Teinit syövät kaiken mikä irti lähtee ollessani töissä
Voi juma*auta en paremmin sano. Minulla (yh oon) 17-vuotias poika, joka nyt on koko kesän vätystellyt kotona ja ihan kiitettävästi syönyt. No omansa ruokkii, mutta nyt on tässä kaksi kuukautta tuon pojan kaverit asuneet kodissamme iltapäivisin ja aina kun tulee väsyneenä töistä kotiin, jääkaappi on rohmuttu ja lisäksi leivät, murot, keksit, pullat, kaikki mahdollinen vedetty mahoihin.
Pötkyävät meillä vielä iltaruoankin aikoihin ja syövät kuin hevoset. Jos yritän ehdottaa että menisivät kotiinsa, vastauksena ällistynyt tuijotus ja mutinaa että "pelit kesken ja mä saan olla täällä ainaski kasiin asti". Lisäksi jos koetan komentaa, poikani suuttuu verisesti ja seuraavat päivät on pelkkää mulkoilua ja sitä, miten nolo mutsi on.
En voi olla noita vahtimassa ip kun oon töissä eikä oikein lukkoakaan viitsisi jääkaappiin laittaa. Ihan oikeasti nuo teinit syö enemmän kun jaksan automarketista tuoda. Mitä tälle voi tehdä???
Koulut joo alkaneet mutta kun kesällä oppivat, että meillä on aina ruokaa, pesiytyvät iltapäiviksi meille.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
AP vastailee: kiitos kommenteista, ymmärrän että olen liian pehmeä mutta tuo poika on mulle se ainoa tärkeä maailmassa. Kun isänsä kanssa erottiin (2 v sitten) niin poika otti sen tosi raskaasti ja näytti että elämänilo kokonaan katosi. Sen takia oon kai ollut liian pehmeä ja antanut myöten liikaa. Isänsä luon ei viihdy kun isällä uusi avokki.
Vaikeita on nämä asiat, ehkä tosiaan rupean ostamaan "pahaa" ruokaa niin eivät ehkä viihdy niin hyvin. Toisaalta mä haluan syödä itse hyvin ja terveellisesti ja opettaa pojankin siihen, sen takia tykkään pitää tuoretta jääkaapissa ja laadukkaita tuotteita.
Huoh. Tappelu tässä taitaa olla edessä joka suuntaan :-(
17-vuotiaat on jo isoja miehiä. Niille voi puhua ihan suoraan. Kerrot avoimesti kavereille, että teillä on tiukka rahatilanne, koska ole yh ja siksi kavereiden on joko osallistuttava ruokakuluihin tai mentävä kotiin syömään. Jos viesti ei tällä tavalla mene perille, sitten totaalikielto teille tulemiselle, kunnes tavat on opittu.
Vierailija kirjoitti:
17v on melkein aikuinen, ei mikään pikkupentu enää. Kasvatus mennyt pahasti reisille, jos tuonikäiset vielä hyppivät nenille.
Ne mukulana ihan kilttejä olleetkin heräävät omaan elämään teini-iässä ja silloin alkaa uusi vaihe ja uudet kasvatuskujeet. Eivät nuoret tule ajatelleeksi samalla tavalla asioita ellei niitä ota ihan suoraan ja kaunistelematta puheeksi. Jokaisella asialla on ensimmäinen kertansa.
Nyt vaan kärsivällisyyttä opetalla olematta hommaamaan sinne jääkaappiin kauheasti mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ostaisi sinne kotiin mitään ruokaa enkä herkkuja, jääkaappi kun on tyhjä niin ei poikia vierailu kauan kiinnosta. Kun soittavat sulle töihin että ei tääl oo mitää ruokaa, sano että menkää mäkkäriin tms. Eihän tosta tuu mitään että sä ruokit koko kulmakunnan teinit yksin. Missä niiden vanhemmat on?
joo ja sit ne levittää juttua ,siellä ei ooo eees safkaa. kohta aikuiset kauhuissaan,miten huono koti. kun ne vv...tun aikuiset ei tajuu mistä he heidän pentu tietää,, miten vanhemmat ei vaadi että omassa himassa syödään pääruoka, muulloin omia eväitä kylässä. tuo macci hese ei hyvä linja, siihenkin rahaa,,ja kenen -omia viikkorahojaan,tarjoo toisellekin, vai sää kustannat nuo. ei kuulu kuin satunnaiseen herkutteluun. ota yhteys penskojen vanhempiin,pelisäännöt kyläilyistä,kestoista, halu olla välillä oman perhen keskenkin,aikuistekin vieraita tulee, yksityiskeskustelut, lepoa, ei jaksa roudata ulkopuolisille,toki joskus jotain tarjotaan,leivot vaikka pannarin,mutta joskus,,,halu hilljentyä työpäivän jälkeen, taloudelliset resursit,budjetti taloumenoihin jne. vuorotelle ollaan jonkun kodissa ja sano nää ei tajuu yskää,, vaan itse nuori määrittää kuinka kauan olen teillä, eikö noiden vanhemmat ymmärrä näitä kysymyksenasetteluja
Odotahan kun alkaa kalja maistumaan...saat kustantaa nekin koko köörille!
AP vielä: onneksi mulla on hyvä rahatilanne ja ihan ok palkka, tosin tämäkin on osaltaan aiheuttanut tämän tilanteen. JOs ei olisi rahaa, ei olisi hyvää ruokaakaan.
Kerronpa vielä yhden jutun kun tästä on kuitenkin hyvää(kin) keskustelua syntynyt. Mua oikeasti pelottaa, että isot kollit ei usko kun pienehkö naisihminen komentaa että nyt kotiin. Että jos menee inttämiseksi niin mitä jos pillahdan itkuun kun väsynyt ja kettuuntunut oon. Eihän mua kukaan sitten uskoisi enää. Niinpä oon koettanut jotenkin "rennosti" ehdotella, että mitä jos herrat läksisivät vanhempiaankin tervehtimään tms. paskaa.
Se yksi vanhempi jolle kerroin tästä tosiaan katsoi kuin idioottia ja vielä loppuun lisäsi että "senkun komennat kotiin, ei se haittaa".
Joo tiedän että oon lapanen ja heikko. Mutta tämä nyt vaan on mun todellisuus tällä hetkellä.
Kohta se jo muuttaa kotoa ja sinä itket yksinään, kun ei ole kuin se jääkaapin sisältö seuranasi. Antaisin poikien olla niin kauan kuin vielä sinun helmoissasi viihtyvät. Tuossa iässä niin ei ole kauaa ellet ole peräkammarininceliä onnistunut kasvattamaan.
Vierailija kirjoitti:
AP vastailee: kiitos kommenteista, ymmärrän että olen liian pehmeä mutta tuo poika on mulle se ainoa tärkeä maailmassa. Kun isänsä kanssa erottiin (2 v sitten) niin poika otti sen tosi raskaasti ja näytti että elämänilo kokonaan katosi. Sen takia oon kai ollut liian pehmeä ja antanut myöten liikaa. Isänsä luon ei viihdy kun isällä uusi avokki.
Vaikeita on nämä asiat, ehkä tosiaan rupean ostamaan "pahaa" ruokaa niin eivät ehkä viihdy niin hyvin. Toisaalta mä haluan syödä itse hyvin ja terveellisesti ja opettaa pojankin siihen, sen takia tykkään pitää tuoretta jääkaapissa ja laadukkaita tuotteita.
Ymmärsit väärin. Ei tarvitse poikaa kovistella. Vaan tehdä säännöt ja niille kavereille säännöt. Älä osta pahaa ruokaa kaappiin. Et vain ota sitä koko jengiä sinne, ei ole velvollisuutta vaikka olisit eronnut!! Se on teidän koti, ei vieraiden. Sovi kaverien vanhempien kanssa miten ruokailut hoidetaan ja asiat, ne muutama jotka sinne tulee. Ei joka päivä sinne kavereita? ÄLÄ tappele pojan kanssa, perustele asioita ja kerro ettei rahasi riitä kaikkien ruokiin, juomiin, etkä halua kotiisi valtavasti ihmisiä sotkemaan - kodit on niille jotka niissä asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet perinteisen av-mamman muotoinen, ota tavaksi hiippaloida kotona pelkissä rintaliiveissä ja pikkuhousuissa, kun kaverit ovat kylässä. Aloita myös vegaani-hippivaihe eli ruuaksi esim. höyrytettyä parsakaalia ja soijanakkeja viherpirtelön kera. Alkaa pojilla kummasti muut hengailupaikat houkutella.
Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit väärin. Ei tarvitse poikaa kovistella. Vaan tehdä säännöt ja niille kavereille säännöt. Älä osta pahaa ruokaa kaappiin. Et vain ota sitä koko jengiä sinne, ei ole v
Tosi hyviä neuvoja. Perään sitten ihmetellään miksi nuoret ovat yksinäisiä ja luuhaavat itsekseen kotona.
Jsthan tuossa toisessa ketjussa vanhemmat kehui, miten kiva, kun lapsen kaverit on aina heillä, tietää, kenen kanssa lapsi liikkuu ja toki ruuat tarjotaan. Niillä kavereilla on aina rikkinäiset kodit ja ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
AP vielä: onneksi mulla on hyvä rahatilanne ja ihan ok palkka, tosin tämäkin on osaltaan aiheuttanut tämän tilanteen. JOs ei olisi rahaa, ei olisi hyvää ruokaakaan.
Kerronpa vielä yhden jutun kun tästä on kuitenkin hyvää(kin) keskustelua syntynyt. Mua oikeasti pelottaa, että isot kollit ei usko kun pienehkö naisihminen komentaa että nyt kotiin. Että jos menee inttämiseksi niin mitä jos pillahdan itkuun kun väsynyt ja kettuuntunut oon. Eihän mua kukaan sitten uskoisi enää. Niinpä oon koettanut jotenkin "rennosti" ehdotella, että mitä jos herrat läksisivät vanhempiaankin tervehtimään tms. paskaa.
Se yksi vanhempi jolle kerroin tästä tosiaan katsoi kuin idioottia ja vielä loppuun lisäsi että "senkun komennat kotiin, ei se haittaa".
Joo tiedän että oon lapanen ja heikko. Mutta tämä nyt vaan on mun todellisuus tällä hetkellä.
"Mitä jos pillahdan itkuu"
No sitten pillahdat. Ei siihen maailma kaadu. Tekee hyvää teineillekin nähdä, että aikuinen ei ole vain reipas ja iloinen, vaan äitikin voi olla väsynyt ja stressantunut. Lisäksi itku voi herättää jopa paatuneimman teini sympatiat ja hän tajuaa, että olet tosissasi. Jos aina vaan leikkii happyhappyjoyjoy-menoa, on ihan turha ihmetellä, että sinulla ei ole auktoriteettia.
Vierailija kirjoitti:
Kurittomia teinejä hyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot että kaverit syövät jatkossa omissa kodeissaan. Ei se nii vaikeaa ole.
No jos luit niin eivät usko ja en oo iltapäivisin kotona kyttäämässä. AP
No varaat kaappiin ruokaa vain yhdelle ja ostat lisäruuat kotiin tullessa.
Tämä! Ostat vain yhdelle henkelle ruokaa ja loput töistä tullessa. Lisäksi poika on jo melkein aikuinen, joten nyt vähän kuria. Ei 17-vuotias voi käyttäytyä noin lapsellisesti ja kaverit on myös kuin jotain 10-vuotiaita. Käsket noin isot miehet töistä tullessa ulos kodistasi ja sanot että teillä on omat menot nyt kotona. Ei meilläkään koskaan ruokittu kaikkia kylän lapsia, vaan jokainen meni omaan kotiinsa syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit väärin. Ei tarvitse poikaa kovistella. Vaan tehdä säännöt ja niille kavereille säännöt. Älä osta pahaa ruokaa kaap
Jos kaveruus on siitä kiinni, ettei saa tyhjentää kaverin jääkaappia ja loisia hänen kotonaan miten sattuu, sitten ei kyse ole aidosta kaveruudesta. Aito kaveruus ja ystävyys kestää senkin, että on säännöt, joita noudatetaan. Aito kaveruus ei ole loisimissuhde, joss yhden kodissa kupataan kaikki mikä irtoaa ja muut eivät osallistu mitenkään. Sitä kutsuaan suomenkielellä hyväksikäytöksi, että otetaan vaan eikä koskaan anneta mitään.
"Tosi hyviä neuvoja. Perään sitten ihmetellään miksi nuoret ovat yksinäisiä ja luuhaavat itsekseen kotona."
Lopettakaa tämä älytön ruikutus ja itku. Menkööt jonkun toisen kohtiin vaihteeksi. Osa lapsista ja nuorista on ollut pääsääntöisesti yksin 80-luvulla ja 90-luvulla. Ja ovat vielä hengissä. Kommunismia hengailla ison jengin kanssa ja epänormaalia. Eikö yksi kaveri riitä kerrallaan joskus, ei koko ajan tai sovitaan ruokailut. Ei ihmisten kodit ole mitään harrastetiloja. Ellei joku tee pihaan erikseen hengailutilaa. Ja sielläkin säännöt.
"Tosi hyviä neuvoja. Perään sitten ihmetellään miksi nuoret ovat yksinäisiä ja luuhaavat itsekseen kotona."
Miksi poika ei itse mene toisen kaverin luokse ja ne kaikki? Miksi just aloittajan kotiin?!
Meillä myös teini syö kavereineen aivan varmasti kaiken, mikä on johonkin muuhun varattu.
Viimeksi eilen ystäväni oli tulossa ja ostanut maanantaina tarjottavaksi mm. erilaisia hekuttelujuustoja ja -leikkeleitä. Kun tulin kotiin, oli teini kavereineen syönyt lähes kaiken LEIVÄNPÄÄLLISINÄ. Jääkaapissa oli myös ihan tavanomaisia leivänpäällisiä, voita, kermajuustoa, kasviksia valmiiksi pilkottuna, "tavallisia" leikkeleitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös teini syö kavereineen aivan varmasti kaiken, mikä on johonkin muuhun varattu.
Viimeksi eilen ystäväni oli tulossa ja ostanut maanantaina tarjottavaksi mm. erilaisia hekuttelujuustoja ja -leikkeleitä. Kun tulin kotiin, oli teini kavereineen syönyt lähes kaiken LEIVÄNPÄÄLLISINÄ. Jääkaapissa oli myös ihan tavanomaisia leivänpäällisiä, voita, kermajuustoa, kasviksia valmiiksi pilkottuna, "tavallisia" leikkeleitä yms.
Miksi syödä jotain Edam-paskaa, jos tarjolla on kunnon juustoakin? Vähemmän yllättäen et varmasti edes kertonut lapsellesi, että paremmat juustot on varattu muuhun käyttöön, vaan kuvittelit hänen osaavan lukea ajatuksesi.
Ei hevosella heiniää, vaan syövät ne tallissa seiniää...