Muuttaminen ei ole Rosalle mahdollista, vaikka vuokrankorotukset tekevät elämästä selviytymistä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010615916.html
Mitä mieltä? Minusta vaikea ymmärtää, jos lääkäri on autismin perusteella kieltänyt muuttamasta kohtuuhintaiseen asuntoon.
Kommentit (1661)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien rooli tässä sopan syntymisessä / kehittymisessä onkin todella hyvä ja mielenkiintoinen kysymys.
Vaikea sanoa tietämättä asiasta enempää. Sen kyllä voinee arvata että helppoa se heille ei todellakaan ole ollut. Ja selvästi välittämistä löytyy, jos jaksavat kerran kymmenen vuoden jälkeen vieläkin tätä menoa ja kuskaavat paikasta toiseen.
Se on kyllä suuri kysymys, että mitä Rosalle tapahtuu sen jälkeen kun hänen vanhemmista aika jättää.
Epäilen noilla spekseillä ja sairauksilla, että Rosa siirtyy tuettuun asumiseen jos turvaverkko repeää. Nytkin se olisi oirekuvasta päätellen jo ihan varteenotettava vaihtoehto. Samalla loppuisi tuo ihmettely asunnon koosta ja muusta. Jos ei pärjää, niin ei pärjää.
Ei tuollaiselle avuntarpeelle oikein ole tuettua asumista.
Voi kuule, kaikilla meillä on keinomme! Johan niitä juttuja livahti julkisuuteen jokunen hallitus sitten. Se oli ennen nyt leikattavaa hoitajamitoitusta, kuinka illanruskon hoivakodeissa yksi lähihoitaja yövuorossa ollessaan pesi pyykit, kokkasi, siivosi, lapioi lumet ja hoiti kaksi osastollista dementikkoja. Ei ollut pelkoa, että olisivat yöllä haahuilleet ympäri taloa tai kyliä. Konstit on monet. Saattoi joku sylkeä huomaamatta vitamiinit ja päästä yöllä karkaamaan, mutta kyllä ne ennemmin tai myöhemmin löytyivät. Katselkaa vaan upeita kuvastoja onnellisista mummoista onnentarhoissa. Halpaa se ei ole, lähes 8k/kk, enemmän kuin köyhän eläkeläisen tukiasuminen. Mutta hyvä maksaa. Toki näin, kun rahaa on. Kukaan ei ole vielä ehdottanut, että tyhjillään oleviin entisiin, homeisiin terveyskeskuksiin voisi rahattomat tunkea. Vai joko näitä on yksityisellä sektorilla tarjota? Niissähän on niitä vastaanottohuoneitakin jo valmiiksi. Jokaiseen neljä mummoa, niin veronmaksaja saa rahoilleen vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen vanhemmat yhtään häpeä sitä?
Voivat olla ne jotka ovat Rosan tavoille opettaneet ja systeemiä lypsäneet. Kehottaneet teeskentelemään sairasta, jotta vanhempi voi vielä lypsää henkilökohtaisen avustajan tuloja jne.
Eihän nämä rosat mistään tyhjiöstä synny. Jos Rosa todella on erittäin epävakaa persoonallisuus, niin eihän sellaiset itse tiedä mitä ovat ja omaksuvat minäkuvansa lähiympäristön rooleista. Ihan yhtä hyvin kuin äärivasemmistolaisen hänestä olisi saanut myös äärioikeistolaisen, ääriuskovaisen tai vaikka bodarin, jos olisi sellaisten vaikutuspiirissä kasvanut.
Mutta hyvä maksaa. Toki näin, kun rahaa on. Kukaan ei ole vielä ehdottanut, että tyhjillään oleviin entisiin, homeisiin terveyskeskuksiin voisi rahattomat tunkea. Vai joko näitä on yksityisellä sektorilla tarjota? Niissähän on niitä vastaanottohuoneitakin jo valmiiksi.
Jos olet uutisia seurannut, niin yhteisöllinen asuminen on tulossa isolla rytinällä. Sinne vain kaikki samaan taloon, jokaiselle oma pieni asunto kylpyhuoneella ja yhteiset keittiö- ja oleskelutilat. Siellä on seuraa ja tukea ja apua toisista, ja kotihoitajalla helppo kulkea asiakkaan luota toisen luo kun siirtymiseen menee puoli minuuttia.
Toteutus jää nähtäväksi, mutta minusta se on aivan loistava idea. Jos joskus tulen yksinäiseksi ja vanhaksi tai sairaaksi, niin todellakin haluaisin muuttaa tuollaiseen! 😍 Toki näillä oman elämänsä rosilla on varmasti selitykset mallia loisiva rönsy sille, miten sellainen alentaa heidän korkeutensa arvoa eikä sovi heille.
Ja yhteisöllisessä asumisessakin on ihan luvallista möksöttää omissa oloissaan, joten suotta sitä autismikorttia heilutella.
Onko tämän vanhemmat omaishoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Mutta hyvä maksaa. Toki näin, kun rahaa on. Kukaan ei ole vielä ehdottanut, että tyhjillään oleviin entisiin, homeisiin terveyskeskuksiin voisi rahattomat tunkea. Vai joko näitä on yksityisellä sektorilla tarjota? Niissähän on niitä vastaanottohuoneitakin jo valmiiksi.
Jos olet uutisia seurannut, niin yhteisöllinen asuminen on tulossa isolla rytinällä. Sinne vain kaikki samaan taloon, jokaiselle oma pieni asunto kylpyhuoneella ja yhteiset keittiö- ja oleskelutilat. Siellä on seuraa ja tukea ja apua toisista, ja kotihoitajalla helppo kulkea asiakkaan luota toisen luo kun siirtymiseen menee puoli minuuttia.
Toteutus jää nähtäväksi, mutta minusta se on aivan loistava idea. Jos joskus tulen yksinäiseksi ja vanhaksi tai sairaaksi, niin todellakin haluaisin muuttaa tuollaiseen! 😍 Toki näillä oman elämänsä rosilla on varmasti selitykset mallia loisiva rönsy sille, miten sellainen alentaa heidän korkeutensa arvoa eikä
Nythän näitä kanakopeiksi kutsuttuja uusia taloja on tyhjillään. Niitä voisi käyttää yhteisöasumiseen. Putken päästä tullaan sisäänohitetaan wcpytty, tiskiallas, sänky ja sitten ollaankin jo putken päätyikkunalla. Näissä kotihoitaja voisi mahtua pyörähtämään ympärikin vanhusta hoitaessaan. Sängyssä pysyville tämä on varmasti oiva asumismuoto, mutta ei näille syystä tai toisesta vammaisille ja sairaille. Wc on niin iso näissä, että pyörätuoli mahtuu, mutta huoneeseen välttämättä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on täysin samantekevää, mikä Rosan sukupuoli-identiteetti on. Se, mitä ihmettelen, on hänen selektiivinen toimintakykynsä ja kohtuuttomat vaatimuksensa. Samantyyppistä asennetta näkee kyllä cisihmisissäkin. Itse asiassa oman kokemukseni mukaan transsukupuoliset ovat sotepalvelujen asiakkaina usein hyvinkin arkoja ja varovaisia.
Minun mielestäni Rosa on täydellinen uuskommunistinen uhripakkaus. Tuo transius on sen olennainen perusta, siihen sitten päälle kaikki muut kuvitteelliset ja oikeat (ylipainosta johtuvat) vaivat. Tunne omasta oikeutuksesta kaikkeen, mitä keksii vaatia. Vähän sama, kuin se ruskea tyttö, joka kilahti Esko Valtaojan takia. Niin itsestään selvä oma asema kaikkein tärkeimpänä, ei mitään tajua mistään kontekstista, vain uhriaseman tuoma valta toisten yli.
Kuinkahan monta transihmistä tunnet oikeasti?
Nyt sohin muuten muurahaispesää mutta "rakastettu" Valtaoja on kuusikymppinen äijä joka sanoi mamutaustaiselle naiselle että "en yhtään tajua mistä sinä puhut" kun puhuttiin rasismista /epäasiallisesta kielenkäytöstä. Mulla vähän särähti korvaan, eihän hän ole ollut sen kohde ikinä värinsä tai etnisyytensä perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisen ihmisen mielestä 59 neliön kämppä lähiökerrostalossa on joku upea lukaali, jota kadehtia? :D
E i se ole pääasia vaan koska on kalliimpi kuin pienempi kun ei itse maksa.
Eli kyse on pohjimmiltaan kateudesta.
Eikös tämä ole jo moneen kertaan käsitelty. Rosa herättää ihmisissä vihaa, kuvotusta ja inhoa - ei kateutta.
Jos näin on, niin näiden ihmisten pitäisi kääntyä sisäänpäin ja miettiä, mistä moinen johtuu. Tarvittaessa hakea myös apua. Joka tapauksessa työstettävää on, jos tästä
Et tajua, kun itse et ole maksamassa näiden roosien elämää. Jos olisit nettomaksaja, olisit sitä mieltä että elättäköön itse itsensä, niin voi asua vaikka palatsissa.
Vierailija kirjoitti:
Toteutus jää nähtäväksi, mutta minusta se on aivan loistava idea. Jos joskus tulen yksinäiseksi ja vanhaksi tai sairaaksi, niin todellakin haluaisin muuttaa tuollaiseen! 😍 Toki näillä oman elämänsä rosilla on varmasti selitykset mallia loisiva rönsy sille, miten sellainen alentaa heidän korkeutensa arvoa eikä
Näitä "oma pieni asunto ja yhteinen keittiö" asuntoja oli jo Neuvostoliiton aikaan. Silloin niillä vain oli nimi kommunalka, eikä ne kai olleet kovin suosittuja sielläkään. Niin että paluu neuvostoaikaan Suomessakin 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se äärettömän tärkeää, että tämä uniikki lumihiutale saa yhteiskunnan rahalla pötkötellä hulppeassa kodissaan. Voi jestas! Itse käyn kokoaikaisessa työssä ja silti minulla ei ole mitään mahiksia vuokrata tuon hintaista asuntoa. Yksiöstä maksan n.640€, en saa asumistukea tai mitään muutakaan tukea. 🥴
Hulppeassa kodissaan. Kaksio Myllypurossa
lähes 60 neliöinen kaksio.
Googlen mukaan suomalaisella on ka 40 asuinneliötä käytössään ja Helsinkiläisellä ka 34.
Edellämainituista kai useimmat maksavat neliönsä kuitenkin itse, omista tuloistaan.
Mutta ei Rosa. Rosan kuuluu saada vähän muita enemmän, muiden maksamana tietenkin, koska diagnoosit, sukupuolisekavuudet, kirjat ja tavaranpaljous. Kuuluu!
Ihan käsittämätöntä. Meitä mahtuu kolme tähän 7
Se on tuota kaikki-mulle-heti ajattelua. Ei olla jotenkin kasvettu ihan aikuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
"Vielä reilu vuosi sitten oli toisin. Väistöasunnon aikaiset muuttolaatikot olivat purkamatta liki kuusi vuotta, eikä Warski jaksanut siivota asuntoaan. Lopulta asunto oli täynnä tavaraa. Syntyi tilanne, jota hän kuvaa jätelasagneksi: tavaroiden välissä oli muovikasseja ja taas tavaraa.
Mitä enemmän tavaraa kertyi, sitä mahdottomammaksi edes ajatus siivoamisesta muodostui, Warski kertoo"
Mistä tätä tavaraa kertyi? Shoppailemalla? Luulisi, ettei sellaiseen olisi varaa kyseisellä henkilöllä.
Niin. Hänellähän ei ole varaa siihen nykyiseen vuokraan 😅 Niinpä tietystikään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se äärettömän tärkeää, että tämä uniikki lumihiutale saa yhteiskunnan rahalla pötkötellä hulppeassa kodissaan. Voi jestas! Itse käyn kokoaikaisessa työssä ja silti minulla ei ole mitään mahiksia vuokrata tuon hintaista asuntoa. Yksiöstä maksan n.640€, en saa asumistukea tai mitään muutakaan tukea. 🥴
Googlen mukaan suomalaisella on ka 40 asuinneliötä käytössään ja Helsinkiläisellä ka 34.
Edellämainituista kai useimmat maksavat neliönsä kuitenkin itse, omista tuloistaan.
Mutta ei Rosa. Rosan kuuluu saada vähän muita enemmän, muiden maksamana tietenkin, koska diagnoosit, sukupuolisekavuudet, kirjat ja tavaranpaljous. Kuuluu!
Iha
Ja jos tätä arvostelee, niin otetaan kateuskortti esiin. Se on mielestäni käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei Rosa. Rosan kuuluu saada vähän muita enemmän, muiden maksamana tietenkin, koska diagnoosit, sukupuolisekavuu
Tuohon kateuteen vetoaminen johtuu siitä, ettei ole mitään muuta sanottavaa.
Ei kukaan arvostele tätä Ruususta siitä, että hän asuu siellä missä asuu. Vaan siitä, että hän odottaa saavansa asua yhdelle ihmiselle ylisuuressa asunnossa yhteiskunnan tuella. Ja on elänyt 12 vuotta toimeentulotuella, joka on lähtökohtaisesti tarkoitettu tilapäiseksi avuksi.
Jos ei ihmisellä muutoin ole korvienvälivaivoja, niin johan tuommoisesta elämäntavasta tai vähemmästäkin sairastuu.
Kyllä se on niin että monissa näissä epävakaissa tapauksissa vanhemmat osittain mahdollistavat nämä ongelmat ja niiden jatkumisen, ja kohtelevat aikuista lasta kuin pikku vauvaa jolle annetaan esim viikkorahaa tai annetaan rahaa kun lapsi soittaa että tarvitsee jotain ostaa.
Lapsi oppinut siten myös manipuloimaan vanhempia, järjestelmää ja muitakin ihmisiä.
Kaveripiirissä on tällainen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei Rosa. Rosan kuuluu saada vähän muita enemmän, muiden maksamana tietenkin, koska diagnoosit, sukupuolisekavuu
Kateutta ja vihaakin kuulemma on, kun ei halua mahdollistaa yhteiskunnan elättinä olemista.
Masennus aiheuttaa toimintakyvyttömyyden. Ei ole aloitekykyä, ei vain KYKENE eikä JAKSA tehdä mitään!
Tätä on masennusta kokemattomien mahdotonta ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Masennus aiheuttaa toimintakyvyttömyyden. Ei ole aloitekykyä, ei vain KYKENE eikä JAKSA tehdä mitään!
Tätä on masennusta kokemattomien mahdotonta ymmärtää.
Olen sairastanut keskivaikean masennuksen. Silloin en tosiaankaan olisi jaksanut hakea asuntoja tai purkaa muuttolaatikoita. En myöskään kirjoitella artikkeleita, käsitellä kuvia, käydä haastateltavana tai toimia järjestöaktiivina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa keskusta-asunnossa loisiva sossupummi on siis autistinen kommaritransu. Yllättyneitä ovat:
Helsingin hahmottaminen taitaa olla kehä kolmosen ulkopuolella vähän hakusessa. Yhtä hukassa oma ihmisyys. Jos Myllypurossa asuvan katsoo asuvan keskustalukaalissa, niin silloin esimerkiksi Tampereen Myllypurossa asuva asuu Treen keskustassa. Kolmen kilometrin päässä Ilmajoelta, Seinäjoelle päin asuu Seinäjoen keskustassa. Haminahdella asuva Kuopion keskussa. Kempeleen asukas Oulun keskustassa, Liedossa asuva Turun keskustassa. Katso kartalta oma asuinpaikkasi ja siitä 12-14 km suuntaansa, kuinka keskustassa tai korvessa asut. Niillä tienoilla varmaankin omakotitalojen olohuoneet ja tuvat ovat sen 50 neliötä ja porstua 10. Ainakin niiden juttujen mukaan, kun kehuskelette, kuinka maalla on vain miehiä, naisia, heteroja, töitä, ihanaa ja tilaa vaikka muille jakaa. Yllättyneitä ovat:
Tähän vain sellainen huomio että pk-seudulla on täysin ylivertainen julkinen liikenne monen maakuntakeskuksen sivukyliin verrattuna vaikka etäisyys olisi kilpmetreinä sama.
No, ei tuo edellisenkään postaajan sossupummikommaritransikommentti ollut kovin älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki vassut oikeasti erityishenkilöitä?
Ainakin kaikki tällaiset aktiivit ovat. Se kuuluu vähän niin kuin siihen pakettiin. Oman identiteetin pitää olla osoitus kaikista niistä patriarkaalisista rakenteista, joita yhteiskunnassa pitää purkaa. Eli pitää olla trans tai muusu yms. Pitää olla kommunisti ja ilmastoaktiivi ja polyamorisessa suhteessa jne. Uusi kommunismi on vallan siirtämistä uhreille valkoiselta heteromieheltä, vanhassa siirrettiin kapitaalia porvarilta työläiselle.
Onhan tähän leipaistu tuo rahansiirto myös, nämä uudet työttömyyden sankarit vaativat nyt äänekkäästi "oikeuksiaan". Että heidän syrjäytetty leimattu ja kaikin mahdollisin tavoin pahoinpidelty rasistisen ja fasistisen yhteiskunnantoimesta, ja nyt he vaativat ponnekkaasti vahingonkorvauksia kärsimysnäytelmästään. Mitään heiltä ei saa odottaa eikä vaatia, sillä se loukkaa heidän itsemääräämistään.
Miten näitä kullannuppuja voisi olla rakastamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen vanhemmat yhtään häpeä sitä?
Voivat olla ne jotka ovat Rosan tavoille opettaneet ja systeemiä lypsäneet. Kehottaneet teeskentelemään sairasta, jotta vanhempi voi vielä lypsää henkilökohtaisen avustajan tuloja jne.
Eihän nämä rosat mistään tyhjiöstä synny. Jos Rosa todella on erittäin epävakaa persoonallisuus, niin eihän sellaiset itse tiedä mitä ovat ja omaksuvat minäkuvansa lähiympäristön rooleista. Ihan yhtä hyvin kuin äärivasemmistolaisen hänestä olisi saanut myös äärioikeistolaisen, ääriuskovaisen tai vaikka bodarin, jos olisi sellaisten vaikutuspiirissä kasvanut.
Nyt mummot alkavat sen vanhempien syyttelyn:D
Kuule, olen nähnyt työn puolesta ihmisiä joilla voi olla monta pershäiriötä. Sisaruksilla ei ollenkaan. Eli älä viitsi, omat lapsesi ovat varmasti täydellisiä.
Helsingin hahmottaminen taitaa olla kehä kolmosen ulkopuolella vähän hakusessa. Yhtä hukassa oma ihmisyys. Jos Myllypurossa asuvan katsoo asuvan keskustalukaalissa, niin silloin esimerkiksi Tampereen Myllypurossa asuva asuu Treen keskustassa. Kolmen kilometrin päässä Ilmajoelta, Seinäjoelle päin asuu Seinäjoen keskustassa. Haminahdella asuva Kuopion keskussa. Kempeleen asukas Oulun keskustassa, Liedossa asuva Turun keskustassa. Katso kartalta oma asuinpaikkasi ja siitä 12-14 km suuntaansa, kuinka keskustassa tai korvessa asut. Niillä tienoilla varmaankin omakotitalojen olohuoneet ja tuvat ovat sen 50 neliötä ja porstua 10. Ainakin niiden juttujen mukaan, kun kehuskelette, kuinka maalla on vain miehiä, naisia, heteroja, töitä, ihanaa ja tilaa vaikka muille jakaa. Yllättyneitä ovat: