Myyrä kausi 4 OFFICIAL
Neljäs kausi ulos 11.9.2024 alkaen. Mukana 11 julkkista, 6 naista ja 5 viestä. Naiskilpailijat: Henny Harjusola, Viivi Pumpanen, Arja Koriseva, Mari Perankoski, Ina Mikkola, Linnea Skog. Mieskilpailijat: Kari Kanala, Robert Helenius, Aaron Bojang, Tomas Grekov, Jon Korhonen
Kurkkaa seuraavat Myyrä-lähetysajat Iltapulusta
Kommentit (3590)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thomas ei ainakaan ole, osti huutokaupassa tiedon onko ollut kolmen tippujan joukossa ja tippuneiden myyräkirjat.
Veikkaus on Viivi=Myyrä
Myyrä nimenomaan ostaa myyräkirjat, ettei joku toinen osta myös hänen myyräkirjaansa ja huomaa sitä tyhjäksi.
Mutta ne oli pudonneiden kirjat. Jos sais lukea kaikkien kirjoja, niin sit myyrä ostais.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa näitä perusteluja, miksi joku ei olisi myyrä, keksii aika monelle. Myös Viiville ja Inalle, joita täällä epäillään eniten.
Melkeinpä kaikkeen voi myös sanoa, että myyrä vain välillä keräsi luottamusta. Tuo kuorotehtävä ei vaan ole ehkä paras siihen. Olisihan epäilyt Karia kohtaan myös samalla pois myyrältä (oletuksella, että Kari ei ole myyrä). Ja ehkä sitä luottamusta koitetaan saada pikemminkin tuomalla joku pieni summa mieleenpainuvasti pottiin kuin huutelemalla oikeaa vastausta kesken tehtävän. Voihan myyrä toimia joskus myös typerästi.
Tämäpä juuri. Yksittäistä tekoa ei sinänsä voi keltään laskea osoitukseksi siitä, ettei ole myyrä, mutta mäkin uskon, että myyrän tarkoitukselliset luottamuksen keräämiset ovat näkyvämpiä luonteeltaan. Aaron ja Tomas on molemmat useampaan kertaan vähän jälkikäteen mainittu osansa tehneenä (ainakin kuoro ja halot), mutta tv-kuvassa tätä ei ole pahemmin näkynyt.
Helpommin uskon tällaiseksi esim. Inan tietovisarahat, joista uskoi myöhemmin pääsevänsä eroon, Karin äänekäs muiden syyttely haloissa, tai Viivi kuorossa, kun hoki kovaan ääneen yhden väärää paikkaa mutta paljon muuta ei tuntunut tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Myyrähän esim. tietää tietokilpailukysymykset etukäteen, ja jos Ina on myyrä, hän voi huoletta kerätä pottiin tietokilpailussa rahaa kun tietää, että huutokaupassa voi sitten vetää nollille.
Tätä olin tulossa kommentoimaan, samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thomas ei ainakaan ole, osti huutokaupassa tiedon onko ollut kolmen tippujan joukossa ja tippuneiden myyräkirjat.
Veikkaus on Viivi=Myyrä
Myyrä nimenomaan ostaa myyräkirjat, ettei joku toinen osta myös hänen myyräkirjaansa ja huomaa sitä tyhjäksi.
Mutta ne oli pudonneiden kirjat. Jos sais lukea kaikkien kirjoja, niin sit myyrä ostais.
Ahaa ok, kiitos tiedosta, tuo meni minulta ohi.
Mutta kuka voittaa kilpailun? Jotenkin tuntuu siltä että ne miehet, jotka ovat saaneet vähiten ääniä myyräepäillyiksi, tietäisivät myyrästä jo enemmän. Jos näin käy, kolmen joukossa on yksi myyrä ja kaksi vähiten epäiltyä kilpailijaa. Kilpailun kannalta olisi parempi, jos kolmen joukossa on eniten myyräilleet ja eniten myyräepäilyksiä saaneet kilpailijat. Tällöin jännitys säilyisi ihan loppuun asti.
Mun lista epäilyttävimmästä vähiten epäilyttävimpään:
1. Viivi
2. Ina
3. Aaron
4. Tomas
5. Kari
Kanala pyöräili äsken vastaan. Teki mieli täräyttää suora kysymys, kuka on myyrä. Jos yllätettynä ois jotain lipsahtanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa näitä perusteluja, miksi joku ei olisi myyrä, keksii aika monelle. Myös Viiville ja Inalle, joita täällä epäillään eniten.
Melkeinpä kaikkeen voi myös sanoa, että myyrä vain välillä keräsi luottamusta. Tuo kuorotehtävä ei vaan ole ehkä paras siihen. Olisihan epäilyt Karia kohtaan myös samalla pois myyrältä (oletuksella, että Kari ei ole myyrä). Ja ehkä sitä luottamusta koitetaan saada pikemminkin tuomalla joku pieni summa mieleenpainuvasti pottiin kuin huutelemalla oikeaa vastausta kesken tehtävän. Voihan myyrä toimia joskus myös typerästi.
Tämäpä juuri. Yksittäistä tekoa ei sinänsä voi keltään laskea osoitukseksi siitä, ettei ole myyrä, mutta mäkin uskon, että myyrän tarkoitukselliset luottamuksen keräämiset ovat näkyvämpiä luonteeltaan. Aaron ja Tomas on molemmat useampaan kertaan vähän jälkikäteen mainittu osansa tehneenä
Tomas ehdotti kuorotehtävässä, että jaetaan vastuurivit, joita tarkkaillaan. Se toi järjestystä kaoottiseen tehtävään ja en usko, että myyrä tarjoilisi tuollaisia ratkaisun avaimia kerätäkseen luottamusta vaan todellakin pysyisi hiljaa siitä, kuinka tehtävä kannattaa tehdä.
Samassa tehtävässä Kari halusi sijoittaa sen yhden naisen väärään paikkaan ja mielestäni Viivi koitti saada tätä samaista naista oikeaan paikkaan. Ja Ina komppasi, että Viivi on oikeassa. Hassua toimintaa Viiviltä tai Inalta, jos jompi kumpi heistä on myyrä. Olisi vain antanut naisen mennä Karin haluamalla tavalla väärälle paikalle. Korjatkaa jos muistan tehtävän väärin.
Itse siis epäilen edelleen ehkä eniten Viiviä, mutta jotkin tällaiset hetket kuten tuo kuorotehtävä ja se, että Viivi jäi viimeiseksi torniin, eivät oikein sovi kuvaan. Samoin Inan kohdalla on liikaa hetkiä, jotka eivät mätsää. Vaikka hän oli edellisessä jaksossa avainasemassa suorittamassa huonosti, niin ei hän edes ollut itse huutanut sitä kirstunvartijan paikkaa.
Voidaanko kerrata, miksi Kari ei ole myyrä? Oliko Karilla oikeita vastauksia niihin tornikysymyksiin tai osuiko hän siinä laivanupotuksessa?
Myyrätestissäkin pitää olla tarkka vastauksissaan. Huomaa ero seuraavissa kysymyksissä. 1) Ottiko myyrä jokerin? 2) Kertoiko myyrä ottaneensa jokerin?
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko kerrata, miksi Kari ei ole myyrä? Oliko Karilla oikeita vastauksia niihin tornikysymyksiin tai osuiko hän siinä laivanupotuksessa?
Mä uskon, että Kari ON myyrä. Tai Ina.
Vastaan miksi ei olisi myyrä: Karin myyräilyt on voineet olla vaan huijausta eli feikkimyyräilyä. Tällä kaudella sellaista on tosin nähty aivan liian paljon kaikkien kilpailijoiden osalta :( Eli ei varsinaisesti ole mikään perustelu...
Kari vaikuttaa tietävältä ja viisaalta (tornitehtävässä mm. tiesi jotain vuosilukuja ulkoa). On ilmeisesti matemaattisestikin taitava. Mutta on tosiaan vaikea sanoa tällä kaudella onko näiden asioiden esilletuominen myyräilyä vai vilpitöntä ja rehellistä pelaamista??
Mun mielestä Ina tiesi 1. jakson tietokilpailukysymyksiä ihan luonnottoman paljon oikein! (Katsoin vielä äsken tehtävän uudelleen)
Joo, Ina on toimittaja ja mm."leffanörtti" (sanoi näin tehtävässä itse), varmasti fiksu ja älykäs mutta mun mielestä tiesi jotenkin "liikaa"! Siksi olin ja olen varma, että on myyrä ja sai siis vastaukset etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun silmiin Kari on vaan ollut liian mustavalkoinen.
Jos "myyräilee", ei tee sitä mitenkään vaivihkaa. Halusi äänekkäimmin vaihtaa rahat immuniteetteihin. Kulutti aivan älyttömästi rahaa huutokaupassa. Kuorossa siirsi samaa naista jatkuvasti väärin, todella näkyvästi.
Ja jos ei myyräile, on usein tosi hyvä. Tornissa tuntui todella yrittävän antaa vihjeitä vastauksen löytymiseen ja lähti vauhdilla itse lopuksi etsimään. Laskeuduttuaan itsensä ylittäen. Haloissa näytti todella yrittävän parhaansa. Ja hirmu tarkat selostukset miksi mikäkin meni mitenkin pieleen. Laivanupotuksessa paha sanoa mikä lopulta oli hyvä taktiikka, mutta kuulosti ihan järkevältä lähteä arvaamaan kuluttamatta rahaa, sen verran monesti aiemmin pelin historiassa nuo tarkistuskäynnit ovat tulleet kalliiksi.
Karilta tuntuu puuttuvan sellainen taustalla hiljaisen sabotoinnin vaihde kokonaan. Ja ehkä myös ylimääräisen huudon: jos puhuu, puhuu asiaa. Ja nämä ovat ne kaksi asiaa, jotka itse eniten yhdistän myyrään. Mutta toki on mahdollista, että Kari on katsonut aiemmat kaudet ja haluaa olla erilainen myyrä, mistä syystä Kari mun listalla kolmantena keikkuukin.
Vierailija kirjoitti:
Myyrätestissäkin pitää olla tarkka vastauksissaan. Huomaa ero seuraavissa kysymyksissä. 1) Ottiko myyrä jokerin? 2) Kertoiko myyrä ottaneensa jokerin?
Mä olen usein miettinyt miten vaikea toi myyrä-testi on!! Siis mitä kysymyksiä meille katsojille tv:ssä on näytetty.
Jos itse olisin kisaaja ja olisin 100% varma myyrästä, voisi useampi kysymys mennä silti väärin! Siellä kun voi olla kysymyksiä tyyliin "oliko myyrällä aamulla sininen paita?" En mä välttämättä edes kiinnittäisi huomiota tällaiseen saati muistaisi sellaista kun testi tehdään!
Eli periaatteessa siis myyrästä vähiten tietävä ei putoa. Myyrätesti on myös jonkinlainen muistitesti mitä aiempina päivinä on tapahtunut. Sekä tietämystä kanssakilpailijoista: onko henkilö syntynyt 80- vai 90-luvulla esimerkiksi.
Kari olisi voinut ollakin hyvä myyrä. On matemaattisesti taitava ja tietää paljon. Osasi myyräillä ja valehdella pokerinaamalla. Se oli hieno suoritus jos häntä ei oltu valmennettu myyräksi. Millainen hänen suorituksensa olisikaan ollut jos hän olisi oikea myyrä? Vai olisiko silloin tullut paineita liikaa. Onhan tässä vielä mahdollista että se sittenkin olisi totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun silmiin Kari on vaan ollut liian mustavalkoinen.
Jos "myyräilee", ei tee sitä mitenkään vaivihkaa. Halusi äänekkäimmin vaihtaa rahat immuniteetteihin. Kulutti aivan älyttömästi rahaa huutokaupassa. Kuorossa siirsi samaa naista jatkuvasti väärin, todella näkyvästi.
Ja jos ei myyräile, on usein tosi hyvä. Tornissa tuntui todella yrittävän antaa vihjeitä vastauksen löytymiseen ja lähti vauhdilla itse lopuksi etsimään. Laskeuduttuaan itsensä ylittäen. Haloissa näytti todella yrittävän parhaansa. Ja hirmu tarkat selostukset miksi mikäkin meni mitenkin pieleen. Laivanupotuksessa paha sanoa mikä lopulta oli hyvä taktiikka, mutta kuulosti ihan järkevältä lähteä arvaamaan kuluttamatta rahaa, sen verran monesti aiemm
Kun mulla on ollut myös tällainen fiilis, että Karissa ei ole ollut mitään epämääräistä. Mutta nyt mietin, että oliko ne Karin neuvot ja arvailut siellä tornissa oikeita vai neuvoiko hän lopulta Inaa katsomaan vääristä paikoista ja lopuksi kiiruhti itse toiseksi etsijäksi. (Pitäisi olla parempi historiassa, että osaisi arvioida paremmin Karin neuvoja. Se yksi vuosiluku kai oli ainakin väärä.) Ja jos Kari olisi myyrä ja osaisi laivanupotuksen kartan ulkoa, olisi myös hyvä kuluttaa arvauksia vääriin ruutuihin. Halkotehtävässäkin Kari oli avainasemassa laskemassa. Köysillä hän oli korkeanpaikankammoinen. Samoin tornissa käytti aikaa siihen, että aloitti laskeutumisen vaikka lopulta kyllä laskeutui alas nopeasti. Kuorotehtävässä naisen sijoittelu vääriin paikkoihin ei ollut yhtään niin överiä kuin esim Inan halkojen heittely. Onko Kari tuonut rahaa pottiin? Onko Kari Kanala kuitenkin myyrä? :D
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt mietin, että oliko ne Karin neuvot ja arvailut siellä tornissa oikeita vai neuvoiko hän lopulta Inaa katsomaan vääristä paikoista ja lopuksi kiiruhti itse toiseksi etsijäksi. (Pitäisi olla parempi historiassa, että osaisi arvioida paremmin Karin neuvoja. Se yksi vuosiluku kai oli ainakin väärin.)
Mun korvaan ne kuulosti hyviltä vinkeiltä. Karilla tuntui olevan käsitystä, että museossa asiat löytää aikajärjestyksessä/vuosiluvun mukaan, niin yritti heittää vinkkejä miltä vuosilta kannattaisi etsiä, jos ei kysymyksessä suoraan sanottu. Se mikä meni väärin, ei mennyt oikeasti väärinväärin. Sanoi 1918-1919 kun oikea oli 1918-1920, sanoi että etsikää sieltä päin eikä että laittakaa noin. Samoin yritti kertoa milloin on tsaarien aika tai milloin se joku kuningas olisi elänyt. Mulle nuo kuulosti vihjeiltä, jotka mua itseäni etsijänä olisi auttaneet, vaikka toki saatoin vain mennä lankaan. 😀
Kariin lisään, että useampaankin kertaan hänellä on tuntunut olevan alkuun hyvä käsitys, mistä tehtävässä on kyse, mutta ei ole sitä yrittänyt peitellä. Esim kuorossa kertoi heti, että hoksasi tehtävän jo alkaneen. Oli sit vaan mennyt mönkään siinä, että mitä piti pistää mieleen. Ja sama olo on tullut muulloinkin, en muista milloin. Myyrän ei uskoisi noin suoraan kertovan, että tietää mitä on tulossa.
Jos Ina on Myyrä, joka tiesi pääsevänsä tietovisarahoista eroon huutokaupassa, miksei hän huutanut kunnolla kuten Kari?
Kari pelaa aikalailla samalla tavalla kuin Olli viime kaudella. Myyräilee niin paljon että saa varmasti paljon epäilyksiä mutta samaan aikaan pelaa ovelasti joukkueelle oikeissa paikoissa. Hänestä on lähes mahdotonta sanoa puoleen tai toiseen mutta veikkaan että ei ole Myyrä.
Ina selvisi viimeksi äänestyksestä sillä kolmen myyrän jokerilla jatkoon.
Robert, Aaron ja Tomas vaan eivät tuo mitään selkeää mihinkään, mikä toisaalta on tämän koko kauden ongelma, kaikki sekoilee koko ajan liikaa.
Mun ykkösepäily on edelleen Viivi ja toisena Ina. Kuten täällä on hyvin muistettu, niin Ina tosiaan tiesi älyttömän paljon kysymyksiin vastauksia tietokilpailussa. MIksi?
Eniten jäi mieleen kun Aaron sanoi ennen edellistä Myyrä testiä että Viivi on hänen ykkösepäiltynsä. Ja Aaron sai ihan lähetyksessä vihreän sormenjäljen.