Teinit syövät kaiken mikä irti lähtee ollessani töissä
Voi juma*auta en paremmin sano. Minulla (yh oon) 17-vuotias poika, joka nyt on koko kesän vätystellyt kotona ja ihan kiitettävästi syönyt. No omansa ruokkii, mutta nyt on tässä kaksi kuukautta tuon pojan kaverit asuneet kodissamme iltapäivisin ja aina kun tulee väsyneenä töistä kotiin, jääkaappi on rohmuttu ja lisäksi leivät, murot, keksit, pullat, kaikki mahdollinen vedetty mahoihin.
Pötkyävät meillä vielä iltaruoankin aikoihin ja syövät kuin hevoset. Jos yritän ehdottaa että menisivät kotiinsa, vastauksena ällistynyt tuijotus ja mutinaa että "pelit kesken ja mä saan olla täällä ainaski kasiin asti". Lisäksi jos koetan komentaa, poikani suuttuu verisesti ja seuraavat päivät on pelkkää mulkoilua ja sitä, miten nolo mutsi on.
En voi olla noita vahtimassa ip kun oon töissä eikä oikein lukkoakaan viitsisi jääkaappiin laittaa. Ihan oikeasti nuo teinit syö enemmän kun jaksan automarketista tuoda. Mitä tälle voi tehdä???
Koulut joo alkaneet mutta kun kesällä oppivat, että meillä on aina ruokaa, pesiytyvät iltapäiviksi meille.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Onks noin tyhmiä olemassa? Auts.
Ei ole.
Etkö tunnista PROVOA???
Käy vegaaniksi, viikko kaksi ja pelit pelataan muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murot, keksit ja pullat pois, kaikki epäterveellisiä. Teette samalla ruokaremontin. Älä pidä kaapeissa mitään mikä niille maistuu. Jääkaappiin porkkanaa, kesäkurpitsaa, kurkkua, parsakaalia. Niitä lupa syödä ja tehdä itse vaikka kermaviilidippi (ei pussista vaan itse maustaen).
Niin, että pidä itsesi ja lapsesi nälässä äläkä missään nimessä aseta rajoja. Mahtava idea!
Miten niin nälässä? Kai ap kaupassa käy? Ei sieltä ole mikään pakko kantaa sipsejä, muroja ja keksejä koko jätkäjengille. Ostaa oikeita kunnollisia raaka-aineita, niin ei ole nälkä ja tuskin ne murkkujätkät alkaa parsakaalia ja kyljyksiä keskenään valmistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös teini syö kavereineen aivan varmasti kaiken, mikä on johonkin muuhun varattu.
Viimeksi eilen ystäväni oli tulossa ja ostanut maanantaina tarjottavaksi mm. erilaisia hekuttelujuustoja ja -leikkeleitä. Kun tulin kotiin, oli teini kavereineen syönyt lähes kaiken LEIVÄNPÄÄLLISINÄ. Jääkaapissa oli myös ihan tavanomaisia leivänpäällisiä, voita, kermajuustoa, kasviksia valmiiksi pilkottuna, "tavallisia" leikkeleitä yms.
Ehkä kannattaisi jatkossa ostaa jotain vähän parempaa perusjuustoa. Esim. Valiolla on useita erilaisia valmiiksi viipaloituja juustoja, joissa pakkauksen hinta on kaikissa sama ainakin Prismassa. Hinta on muistaakseni 4,30 euroa. Näitä on ainakin oma suosikkini Turunmaa, todella hyvää kermajuustoa, suunnilleen samaa hintaa oleva Luomu kermajuusto, Salaneuvos, Sinileima, Punaleima, joku Luostari ja on niitä joku muukin. Kannattaa siis ostaa us
ei saa ottaa,varattu lappu kaappeihin, jo on taukkeja 17 v porukat jos rikkoo kieltoa kylässä
Vierailija kirjoitti:
AP kommentoi: kiitos kaikille, noinhan se menee kun järjellä ajattelee. Mulle se rahanmeno ei ole niin iso juttu kuin just se, että koen olevani joku ihme ala-arvoinen hiiri omassa kodissani - eli pyydän kauniisti ylimääräisiä tyyppejä poistumaan, ilman menestystä.
Mulla ei ole mitään auktoriteettia ja nyt oon mahdollistanut tilanteen, että pojan kaverit kokee että meillä voi periaatteessa tehdä mitä vaan!
Tää voimattomuuden tunne - ugh. Oon käynyt läpi ruman avioeron ja samalla kuitenkin pysynyt työn syrjässä ja tuota rakasta kollipoikaa kasvattanut parhaani mukaan ja sit tällainen periaatteessa "no-brainer"-ongelma syö naista kuin viimeistä päivää.
Kyllä mun nyt on ryhdistäydyttävä, se on tullut selväksi. Aattelen että ensin juttelen rauhassa pojan kanssa tästä tilanteesta. Että varmasti ymmärtää, mistä kyse - ei välttis rahasta vaan siitä, että minullakin tulee olla oma tila ja oma koti
Nimenomaan sinä aikuisena päätät sen, miten sinun kodissasi ollaan ja mitä voi tehdä. Sun pitää nyt oikeasti kieltää kaverit syömästä ja tulemista heti koulujen jälkeen teille. Minä kielsin heti koulun jälkeen kavereiden meille roudaamisen, koska meillä on ruoka-aika ja läksyjen teko. Voisiko sun teini keskittyä välillä opiskeluun vai on sekin retuperällä?
Vierailija kirjoitti:
Sano pojille ystävällisesti, mutta napakasti, että teillä on ruoka-aika kohta ja pojatkin menevät kotiinsa ruokailemaan. Voivat tulla myöhemmin uudestaan, jos koulutehtävät antaa myöten.
Ongelma eivät ole nämä pojat, vaan heidän vanhempansa. Sieltä puuttuu kasvatusote ja ohjaus, että kotona syödään eikä kerjätä kylässä.
Kotona syödään, jos syödään. Syödään, jos on ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyminen ollut sun oma ja vapaaehtoinen valinta, koeta jaksaa valintasi kanssa! : )
Sinäkin olet jonkun vapaaehtoinen valinta, vai mitä mieltä äitisi on?
Niin olen, en tiedä miten se liittyy minuun? Tutkijat sanoo että historian aikana on syntynyt n. 100 miljardia, (100 000 000 000) ihmistä, aika paljon siis ja varmuudella yksikään ei ole voinut vaikuttaa omaan haluun syntyä. Tämä valittava äiti on kyll ihan omasta ja vapaaehtoisesta halustaan synnyttänyt syömäkoneen, joka ajaa hanet perikatoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuot päivän ruuat töistä tullessasi. Poikasi sitten päättää, jakaako ateriansa muiden kanssa vai syö itse ja mitä säästää aamuksi
Heikon äidinkö ne ruuat pitäisi kantaa, kun 17-vuotias voi ihan itsekin käydä kaupassa?
Voisi antaa 3 euroa päivärahaa, jolla käy ostamassa valmisruoan, leivän tai jogurtin valintansa mukaan. Mahdollisimman vähän rahaa, että ymmärtää, että valintoja on tehtävä, kun kaikki on niin kallista. Jos käyttää rahan tyhmästi karkkiin niin eläköön sen kanssa.
Miten niin nälässä? Kai ap kaupassa käy? Ei sieltä ole mikään pakko kantaa sipsejä, muroja ja keksejä koko jätkäjengille. Ostaa oikeita kunnollisia raaka-aineita, niin ei ole nälkä ja tuskin ne murkkujätkät alkaa parsakaalia ja kyljyksiä keskenään valmistamaan.
Siten niin nälässä, että tuossa ohjeistettiin, ettei kaappiin saa ostaa mitään mikä maistuu teinille. Nälkähän sille silloin tulee, jos kaapissa on vain jotain kukkakaalia ja porkkanaa. Kukaan ei ole puhunut mitään sipseistä tai muroista. Keksit ne ihan omasta päästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Olisit iloinen, että lapsella on kavereita.
Mä ratkaisin asian niin, että leivoin focacciaa isoja levyjä, sämpylöitä ja pullaa. Hinta ei päätä pakottanut.
Köyhä saa olla, mutta ei avuton.
Ja näin mahdollistat " ilmaisen ravintolan". No,kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuot päivän ruuat töistä tullessasi. Poikasi sitten päättää, jakaako ateriansa muiden kanssa vai syö itse ja mitä säästää aamuksi
Heikon äidinkö ne ruuat pitäisi kantaa, kun 17-vuotias voi ihan itsekin käydä kaupassa?
Voisi antaa 3 euroa päivärahaa, jolla käy ostamassa valmisruoan, leivän tai jogurtin valintansa mukaan. Mahdollisimman vähän rahaa, että ymmärtää, että valintoja on tehtävä, kun kaikki on niin kallista. Jos käyttää rahan tyhmästi karkkiin niin eläköön sen kanssa.
Oikeastiko teidän 17-vuotiaat on noin pihalla? Kuulostaa ihan siltä kuin puhuit jostain 9-vuotiaasta, joka opettelee ensimmäistä kertaa pärjäämään itsekseen iltapäivän. 17-vuotiaana osa asuu jo pois kotoa. Kyllä siinä iässä pitää olla jonkinlainen taju hinnoista ja siitä, mitä on järkevää ostaa ja mitää ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano pojille ystävällisesti, mutta napakasti, että teillä on ruoka-aika kohta ja pojatkin menevät kotiinsa ruokailemaan. Voivat tulla myöhemmin uudestaan, jos koulutehtävät antaa myöten.
Ongelma eivät ole nämä pojat, vaan heidän vanhempansa. Sieltä puuttuu kasvatusote ja ohjaus, että kotona syödään eikä kerjätä kylässä.
Kotona syödään, jos syödään. Syödään, jos on ruokaa.
No se ei ole ap:n ongelma. Hänen velvollisuutensa ei ole ruokkia kylän kollilaumaa sen pelossa, että joku jää muuten ilman.
Sano teinillesi, että hänen kaverinsa ovat nyt syöneet teinisi vuoden käyttörahat (viikkorahat ym). Voi,voi sentään !
Vierailija kirjoitti:
AP kommentoi: kiitos kaikille, noinhan se menee kun järjellä ajattelee. Mulle se rahanmeno ei ole niin iso juttu kuin just se, että koen olevani joku ihme ala-arvoinen hiiri omassa kodissani - eli pyydän kauniisti ylimääräisiä tyyppejä poistumaan, ilman menestystä.
Mulla ei ole mitään auktoriteettia ja nyt oon mahdollistanut tilanteen, että pojan kaverit kokee että meillä voi periaatteessa tehdä mitä vaan!
Tää voimattomuuden tunne - ugh. Oon käynyt läpi ruman avioeron ja samalla kuitenkin pysynyt työn syrjässä ja tuota rakasta kollipoikaa kasvattanut parhaani mukaan ja sit tällainen periaatteessa "no-brainer"-ongelma syö naista kuin viimeistä päivää.
Kyllä mun nyt on ryhdistäydyttävä, se on tullut selväksi. Aattelen että ensin juttelen rauhassa pojan kanssa tästä tilanteesta. Että varmasti ymmärtää, mistä kyse - ei välttis rahasta vaan siitä, että minullakin tulee olla oma tila ja oma koti
Vaikka rahasta ei ole pula, niin kyllä minä myös siitä teinille mainitsisin. Voisi olla loistava tilaisuus talouskasvatukselle. Sano, että meillä menee ruokaan xx euroa rahaa kuussa. Siitä on kavereidesi osuus yy euroa. Tästä lähtien saat joka kuukausi näiden summien erotuksen tilillesi. Saattaisi pojallekin tilanne aueta.
Puhumalla pelkästään omasta kodista ja omasta tilasta, poika kääntää asian saman tien niin, että eikö tämä talo sitten ole hänen kotinsa ja tilansa, vaan ainoastaan sinun.
Kai poikasi on toisinaan syömässä kavereidensa luona? Vai onko kaikkien muiden vanhemmat tajunneet jättää kaappiin vain Coop-ketsuppia, ja siksi ovat teillä.
Vierailija kirjoitti:
Siten niin nälässä, että tuossa ohjeistettiin, ettei kaappiin saa ostaa mitään mikä maistuu teinille. Nälkähän sille silloin tulee, jos kaapissa on vain jotain kukkakaalia ja porkkanaa. Kukaan ei ole puhunut mitään sipseistä tai muroista. Keksit ne ihan omasta päästäsi.
Murot oli mainittu aloituksessa. Ja jos pojalla on nälkä, niin sille kelpaa porkkanat. Jos ei kelpaa, niin ei ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Tee iso pussi makaronilaatikkoa, soijarouheesta ja leivo pellillinen sämpylöitä. Maksaa n 5 e ja vatsa tulee täyteen.
Eli opettaa pojan kavereille, että lämmintä ruokaakin saa päivittäin. Taitais lisätä ruokavieraiden määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murot oli mainittu aloituksessa. Ja jos pojalla on nälkä, niin sille kelpaa porkkanat. Jos ei kelpaa, niin ei ole nälkä.
Porkkana ei vie nälkää keneltäkään. Ei edes minulta, pienikokoisena naisena.
Mun vanhemmat ei ole ostaneet minulle mitään ruokaa sen jälkeen, kun täytin 16-vuotta ja menin kokopäivätöihin.
Mihin tää maailma on oikein mennyt kun 17-vuotiaat määrää tahdin ja tavat vanhempiensa kotona?
Loppu"köntsät" raastetaan ruokiin. Hävikkiä tulee ihan yhtä vähän kuin siipaleina ostettaessakin. Kilohinta vain on merkittävästi halvempi "köntsällä" kuin viipaleilla.
t. eri