Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyykinpesu 60 asteessa

Vierailija
17.08.2024 |

Onko teillä tullut vaatteisiin vahinkoa jos olette pesseet ohjetta kuulemassa? Kun monesti 40 asteen ohjeen vaate tuntuu kestävän 60. Villa toki kutistuu, mutta onko tavallisille vaatteille tapahtunut mitään?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen villasukat sopi juuri ja juuri nukelle, kun joutuivat liian rajuun pesuun. Käytän paljon silkkipaitoja, niitä ei auta pestä 60 asteessa.  Mutta pesen ne aina kertakäytön jälkeen. Muut kyllä ovat kestäneet 60 asteen.

Ihan perus villasukat kestää hyvin kuudenkympin pesun juurikaan kutistumatta. Juu, ei ole varmaan 100% käsintehtyä itsekasvatetun lampaan villaa mitä jokainen kunnon mamma ainoastaan käyttää villasukissaan, mutta minä juntti ostan myyjäisistä tms joulupuodeista villasukkia. En tiedä millä langalla on kudottu kun en siitä asiasta mitään ymmärrä mutta kuumapesunkestävät on olleet. 

Vierailija
82/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohje sanoo pestävä 40 mutta minä minä minä tiedän paremmin ja pesen 60 joskus jopa 90

Zeesus näitä ihmisiä...

Eipä ole vaatteet menneet miksikään, vaikka pesen ne kuudessakympissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reippasti vaan 60 asteseen nuo eko paska koneet tuskin lämmitävät vettä edes 40 asteseen. Eli paska pesiyty pyykin ajan myöttä . Kaiken mailman vinku intia valmistajat sitten leimavat tuottet 40 astetta vamuden vuoksi

Vierailija
84/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdet eksyneet rintsikat vähän kulahtivat, eivät ole enää niin napakat.

Villasukasta tuli huovutettu minisukka.

Yksistä alkkareista kuminauha kuoleentui.

Oikeastiko jotkut alushousut käskee pesulappu pesemään ALLE 60 asteessa?? 

Mulla on alushousuja, jotka pesuohje käskee pesemään 30 asteessa. Pesen kuitenkin 60, eikä ole mennyt miksikään.

Vierailija
85/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lalanat, pyhkeet ja perseen aluset 60, kaikki muu 40. Villa käsinpesu. Villakangastakki, ei pestä.

Vierailija
86/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.

Materiaalit on huonontuneet. 80-luvulla t-paidat ja farkut kesti vuosia kuudenkympin pesuja ja nykykoneet on hellävarasempia... silti eka pesu on monelle t-paidalle liikaa. Ei niitä voi kylmemmässäkään pestä kun haisevat sitten hielle pesusta huolimatta.

Jännä, oman perheen pyykin saan puhtaaksi 40C. Onko pesu,

Sisko ja pari kaveriakin taivastelevat näin. Eivät itse huomaa koko perheensä vaatteiden haisevan hitaasti kuivuneelta pyyhkeeltä. Myös värit on harmaantuneet, mutta kuulemma juuri 40 pesulla pysyvät niin hyvinä. Eivät siis sitäkään havaitse itse. Nimenomaan etikka ja 60 pesu puhdistaa vaatteet kunnolla, poistaa hajut ja pitää värit kirkkaina (kunhan lajittelu toimii).

Vierailija
87/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat ja pyyhkeet OK 60c . Muut pesen 40c tai alempikin jos herkemmässä materiaalista kyse. 60c pilaa alusvaatteet, kutistaa, haalistaa ja rikkoo kuituja vaatteissa. Valitetaan että materiaalit on huonontuneet, mutta pestään liian rajulla pesuasetuksella ja aineilla. Käytän hyvää pesuainetta, pyykkikristalleja sekä laadukasta pyykkietikkaa 40c pesussa, puhdasta ja raikasta tulee. Myös pesukoneella on merkitystä, meidän uusi kone pesee paljon paremmin kuin vanha. T. Vaatesuunnitelija.

Materiaalit on huonontuneet. 80-luvulla t-paidat ja farkut kesti vuosia kuudenkympin pesuja ja nykykoneet on hellävarasempia... silti eka pesu on monelle t-paidalle liikaa. Ei niitä voi kylmemmässäkään pestä kun haisevat sitten hielle pesusta huolimatta.

Jännä,

Sisko ja pari kaveriakin taivastelevat näin. Eivät itse huomaa koko perheensä vaatteiden haisevan hitaasti kuivuneelta pyyhkeeltä. Myös värit on harmaantuneet, mutta kuulemma juuri 40 pesulla pysyvät niin hyvinä. Eivät siis sitäkään havaitse itse. Nimenomaan etikka ja 60 pesu puhdistaa vaatteet kunnolla, poistaa hajut ja pitää värit kirkkaina (kunhan lajittelu toimii).

Mä pesen myös suurimman osan pyykistä kuudessakympissä, usein käytän myös ysikympin pesua lakanoissa ja pyyhkeissä. Ikinä ei ole ollut hajuhaittoja pesukoneessa mistä täällä monesti saa lukea, eikä pyykki haise edes silloin kun pyykki on ollut unohtuneena puoli vuorokautta pesun jälkeen koneessa. En myöskään käytä ikinä huuhteluainetta, pesuaine on tuoksutonta. 

Vierailija
88/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen melkein kaiken kuudessakympissä. Ainoastaan villavaatteet pesen kolmessakympissä. Lapsuudenkodissa käytettiin 40 ohjelmaa ja vaatteissa oli sellainen vahamainen pinta. Varmaan rasva pikkuhiljaa kertyi kuituihin.

Vierailija
89/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuohjeissa on 30 tai 40 ihan siitä syystä, että sillä nyt ei mitään tuhoa tyhminkään saa aikaiseksi. Ei se silti tarkoita, että vaate sillä tulisi puhtaaksi tai että ei kestäisi korkeampaa lämpötilaa. Ihan perusasia on, että alle 60 ei kunnolla puhdista kuona-aineita. Vaate saattaa vaikuttaa puhtaalta, mutta siihen kertyy rasva- ja hikijäämiä, ulostebakteereja jne. Jonkin ajan päästä sen kyllä hajusta ja harmaudesta huomaa ne, joille vastaavaa ei käy. Kohde itse ei tietenkään havaitse asiaa, koska silmä ja nenäkin tottuu pitämään sitä normaalina. Ei hometalossa asuvakaan itse useinkaan tiedosta haisevansa homeelta. Sama homma tässä.

Vierailija
90/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihon rasva kertyy vaatteiden kuituihin ja se ei irtoa kokonaan edes 60 asteen pesussa eikä varsinkaan 40 asteessa. 90 astetta on tarpeen silloin tällöin varsinkin lakanoille ja pyyhkeille.

Tässä on perää. Pesuohjelman pitää myös olla riittävän pitkä. Jos lämpötilaa vaikka laskee 60 --> 40 asteeseen, niin vastaavasti pesuohjelman pitäisi pidentyä. Tunnin pikaohjelma ei riitä liottamaan vaatteista rasvaa ja muuta likaa pois, mielummin vähintään n. 2-tunnin pesuohjelma ja tuo 60-asteen lämpötila, jos vaan vaatteet sen lämmön kestää, jos ei kestä, niin pesuohjelma vielä pidemmäksi. Voi tuntua hurjalta joku 3-4 tunnin pesu, mutta ei ne pitkät ohjelmat siellä turhaan ole.

Katsokaa TikTokista "kaisanmukana" klippejä. Hän on muoti- ja kauneustoimittaja ja antaa paljon erinomaisia vinkkejä vaatteiden pesuun ja hoitoon ylipäätään. Olen mies ja seuraan mielenkiinnolla hänen juttujaan siellä.

Vierailija
91/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen villasukat sopi juuri ja juuri nukelle, kun joutuivat liian rajuun pesuun. Käytän paljon silkkipaitoja, niitä ei auta pestä 60 asteessa.  Mutta pesen ne aina kertakäytön jälkeen. Muut kyllä ovat kestäneet 60 asteen.

Ihan perus villasukat kestää hyvin kuudenkympin pesun juurikaan kutistumatta. Juu, ei ole varmaan 100% käsintehtyä itsekasvatetun lampaan villaa mitä jokainen kunnon mamma ainoastaan käyttää villasukissaan, mutta minä juntti ostan myyjäisistä tms joulupuodeista villasukkia. En tiedä millä langalla on kudottu kun en siitä asiasta mitään ymmärrä mutta kuumapesunkestävät on olleet. 

Se villasukkien huopumattomuus riippuu ihan käytetyn langan huopuvuudesta. Monet villalangat on käsitelty siten, että langan suomut eivät ole enää avoinna, jolloin ne eivät huovu. Huopuminen tarvitsee myös mekaanisen liikkeen, siksi niitä huovutellaan usein pyykkikoneessa. Sinällään villahan kestää lämpöä, värjäyksessä niitä usein kuumennetaan jopa kiehuvassa väriliemessä, mutta silloin niitä ei saa silloin hämmellä, ettei huovu.

Vierailija
92/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi pesi kerran appiukon villahousut liian kuumassa  vedessä ja kyllä me tulokselle naurettiin. Ne oli n 90 cm kokoa, siis n2 v lapselle sopivat.😅

Minä pesin merinovillakerraston erehdyksessä 40 asteessa 30 asteen sijaan. Nyt se mahtuu meidän 12v lapselle. Alunperin kerrasto kokoa 44. Aika pienestä meni pilalle 😅

Vierailija
93/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje sanoo pestävä 40 mutta minä minä minä tiedän paremmin ja pesen 60 joskus jopa 90

Zeesus näitä ihmisiä...

Eipä ole vaatteet menneet miksikään, vaikka pesen ne kuudessakympissä.

Toisaalta hyvin olen pärjännyt kun olen pessyt 30 asteessa. Ero tulee sähkön kulutuksessa. Miksi kuluttaisin enemmän sähköä, jos en käytännössä huomaa vaatteissa mitään eroa?

Vierailija
94/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös ainoat ja samalla aika ärsyttävätkin vahingot on olleet sitä kun lastenvaatteista lähtee kuvat pyykissä. Siinä iässä kun niitä lapset haluaa käyttää, vaatteet on usein kovin sottaisia ja varmaan itse kukin on sekä lapsena että myöhemmin vanhempana kokenut sen, että Murphyn laki iskee pyykkiä pestessä ja juurikin sen lapsen lempi paidan kuva lähtee pesussa 

Lapsen kuvallisen lempipuseron voi panna isoon pesupussiin ja sitten pestä muun pyykin kanssa. Kokeilepa tätä! Huomasin, että yksi mieluinen pipo  säilyi paremman näköisenä, kun se pestiin pesupussissa. Olisinpa tiennyt tämän aikaisemmin.

Vierailija
95/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun oli ludeuhka (ei siis löytynyt meiltä vaan kuultiin, että mahdollisesti on meille kulkeutunut), niin heitin kaikki 60 asteen pesuun kaiken muun paitsi ulkovaatteet (jotka pakastin). Mikään ei mennyt pilalle. Ei edes minun alushepeneet tai halvat viltit.

Tuosta tapahtuneesta säikähdyksellä selvinneenä pesen nykyään enimmäkseen 60 asteen koneellisia.

Vierailija
96/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kyllä alkkareita pesupussissa joskus myös 60 asteessa ja kuntosalipaidat, joihin pinttynyt hien haju mikä ei lähde pois matalammassa asteessa. Rintsikoita en pese koskaan koneessa vaan aina käsin. Lakanat, froteepyyhkeet ja muut petivaatteet pesen silloin tällöin 90 asteessa. Jotkut t-paidat kestävät näköjään ihan hyvin 60 asteen pesun vaikka pesuohje neuvoo pesemään 40 asteessa, valkoiset paidat eivät tahdo pysyä valkoisina jos niitä pesee matalassa asteessa eikä myöskään valkoiset sukat joista halvat sellaiset eivät tahdo oikein kestää korkeita lämpötiloja.

Vierailija
97/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdet eksyneet rintsikat vähän kulahtivat, eivät ole enää niin napakat.

Villasukasta tuli huovutettu minisukka.

Yksistä alkkareista kuminauha kuoleentui.

Oikeastiko jotkut alushousut käskee pesulappu pesemään ALLE 60 asteessa?? 

Kyllä! Melkein kaikissa vaatteissa on nykyisin todella alhaiset pesulämpötilat. Kaiken kukkuraksi tavallisissa käyttövaatteissa voi lukea, että käsinpesu. Olen kauhistellut sitä vaatekaupoissa. Jopa lastenvaatteissa voidaan kehottaa psesemään käsin. Siis haloo - onko nykyvanhemmilla aikaa huljutella kintaita, puseroita, pipoja tms käsin? Miten ne saadaan kuivaksi?

Vierailija
98/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pestä 60 asteessa jos tulee puhtaaksi 40 asteessa. Säästyy sähköä.

Taannoin kun sähkön hinta oli korkeimmillaan, alensin astianpesukoneen pesun lämpötilaa ja se toimii hyvin. Sähköä säästyy kun pesuaika lyheni.

Miksi haista 40 asteen pesussa hiet säästäneillä vaatteilla, kun 60 asteessa saat myös hiet hävinneitä täysin puhtaita haisemattomia vaatteita?

Onkohan osa näistä hajuongelmista seuraus siitä, että käytetään kerrostalon pesutupaa? Siellä on ekä pesty alhaisessa lämpötilassa ja väärällä ohjelmalla. Koneita ei myöskään huolleta niinkuin kotona eli ei tehdä kalkkipuhdistusta pari kertaa vuodessa. Joiltakin unohtuu koneen puhdistus kotona ja sekin vaikuttaa pesutulokseen. Näin on käynyt meilläkin.

Vierailija
99/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö ohjelmaa , joka pesee 1,5 tuntia vai 3,5 tuntia vai jotain siltä väliltä? Koneissa on tosi pitkiä pesuaikoja. itse olen erittäin tarkka värien erillään pesijä, joten koneellisiä tulee useita , vaikkakin vain muutama vaate kerrallaan.

On olemassa värisieppareita. Se pieni lappunen kannattaa laittaa pesupussiin, jotta se ei linkouksen aikana joudu koneen sisäosiin. Täällä korjaaja löysi värisiepparin riekaleet, kun kone piti korjata.

Vierailija
100/115 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen pyykkini 1200 ei haise ikinä pyykki jälkeenpäin esim. Hielle, mutta toisaalta ei kyllä löydy koneesta pyykkiä pesun jälkeen...

Nooh ainakin tulee puhdasta!

Helvetistäkö kirjoittelet?