Pyykinpesu 60 asteessa
Onko teillä tullut vaatteisiin vahinkoa jos olette pesseet ohjetta kuulemassa? Kun monesti 40 asteen ohjeen vaate tuntuu kestävän 60. Villa toki kutistuu, mutta onko tavallisille vaatteille tapahtunut mitään?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.
Omien kokemusten mukaan ei ainakaan haalistu eikä mene rikki, sen sijaan viileämpi pesu jättää hajuja
Printti t-paidasta lähti vähän printtiä, ei pahasti mutta sillain hilseilevästi sieltä täältä. Pakko se oli pestä kuumassa kun se eltaantunut haju ei vaan lähteny neljäskypäs. Sama homma treenirintsikoille (1 käyttökerta), se haju ei lähe muuten ku kuudenkympin pesussa. Haisevat collegepaidat oon kanssa pessy kuumas eikä olleet moksiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on pyykkiväsymys. Kukaan ei jaksa pestä paria pinkkiä paitaa 30c:ssä, yhtä turkoosia urheilukerrastoa 40c:ssä, kolmea mustaa toppia 30c:ssä ja yhtä mustaa hienohienopesun vaativia housuja 40c:ssä. Oikeastaan 30c materiaalit voitaisiin kieltää lailla...
Meillä on kaksi lasta ja heillä harrastuksia mistä pyykkiä tulee. Sula mahdottomuus noudattaa joka ohjetta pilkulleen.
Vierailija kirjoitti:
Yhdet eksyneet rintsikat vähän kulahtivat, eivät ole enää niin napakat.
Villasukasta tuli huovutettu minisukka.
Yksistä alkkareista kuminauha kuoleentui.
Mä olen pessyt villasukkiakin kuudessakympissä. Hyvin on kestäneet. Ja kun nyt joku vinkuu etteivät ole oikeata villaa niin joo ei varmaan olekaan mitään 100% mutta ovat kumminkin niitä ihan perus villasukkia mitä voi ostaa käsityöläispuodeista/myyjäisistä/joulupuodeista tms. Mitä lie lankaa niissä sitten käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen yhdestä paidasta lähtenyt kuva. Pipo kutistui.
Tässä 10v 60c pesujen tuho saldo lapsiperheessä.
Hyvä tuuri ollut, meillä on vuosien varrella lähtenyt kyllä enemmän kuin 1 -2 kuvaa lasten paidoista kun on kuudessakympissä pesty
Etenkin valkoiset ja vaaleat vaatteet kannattaa pestä 60 asteen ohjelmassa valkaisevalla pesuaineella, jotta ne pysyvät valkoisina. Vastaavasti jotkut tummat farkut voi hyvin pestä 40 asteen ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.
Mitä on pyykkikristalli? Kuulostaa ihan joltain hihhulihommalta.
Tarkoittaako laadukas pyykkietikkaa raakaa etikkaa? Noita pyykkietikoita ei tulisi kovin käyttää, koska koneen muovi- ja kumiosat eivät ole suunniteltu happamaan ja suurinosa noista käsiteltyistä pyykkietikoista sisältää öljyjä, joita ei yksikään kangas kestä pidemmällä juoksulla ja niitä ei pitäisi käyttää. Mutta toki tuo raakaetikka on ehkä kerran vuodessa ihan ok käyttää koneessa.
T: DI, joka suunnittelee kodinkoneita.
Pesen kaiken 60 asteessa, ei ole ikinä yksikään vaate mennyt pilalle. Ei edes villasukat.
Mulla oli pesukone, jossa oli valittavissa 75 C lämpötila. Yli kuudenkympin kuin menee niin se kaiketi aktivoi tiettyjen pesuaineiden valkaisuaineen toimimaan tehokkaammin. Kerran tässä 75 C pesussa punainen huppari laski väriä niin paljon, että se värjäsi muuta pyykkiä. Siinä on minun yksi harvoista lämmöllä aikaansaaduista vahingoista pyykinpesussa.
Miksi pestä 60 asteessa jos tulee puhtaaksi 40 asteessa. Säästyy sähköä.
Taannoin kun sähkön hinta oli korkeimmillaan, alensin astianpesukoneen pesun lämpötilaa ja se toimii hyvin. Sähköä säästyy kun pesuaika lyheni.
En ole huomannut.
En tosin omista herkemmistä materiaaleista valmistettuja vaatteita.
Hyvin on kestäneet. Pesen kaikki perusvaatteet 60. Joskus jotkut printit ja kuvat haalistuneet, yksiväriset taas ei ole menneet miksikään. Käytän tummille ja vaaleille vaatteille omia pesuaineita jotka pitää värit paremmin.
Alushousut, sukat, lakanat ja pyyhkeet pesen 60, koska pöpöt ei kuole muuten.
Pari villapaitaa on tuhoutunut, kun mies pesi ne 60. Silloin vähän itketti.
Muuten kaikki kestänyt. Oon huomannut, että tekniset urheilupaidat saattaa jotkut kiristyä.
Yhden lapsen neuleen olen saanut pilalle 60 asteen pesussa, mutta se olikin jotain ihme tekokuitua ja tapahtui vahingossa (rikki menossa ollut pesukone päätti pestä 40 ohjelman sijaan 60:ssä).
Muuten olen kyllä jopa teknisiä urheiluvaatteita pessyt 60:ssä ilman, että ne menisivät pilalle. Kaikkean en pese 60:ssä, herkimmät laitan 40:iin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdet eksyneet rintsikat vähän kulahtivat, eivät ole enää niin napakat.
Villasukasta tuli huovutettu minisukka.
Yksistä alkkareista kuminauha kuoleentui.
Mä olen pessyt villasukkiakin kuudessakympissä. Hyvin on kestäneet. Ja kun nyt joku vinkuu etteivät ole oikeata villaa niin joo ei varmaan olekaan mitään 100% mutta ovat kumminkin niitä ihan perus villasukkia mitä voi ostaa käsityöläispuodeista/myyjäisistä/joulupuodeista tms. Mitä lie lankaa niissä sitten käytetty.
7 veljestä ja Nalle kestävät 90 asteen pesun. Vähän ohenevat ja väri haalistuu niin, että parista kyllä erottaa, kumpi sukka on pesty kuumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Materiaalit on huonontuneet. 80-luvulla t-paidat ja farkut kesti vuosia kuudenkympin pesuja ja nykykoneet on hellävarasempia... silti eka pesu on monelle t-paidalle liikaa. Ei niitä voi kylmemmässäkään pestä kun haisevat sitten hielle pesusta huolimatta.
Jännä, oman perheen pyykin saan puhtaaksi 40C. Onko pesu,
Voi olla pehmeämpi vesi taustalla tuohon. Pohjavesihän on kovaa, pintavedestä tehty vesijohtovesi on paljon pehmeämpää.
Itselläni on kämpillä erittäin pehmeä vesi, jos käyn muualla suihkussa niin ei meinaa saippuat huuhtoutua pois läheskään yhtä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pestä 60 asteessa jos tulee puhtaaksi 40 asteessa. Säästyy sähköä.
Taannoin kun sähkön hinta oli korkeimmillaan, alensin astianpesukoneen pesun lämpötilaa ja se toimii hyvin. Sähköä säästyy kun pesuaika lyheni.
Siksi, kun ei tule puhtaaksi ja joutuu pesemään useammin.
Sellaiset kuvat eivät kestä, jotka ovat jotenkin muovisia. Kankaisiin painetut kuviot kyllä kestävät. Punainen on väri, joka irtoaa herkästi matalassakin lämmössä ja värjää muita vaatteita.
Nuorison vaatteet joissa printtejä haalistuvat ja nuori saattaa suuttua.
Mulla myös ainoat ja samalla aika ärsyttävätkin vahingot on olleet sitä kun lastenvaatteista lähtee kuvat pyykissä. Siinä iässä kun niitä lapset haluaa käyttää, vaatteet on usein kovin sottaisia ja varmaan itse kukin on sekä lapsena että myöhemmin vanhempana kokenut sen, että Murphyn laki iskee pyykkiä pestessä ja juurikin sen lapsen lempi paidan kuva lähtee pesussa