Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinit syövät kaiken mikä irti lähtee ollessani töissä

Vierailija
14.08.2024 |

Voi juma*auta en paremmin sano. Minulla (yh oon) 17-vuotias poika, joka nyt on koko kesän vätystellyt kotona ja ihan kiitettävästi syönyt. No omansa ruokkii, mutta nyt on tässä kaksi kuukautta tuon pojan kaverit asuneet kodissamme iltapäivisin ja aina kun tulee väsyneenä töistä kotiin, jääkaappi on rohmuttu ja lisäksi leivät, murot, keksit, pullat, kaikki mahdollinen vedetty mahoihin. 

Pötkyävät meillä vielä iltaruoankin aikoihin ja syövät kuin hevoset. Jos yritän ehdottaa että menisivät kotiinsa, vastauksena ällistynyt tuijotus ja mutinaa että "pelit kesken ja mä saan olla täällä ainaski kasiin asti". Lisäksi jos koetan komentaa,  poikani suuttuu verisesti ja seuraavat päivät on pelkkää mulkoilua ja sitä, miten nolo mutsi on.

En voi olla noita vahtimassa ip kun oon töissä eikä oikein lukkoakaan viitsisi jääkaappiin laittaa. Ihan oikeasti nuo teinit syö enemmän kun jaksan automarketista tuoda. Mitä tälle voi tehdä???

Koulut joo alkaneet mutta kun kesällä oppivat, että meillä on aina ruokaa, pesiytyvät iltapäiviksi meille.

Kommentit (262)

Vierailija
101/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuot päivän ruuat töistä tullessasi. Poikasi sitten päättää, jakaako ateriansa muiden kanssa vai syö itse ja mitä säästää aamuksi

Vierailija
102/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sun on jotenkin muuttaa omaa toimintaasi, ap. Täällä on annettu ihan hyviä neuvoja. Lakkaa nyt ensin ainakin kantamasta sitä ylimääräistä ruokaa kotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös teini syö kavereineen aivan varmasti kaiken, mikä on johonkin muuhun varattu. 

Viimeksi eilen ystäväni oli tulossa ja ostanut maanantaina tarjottavaksi mm. erilaisia hekuttelujuustoja ja -leikkeleitä. Kun tulin kotiin, oli teini kavereineen syönyt lähes kaiken LEIVÄNPÄÄLLISINÄ. Jääkaapissa oli myös ihan tavanomaisia leivänpäällisiä, voita, kermajuustoa, kasviksia valmiiksi pilkottuna, "tavallisia" leikkeleitä yms.

Ehkä kannattaisi jatkossa ostaa jotain vähän parempaa perusjuustoa. Esim. Valiolla on useita erilaisia valmiiksi viipaloituja juustoja, joissa pakkauksen hinta on kaikissa sama ainakin Prismassa. Hinta on muistaakseni 4,30 euroa. Näitä on ainakin oma suosikkini Turunmaa, todella hyvää kermajuustoa, suunnilleen samaa hintaa oleva Luomu kermajuusto, Salaneuvos, Sinileima, Punaleima, joku Luostari ja on niitä joku muukin. Kannattaa siis ostaa us

Juustot ovat tosi kalliita. Viipaloitu pakkaus ja kilohinta varmasti yli 6 euroa. Miksi kukaan ostaisi tällaisia, jos raha on tiukassa? Sillä hinnalla saa vaikka mitä muuta, tomaatinkin kilohinta on matalampi ja on terveellisempää.

Vierailija
104/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla ap teidän kodissa kynnysmattona. Tee säännöt selväksi. Eiks ton ikäisten pitäis jo kulkea omissa harrastuksissaan, eikä notkua toisten kodeissa syömässä omin luvin?

Vierailija
105/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP vielä: onneksi mulla on hyvä rahatilanne ja ihan ok palkka, tosin tämäkin on osaltaan aiheuttanut tämän tilanteen. JOs ei olisi rahaa, ei olisi hyvää ruokaakaan. 

Kerronpa vielä yhden jutun kun tästä on kuitenkin hyvää(kin) keskustelua syntynyt. Mua oikeasti pelottaa, että isot kollit ei usko kun pienehkö naisihminen komentaa että nyt kotiin. Että jos menee inttämiseksi niin mitä jos pillahdan itkuun kun väsynyt ja kettuuntunut oon. Eihän mua kukaan sitten uskoisi enää. Niinpä oon koettanut jotenkin "rennosti" ehdotella, että mitä jos herrat läksisivät vanhempiaankin tervehtimään tms. paskaa. 

Se yksi vanhempi jolle kerroin tästä tosiaan katsoi kuin idioottia ja vielä loppuun lisäsi että "senkun komennat kotiin, ei se haittaa". 

Joo tiedän että oon lapanen ja heikko. Mutta tämä nyt vaan on mun todellisuus tällä hetkellä.

Minun on todella vaikea kuvitella vastaavaa tilannetta omien teinieni kanssa. Sinun ja poikasi suurin ongelma ei taida olla teinien syöminen, vaan puhtaasti aidon keskusteluyhteyden puuttuminen? Pelkäät poikaasi ja hänen reaktioitaan ja samaan aikaan poikasi ei kunnioita sinua pätkän vertaa. Surullinen tilanne.

Vierailija
106/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei viihdy isällään, koska isä osaa asettaa rajat eikä ole lapanen. Totta kai se on mukavampaa hengailla kavereiden kanssa ap:n palvelutalossa kuin mennä isälle, jonka luona porukka laitetaan pihalle, kun on ruoka-aika eikä muutenkaan anneta olla kuin elo pellossa. 

Vierailija
107/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit iloinen, että lapsella on kavereita. 

Mä ratkaisin asian niin, että leivoin focacciaa isoja levyjä, sämpylöitä ja pullaa. Hinta ei päätä pakottanut. 

Köyhä saa olla, mutta ei avuton. 

Vierailija
108/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL! Ei ihme että olet yksinhuoltaja.

Perustele.

Ei kukaan mies jaksa katsoa eukkoa, joka pillittää jo siitä, että pitää sanoa teineille että menkää kotiin syömään.

t. eri

no tuskin on uskaltanut nalkuttaa sitten ukollekaan jos on hiirulainen. eli ukon kannalta ok, ukolta vaadittu mitään

Vierailija
109/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kommentoi: kiitos kaikille, noinhan se menee kun järjellä ajattelee. Mulle se rahanmeno ei ole niin iso juttu kuin just se, että koen olevani joku ihme ala-arvoinen hiiri omassa kodissani - eli pyydän kauniisti ylimääräisiä tyyppejä poistumaan, ilman menestystä. 

Mulla ei ole mitään auktoriteettia ja nyt oon mahdollistanut tilanteen, että pojan kaverit kokee että meillä voi periaatteessa tehdä mitä vaan! 

Tää voimattomuuden tunne - ugh. Oon käynyt läpi ruman avioeron ja samalla kuitenkin pysynyt työn syrjässä ja tuota rakasta kollipoikaa kasvattanut parhaani mukaan ja sit tällainen periaatteessa "no-brainer"-ongelma syö naista kuin viimeistä päivää. 

Kyllä mun nyt on ryhdistäydyttävä, se on tullut selväksi. Aattelen että ensin juttelen rauhassa pojan kanssa tästä tilanteesta. Että varmasti ymmärtää, mistä kyse - ei välttis rahasta vaan siitä, että minullakin tulee olla oma tila ja oma koti ja päätösvalta aikuisena siitä, miten tää talous oikein kulkee ja mitä voi tehdä ja mitä ei. 

Vierailija
110/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit iloinen, että lapsella on kavereita. 

Mä ratkaisin asian niin, että leivoin focacciaa isoja levyjä, sämpylöitä ja pullaa. Hinta ei päätä pakottanut. 

Köyhä saa olla, mutta ei avuton. 

Ei ap ole köyhä, vaan hän on väsynyt passaamaan lapsensa kavereita. Sitä ei ratkaista sillä, että perustetaan leipomo, jota pyöritetään kotona vielä rankan työpäivän jälkeenkin. Työttömällä äidillä on varmasti aikaa ja energiaa väsäillä pullia ja sämpylöitä vaikka koko kylälle. Työssäkäyvällä harvoin on sellaiseen aikaa ja energiaa ja siksi lasten kavereille on asetettava rajat. Kenenkään ei tarvitse pyörittää mitään teinien palvelutaloa omassa kodissaan. 

Vierailija
111/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sun on jotenkin muuttaa omaa toimintaasi, ap. Täällä on annettu ihan hyviä neuvoja. Lakkaa nyt ensin ainakin kantamasta sitä ylimääräistä ruokaa kotiin. 

Aivan, Ap:n on itse muutettava toimintaansa. Itse aiheutettu ongelma, joka ei valittamalla parane.

Vierailija
112/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot teinille että kotona olevat ruuat on tarkoitettu vain teidän käyttöön eikä niillä saa kavereita ruokkia. 

Vierailija
113/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöt selviksi. Älä myöskään osta pullaa, keksiä tai herkkuja. 

Heh joo, meillä ostettiin karkkia joskus ja jouluna.

Kerran sain suklaalevyn töistä. Laitoin kaappiin, ja jonkin ajan kuluttua ajattelin  viedä sen naapurin vanhukselle...pelkät paperit..

" no et sanonu ettei saa ottaa" Joo.

Vierailija
114/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks noin tyhmiä olemassa? Auts.

Vierailija
115/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murot, keksit ja pullat pois, kaikki epäterveellisiä. Teette samalla ruokaremontin. Älä pidä kaapeissa mitään mikä niille maistuu. Jääkaappiin porkkanaa, kesäkurpitsaa, kurkkua, parsakaalia. Niitä lupa syödä ja tehdä itse vaikka kermaviilidippi (ei pussista vaan itse maustaen). 

Vierailija
116/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sun oma teini kuvittelee, että sinulla on pohjaton kassa. Hän kuvittelee, että tottakai ruokit teinisi frendit. Sano teinille, että rahat eivät riitä ruokkimaan naapuruston teinejä. Se sun lapsi haluaa olla suosittu niiden kavereiden silmissä ja sinä maksat sen lystin.

Nyt alat olemaan aikuinen huushollissasi ja määräät sen, mikä on sopivaa ja mikä ei ole sopivaa.

Vierailija
117/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murot, keksit ja pullat pois, kaikki epäterveellisiä. Teette samalla ruokaremontin. Älä pidä kaapeissa mitään mikä niille maistuu. Jääkaappiin porkkanaa, kesäkurpitsaa, kurkkua, parsakaalia. Niitä lupa syödä ja tehdä itse vaikka kermaviilidippi (ei pussista vaan itse maustaen). 

Niin, että pidä itsesi ja lapsesi nälässä äläkä missään nimessä aseta rajoja. Mahtava idea!

Vierailija
118/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestiin 103. Juustot ovat kalliita, mutta itse olen ainakin huomannut, että nuo valmiiksi viipaloidut syö aina kaikki loppuun kun taas ne kötsäpalat pilaantuvat aika nopeaan, niistä jää hukkapaloja ja jossakin vaiheessa pala menee siihen kuntoon, että siitä ei enää oikein pysty siivua juustohöylällä veistämään. Ainakin itselleni nuo valmiiksi viipaloidut ovat parempi vaihtoehto, joista ei jää hävikkiä ja juustoa saa oikeasti ns. koko rahalla. Lisäksi vastasin viestiin, jossa puhuttiin juurikin herkkujuustoista ja leikkeleistä ja niitä vastaan tarjolla olleista arkisista ja halvemmista leivänpäällisistä. 

Vierailija
119/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako pojat kokata? Jos ei, homma on helppo: Älä osta valmiita ruokia jääkaappiin, vaan ainoastaan raaka-aineita niiden valmistamiseen.

Ja iltaruoalle teet vain sen verran ruokaa, että riittää sinulle ja omalle pojallesi. Kerrot poikasi kavereille, että sinulla ei ole varaa ruokkia heitä.

Ole yhteydessä myös poikasi kavereiden vanhempiin, ja kerro, että sinulla ei ole varaa ruokkia heidän poikiaan. Jotta jos pojat teillä iltaa viettävät, syömiset pitää hankkia nyyttäriperiaatteella. Eli jokainen tuo jotain, niin että evästä riittää koko illaksi.

Tai sitten kokoontuvat eri iltoina eri kodeissa. Vai onko pojallasi kaveriporukan parhaat pelivermeet?

raaka-aineetkin maksaa jos kollilaumalle aineksia. sotkut siivoaa illalla ap. kuinka monelle ja mitä raaka-aineita. ap on ilm varakas,mutta jos moni yh ja perhekin laskee tiukan budjetin ja joutuu tinkimään

Ei kaali maksa juuri mitään. 

Vierailija
120/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kommentoi: kiitos kaikille, noinhan se menee kun järjellä ajattelee. Mulle se rahanmeno ei ole niin iso juttu kuin just se, että koen olevani joku ihme ala-arvoinen hiiri omassa kodissani - eli pyydän kauniisti ylimääräisiä tyyppejä poistumaan, ilman menestystä. 

Mulla ei ole mitään auktoriteettia ja nyt oon mahdollistanut tilanteen, että pojan kaverit kokee että meillä voi periaatteessa tehdä mitä vaan! 

Tää voimattomuuden tunne - ugh. Oon käynyt läpi ruman avioeron ja samalla kuitenkin pysynyt työn syrjässä ja tuota rakasta kollipoikaa kasvattanut parhaani mukaan ja sit tällainen periaatteessa "no-brainer"-ongelma syö naista kuin viimeistä päivää. 

Kyllä mun nyt on ryhdistäydyttävä, se on tullut selväksi. Aattelen että ensin juttelen rauhassa pojan kanssa tästä tilanteesta. Että varmasti ymmärtää, mistä kyse - ei välttis rahasta vaan siitä, että minullakin tulee olla oma tila ja oma koti

Teinien vanhempana tämä viesti pistää vihaksi! Auta armias, jos saisin kuulla, että omat lapseni eivät kunnioittaisi kavereidensa vanhempien toiveita ja ohjeita heidän omassa kodissaan. 

Ap, jos et muuta keksi niin soita niiden teinien vanhemmille, jos eivät sinun sanaasi usko. Häpeä on myös heidän, kun eivät ole hekään osanneet lapsiaan kasvattaa.

Hitto, minä soittaisin varmaan 112 seuraavaksi ja ilmoittaisin, että vieraat eivät poistu pyynnöstä huolimatta = kotirauhan rikkominen.