneitä täysin puhtaita haisemattomia vaatteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari villapaitaa on tuhoutunut, kun mies pesi ne 60. Silloin vähän itketti.

Muuten kaikki kestänyt. Oon huomannut, että tekniset urheilupaidat saattaa jotkut kiristyä.

Monissa teknisissä paidoissa on pesuohjeena 60 astetta, ainakin Rukalla.

Vierailija
64/115 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari villapaitaa on tuhoutunut, kun mies pesi ne 60. Silloin vähän itketti.

Muuten kaikki kestänyt. Oon huomannut, että tekniset urheilupaidat saattaa jotkut kiristyä.

Monissa teknisissä paidoissa on pesuohjeena 60 astetta, ainakin Rukalla.

Nykyään on myös 60 astetta kestäviä goretex kalvollisia työvaatteita. Kehitys kehittyy, eikä se kehitys tarkoita sitä, että kaikki pitäisi pestä 20 asteessa 

Vierailija
65/115 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvikseen vaihtelun vuoksi pesumerkinnät laitettu erilaisiksi.  Turha niitä vilkuilla.

Jos asiaan perehdyt niin huomaat, että ne on monessa tapauksessa mitä sattuu.

Vierailija
66/115 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdet eksyneet rintsikat vähän kulahtivat, eivät ole enää niin napakat.

Villasukasta tuli huovutettu minisukka.

Yksistä alkkareista kuminauha kuoleentui.

Oikeastiko jotkut alushousut käskee pesulappu pesemään ALLE 60 asteessa?? 

Valitettavan monessa

Vierailija
67/115 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Froteepyyhkeiden pesuohjeet on myös huuhaata. Hyvin menee 90 asteessa vaikka ohjeessa olisikin 60

Vierailija
68/115 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värithän siinä haalistuu (nopeammin kuin muuten). Ehkä ei ongelma, jos käyttää muutenkin pastellisävyjä.

Vierailija
69/115 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirryttiin lasten tulon myötä käyttämään enimmäkseen 60 asteen pesua. Alkuun oli puklula, sen jälkeen ruokatahroja eikä sen pk:n lattia ole puhtaimmasta päästä ja se ei jää huomaamatta vaatteista. Samoin pepun pyyhkimisen opettelu alkuun jättää jarrujälkensä. Pyykit on jo pidemmän aikaan pesty kuudessäkympissä ja eron todella huomaa nenällään ihan heti jo pyykkejä kuivumaan ripustaessa. Ja ne vauriot, kuten täällä moni muu on sanonut samaa. Ainoastaan joitakin kertoja lasten paidoista on lähteny kuvat pyykkikoneessa. Kerran asiasta on pienet itkut tirautettu, mutta muutoin ei ole menoa haitannut. Lapset on ymmärtäneet kun olen sanonut, ettei asialle voi mitään kun kone ne vaatteet pesee.

Vierailija
70/115 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen melkein kaikki pyykki pestiin 60 asteessa tai jopa kuumemmassa. Varsinkin lastenvaatteet oli kuudessakympissä pestävää, mut silloin niissä ei ollut mitään painettuja kuvia.

Vierailija
71/115 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värithän siinä haalistuu (nopeammin kuin muuten). Ehkä ei ongelma, jos käyttää muutenkin pastellisävyjä.

Sanoisin että ei haalistu lämmön vaikutuksesta. Pesuaineen sisältö ratkaisee, eli onko happeen perustuvia valkaisuaineita.

Vierailija
72/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään syytä pestä 60 asteessa muita kuin pyyhkeet ja lakanat. Olen luullut olevani neuroottinen, mutta tätä bakteerikammoa mulla ei sentään ole. Täällä mökillä pesen 20 asteessa alushousut ja hyvin puhdistuvat. 

Ei tää ole mikään mikrobiologian asia, vaan ihan puhtauden asia. Vaatteet yksinkertaisesti tulee puhtaammiksi ja minä ainakin huomaan sen nenälläni. Hajun tai hajuttomuuden eron huomaa sekä vaatteista että pesukoneesta.

Vierailija
73/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje sanoo pestävä 40 mutta minä minä minä tiedän paremmin ja pesen 60 joskus jopa 90

Zeesus näitä ihmisiä...

Vierailija
74/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen villasukat sopi juuri ja juuri nukelle, kun joutuivat liian rajuun pesuun. Käytän paljon silkkipaitoja, niitä ei auta pestä 60 asteessa.  Mutta pesen ne aina kertakäytön jälkeen. Muut kyllä ovat kestäneet 60 asteen.

Vierailija
75/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen pyykkini 1200 ei haise ikinä pyykki jälkeenpäin esim. Hielle, mutta toisaalta ei kyllä löydy koneesta pyykkiä pesun jälkeen...

Nooh ainakin tulee puhdasta!

Vierailija
76/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytättekö ohjelmaa , joka pesee 1,5 tuntia vai 3,5 tuntia vai jotain siltä väliltä? Koneissa on tosi pitkiä pesuaikoja. itse olen erittäin tarkka värien erillään pesijä, joten koneellisiä tulee useita , vaikkakin vain muutama vaate kerrallaan.

Vierailija
77/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdasta ei tule kuin kuudessakympissä.

Neuleet neljässäkympissä, niiden allahan on pidetty t-paitaa.

Vierailija
78/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.

Materiaalit on huonontuneet. 80-luvulla t-paidat ja farkut kesti vuosia kuudenkympin pesuja ja nykykoneet on hellävarasempia... silti eka pesu on monelle t-paidalle liikaa. Ei niitä voi kylmemmässäkään pestä kun haisevat sitten hielle pesusta huolimatta.

Jännä, oman perheen pyykin saan puhtaaksi 40C. Onko pesu,

Ette vaan ole niin hapokkaita,  luultavasti normaalipainoinen perhe.  Kyllä meilläkin puhdistuu 40 asteessa.

Vierailija
79/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.

Voi vi-tun vaatesuunnittelija. Itse olisin vähemmällä tekstillä päässy samaan. Ihan vm-71 olen. 

Vierailija
80/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

13/79, pas-ka haisee, ei tuoksu!