Onko täällä muita, joilla on jomman kumman vanhemman puolelta karjalaiset sukujuuret?
Kommentit (108)
Muutin karjalaan. Kuvittelenko vain vai onko nää ihmiset vähän ylimielisempiä kuin muualla? Venäjän vaikutus? Jotkut kyllä tosi kivoja ja puheliaita.
Sekä äidin että isän puolelta. Oletteko muut seuranneet hieman hämmentyneinä tätä karjalaisuus-tietoisuuden nousua? En pitänyt asiallinen Lönnrotin patsaan töhrimistä, mutta esim. karjalan kielen säilymiseen pitää kiinnittää huomiota.
Suomen nykyinen Etelä- ja Pohjois-Karjala eivät liity mitenkään rajantakaisiin Karjalaan. Kyse on karjalaisista vähemmistönä, ei asuinalueena.
Todennäköisesti on! Noita löytyy kuitenkin Suomesta kohtalaisen monta.
Vierailija kirjoitti:
Sekä äidin että isän puolelta. Oletteko muut seuranneet hieman hämmentyneinä tätä karjalaisuus-tietoisuuden nousua? En pitänyt asiallinen Lönnrotin patsaan töhrimistä, mutta esim. karjalan kielen säilymiseen pitää kiinnittää huomiota.
Kyllä. Hyvin hämmentyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen nykyinen Etelä- ja Pohjois-Karjala eivät liity mitenkään rajantakaisiin Karjalaan. Kyse on karjalaisista vähemmistönä, ei asuinalueena.
Mitähän oikein sekoilet?
Mun molemmat mummit ovat Karjalan evakkoja.
Mä en tiedä olenko missannut jotain elämässäni, kun en tunne oloani ollenkaan karjalaiseksi. Olen joskus miettinyt, jos opettelisi jotain karjalan kieltä, jotta saisin jonkun henkisen yhteyden juuriini, mutta molemmat mummit oli Laatokan alueelta ja siellä puhuttiin vissiin vaan murretta eikä kieltä. Lienee ironista, että siinä mä tunnen jääneeni kaikkein eniten paitsi karjalaisuudessani. Olisi ollut siistiä opetella karjalaa ja jotenkin liittää se omaan identiteettiin, mutta nyt en voi tehdä sitä.
Isän puolelta. Isäni syntyi evakossa Pohjanmaalla ja perhe sai menetetyn tilan tilalle peltoa Hämeestä, jossa asuivat muutaman vuosikymmenen kunnes muuttivat kaupunkiin.
Olen äitini puolelta karjalainen, ja sukuni oli ortodokseja Laatokan koillisrannalta. Nimet suomalaistettiin 40-50 -luvuilla.
Miksi paikan nimeksi on hyväksytty Karja, joku nautalauma? Karju, Karjula, Karjala. Suomen kieli on vaikeaa. Mikä ulkomainen nimi on.
Äitini isä oli rajantakaisesta Karjalasta. Lähti evakkoon 9 vuotiaana äitinsä kanssa. Mietin, että sen takiako Evakon laulu itkettää niin paljon, aina kun sen kuulen.
Pohjois-Karjalasta juu. Hiukset on kihartuvaa laatua mikä taitaa olla siellä yleistä?
Mun ukki syntyi Viipurissa joskus vuonna 1913
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmat mummit ovat Karjalan evakkoja.
Mä en tiedä olenko missannut jotain elämässäni, kun en tunne oloani ollenkaan karjalaiseksi. Olen joskus miettinyt, jos opettelisi jotain karjalan kieltä, jotta saisin jonkun henkisen yhteyden juuriini, mutta molemmat mummit oli Laatokan alueelta ja siellä puhuttiin vissiin vaan murretta eikä kieltä. Lienee ironista, että siinä mä tunnen jääneeni kaikkein eniten paitsi karjalaisuudessani. Olisi ollut siistiä opetella karjalaa ja jotenkin liittää se omaan identiteettiin, mutta nyt en voi tehdä sitä.
Oletkohan sä ymmärtänyt sitä että rajantakainen karjalan kieli sekä toisaalta Kannaksella puhuttu suomalaisten evakkokarjalaisten puhuma paikallismurre Viipurin läänin alueella ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysverinen karjalainen, jolla on lisäksi pisara pohjoiskarjalaista ja toinen pisara suomenruotsalaista verta. Minulla on ollut rohkeita esiäitejä, jotka ovat uskaltaneet jättää kotikontunsa ja lähteneet työn perässä kauas kotoaan. Useinhan ajatellaan, että miehet lähtevät rohkeammin, mutta yllättäen sukututkimusta tehdessäni havaitsin, että nuoret naisethan ne rohkeita ovat olleetkin. Joskus olen miettinyt, miten esim. isoäidin äiti matkasi Länsi-Uudeltamaalta heti rippikoulun käytyään Pietariin piikomaan. Pääsikö kalastajan tytär vesitse vai kievarikyydillä. Rautatietä ei silloin vielä ollut.
Näinhän se on ollut. Ja miehelään perinteisesti muutettiin nimenomaan vieraisiin nurkkiin anopin oppiin.
Aika turvattomia ovat olleet mm. nämä piikojat.
Vierailija kirjoitti:
Muutin karjalaan. Kuvittelenko vain vai onko nää ihmiset vähän ylimielisempiä kuin muualla? Venäjän vaikutus? Jotkut kyllä tosi kivoja ja puheliaita.
Ylimielisiä? Oma kokemus ylimielisyydestä tulee pohjanmaalta.
Missäpäin Karjalaa asut?
Äidin puolelta mummo oli menetetystä Viipurista.
Olen täysverinen karjalainen, jolla on lisäksi pisara pohjoiskarjalaista ja toinen pisara suomenruotsalaista verta. Minulla on ollut rohkeita esiäitejä, jotka ovat uskaltaneet jättää kotikontunsa ja lähteneet työn perässä kauas kotoaan. Useinhan ajatellaan, että miehet lähtevät rohkeammin, mutta yllättäen sukututkimusta tehdessäni havaitsin, että nuoret naisethan ne rohkeita ovat olleetkin. Joskus olen miettinyt, miten esim. isoäidin äiti matkasi Länsi-Uudeltamaalta heti rippikoulun käytyään Pietariin piikomaan. Pääsikö kalastajan tytär vesitse vai kievarikyydillä. Rautatietä ei silloin vielä ollut.