Myyrä kausi 4 OFFICIAL
Neljäs kausi ulos 11.9.2024 alkaen. Mukana 11 julkkista, 6 naista ja 5 viestä. Naiskilpailijat: Henny Harjusola, Viivi Pumpanen, Arja Koriseva, Mari Perankoski, Ina Mikkola, Linnea Skog. Mieskilpailijat: Kari Kanala, Robert Helenius, Aaron Bojang, Tomas Grekov, Jon Korhonen
Kurkkaa seuraavat Myyrä-lähetysajat Iltapulusta
Kommentit (3590)
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyyksissä suuri ongelma on lähtöoletukset. Mikä on tieto, mikä mahdollisuus ja mikä mielipide.
Esim. todennäköisyys, että Inan syntymäpäivä löytyy 20 luvun joukosta on matemaattisesti laskettavissa. Ei ole kenenkään mielipiteistä kiinni.
Nyt näyttää ikävästi siltä että Inan syntymäpäivään viittaavat numerot olivat mukana sattumalta. Kukaan ei ainakaan ollut Inalle niistä vinkannut, vaan idea oli tullut hänelle itselleen siinä hetkessä kun numeroita lajitteli ryhmiin.
Olisiko siis kuitenkin laskijan mielipiteestä kiinni ottaako tämän todennäköisyyden mukaan laskelmiinsa vai jättääkö sen ulkopuolelle?
Vaikutti siltä että tämä voisi olla merkityksellistä, koska muiden syntymäpäiviä ette numeroista löytäneet, mutta nyt tiedämme että tämä oli kuitenkin sattumaa. Miten sattumat otetaan huomioon kun yritetään laskea monen eri todennäköisyyden pohjalta todennäköisyyttä siitä kuka on myyrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyyksissä suuri ongelma on lähtöoletukset. Mikä on tieto, mikä mahdollisuus ja mikä mielipide.
Esim. todennäköisyys, että Inan syntymäpäivä löytyy 20 luvun joukosta on matemaattisesti laskettavissa. Ei ole kenenkään mielipiteistä kiinni.
Nyt näyttää ikävästi siltä että Inan syntymäpäivään viittaavat numerot olivat mukana sattumalta. Kukaan ei ainakaan ollut Inalle niistä vinkannut, vaan idea oli tullut hänelle itselleen siinä hetkessä kun numeroita lajitteli ryhmiin.
Olisiko siis kuitenkin laskijan mielipiteestä kiinni ottaako tämän todennäköisyyden mukaan laskelmiinsa vai jättääkö sen ulkopuolelle?
Vaikutti siltä että tämä voisi olla merkityksellistä, koska muiden syntymäpäiviä ette numeroista löytäneet, mutta nyt tiedämme että tämä oli kuitenkin sattumaa. Miten sattumat otetaan huomioon kun yritetään laskea monen eri todennäköisyyden pohjalta todennäköisyyttä siitä kuka on myyrä?
Sattuma on eri asia kuin mielipide. Inan syntymäpäivän löytyminen lukujen joukosta on vaan fakta, ei mielipide. Tuo todennäköisyys ei itsessään ole kovin pieni, vaikka ei suuren suurikaan.
Todennäköisyyksissä on kyse juuri sattumien kasautumisesta. Kerran se syntymäpäivä voi tuolla tapaa löytyä aidosti sattumana. Kaksi kertaa vähän vähemmän todennäköisesti. Sitä useammin mennään helposti jo aika pieniin todennäköisyyksiin.
Tällä kaudella ei ehkä muita aivan varmoja laskuja ollut, niin kokonaislaskuista saatiin epävarmoja mielipidetuloksia. Yhdellä varmalla päästään tosiaan ihan uskottaviin sattumalukuihun. Jos ei tässä ohjelmassa olisi aiemmin kovasti käytetty syntymäpäiviä vihjeenä, olisi varmaan helppoakin uskoa sattumaksi.
Viime kaudella Peten synttärit olivat joskus koodina niin, että todennäköisyys sattumalle oli todella pieni. Siihen lisättynä muut vähän suurempien todennäköisyyksien synttärivilauttelut saatiin todella, todella pieni luku, vaikka yksittäisenä vaikkapa taulujen numerot 14 ja 8 olisivat hyvin voineet olla sattumaa.
Mistä tieto, että nyt eivät olisi olleet tarkoitus? Ainoa mitä minä olen lukenut on Inan instasta, jossa lukee suoraan näin:
Kysymys: "Eli oliko se muistitehtävässä siel tornissa joku vinkki ku siihen numero taululle muodostu sun syntymäpäivä?"
Inan vastaus: "kyllä! Muodostin sen itse siihen"
Eikö tuossa sano, että oli vinkki? Edeltävä keskustelukin koskee piilotettuja vinkkejä myyrästä. Se, että muodosti itse ei poista sitä, että tuotanto saattoi laittaa numerot tarkoituksella ja sovitusti tarjolle.
Lukujen joukossahan oli myös 3 ja 7, eli Inan etu- ja sukunimen kirjainten määrä.
Ja 42, eli Inan syntymäpäivän jälkeisten vuoden päivien määrä.
Olin vähän pettynyt lopputulokseen ja Inan loputtomaan kehumiseen parhaana myyränä. Itse aloin epäillä häntä jo tietovisassa. Arvelin Inan kerryttävän pottia koska tietää tulevasta mahdollisuudesta hävitä kaikki rahat. Huutokauppajakson koittaessa olin varma että Ina on myyrä. Hänen ristiriitainen käytös muissa tehtävissä vahvisti vaan asiaa: Esim. sanoo haluavansa suorittaa kaikki tehtävät superhyvin ja jälkeen päin ottaa päähän jos ei onnistu > ampuu yhtäkkiä hyvän alun jälkeen jouskarilla miten sattuu; sanoo että hänellä on valokuvamuisti, mutta sitten unohteleekin asioita (laivanupotus, taulutehtävä). Lisäksi sukellusvenetehtävässä osasi suunnistaa suoraan "kapteenin hyttiin" hakemaan etua kun Arja ja Aaron eksyivät jo sisääntuloon.
Tänä vuonna Myyrä-ohjelman mainos tai mikä traileri onkaan oli selvä vihje (ellei jopa paljastus 😆) ko Ina oli ainoa jolla oli selvät vuorosanat ja ne oli se en ollut mä! Hänhän se nimenomaan oli
siis siinähän ne oli oikeussalissa,ja menossa ja poistumassa sinne ja sieltä.
Lainausmerkit ei toimi :/
siis siellä oikeussalissa Ina sanoi Se en ollut mä!
Vierailija kirjoitti:
Ina kertoi Instassa, että vastasi tietokilpailukysymyksiin omien tietojensa ja päättelyjensä pohjalta. Ei siis ollut opetellut vastauksia ulkoa kun joitain vastauksia joutui päättelemään ja esim Tomaksen podin nimen kuuli matkalla ja muisti siitä. Ihan tosi hyvin tiesi ja päätteli!
Onko sanonut tämän uudelleen kauden jälkeen? Se minkä itse näin, oli vanha postaus, jolloin hän ei voinut vielä paljastaa olevansa myyrä, joten vastauskin oli sen mukainen selittely eli ei välttämättä totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ina kertoi Instassa, että vastasi tietokilpailukysymyksiin omien tietojensa ja päättelyjensä pohjalta. Ei siis ollut opetellut vastauksia ulkoa kun joitain vastauksia joutui päättelemään ja esim Tomaksen podin nimen kuuli matkalla ja muisti siitä. Ihan tosi hyvin tiesi ja päätteli!
Onko sanonut tämän uudelleen kauden jälkeen? Se minkä itse näin, oli vanha postaus, jolloin hän ei voinut vielä paljastaa olevansa myyrä, joten vastauskin oli sen mukainen selittely eli ei välttämättä totta.
Joo on paljastuksen jälkeen kerrottu!
Minusta olisi ollut finaalissa kiva kuulla enemmän kilpailijoiden mietteitä myyrän paljastuttua, olivatko oikeassa ja jos eivät ketä veikkasivat? Harmi kun aikaa tuhlattiin esim. Inan jousiammuntataitojen esittelyyn (sen olisi voinut kuitata ihan sanallisesti, ei tuonut minusta mitään lisäarvoa).
Ina ei sanonut aiheesta yhtään mitään, ennen kuin vasta pari päivää sitten instassa. Ihan itse ovat katsojat hoksanneet.
Ohjelmassa Aaron puhui joistain numeroista, että liittyivät hänen ja veljensä (tms) syntymäpäiviin.