Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyykinpesu 60 asteessa

Vierailija
17.08.2024 |

Onko teillä tullut vaatteisiin vahinkoa jos olette pesseet ohjetta kuulemassa? Kun monesti 40 asteen ohjeen vaate tuntuu kestävän 60. Villa toki kutistuu, mutta onko tavallisille vaatteille tapahtunut mitään?

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje sanoo pestävä 40 mutta minä minä minä tiedän paremmin ja pesen 60 joskus jopa 90

Zeesus näitä ihmisiä...

Eipä ole vaatteet menneet miksikään, vaikka pesen ne kuudessakympissä.

Toisaalta hyvin olen pärjännyt kun olen pessyt 30 asteessa. Ero tulee sähkön kulutuksessa. Miksi kuluttaisin enemmän sähköä, jos en käytännössä huomaa vaatteissa mitään eroa?

Sä et itse huomaa sitä hajua.

Vierailija
102/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö ohjelmaa , joka pesee 1,5 tuntia vai 3,5 tuntia vai jotain siltä väliltä? Koneissa on tosi pitkiä pesuaikoja. itse olen erittäin tarkka värien erillään pesijä, joten koneellisiä tulee useita , vaikkakin vain muutama vaate kerrallaan.

Osta värin- ja liankerääjäliinoja. On pelastanut pientalouden pyykkirumban, ei tarvitse hillota likapyykkejä enää vaan kaikki saman kuumuuden vaativat pyykit samaan koneeseen liinojen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.

Materiaalit on huonontuneet. 80-luvulla t-paidat ja farkut kesti vuosia kuudenkympin pesuja ja nykykoneet on hellävarasempia... silti eka pesu on monelle t-paidalle liikaa. Ei niitä voi kylmemmässäkään pestä kun haisevat sitten hielle pesusta huolimatta.

Jännä,

Se etikka haisee kuivuttuaan oksennukselle. Sinä vaan itse et taida sitä haistaa enää. 

Vierailija
104/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesuohjeissa on 30 tai 40 ihan siitä syystä, että sillä nyt ei mitään tuhoa tyhminkään saa aikaiseksi. Ei se silti tarkoita, että vaate sillä tulisi puhtaaksi tai että ei kestäisi korkeampaa lämpötilaa. Ihan perusasia on, että alle 60 ei kunnolla puhdista kuona-aineita. Vaate saattaa vaikuttaa puhtaalta, mutta siihen kertyy rasva- ja hikijäämiä, ulostebakteereja jne. Jonkin ajan päästä sen kyllä hajusta ja harmaudesta huomaa ne, joille vastaavaa ei käy. Kohde itse ei tietenkään havaitse asiaa, koska silmä ja nenäkin tottuu pitämään sitä normaalina. Ei hometalossa asuvakaan itse useinkaan tiedosta haisevansa homeelta. Sama homma tässä.

Se 30 tai 40 tarkoittaa yleensä sitä, että vaate on värjätty noissa lämpötiloissa. Kun ne vaatteet pesee ennen käyttöönottoa noissa lämmöissä tai max kerran ekan käytön jälkeen, voi ne seuraavissa pyykeissä laittaa huoletta 69 asteeseen, jos vaatteen kuitu muuten sen kestää.

Vierailija
105/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.

Materiaalit on huonontuneet. 80-luvulla t-paidat ja farkut kesti vuosia kuudenkympin pesuja ja nykykoneet on hellävarasempia... silti eka pesu on monelle t-paidalle liikaa. Ei niitä voi kylmemmässäkään pestä kun haisevat sitten hielle pesusta huolimatta.

Koskaan ole pessyt farkkuja kuudessakympissä. 70-luvulla ne pestiin harjalla ja mäntysuovalla ihan käsin. Silloin farkut oli oikeita farkkuja, ei näitä nykyajan elastaaniversioita. Nämä eivät kestä pesua 60asteessa senkää vertaa, elastaani kuoleutuu vähemmälläkin, ja lopulta varmasti. 

Vierailija
106/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihon rasva kertyy vaatteiden kuituihin ja se ei irtoa kokonaan edes 60 asteen pesussa eikä varsinkaan 40 asteessa. 90 astetta on tarpeen silloin tällöin varsinkin lakanoille ja pyyhkeille.

Tässä on perää. Pesuohjelman pitää myös olla riittävän pitkä. Jos lämpötilaa vaikka laskee 60 --> 40 asteeseen, niin vastaavasti pesuohjelman pitäisi pidentyä. Tunnin pikaohjelma ei riitä liottamaan vaatteista rasvaa ja muuta likaa pois, mielummin vähintään n. 2-tunnin pesuohjelma ja tuo 60-asteen lämpötila, jos vaan vaatteet sen lämmön kestää, jos ei kestä, niin pesuohjelma vielä pidemmäksi. Voi tuntua hurjalta joku 3-4 tunnin pesu, mutta ei ne pitkät ohjelmat siellä turhaan ole.

Katsokaa TikTokista "kaisanmukana" klippejä. Hän on muoti- ja kauneustoimittaja ja antaa paljon erinomaisia vinkkejä vaatteiden pesuun ja hoitoon ylipäätään. Olen mies ja seuraan mielenkiinnolla h

Pesukoneesta, sen asetuksista ja veden käytän määrästä se on kiinni. Mulla eniten käyttämäni 40-ohjelma lisähuuhtelulla vie tunnin ja 60-ohjelma lisähuuhtelulla vie 1 tunti 45 minuuttia. Takuulla puhdasta tulee, katsos kun se on sen verran vanha pesukone, joka osaa käyttää tarpeeksi vettä.

Vierailija
107/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje sanoo pestävä 40 mutta minä minä minä tiedän paremmin ja pesen 60 joskus jopa 90

Zeesus näitä ihmisiä...

Toisaalta hyvin olen pärjännyt kun olen pessyt 30 asteessa. Ero tulee sähkön kulutuksessa. Miksi kuluttaisin enemmän sähköä, jos en käytännössä huomaa vaatteissa mitään eroa?

Haisuli! Eikö jo lähiympäristösi sinua moiti? Toivottavasti et kulje kovin taajaan yleisillä paikoilla.

Vierailija
108/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zeesus näitä ihmisiä...

Haisuli! Eikö jo lähiympäristösi sinua moiti? Toivottavasti et kulje kovin taajaan yleisillä paikoilla.

Eikä hississä. Mun naapurin vaatteet haisevat vanhalta tiskirätiltä jopa hänen jo poistuttuaan. 

Vierailija
109/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteessa siis pesen melkein kaiken. Lasten kuvalliset vaatteet on ainut, joiden kanssa tulee yllätyksiä. Pari ekaa kertaa pesen ne 40 ja sen jälkeen pienellä riskillä 60 kuten muukin pyykki. Yleensä ne sen kestää, mutta joskus jäävät pesukoneeseen. Muutamaan kertaan oon pikkusen aiheesta joutunutta muuntamaan totuutta ja sanomaan lapsille, että kuvat lähti pesussa koska pesukoneemme on niin tehokas.

Vierailija
110/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö ohjelmaa , joka pesee 1,5 tuntia vai 3,5 tuntia vai jotain siltä väliltä? Koneissa on tosi pitkiä pesuaikoja. itse olen erittäin tarkka värien erillään pesijä, joten koneellisiä tulee useita , vaikkakin vain muutama vaate kerrallaan.

Ota rennommin, yllätyt. Vaateet eivät värjää helposti toisiaan. Uudet farkut ja muita poikkeuksia varmasti on. Värin lähtö pesussa suurissa määrin kuuluu menneisyyteen. Pienen muistutuksen sain tästä kun mökiltä tuli pesuun joku yli 30 vuotta vanha college joka aiheutti uskomattoman väri shown pesussa

Vierailija
111/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös ainoat ja samalla aika ärsyttävätkin vahingot on olleet sitä kun lastenvaatteista lähtee kuvat pyykissä. Siinä iässä kun niitä lapset haluaa käyttää, vaatteet on usein kovin sottaisia ja varmaan itse kukin on sekä lapsena että myöhemmin vanhempana kokenut sen, että Murphyn laki iskee pyykkiä pestessä ja juurikin sen lapsen lempi paidan kuva lähtee pesussa 

Lapsen kuvallisen lempipuseron voi panna isoon pesupussiin ja sitten pestä muun pyykin kanssa. Kokeilepa tätä! Huomasin, että yksi mieluinen pipo  säilyi paremman näköisenä, kun se pestiin pesupussissa. Olisinpa tiennyt tämän aikaisemmin.

Hyvä idea, enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi. Lasten paidat ja housut on niitä, mitä todellakin pesen 60 asteessa, mutta sitten kun on näitä kuvia joista ei voi oikein tietää, että mikä kuudessakympissä pesun kestää ja mikä ei. Ja kun se pyykki pyörii lähtökohtaisesti kuudessakympissä niin ei oikein voi välttyä tilanteilta, missä lapsen lempipaita kulkeutuu kuuteenkymppiin muun pyykin mukana ja kuva häivää pesussa sen siliän tien! Kokeilllaan pesupussia jatkossa näille.

Vierailija
112/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorison vaatteet joissa printtejä haalistuvat ja nuori saattaa suuttua.

Tämä voi motivoida nuoren pesemään pyykit itse

Vierailija
113/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaiken pyykin 40 asteessa ja joskus tyhjän koneen 90 asteessa.

Vierailija
114/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen kaiken 60 asteessa, ei ole ikinä yksikään vaate mennyt pilalle. Ei edes villasukat. 

Jännää. Kyllä minulla on mennyt (ex laittoi villavaatteen 40 asteeseen, kutistui, jne.).

Minä pesen lakanat, pyyhkeet ja alkkarit 60 asteessa ja muut ohjeen mukaan. Käsinpesuohjelmalla herkimmät. Hyvä tulee. Kuulemma joidenkin vaatteet haisevat jos pesee viileämmäsä, ei mulla vaan koskaan (käytän myös hajustamatonta pesuainetta ja tavallista etikkaa). 

Vierailija
115/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen kaiken 60 asteessa, ei ole ikinä yksikään vaate mennyt pilalle. Ei edes villasukat. 

Jännää. Kyllä minulla on mennyt (ex laittoi villavaatteen 40 asteeseen, kutistui, jne.).

Minä pesen lakanat, pyyhkeet ja alkkarit 60 asteessa ja muut ohjeen mukaan. Käsinpesuohjelmalla herkimmät. Hyvä tulee. Kuulemma joidenkin vaatteet haisevat jos pesee viileämmäsä, ei mulla vaan koskaan (käytän myös hajustamatonta pesuainetta ja tavallista etikkaa). 

Olet ilmeisesti tottunut siihen kuivuneen oksennuksen hajuun, mikä etikasta jää vaatteisiin.