Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, joilla on jomman kumman vanhemman puolelta karjalaiset sukujuuret?

Vierailija
15.08.2024 |

Itsellä äidin puolelta.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai onko täällä? 😂 tyyliin joka toisella suomalaisella on. 😆 et ole uniikki lumihiutale, sori. 

Vierailija
62/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalasta tulleet erikoiset nimet kuin renki ja piika tai mamma. Piika nimellä nimitetty myös lapsia että lapsi on mam piika. Äidin piika. Lasten hoitajaa nimitettiin nimellä piika on piikomassa. Muualla ne on hoitajia. Maatilan hoitaja hoitaja sanan monta tarkoitusta. Meillä hoidetaan lapsia hoidetaan karjaa hoidetaan potilaita. Mamman syliin tai pissata sanakin on Karjalasta. Renki oli isännän apulainen. Isäntä taas oli maatilan omistaja. Renki palkollinen.Tietyillä alueilla suomessa on kielet sekoittunut murteet keskenään. Suomeksi tosiaan kylmä on kylmä tai jäätävä tai viileä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini puolen suku on kokonaan Karjalasta, eli olen puoliksi karjalainen. Isän suku Länsi-Suomesta.

Sama mulla.

Vierailija
64/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristittyjä on aina vainottu muut uskonnot. 

Vierailija
65/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia kasakat 

Vierailija
66/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi paikan nimeksi on hyväksytty Karja, joku nautalauma? Karju, Karjula, Karjala. Suomen kieli on vaikeaa. Mikä ulkomainen nimi on.

olisi kannattanut googlata:

wikipedia:

Nimen Karjala alkuperästä on kehitetty useita teorioita. Nykyaikainen tulkinta tukee kansanomaista arvelua, että se on johdos sanasta karja. Karja ei kuitenkaan ole alun perin tarkoittanut kotieläimiä, vaan joukkoa, yleensä sotajoukkoa. On arveltu, että sana on lainaa germaanisista kielistä, joissa sanan vastine myös tarkoitti sotajoukkoa[6].

Vierailija
67/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi paikan nimeksi on hyväksytty Karja, joku nautalauma? Karju, Karjula, Karjala. Suomen kieli on vaikeaa. Mikä ulkomainen nimi on.

Taitaa viitata sotilaaseen tai jotain sinne päin. Muistan jostain lukeneeni.

Kareliana tunnetaan ulkomailla.

"Suomen sanojen alkuperä -teoksen mukaan nimi on todennäköisesti karja-sanan johdos, ja kansannimessä karjalainen voisi piillä sanan alkuperäinen merkitys '(sota)joukko'. Paikan ja kielen nimitys karjala olisi takaperoisjohdos muodosta karjalainen 'karja-kansan edustaja'."

Vierailija
68/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä isäni että äitini, ja koko suku ovat Kannakselta

Eikä kukaan puhu(nut) karjalan kieltä vaan murretta. Isä käytti joskus venäläistä perua olevia murresanoja kuten jaablakka = omena, holotna = kylmä, jamakka = rahka. Mutta hän asuikin Viipurissa ennen kuin sota syttyi. Äitini asui maalla, Vuokselan Kuninkaanristillä.

Olen siis 100% karjalainen itsekin, ja kyllä sen eron täällä lännessä asuessa huomaa. Itse en ole koskaan asunut edes Helsingin itäpuolella saati nyky-Karjalassa.

Velipoika on iloinen karjalaisten jälkeläinen, joka meni naimisiin varsinaissuomalaisen ison maanomistajan tyttären kanssa. On siinä hänellä ollut tekeminen ja oleminen. Yksi lapsista tullut isäänsä, ja on samanlainen iloinen velikulta. Muuten tuppaavat olla vähän ylpeitä ja katselevat nenänvartta pitkin milloin mistäkin asiasta.

Vierailija
69/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen nykyinen Etelä- ja Pohjois-Karjala eivät liity mitenkään rajantakaisiin Karjalaan. Kyse on karjalaisista vähemmistönä, ei asuinalueena.

No totta kai liittyvät. Samaa Karjalaa se on. Karjalan alueluovutuksissa raja meni joissain kunnissa pitäjän halki. Esimerkiksi isäni suku on peräisin Jääskestä, josta osa jäi (silloisen) Neuvostoliiton puolelle ja osa säilyi Suomen puolella.

Karjalan kielestä ovat suomen kielen vaikutuksesta syntyneet eteläkarjalaiset ja pohjoiskarjalaiset murteet, jotka nykyään siis lasketaan suomen murteiksi, ei itsenäiseksi kieleksi.

Karjalan kielen puhujia on Suomessa hyvin vähän (niin tosin Venäjän-puoleisessa Karjalassakin nykypäivänä), sen sijaan karjalaismurteiden puhujia on Suomessa paljonkin. Vaikkapa Marja-Liisa Kirvesniemi puhuu ihan samoin kuin Neuvostoliiton viime sodissa valloittamissa Suomen pitäjissä puhuttiin.

Näinhän se taisi mennä! 

Vierailija
70/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ainakin täällä Lounais-Suomessa ovat harvemmassa nykyään jo ne ihmiset, joilla ei ole karjalaisia esi-isiä ollenkaan. Tai noi muualta tulleet ja vieraskieliset ehkä...

Vierailija
71/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee raja? Perimää tutkittaessa olemme kaikki sukua toisillemme.

Vierailija
72/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä isäni että äitini, ja koko suku ovat Kannakselta

Eikä kukaan puhu(nut) karjalan kieltä vaan murretta. Isä käytti joskus venäläistä perua olevia murresanoja kuten jaablakka = omena, holotna = kylmä, jamakka = rahka. Mutta hän asuikin Viipurissa ennen kuin sota syttyi. Äitini asui maalla, Vuokselan Kuninkaanristillä.

Olen siis 100% karjalainen itsekin, ja kyllä sen eron täällä lännessä asuessa huomaa. Itse en ole koskaan asunut edes Helsingin itäpuolella saati nyky-Karjalassa.

HOLOTNA ON KYLLÄ VENÄJÄN KIELTÄ MITÄ ESITÄT JOTAIN MITÄ ET OLE. 

Mitähän et nyt ymmärtänyt "venäläistä perua" olevista sanoista? Jopa helsingin slangissa on venäläistä perua olevaa sanastoa. Snaijaatko?

Eri

Vierailija
73/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanan "karja" alkuperäinen merkitys on (sota)joukko. Siitä siis Karjalan nimitys; lehmiin tai muihin eläimiin se ei viittaa.

Karja tarkoittaa maataloutta. Karjalan läänissä oli maatalous elinkeino. Karja laidunsi pelloilla ja siitä ihmiset sai elantonsa. Maatalouteen kuuluu kalastus sekä hevoset kuin lampaat ja niistä tehdyt tavarat. Nahkasta valmistettiin kenkiä ja takkeja sekä reppuja vöitä ja saappaita. Oli tehtaat sitä varten. Viipuri oli läänin keskus eli virastot oli siellä ja suomalaisten kaupat. Ruotsin ja Suomen kielisten ravintolat sekä koulut ja lukiot. Kirkot. Maatalous tuotti Viipuriin ravintoloihin ruuat. Suomalaiset ahkeroi työssä. Ennen pesukoneita vaatteet pesti

Tais olla ortodoksinen kirkko aika vahvana karjalassa.

Vierailija
74/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini puolelta on ja kyllä koen olevani karjalainen, vaikka asunut puolet elämästäni savossa. Joku aiempi kirjoittaja mainitsi, että kyllä karjalainen karjalaisen tuntee ja voin tämän hyvin allekirjoittaa omien kokemusten pohjalta. Näin karkeasti yleistäen ollaan aika letkeitä ja leppoisia, mutta sitkeitä. 

Joskun paljon nuorempana menin työpaikkaan, jossa tapasin lähellä eläkeikää olevan työkaverin. Hänen kanssaan oli aina mukava jutustella. Jotenkin oli  aina hyvin lämpimät välit,  vaikka hän paljon vanhempi. Jossakin vaiheessa tuli sitten juuret puheeksi. Hän totesi siinä heti, että kyllä tunnisti minussa ne juuret. Et tää sama, karjalainen karjalaisen tuntee. 

Tää jostain syystä lämmittää mieltä. Aina kuulee, kuinka pohjalaiset osaavat juuriaan mainostaa. Heillä on ollut kyky mainostaa kaikki suomalaisuuteen liitetyt ominaisuudet pohjalaisiksi piirteiksi. Harva mainosta karjalaisuuttaan. Siksi on mukava välillä törmätä hengen heimolaisiin.

Vierailija
75/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai onko täällä? 😂 tyyliin joka toisella suomalaisella on. 😆 et ole uniikki lumihiutale, sori. 

No sehän se on suurin synti, jos joku kuvittelee olevnsa jotenkin uniikki. Siksihän ap tällaisen kysymyksen laittoi, kun oletti, ettei siihen kukaan vastaa...

Vierailija
76/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on saksalaiset sukujuuret, mutta olen syntynyt suomessa joten olen suomalainen.

Naapurissani asuu lapsia joilla on irakilaiset sukujuuret ja he ovat syntyneet suomessa, mutta he eivät siltikään ole suomalaisia..ikinä!

En pahoittele mielipidettäni, koska sukujuureni oikeuttavat minut siihen, sillä sukuni ei ole vielä täysin kotoutunut suomeen. Joka ei ymmärrä tätä ja hyväksy sukujuurieni mukaista luontaista käyttäytymistäni on selkeä rasse!

Vierailija
77/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on saksalaiset sukujuuret, mutta olen syntynyt suomessa joten olen suomalainen.

Naapurissani asuu lapsia joilla on irakilaiset sukujuuret ja he ovat syntyneet suomessa, mutta he eivät siltikään ole suomalaisia..ikinä!

En pahoittele mielipidettäni, koska sukujuureni oikeuttavat minut siihen, sillä sukuni ei ole vielä täysin kotoutunut suomeen. Joka ei ymmärrä tätä ja hyväksy sukujuurieni mukaista luontaista käyttäytymistäni on selkeä rasse!

Ymmärrän sinua hyvin ja sen että kotoutumisesi on vielä kesken. Se on täysin hyväksyttävää. Kaikkia asioita ei voi oppia muutamassa sukupolvessa joten pätki vain menemään kun näet naapureita kulkemassa vapaana kaduilla.

Vierailija
78/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä menee raja? Perimää tutkittaessa olemme kaikki sukua toisillemme.

Hmm.. kohdallasi uskon kyllä darwinismiin.

Vierailija
79/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinisällä on. Muuten minulla on sukua sieltä sun täältä. Jännää kuinka monella on juuria vain yhdestä tai kahdesta paikasta.

Vierailija
80/108 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini puolelta on ja kyllä koen olevani karjalainen, vaikka asunut puolet elämästäni savossa. Joku aiempi kirjoittaja mainitsi, että kyllä karjalainen karjalaisen tuntee ja voin tämän hyvin allekirjoittaa omien kokemusten pohjalta. Näin karkeasti yleistäen ollaan aika letkeitä ja leppoisia, mutta sitkeitä. 

Joskun paljon nuorempana menin työpaikkaan, jossa tapasin lähellä eläkeikää olevan työkaverin. Hänen kanssaan oli aina mukava jutustella. Jotenkin oli  aina hyvin lämpimät välit,  vaikka hän paljon vanhempi. Jossakin vaiheessa tuli sitten juuret puheeksi. Hän totesi siinä heti, että kyllä tunnisti minussa ne juuret. Et tää sama, karjalainen karjalaisen tuntee. 

Tää jostain syystä lämmittää mieltä. Aina kuulee, kuinka pohjalaiset osaavat juuriaan mainostaa. Heillä on ollut kyky mainostaa kaikki suomalaisuuteen liitetyt ominaisuudet pohj

Ai että harva mainostaa karjalaisuuttaan? No kyllä mainostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme