Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinit syövät kaiken mikä irti lähtee ollessani töissä

Vierailija
14.08.2024 |

Voi juma*auta en paremmin sano. Minulla (yh oon) 17-vuotias poika, joka nyt on koko kesän vätystellyt kotona ja ihan kiitettävästi syönyt. No omansa ruokkii, mutta nyt on tässä kaksi kuukautta tuon pojan kaverit asuneet kodissamme iltapäivisin ja aina kun tulee väsyneenä töistä kotiin, jääkaappi on rohmuttu ja lisäksi leivät, murot, keksit, pullat, kaikki mahdollinen vedetty mahoihin. 

Pötkyävät meillä vielä iltaruoankin aikoihin ja syövät kuin hevoset. Jos yritän ehdottaa että menisivät kotiinsa, vastauksena ällistynyt tuijotus ja mutinaa että "pelit kesken ja mä saan olla täällä ainaski kasiin asti". Lisäksi jos koetan komentaa,  poikani suuttuu verisesti ja seuraavat päivät on pelkkää mulkoilua ja sitä, miten nolo mutsi on.

En voi olla noita vahtimassa ip kun oon töissä eikä oikein lukkoakaan viitsisi jääkaappiin laittaa. Ihan oikeasti nuo teinit syö enemmän kun jaksan automarketista tuoda. Mitä tälle voi tehdä???

Koulut joo alkaneet mutta kun kesällä oppivat, että meillä on aina ruokaa, pesiytyvät iltapäiviksi meille.

Kommentit (262)

Vierailija
61/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös teini syö kavereineen aivan varmasti kaiken, mikä on johonkin muuhun varattu. 

Viimeksi eilen ystäväni oli tulossa ja ostanut maanantaina tarjottavaksi mm. erilaisia hekuttelujuustoja ja -leikkeleitä. Kun tulin kotiin, oli teini kavereineen syönyt lähes kaiken LEIVÄNPÄÄLLISINÄ. Jääkaapissa oli myös ihan tavanomaisia leivänpäällisiä, voita, kermajuustoa, kasviksia valmiiksi pilkottuna, "tavallisia" leikkeleitä yms.

JUST tätä tarkoitan! Enkä minä nyt oikein koe, että olen kasvatusvastuussa 3-4 naapuriston pojasta. Että rupeaisin heille luennoimaan miten kylässä ollaan. Ja tosiaan kuten sanoin, pelkään ihan hitokseen että rupean itkemään kesken selostuksen. Enkä usko että se mitenkään se itku noita poikia hätkäyttäisi. 

Tilanne ahdistaa minua tosissaan ja koen että olen ihan voimaton, vaikka tietenkin osa tästä tunteesta on omaa stressiä ja turhaa pelkoa. Olisko ehkä kuitenkin helpompaa vaan ostaa joka päivä kaapit täyteen :-( AP

Vierailija
62/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee suuria satseja ruokaa esim makaronilaatikkoa , keittoja ja jätä herkut kauppaan . Opeta poikasi tekemään helppoja koti ja pastaruokia ja siivoamaan omat jäljet . 

ai äipän pitäis duunata väsyksissä työpäuivän tai vähäisen vp pv aikana oikein sateseja koti prus terveysruokooo kylän nuorisolle. hah hah haaaa. ymmärrän joskus tarjotaan,, -mää ten meille pannarit ilmoitus ovella.  joskus voi tarjota.  omalle poppoolle tuo just ok kun kasvavat vetää paljon,,että teet satseja mistä lämmittää, mut ei siinä  ole vieraat santsaamassa. tuohan on sun arjenhelpotusta ja sun omalle lapselle.    mites olsi jos teillä olisi sovittu-sovitut yhteiset ruoka-ajat, ilmoittaako lapsesi kavereilleen kuten ennen tehtiin. hei mun pitää mennä syömään.  tuppautuuko  ne vieraat kaverit myös teidän pöytään. selvitätkö rahaa on laskettu ja ruokamäärää omalle perheelle, hei eikö teilläkin ole jo ruoka-aika. käykää syömässä välillä.  ja mitäs sun pojalee tarjotaan niissä kyläpaikoissa. ota yhteys poikien vanhempiin,kerro rohkeasti ongelma. myös oman rauhan tarve työpäivän jälkeen. liian isot ruokakassit työpäivän jälkeen yh ei jaksa roudaa.  luuleeko sun poika,että muuten vaan nariset,ymmärtääkä raha,oma tilaa lepoa,ehkä sun vieraitaki,,omat yksityiset keskustelut perheen kesken, ystäviesi joita muiden ei tarvii kuulla.  kenenkään koti ole yleinen kokoontumistila. ja pydä poikia että tuokaa ruokaa tullessanne,,pyytäkään että vanhemmat ostaa tänne teidän ruokanne. eikä ne vanhemmat tajuu mitään kun penska sanoo -oon iirolla illan- että mites ne syömiset,,syö eka ,lähde sitten,,perheen yhtenen seurustelu pv kuulumiset ruokahetki.  tuollaista juurikin on kun perheet menee,elää omiaan,jokainen kykkii jotain sitä sun tätä murkinaa. ravintoarvot jne kunnon peruskotiruokaa. ei tarvii napostella vieraisilla . miten kehtaavat, näemmä kehtaaa, ei oo kasvatettu.

tee muutos,kerro kuinka kävi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös teini syö kavereineen aivan varmasti kaiken, mikä on johonkin muuhun varattu. 

Viimeksi eilen ystäväni oli tulossa ja ostanut maanantaina tarjottavaksi mm. erilaisia hekuttelujuustoja ja -leikkeleitä. Kun tulin kotiin, oli teini kavereineen syönyt lähes kaiken LEIVÄNPÄÄLLISINÄ. Jääkaapissa oli myös ihan tavanomaisia leivänpäällisiä, voita, kermajuustoa, kasviksia valmiiksi pilkottuna, "tavallisia" leikkeleitä yms.

JUST tätä tarkoitan! Enkä minä nyt oikein koe, että olen kasvatusvastuussa 3-4 naapuriston pojasta. Että rupeaisin heille luennoimaan miten kylässä ollaan. Ja tosiaan kuten sanoin, pelkään ihan hitokseen että rupean itkemään kesken selostuksen. Enkä usko että se mitenkään se itku noita poikia hätkäyttäisi. 

Tilanne ahdistaa minua tosissaan ja koen että olen ihan voimaton, vaikka tietenkin osa tästä tunteesta on o

Kyllä sinä vaan olet OMASSA KODISSASI vastuussa siitä, että SINUN KOTISI sääntöjä noudatetaan. Kukaan muu ei niitä rajoja voi asettaa SINUN KODISSASI kuin SINÄ ITSE. Jokaisessa kodissa on erilaiset säännöt ja kukaan ei voi tietää, onko teillä ok syödä herkkujuustoja, jos sitä ei erikseen kerrota. Kaikilla ei ole kotonaan sääntöjä ollenkaan ja jos haluat, että jotain ei tehdä, se on SINUN tehtäväsi kertoa se. Jos itkettää, sitten itket. Sinä olet kaiketi kuitenkin ihan aikuinen ihminen etkä pikkutyttö enää. 

Vierailija
64/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi syödä jotain Edam-paskaa, jos tarjolla on kunnon juustoakin? Vähemmän yllättäen et varmasti edes kertonut lapsellesi, että paremmat juustot on varattu muuhun käyttöön, vaan kuvittelit hänen osaavan lukea ajatuksesi. 

Kyllä mun 17v erottaaa "aina" kaapissa olevat arkiruuat ja erikoisemmat ja osaa kysyä voiko ottaa. Olen myös opettanut jättämään viimeiseen maitotölkkiin minimissään desin maitoa, jotta mun aamukahvi ei mene pilalle.

Nyt ap vaan pojan kanssa keskustelu, että siellä jääkaapissa pitää olla myös sulle ruokaa kun tulet töistä kotiin tai alat kiertää työmatkalla ravintolan kautta ja teini ruokkikoon kaverinsa viikkorahoillaan. 

Vierailija
65/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuiseksi hyvä nainen! Ei nyt yhdet teininulikat saa noin paljon ahdistusta aiheuttaa. Napakka tiedonanto, että kotiin syömään ja sillä selvä. Jos ei lähde suosiolla, voi sitä poliisitkin soittaa paikalle. Tuskin kuitenkaan tarvitsee, jos kyse on normaaliälyisistä teineistä. 

Vierailija
66/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee suuria satseja ruokaa esim makaronilaatikkoa , keittoja ja jätä herkut kauppaan . Opeta poikasi tekemään helppoja koti ja pastaruokia ja siivoamaan omat jäljet . 

Ja miten tuo estää niitä kavereita tyhjentämästä ap:n kaapit?

niin sää neuvot kuin olisikin kyse ap omasta pojasta joka kasvavana nälissään. iltapäivän selviytymisneuvoja. ok,mut kun ne jätkäkaverit nyysii sitten nuokin safkat. mikä velvollisuus ap on tehdä satseja vieraille kolleille. joskus voi tarjota vaikka jos leiponut pullaa,ottakaa nyt pojat tästä maistiaiset.  ongelmahan ei ole että poika herkuilla täyttää omaa napaa, vaan se kylän jätkien syöttämine kaapit tyhjäksi. noihan kollit vetäis jonkun muutenkin joka jätkän persherkkua makaronilaatkon käden käänteessä vek

Vierailija
67/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano pojallesi, että hän voi syödä kyllä jääkaapista mitä vaan, mutta sinulla ei ole kertakaikkiaan varaa ruokkia hänen kavereitaan. Voithan joustaa niin, että ostat vähän enemmän vaikkapa leipää tai litran jogurtin ja sanoa pojallesi, että jos hirveä nälkä yllättää niin kavereille voi tehdä muutaman leivän tai syödä jogurttia. Ei muuta. Älä osta leivän päällisiä tai sitten osta halvinta mitä on.

Poikasi on jo 17, joten hänen pitäisi ymmärtää ja kavereiden kyllä myös.

Vaihtoehto on, että annat pojallesi vähän rahaa, että saa ostettua einesruoan tai jotakin ruokaa päivällä itselleen ja jääkaappi on tyhjä.

Vierailija
68/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi jatkossa ostaa jotain vähän parempaa perusjuustoa. Esim. Valiolla on useita erilaisia valmiiksi viipaloituja juustoja, joissa pakkauksen hinta on kaikissa sama ainakin Prismassa. Hinta on muistaakseni 4,30 euroa. Näitä on ainakin oma suosikkini Turunmaa, todella hyvää kermajuustoa, suunnilleen samaa hintaa oleva Luomu kermajuusto, Salaneuvos, Sinileima, Punaleima, joku Luostari ja on niitä joku muukin. Kannattaa siis ostaa useampi suunnilleen samaa hintaa oleva tuote ja kysyä teinin mielipidettä parhaasta tuotteesta. Tietysti ne ns. vapaana olevat herkut syödään ensin. Itsellänikin on Ihan liikaa kokemusta tästä ja olen monta kertaa tästä suuttunut ja joutunut piilottamaan ruokaa. Toisaalta tuotteisiin pitäisi laittaa kieltolappu ja toisaalta pitäisi tajuta, että oudosti kaappiin varatut tuotteet, joita ei yleensä ole ja joita ei ole itse tilannut ei ole tarkoitettu yleiseen käyttöön, vaan varattu tietylle henkilölle erikoistilaisuutta varten. Mutta kuten sanottu ei paha ruoka maistu oikeasti kenellekään, jos saatavilla on herkkuja. Tästä päästään sitten taas siihen mies syö lasten vanukkaat-ilmiöön.

Vierailija
69/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kyllä varmasti. Ulkopuolisena silti asiassa on niin paljon enemmän hyvää, että oikein sydäntä lämmittää. Sulla on varmasti ihana poika, kun hänellä on ystäviä ja teidän koti toivottaa tervetulleeksi. Se ei ole itsestäänselvyys. 

Vierailija
70/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun 17v erottaaa "aina" kaapissa olevat arkiruuat ja erikoisemmat ja osaa kysyä voiko ottaa. Olen myös opettanut jättämään viimeiseen maitotölkkiin minimissään desin maitoa, jotta mun aamukahvi ei mene pilalle.

Kaikissa perheissä ei ole erikseen mitään arkiruokia, vaan kaikki mikä ostetttu on luvallista syödä ellei erikseen kielletä. Riippumatta mikä viikonpäivä on. Meillä esimerkiksi oli aikanaan näin. Kaikkea, mitä ei erikseen oltu kielletty, sai syödä vapaasti. Leivän päälle oli ihan normaalia laittaa jotain kalliimpaa "herkuttelujuustoa". Edamia ei muistaakseni edes ollut kaapissa ikinä.  

Vierailija
71/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee iso pussi makaronilaatikkoa, soijarouheesta ja leivo pellillinen sämpylöitä. Maksaa n 5 e ja vatsa tulee täyteen.

Vierailija
72/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele puhumaan. Puhu niille kersoille. Pidä kuria. Toope.

Vierailija
73/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee iso pussi makaronilaatikkoa, soijarouheesta ja leivo pellillinen sämpylöitä. Maksaa n 5 e ja vatsa tulee täyteen.

Miksi tekisi? Ap:han haluaa nimenomaan, että ne kaverit EI syö hänen kaappiaan tyhjäksi. Kyse ei ole hinnasta, vaan siitä, että kaverit ovat loisia, joilla ei ole mitään käytöstapoja. 

Vierailija
74/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä saavat jatkossa juoda ja keittää teetä ja kahvia halpamerkin tuotteista, joita kukaan ei oikeasti pysty juomaan. Tilanteen kärjistyessä ja jos mikään ei muutu teinille myös oma kaappi, jota voi vapaasti käyttää ja siihen näitä Coop ja Xtra-merkin tuotteita.

Vierailija
75/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaappiin ja pakastimeen kaikkea halpaa ja pahaa, jonka valmistus vaatii jo vähän vaivaa esim. useampi pussi makaronia ja pastaa, halvinta Coop/Xtra ketsuppia, ei todellakaan mitään Heinzia, puurohiutaleita, hernekeittopurkkeja, näkkäriä, nuudelia, pakkaseen herne-maissi-paprikaa jne. Tuossa tilanteessa kaappeihin ei todellakaan mitään helppoja ja kalliita herkkuja. Kun tarjolla ei ole mitään herkkuja, korkeintaan jotain halpamerkin Coop/Xtra halpoja ja pahoja keksejä niin tilanne varmasti muuttuu.

Hyvä idea.

Kommentoin vaan noita keksejä. Coopilla ja Xtralla on tosi hyviä keksejäkin, itse ostan niitä ihan tarkoituksella.

Vierailija
76/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen poika, varsinkin lomailleissa, voi kyllä jo valmistaa omat ruokansa päivisin. Anna ruokabudjetti ja sano että saa luvan riittää välipaloihin sekä lounaaseen, ymmärtää kyllä yskän hyvin nopeasti. Jos ei, niin sitten jätät kaappiin pelkkää makaronia tms.

Vierailija
77/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki jämäkyyttä vähän itsellesi. Kiellä kaverien tulo ja sano että kokoontuvat jonkun toisen luona. Sopikaa kun yksi tulee (vai muutama) ja hänen vanhemmat kustantavat eväät ja ruoat, jotka ottavat kaupasta mukaan. Teidän ruokia ja juomia ei vedetä. ÄLÄ OTA sinne isoa kaveriporukkaa, oikeasti. Mistä tiedät mitä tekevät ja sotkevat. -Toinen vaihtoehto on puhua jokaisen tyypin vanhempien kanssa asiasta ja kertoa tilanne, sopia miten toimitaan. Ja mitä sitten jos sääntöjä on rikottu. -Ei ole normaalia että joku jengi parveilee koko ajan teillä.

Niin. Miksei pojat voi olla välillä jonkun toisen luona?

Vierailija
78/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojat voi leipoa ihan itse, ap käy töissä.

Vierailija
79/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa perheissä ei ole erikseen mitään arkiruokia, vaan kaikki mikä ostetttu on luvallista syödä ellei erikseen kielletä. Riippumatta mikä viikonpäivä on. Meillä esimerkiksi oli aikanaan näin. Kaikkea, mitä ei erikseen oltu kielletty, sai syödä vapaasti. Leivän päälle oli ihan normaalia laittaa jotain kalliimpaa "herkuttelujuustoa". Edamia ei muistaakseni edes ollut kaapissa ikinä.  

Eli jos pakasteesta löytyy pussi ostereita, teinit voi ne keittää väilpalaksi?

Vierailija
80/262 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP vastailee: kiitos kommenteista, ymmärrän että olen liian pehmeä mutta tuo poika on mulle se ainoa tärkeä maailmassa. Kun isänsä kanssa erottiin (2 v sitten) niin poika otti sen tosi raskaasti ja näytti että elämänilo kokonaan katosi. Sen takia oon kai ollut liian pehmeä ja antanut myöten liikaa. Isänsä luon ei viihdy kun isällä uusi avokki. 

Vaikeita on nämä asiat, ehkä tosiaan rupean ostamaan "pahaa" ruokaa niin eivät ehkä viihdy niin hyvin. Toisaalta mä haluan syödä itse hyvin ja terveellisesti ja opettaa pojankin siihen, sen takia tykkään pitää tuoretta jääkaapissa ja laadukkaita tuotteita. 

Huoh. Tappelu tässä taitaa olla edessä joka suuntaan :-( 

osta ruoka-ajaksi vain kahdelle täsmäsafkat. käy ovella huikkaa make, tuu syömään nyt on ruoka-aika. aika noloa jos vieraat kömpii perässä ,sanot meillä on vaan kahdelle ja raha ei kasva puussa. kai teilläkin on ruoka-aika,käykää syömässä edes välillä. pidä kaapit tyhjänä jos sulla voimia joka pv ostaa täsmäruuat. itse tykkään ostaa ja suunnitella viikon ruuat. jaksa joka pv kaupoilla. tämä on meidän perheen ruoka-aika sano vieraille. jos pojalle ei maistu ei tuu,ota evääksesi sen osuus.  laita per annos pv välipalat ns valmiiksi, 1 murokippo, viisi keksiä, 1 kiisselilautasellinen, 1 jugurtti jne.. laita loput säilyvät oikeasti lukittuun kaappiin, laitata lukko,ei mitään rumaa munalukkoa, vaan lukko kuin olisi pikkulapsiperheessa ettei myrkkyjä saa. annoskoot.