Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä asia yllätti, kun sinusta tuli esimies?

Vierailija
14.08.2024 |

Minulle tarjottiin mahdollisuutta tulla oman tiimin esimieheksi. En ole koskaan ollut esimiesvastuussa. Siksi kiinnostaisi kuulla, minkälaisia yllätyksiä olette kohdanneet, mitkä asiat ovat olleet ns. "hard learnings" ja ihan ylipäätään miten päädyitte esimiestehtäviin? Kaikkien alojen vastaukset kiinnostaa 😊 Kiitos!

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan ihan tavallinen raksamies. Sitten kävin kouluja, etenin työnjohtajaksi ja siitä päälliköksi.

Jos duunarina et jotain osannut, olit ammattitaidoton ja tyhmä.

Esihenkilönä taas jos et jotain osaa, se on epämukavuusalue, kehityskohde ja mielenkiintoinen asia johon etsiä ratkaisu.

Lisäksi mitä ylempänä ollaan hierarkiassa, tärkeintä on puhua hienoilla sanoilla, vaikka asiat olisi yksinkertaisia. 

Ei siis "kaiva tähän kuoppa tämän päivän aikana. Soita jos tulee jotain".

Vaan

"Tiimin goali on aikaansaada rakennekerrosten läpi muodostettua kaivanto, timeline alkaen ASAP ja deadline toiminnolle 15.30. projektia manageroi allekirjoittanut, t. Markku maanrakentaja, DI"

Kiitos päivän nauruista. Hauskinta tuossa oli se, että tuo on niiiiin totta :D

Vierailija
22/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään koska koulutusohjelma tähtäsi juuri siihen kolmen vuoden ajan. Ylläreitä tuli kuulemma pitkän linjan duunareille noustessaan pomoksi. Ei sillä etteikö heillä olisi jopa parempi osaaminenkin, mutta osa valittaa yllättyneensä työmäärästä ja vastuusta.

Unohdit mainita koulujargonin "muistakaa että teillä on tuorein visio, näkemys ja viimeisin koulutus alaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta ap opetella nykyaikaiset termit ennen kuin vastuu kasvaa. Ei ole mitään esimiehiä, on esihenkilöitä, tiiminvetäjiä tms. Jos puhut esimiehistä työpaikallasi, annat itsestäsi tietämättömän kuvan. 

Vierailija
24/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan se kuinka epämotivoitunutta porukka oli. Itse tykkäsin työstä ja alasta, mutta muut vaikuttivat käyvän töissä lähinnä pakosta.

Miten tämä tuli yllätyksenä, kaupastahan ei saa mitään ilmasiks ja asuminenkaan ei ole ilmaista.

Siis totta kai minäkin käyn töissä rahan takia :D mutta minä koen työn mieleiseksi ja alan kivaksi. Jotkut vihasivat koko työtä eivätkä silti vaihtaneet alaa tai työpaikkaa, se on vähän erikoista.

Vierailija
25/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään koska koulutusohjelma tähtäsi juuri siihen kolmen vuoden ajan. Ylläreitä tuli kuulemma pitkän linjan duunareille noustessaan pomoksi. Ei sillä etteikö heillä olisi jopa parempi osaaminenkin, mutta osa valittaa yllättyneensä työmäärästä ja vastuusta.

Me askarrellaan lasten kanssa sulle mitali ja laitetaan postiin.

Vierailija
26/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pitäisi toimia alaisten psykoterapeuttina.

Vierailija
27/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatta ap opetella nykyaikaiset termit ennen kuin vastuu kasvaa. Ei ole mitään esimiehiä, on esihenkilöitä, tiiminvetäjiä tms. Jos puhut esimiehistä työpaikallasi, annat itsestäsi tietämättömän kuvan. 

Jos ap on mies niin eikö hän sitten ole esimies? 

Vierailija
28/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yksinäisessä paikassa on. Itseltä odotetaan kannustusta, ongelmien selvittelyä ja tunnustuksen jakamista muille, itselle ei kuitenkaan sovi odottaa muuta kuin paskaa niskaan.

Vierailija
29/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan se kuinka epämotivoitunutta porukka oli. Itse tykkäsin työstä ja alasta, mutta muut vaikuttivat käyvän töissä lähinnä pakosta.

Miten tämä tuli yllätyksenä, kaupastahan ei saa mitään ilmasiks ja asuminenkaan ei ole ilmaista.

Siis totta kai minäkin käyn töissä rahan takia :D mutta minä koen työn mieleiseksi ja alan kivaksi. Jotkut vihasivat koko työtä eivätkä silti vaihtaneet alaa tai työpaikkaa, se on vähän erikoista.

Miten puskassa pitää elää, että kuvittelee alan/työpaikanvaihdoksen onnistuvan tuosta vaan?

t. eri

Vierailija
30/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yllättynyt siitä, kuinka henkilökohtaisia asioita minulle uskottiin. Välillä roolini muistutti enemmän terapeuttia tai parasta kaveria. Itse en työntekijänä erityisemmin kertonut henkilökohtaisia asioita työkavereille tai omalle esihenkilölle, joten yllätti että työntekijäesihenkilö-suhde voi olla myös hyvin henkilökohtainen.

Tätä minäkin ihmettelen. Olen siis työntekijä. Jotkut oikeasti kertovat s e k s i viikonlopuistaan pomolle. Ja ihan kaikki aikuisia ihmisiä ollaan aikuisten työporukassa😶

Vierailija
31/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että edes vaativassa asiantuntija työssä jotkut eivät tee mitä pyydetään vaan joudut kyselemään perään.

Vierailija
32/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Termi esimies on vanhentunut. Nykyisin sukupuoleen katsomatta ollaan esihenkilöitä, tiiminvetäjiä tai vastaavia. Kenenkään nimike ei enää ole esimies, vaikka olisi metrinen mulkku jalkovälissä. 

Vierailija
33/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten puskassa pitää elää, että kuvittelee alan/työpaikanvaihdoksen onnistuvan tuosta vaan?

t. eri

Esimiespuskassa noin..

Vierailija
34/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että edes vaativassa asiantuntija työssä jotkut eivät tee mitä pyydetään vaan joudut kyselemään perään.

Miksi sinulla on noin monta kirjoitusvirhettä tekstissäsi? 

Vierailija
35/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aina yhtä hauskaa, kun osa ihmisistä takertuu kynsin ja hampain melko epäolennaisiin seikkoihin.

Vierailija
36/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska nimike on esihenkilö. 

Vierailija
37/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki riippuu tiimistä, omasta persoonasta ja olosuhteista. Parhaina päivinä ihanaa, huonoina päivinä vihoviimeinen paskaduuni.

Vierailija
38/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tekisi, jos esihenkilö ei osaisi edes yhdyssanoja kirjoittaa oikein. Ei sellaista pomoa pysty ottamaan tosissaan. 

Vierailija
39/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttamisen vähyys siihen miten sinun tiimiä ja projekteja hallinnoidaan. 

Vierailija
40/92 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällimmäisenä tulee mieleen, että se yllätti miten ihmiset kokevat objektiivisesti arvioiden tasapuoliset säännöt epätasa-arvoiseksi kohteluksi ja kuvittelevat oman napansa olevan jotenkin hyvä perustelu poiketa kaikesta yhdessä sovitusta. 

Tämä oli todella yllättävää eikä se ole vuosien varrella muuttunut miksikään.