Teinit syövät kaiken mikä irti lähtee ollessani töissä
Voi juma*auta en paremmin sano. Minulla (yh oon) 17-vuotias poika, joka nyt on koko kesän vätystellyt kotona ja ihan kiitettävästi syönyt. No omansa ruokkii, mutta nyt on tässä kaksi kuukautta tuon pojan kaverit asuneet kodissamme iltapäivisin ja aina kun tulee väsyneenä töistä kotiin, jääkaappi on rohmuttu ja lisäksi leivät, murot, keksit, pullat, kaikki mahdollinen vedetty mahoihin.
Pötkyävät meillä vielä iltaruoankin aikoihin ja syövät kuin hevoset. Jos yritän ehdottaa että menisivät kotiinsa, vastauksena ällistynyt tuijotus ja mutinaa että "pelit kesken ja mä saan olla täällä ainaski kasiin asti". Lisäksi jos koetan komentaa, poikani suuttuu verisesti ja seuraavat päivät on pelkkää mulkoilua ja sitä, miten nolo mutsi on.
En voi olla noita vahtimassa ip kun oon töissä eikä oikein lukkoakaan viitsisi jääkaappiin laittaa. Ihan oikeasti nuo teinit syö enemmän kun jaksan automarketista tuoda. Mitä tälle voi tehdä???
Koulut joo alkaneet mutta kun kesällä oppivat, että meillä on aina ruokaa, pesiytyvät iltapäiviksi meille.
Kommentit (262)
Lukollinen kaappi taitaa olla ainut vaihtoehto, jos ruoat syödään päivän aikana. Tosi kurjaa, mutta jos ei muuten ymmärrä, kuinka kallista ruoka on. Jääkaappia on vaikeampi lukita.
Jos vieras poika ajattelee jäävänsä teille syömään, pyydä häneltä esim. 10 euroa hintaa ruoasta tai tee jotain huonoa ruokaa esim. purkkihernekeittoa ja toki siitäkin hinta esim. 2 euroa tai kylmästi kaveri odottaa poikasi huoneessa kunnes poika syö keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun 17v erottaaa "aina" kaapissa olevat arkiruuat ja erikoisemmat ja osaa kysyä voiko ottaa. Olen myös opettanut jättämään viimeiseen maitotölkkiin minimissään desin maitoa, jotta mun aamukahvi ei mene pilalle.
Kaikissa perheissä ei ole erikseen mitään arkiruokia, vaan kaikki mikä ostetttu on luvallista syödä ellei erikseen kielletä. Riippumatta mikä viikonpäivä on. Meillä esimerkiksi oli aikanaan näin. Kaikkea, mitä ei erikseen oltu kielletty, sai syödä vapaasti. Leivän päälle oli ihan normaalia laittaa jotain kalliimpaa "herkuttelujuustoa". Edamia ei muistaakseni edes ollut kaapissa ikinä.
Eli jos pakasteesta löytyy pussi ostereita, teinit voi ne keittää väilpalaksi?
Osterit syödään tuoreena ilman kypsentämistä. Ei niitä kukaan täysipäinen pakasta.
Vierailija kirjoitti:
"Tosi hyviä neuvoja. Perään sitten ihmetellään miksi nuoret ovat yksinäisiä ja luuhaavat itsekseen kotona."
Miksi poika ei itse mene toisen kaverin luokse ja ne kaikki? Miksi just aloittajan kotiin?!
Minulla on kolme lasta ja on selvää, että kaverijengi on aina sen luona, jolla on rennoin meininki ja parhaat sapuskat. Juuri kävimme saman keskustelun nuorimman pojan kanssa hänen kavereidensa syöttämisestä meillä. Ihan ok tarjota ruokaa silloin tällöin, mutta viitenä päivä viikossa homma ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Tee iso pussi makaronilaatikkoa, soijarouheesta ja leivo pellillinen sämpylöitä. Maksaa n 5 e ja vatsa tulee täyteen.
Iso pussi makaronilaatikkoa?
Miksi ap:n pitäisi nämä tehdä?
Miksei ne pojat voi kokata itse, jos heillä kerta on nälkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaappiin ja pakastimeen kaikkea halpaa ja pahaa, jonka valmistus vaatii jo vähän vaivaa esim. useampi pussi makaronia ja pastaa, halvinta Coop/Xtra ketsuppia, ei todellakaan mitään Heinzia, puurohiutaleita, hernekeittopurkkeja, näkkäriä, nuudelia, pakkaseen herne-maissi-paprikaa jne. Tuossa tilanteessa kaappeihin ei todellakaan mitään helppoja ja kalliita herkkuja. Kun tarjolla ei ole mitään herkkuja, korkeintaan jotain halpamerkin Coop/Xtra halpoja ja pahoja keksejä niin tilanne varmasti muuttuu.
Hyvä idea.
Kommentoin vaan noita keksejä. Coopilla ja Xtralla on tosi hyviä keksejäkin, itse ostan niitä ihan tarkoituksella.
Tämä on yllättävä ja kiinnostava tieto nykyhetkestä. En itse voi noita syödä kun joudun olemaan suolistovaivojen takia laktoosittomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla, enkä muutenkaan oikeastaan keksejä syö. Silloin kun en ollut vielä nykyisellä ruokavaliollani niin huomasin toki itsekin, että näissä halpamerkin halvoissa isoissa suklaakekseissä ja leivoskekseissä oli paljon parempi hinta-laatusuhde kuin vastaavissa kalliissa Jaffa-kekseissä ja itsekin näitä halpakeksejä ostelin. Jotkut halpakeksit kuitenkin olivat todella pahoja, ainakin ne feikki-Dominot ja joku keksisekoitus. Varmasti teinit ostavat paljon näitä halpamerkkien halpoja isoja suklaakeksejä ja leivoskeksejä.
Kyllähän jo yks 17 vuotias poika syö kaapit tyhjäksi pari kertaa päivässä. Meillä tuossa iässä skeittasivat ja sieltä tullessa istuivat kaksi tuntia syömässä. Kun tein ruokaa, enkä ehtinyt ensimmäisenä ottamaan niin keitosta jäi vain lientä, ja kaikesta muusta hyvällä tuurilla kokonainen kauhallinen, sitten meni hermot ja sanoin että minä teen ruoat ja tästä lähtien tekijä ottaa ensin. Alkoivat sitten itsekin tekemään ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun 17v erottaaa "aina" kaapissa olevat arkiruuat ja erikoisemmat ja osaa kysyä voiko ottaa. Olen myös opettanut jättämään viimeiseen maitotölkkiin minimissään desin maitoa, jotta mun aamukahvi ei mene pilalle.
Kaikissa perheissä ei ole erikseen mitään arkiruokia, vaan kaikki mikä ostetttu on luvallista syödä ellei erikseen kielletä. Riippumatta mikä viikonpäivä on. Meillä esimerkiksi oli aikanaan näin. Kaikkea, mitä ei erikseen oltu kielletty, sai syödä vapaasti. Leivän päälle oli ihan normaalia laittaa jotain kalliimpaa "herkuttelujuustoa". Edamia ei muistaakseni edes ollut kaapissa ikinä.
Eli jos pakasteesta löytyy pussi ostereita, teinit voi ne keittää väilpalaksi?
Osterit syödään tuoreena ilman kypsentämistä. Ei niitä kukaan täysipäinen pakasta. 
Sama se, pojat söi ne jo, jäit ilman.
LOL! Ei ihme että olet yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän teini söi kerran osan huonekasveista, kun ei kuulemma ollut riittävästi salaattia
😅😅😅😅😅
Ala tehdä vaan pahoja ruokia. Sano pojallesi, että ootte valitettavasti säästökuurilla, koska kaverinsa söi sut kokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaako pojat kokata? Jos ei, homma on helppo: Älä osta valmiita ruokia jääkaappiin, vaan ainoastaan raaka-aineita niiden valmistamiseen.
Ja iltaruoalle teet vain sen verran ruokaa, että riittää sinulle ja omalle pojallesi. Kerrot poikasi kavereille, että sinulla ei ole varaa ruokkia heitä.
Ole yhteydessä myös poikasi kavereiden vanhempiin, ja kerro, että sinulla ei ole varaa ruokkia heidän poikiaan. Jotta jos pojat teillä iltaa viettävät, syömiset pitää hankkia nyyttäriperiaatteella. Eli jokainen tuo jotain, niin että evästä riittää koko illaksi.
Tai sitten kokoontuvat eri iltoina eri kodeissa. Vai onko pojallasi kaveriporukan parhaat pelivermeet?
raaka-aineetkin maksaa jos kollilaumalle aineksia. sotkut siivoaa illalla ap. kuinka monelle ja mitä raaka-aineita. ap on ilm varakas,mutta jos moni yh ja perhekin laskee tiukan budjetin ja joutuu tinkimään ruuassakin niin siitä ei liukene kuin harvoin kylään tuleville. penskat voi sopia,että ensin käydään kotona jokainen syömässä, tavataan sitten. ennen vanhaan just noin. oli perheiden ruoka-ajat ja se oli pakolline.sitten sai mennä takas ulos esim. oikein huudettiin ikkunasta, liisa syömääään, merjaaa syömään, surullisinta oli se 1 jota ei huudettu, sitten ymmärrän että joku vieras koti hakee hänetkin.
Vierailija kirjoitti:
Perustele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös teini syö kavereineen aivan varmasti kaiken, mikä on johonkin muuhun varattu.
Viimeksi eilen ystäväni oli tulossa ja ostanut maanantaina tarjottavaksi mm. erilaisia hekuttelujuustoja ja -leikkeleitä. Kun tulin kotiin, oli teini kavereineen syönyt lähes kaiken LEIVÄNPÄÄLLISINÄ. Jääkaapissa oli myös ihan tavanomaisia leivänpäällisiä, voita, kermajuustoa, kasviksia valmiiksi pilkottuna, "tavallisia" leikkeleitä yms.
JUST tätä tarkoitan! Enkä minä nyt oikein koe, että olen kasvatusvastuussa 3-4 naapuriston pojasta. Että rupeaisin heille luennoimaan miten kylässä ollaan. Ja tosiaan kuten sanoin, pelkään ihan hitokseen että rupean itkemään kesken selostuksen. Enkä usko että se mitenkään se itku noita poikia hätkäyttäisi.
Tilanne ahdistaa minua tosissaan ja koen että olen ihan voimaton, vaikka tietenkin osa tästä tunteesta on o
Sitten tosiaan nyt aluksi ainakin edes se teinin käyttöön tarkoitettu halpamerkkien tuotteilla ja ns. pahalla ruoalla täytetty teinikaappi. Vaikka ne muutama makaronipussi, nuudelipussi, hernekeittopurkki, tomaattimurska ja halvin ketsuppi jäisivät lopulta syömättä ja vain ne halvat keksi syötäisiin niin eihän menetys tuollaisilla tuotteilla kovin suuri olisi.
Sama se, pojat söi ne jo, jäit ilman.
Ei syöneet. Katsos, kun meillä ei ikinä ole kaapissa ostereita. Ne eivät ole tuote, jota säilötään kotikaapissa pilaantumassa. Ostereita, jos pojat haluavat, sitten he menevät ravintolaan niitä syömään.
Olen kuullut vastaavaa muualtakin. Lasten koulukaverit menee tyhjentämään frendin jääkaapin. Sano sille teinillesi, että jos haluaa tavata frendejään, niin menee niiden frendejen kotiin mättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele.
Ei kukaan mies jaksa katsoa eukkoa, joka pillittää jo siitä, että pitää sanoa teineille että menkää kotiin syömään.
t. eri
Kuule ap. Ei sinun pidä syöttää lapsesi kavereita. Tajuaahan tuo nyt kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet surkea kasvattaja ja uhriutujaäiti. Ota se 17-vuotias vätys mukaasi ruokaostoksille ja pane kantamaan ne. Tai laitat hänet asialle. Et pidä enää varastoissa herkkuja.
Itse olet tämän kaiken mahdollistanut.
Noniin tulihan se sieltä. Naisen syytä. Huono äiti. Millainen sika täällä kärkkyy odottamassa, että pääsee haukkumaan naisia. Hyi mikä oksettava olento oletkaan.
ruuan hintayms asioiden hinta opettaa,,paljonko saat koko pv ruuat sun viikkorahalla,ne ei tajuu hintoja,,just sen mäkkärin syöpäkääryllen hinnan,mutta mausteet eri raaka-aineet vaikka peruskotiruokaan, osaset, pesuaineet sähköt ,jaksaminen ruuanteko ,, jostakin vaan ilmestyyy ruokaa kaappiin, se miten mistä ja mitä maksaa ajankäyttä näihin-opeta
Vierailija kirjoitti:
Lukollinen kaappi taitaa olla ainut vaihtoehto, jos ruoat syödään päivän aikana. Tosi kurjaa, mutta jos ei muuten ymmärrä, kuinka kallista ruoka on. Jääkaappia on vaikeampi lukita.
Jos vieras poika ajattelee jäävänsä teille syömään, pyydä häneltä esim. 10 euroa hintaa ruoasta tai tee jotain huonoa ruokaa esim. purkkihernekeittoa ja toki siitäkin hinta esim. 2 euroa tai kylmästi kaveri odottaa poikasi huoneessa kunnes poika syö keittiössä.
jääkaapi pakastinyhdistelmän voi lukita ketjulla munalukolla toisiinsa
Tuon ikäinen poika, varsinkin lomailleissa, voi kyllä jo valmistaa ruuan myös työssä olevalle äidilleen.