Pyykinpesu 60 asteessa
Onko teillä tullut vaatteisiin vahinkoa jos olette pesseet ohjetta kuulemassa? Kun monesti 40 asteen ohjeen vaate tuntuu kestävän 60. Villa toki kutistuu, mutta onko tavallisille vaatteille tapahtunut mitään?
Kommentit (115)
Tähän mennessä en ole onnistunut pilaamaan yhen yhtä vaatetta vaikka aina pesen pyykit 60 asteessa. Ihan kaikki. No, villavaatteet pesen hienopesussa mutta muuten ihan joka ikisen vaatekappaleen heitän kuuteenkymppiin.
Pesin joskus alemmissa lämpötiloissa ja mun nenään pyykit alkoi haista pikkuhiljaa tunkkaiselle, vaikka kuinka käytin oikeita pesuaineita ja pyykkietikkaa yms. Joten siirryin takaisin korkeampaan pesulämpötilaan. Nyt on puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Nuorison vaatteet joissa printtejä haalistuvat ja nuori saattaa suuttua.
Nuoriso voi pestä itse vaatteensa miten parhaiten tahtoo.
T-paidat ja farkut kutistuu yli 40 asteessa. Nykyiset pesuaineet pesee matalammissakin lämpötiloissa jopa 20 asteessa tulee puhdasta.
Huuhteluaineet tuhoaa vaatteet ja pelkkä turhake ympäristömyrkky.
Koneissa on lyhyt ohjelma joka riittää hyvin normaalikäytössä likaantuneille vaatteille.
Vierailija kirjoitti:
Printti t-paidasta lähti vähän printtiä, ei pahasti mutta sillain hilseilevästi sieltä täältä. Pakko se oli pestä kuumassa kun se eltaantunut haju ei vaan lähteny neljäskypäs. Sama homma treenirintsikoille (1 käyttökerta), se haju ei lähe muuten ku kuudenkympin pesussa. Haisevat collegepaidat oon kanssa pessy kuumas eikä olleet moksiskaan.
Oletko ajatellu käydä lääkärissä jos tulee pahoja hajuja ihosta vaatteisiin. Voi olla merkki vakavasta sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorison vaatteet joissa printtejä haalistuvat ja nuori saattaa suuttua.
Nuoriso voi pestä itse vaatteensa miten parhaiten tahtoo.
Jep, tämä motivoi nuoret hoitamaan itse pyykkinsä. Pienempien lasten kohdalla vanhemmat on joko hankkimatta vaatteita, joissa on näitä huonoja printtejä tai jos niitä on pakko ostaa, niin kohtaavat itse lasten itkut jos se kumitahnaprintti lähteekin pesussa pois.
Vierailija kirjoitti:
T-paidat ja farkut kutistuu yli 40 asteessa. Nykyiset pesuaineet pesee matalammissakin lämpötiloissa jopa 20 asteessa tulee puhdasta.
Koneissa on lyhyt ohjelma joka riittää hyvin normaalikäytössä likaantuneille vaatteille.
No ei kutistu. Ja siitä vaan kokeilemaan 20 asteen näennäistä pesua lasten ruokatahraisille tai teinin hikisille vaatteille.
Huvikseen vaihtelun vuoksi pesumerkinnät laitettu erilaisiksi. Turha niitä vilkuilla.
En näe mitään syytä pestä 60 asteessa muita kuin pyyhkeet ja lakanat. Olen luullut olevani neuroottinen, mutta tätä bakteerikammoa mulla ei sentään ole. Täällä mökillä pesen 20 asteessa alushousut ja hyvin puhdistuvat.
Mulle on todella tärkeää, että vaate pysyy pehmeänä ja mukavan tuntuisena iholla. Siksi en käytä kuivausrumpuaksan. En ymmärrä miten ihmiset pystyy käyttämään koviksi koppuroiksi pestyjä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on todella tärkeää, että vaate pysyy pehmeänä ja mukavan tuntuisena iholla. Siksi en käytä kuivausrumpuaksan. En ymmärrä miten ihmiset pystyy käyttämään koviksi koppuroiksi pestyjä vaatteita.
Olen samaa mieltä, mutta. EIhän se kuivausrumpu todellakaan koppuroita vaatteita vaain päin vastoin. Sillä se maksimaallinen pehmeys saadaan aikaan. Nykyään kaikki pyyhkeet menee aina kuivausrummun läpi. Muuaalla, vaikkapa omien vanhempieni luona saunoessa huomaa eron kun siellä ei kuivuria käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Mikään aine ei pese kunnolla 20 asteessa saati puhdista vaatetta. Kyllä 40 astetta on ihan ehdoton minimi kaikelle paitsi villalle ja muutamalle muulle harvinaisemmalle kuidulle.
Lyhyt ohjelma jättää pesuainejäämiä joten sitäkään ei voi suositella ellei ole valinnut riittävästi lisähuuhteluja kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.
Mitä on pyykkikristalli? Kuulostaa ihan joltain hihhulihommalta.
Tarkoittaako laadukas pyykkietikkaa raakaa etikkaa? Noita pyykkietikoita ei tulisi kovin käyttää, koska koneen muovi- ja kumiosat eivät ole suunniteltu happamaan ja suurinosa noista käsiteltyistä pyykkietikoista sisältää öljyjä, joita ei yksikään kangas kestä pidemmällä juoksulla ja niitä ei pitäisi käy
Ei ne muovi- tai kumiosat etikasta miksikään mene koneen elinkaaren aikana. En tiedä mistä tämä urbaani legenda on saanut alkunsa. Syy miksei joihinkin koneisiin suositella pyykkietikkaa on automaattisen pesuaineannostelijan piirilevy tai pumpun liitokset, joita ei ole suojattu kunnolla. Etikka kun haihtuessaan aiheuttaa syöpymää sähköosiin.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut pestä pyykkiä vielä kovin pitkään ja uskot vielä pesuainemainoksia. Sitten, kun sinullakin on varaa hankkia laadukkaampia vaatteita, huomaat että kunnon puuvillaiset T-paidat kestävät 90-asteisen pesun.
Ihon rasva kertyy vaatteiden kuituihin ja se ei irtoa kokonaan edes 60 asteen pesussa eikä varsinkaan 40 asteessa. 90 astetta on tarpeen silloin tällöin varsinkin lakanoille ja pyyhkeille.
Vierailija kirjoitti:
Huvikseen vaihtelun vuoksi pesumerkinnät laitettu erilaisiksi. Turha niitä vilkuilla.
Itse asiassa pesumerkinnät voivat paljastaa huonon laadun. Jos puuvillavaatteen pesuohje on 40 astetta tai alhaisempi, se paljastaa, että vaate on niin heikkolaatuinen, että saumat kiertävät ja ratkeavat ja vaate nukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.
Materiaalit on huonontuneet. 80-luvulla t-paidat ja farkut kesti vuosia kuudenkympin pesuja ja nykykoneet on hellävarasempia... silti eka pesu on monelle t-paidalle liikaa. Ei niitä voi kylmemmässäkään pestä kun haisevat sitten hielle pesusta huolimatta.
Jännä, oman perheen pyykin saan puhtaaksi 40C. Onko pesu,
Liasta puhtaaksi kyllä saat, mutta et hiestä. Todnäk haisette koko perhe eltaantuneelle hielle ainakin ulkopuolisten ihmisten nenissä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä, että kuivausrummussa vaatteet pehmenevät? Hajua niihin kyllä tulee koneessa kuivatessa, mutta pehmeitä ovat.
Minä en ymmärrä, miten joku saa vaatteista pesemällä kovia koppuroita ja olen pessyt pyykkiä kohta 50 vuotta. Tai no, onhan jotkut märkänä kuivaan ripustetut aika kovia, kun materiaali on sen laatuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Printti t-paidasta lähti vähän printtiä, ei pahasti mutta sillain hilseilevästi sieltä täältä. Pakko se oli pestä kuumassa kun se eltaantunut haju ei vaan lähteny neljäskypäs. Sama homma treenirintsikoille (1 käyttökerta), se haju ei lähe muuten ku kuudenkympin pesussa. Haisevat collegepaidat oon kanssa pessy kuumas eikä olleet moksiskaan.
Oletko ajatellu käydä lääkärissä jos tulee pahoja hajuja ihosta vaatteisiin. Voi olla merkki vakavasta sairaudesta.
En usko, että mikään minun sairauteni voisi aiheuttaa pahaa hajua vaikkapa vieraspyyhkeisiin. Kyllä se on huono pesu ja minun "sairauteni" paranee kummasti, kun laitan pyykkikoneeseen lisää vettä ja tarpeeksi lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutistuminen on se mitä yleensä tapahtuu. Jossain vaatteissa voi langat sulaa ja ompeleet aueta.
Päin vastoin mulla taas venyi paidat. Ihmettelin jo, että mikä on vikana. Paino pysyi samana, mutta paidat tuntui löysiltä, vaikka en laihduttannu. No aloin pesemään uusia paitoja 40 ja pysyvät hyvinä.
Teeppareissa oleva elastaani ei kestä pesuja niin paljon kuin puuvilla. Ne lopuksi venyvät myös 40 pesuissa suht samaan aikaan kuin 60 asteessakin.
Oikeastiko jotkut alushousut käskee pesulappu pesemään ALLE 60 asteessa??