Ystäväni syö aamulla klo 6, päivällä klo 12 ja illalla klo 18-21. En pysty käsittämään noin pitkiä välejä! 😱 Kauanko te kestätte syömättä?
Mulla iskisi päänsärky jo ennen kello yhdeksää, jos en saa tarpeeksi jotain riittävän sokerista. Sitten vasta mieli tekeekin tätä makeaa "kipulääkettä". Ystäväni on hoikka ja minulle on kertynyt kiloja tosi paljon. Vaikuttaako ylipaino siihen että en pärjää noin pitkiä aikoja syömättä vai missä vika?
Miten teillä?
Kommentit (151)
Syön 1-3 kertaa päivässä, ja koen kyllä aina näläntunnetta ennen ateriaa. En siis syö kellon mukaan, ellei minulla ole nälkä, vaan silloin, kun keho ilmoittaa tarvitsevansa ruokaa. Siedän näläntunnetta myös kohtuullisen hyvin, joten pystyn muutaman tunnin venyttämään ruokailua, jos tilanne sitä vaatii. Jos syön pussillisen sipsejä illalla leffaa katsoessa, minulle tulee seuraavan kerran nälkä todennäköisesti vasta seuraavan päivän iltapuolella. 8-12 tunnin ruokailuväli on itselleni aivan normaali, mutta sehän on yksilöllistä ja joillekin sopii paremmin syödä 3-4 tunnin välein. Jatkuva syömisen tarve ja toistuva päänsärky kertovat, että jotain on kyllä vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kupillinen maitokahvia aamulla klo 6-7.
Klo 10 yksi leipä tai croissantti.
Klo 13 reilu lounas salaatteineen plus kalaa/lihaa plus pottua ja jälkiruokaa esim. hedelmäsalaatti/jäätelö tms.
Klo 17 kuppi kahvia ja harvoin mitään syömistä, korkeintaan yksi keksi jos sellaisia löytyy kotoa.
Klo 20 puuroa tai jotain keittoa, pari siivua ruisleipää, pala juustoa ja pari hedelmää.
Hoikka olen 176/64. Nälkä ei yllätä koskaan näillä ruoilla. Välipaloja en syö, ei ole tarve. Ruoka ei ole koko ajan mielessä kun on ruoka-ajat jolloin syödään. Aikuiset lapseni heitä on neljä, ovat myös hoikkia kaikki ja syövät samaa rytmiä jonka kodista saivat malliksi. Koulu- ja teini-ikäisinä söivät tietty enemmän, se lienee normaalia kasvavilla lapsilla.
Ei kai tuohon enää välipaloja voisi laittakaan, kun sen verran tiiviisti menee jotain
Et osannut lukea, eihän tuossa ole paljonkaan ruokaa. Aamupalakin on pieni.
Mulla on 14 tunnin pätkäpaasto joka päivä. Syön ekan aterian klo 11 ja viimeisen ennen klo 21. Olen pari kiloa ylipainoinen (tosin lihaksikas, treenaan paljon), mutta 10 kiloa on lähtenyt aloitettuani pätkäpaaston.
Syön 3-4 tunnin välein, jos pidän pidemmän tauon saan hirveän kivun ruokatorveen. Näin on ollut lapsesta saakka. Olen aina ollut joko lievästi alipainoinen tai normaalipainon ala-tai keskivaiheilla.
N55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan olet ylipainoinen, koska et pärjää syömättä.
Syömistiheys ei liity ylipainoon vaan ruuan kokonaismäärä. Jos syöt päivässä 3 x 600 kcal tai 6 x 300 kcal syöt aivan yhtä paljon määrällisesti.
Kyllä syömistiheydellä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ulkomailla ruokarytmini on 07, 13 ja 19 ja selviän tosi hyvin.
Suomessa 06, 10, 12, 17, 20!? Jatkuvasti nälkä. Liekö meidän ruoka-aineet niin köyhiä ettei edes pidä nälkää?
No ei kai mitkään kevytruuat ja keinorasvat mitään kylläisyyttä saakaan aikaan. Ja tällainen ruoka on jopa virallinen suositus. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihan paljonko syö. Jos syö ison aterian, sillä pärjää melkein koko päivän. Jos syö pienempiä, joutuu syömään vähän useammin.
Sehän riippuu oikeastaan siitä MITÄ syö.
En saa aamulla syötyä mitään ennen kello kymmentä. Kolmen maissa sitten päivällinen ja kuuden,seitsemän maissa iltapala.
Minä syön aamupalat noin klo 7.
Lounas töissä noin klo 12.
Joskus klo 14 aikoihin musta kahvi.
Töiden jälkeen kotona lounas tai kahvit ja voileipää klo 16.30.
Illalla klo 20 aikoihin hedelmä, voileipä tai viili+marjoja.
En napostele välipaloja enkä tykkää mistään makeasta. Tuo ruokarytmi sopii mulle tosi hyvin eikä tarvii miettiä laihduttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ulkomailla ruokarytmini on 07, 13 ja 19 ja selviän tosi hyvin.
Suomessa 06, 10, 12, 17, 20!? Jatkuvasti nälkä. Liekö meidän ruoka-aineet niin köyhiä ettei edes pidä nälkää?
No ei kai mitkään kevytruuat ja keinorasvat mitään kylläisyyttä saakaan aikaan. Ja tällainen ruoka on jopa virallinen suositus. Sairasta.
En syö mitään kevytruokia vaan periaatteesa samaa: lihaa/kalaa/kanaa (Suomessa broileria) ja kasviksia. Voita, oliiviöljyä, täysrasvaisia juustoja, pähkinöitä, siemeniä, hedelmiä (etelässä aidosti kypsiä ja tuoreita), täysjyvää, papuja, linssejä jne.
Mutta uskon että lihan laadussa ja rasvaisuudessa on eroa. Suomessahan possukin on kuivaa ja rasvatonta! Eihän sellainen pidä nälkää.
14 h on helppo. Voi mennä pari viikkoa totuttelemiseen. Sen jälkee ei tule edes nälkä välillä.
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihan paljonko syö. Jos syö ison aterian, sillä pärjää melkein koko päivän. Jos syö pienempiä, joutuu syömään vähän useammin.
Ei riipu määrästä, vaan sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riipu määrästä, vaan sisällöstä.
No vastasin oman kokemukseni mukaan. Minulla se menee noin kuten sanoin.
2-3 kertaa päivässä jotain missä on kaloreita.
Eikö se ole ihan normaalia työssä käyvälle, että aamulla syödään ennen töihin lähtemistä, työpäivän aikana syödään lounas ja töiden jälkeen päivällinen.
Siitä tulee samanlaiset ruokailujen välit kuin APn ystävällä
Vierailija kirjoitti:
16 h menee suht helposti syömättä, kun välissä on yöuni. Mun vatsa heräilee joka tapauksessa sen noin kolme tuntia muusta heräämisestä, eli jos syö vikan kerran 18 maissa, niin aamiainen 10 aikaan on ihan sopiva.
Tää auttaa kyllä painon hallinnassa.
Minulla on ärtynyt paksusuoli -diagnoosi, nykyisin IBS?.Voin paljon paremmin, kun syön harvoin. Aamulla ja pitkin päivää vettä, keskipäivällä "aamiaislounas" ja kahvia, iltapäivällä/ illalla päivän toinen ateria.
Olen aina ollut hoikka, teen fyysistä työtä, liikun vapaa-ajalla ja jaksan oikein hyvin. Elämä paljon helpompaa, kun ei aina tarvitse etsiä lähintä vessaa....
Minä olen 130kg eikä tee heikkoa yhtään olla 12h tai pidempäänkin syömättä. Minulla on ibs ja sen takia en syö aamupalaa enkä lounasta, syön vasta kun tulen töistä, ja silloinkin vähän kerrallaan ettei tule järkyttävä ähky olo joka kestää 6-8h tai kipu/ripulikohtausta. Moni ihmettelee sitä miten voin pysyä näin lihavana näillä syömisillä, mutta kaipa kulutan tosi vähän, juon cokista ehkä puoli litraa joka päivä, yleensä syön myös suklaata joka päivä, joten kalorit tulee kasaan mitä tarvitsen pysyäkseni tässä painossa ja reilu 20 vuotta siinä olen pysynyt. Ei siihen kuole että tuntee nälän tunteen, se menee vartissa ohi tai jos pari kulausta juo jotain. Minä juon cokista koska en juo kahvia, saa sitten siitä kofeiinia.
Minä en pystyis tuohon ollenkaan. Syön kunnolla, mutta en ähkyyn ja syön terveellisesti. Syön 3-4h välein aina ja normaalipainoinen/hoikka olen (164cm, 54kg) Urheilen ja liikun paljon, usein kaksi kertaa päivässä.
Jos tulee pidempi väli ruokailuun niin verensokerit laskee ja saattaa tulla sen takia aika voimakas kohtaus. Mun kropalla ei sovi ollenkaan mitkään 6h ruokavälit.
Vierailija kirjoitti:
Syön 3-4 tunnin välein, jos pidän pidemmän tauon saan hirveän kivun ruokatorveen. Näin on ollut lapsesta saakka. Olen aina ollut joko lievästi alipainoinen tai normaalipainon ala-tai keskivaiheilla.
N55
Ruokatorveen? Miten syömättömyys voi aiheuttaa kipua ruokatorveen? Närästääkö sua vai mitä? Eihän se ruokatorvi tiedä onko sun mahassa ruokaa vai ei.