Ne ketkä on kotona hoitakoonsa lapset kotona!
On typerää että sellaiset lapset, jotka oikeasti tarvitsevat hoitopaikan joutuvat odottamaan paikkaa tai menemään kauemmaksi hoitoon, kun nämä "kotiäitien ja -isien"-lapset vievät nämä paikat!!
Kommentit (157)
Etsin kuitenkin koko ajan aktiivisesti uutta työtä, enkä tämän välivaiheen takia halua menettää lasteni hyvää hoitopaikkaa. Vien lapset hoitoon niinä päivinä, kun käyn haastatteluissa tai joudun tekemään erityisen paljon selvitys- ja paperitöitä työnhaun suhteen.
Olen nyt ollut työttömänä 2 viikkoa, ja optimistisesti uskon saavani uuden työn viimeistään parin kk:n sisällä.
Onko tämä teille riittävä syy "olla kotona"? ;)
On se lapsellekki kivempaa olla kaveriden kanssa päivät ja illalla ollaan sit perheen kanssa, mitä väärää siinä on?
rahtaa lapsensa yhteiskunnan varoilla ylläpidettäviin kerhoihin, avoimiin päiväkoteihin tms.? Ja, mitäs te äidit sillä aikaa teette? Lorvitte, eikö niin?
Jos haluatte hoitaa lapsenne, pitäkää ne sitten siellä kotona, kun se on kerran niiiiiiin hyvä hoitomuoto!
Avoimet päiväkodit ovat sellaisia jonne menee KOKO PERHE! Eli äiti lorvii siellä mukana, vahtii lapsiaan, syöttää lapsiaan ja auttaa lastaan. Sinne menevät äidit lastensa kanssa mukaan ja ovat lastensa tukena.
Ja kerhot, niitä on maksullisia kerhoja jotka maksavat esim. 50€/kk jolla katetaan lapsen kerhokulut! Että ihan omasta kukkarosta maksetaan että lapsi käy muutaman kerran viikossa parin tunnin ajan askartelemassa, laulamassa ja leikkimässä. Sitten on myös seurakunnan tarjoamat ilmaiset päiväkerhot jotka eiväät liity käsitääkseni yhteiskunnan varoihin...
Meillä vanhin lapsi käy 2 krt viikossa 2h ajan kerhossa. Kaikkien lasten kanssa käymme kerran viikossa avoimessa päiväkodissa. Lisäksi vanhimmalla lapsella on 1 harrastus 1,5h kerran viikossa.
Oliskohan vähän eri lukemat kuin niillä jotka laittavat lapsensa 6-8h päiväkotiin joka päivä!!??
Ota selvää ennen kuin tulet murjomaan jotain oletuksiasi tänne...
Minulla 4 v kaksoset on 2 x viikossa 2,5h kerhossa ja se maksaa syyskaudelta nyt 95e nyt yhteensä.
rahtaa lapsensa yhteiskunnan varoilla ylläpidettäviin kerhoihin, avoimiin päiväkoteihin tms.? Ja, mitäs te äidit sillä aikaa teette? Lorvitte, eikö niin?
Jos haluatte hoitaa lapsenne, pitäkää ne sitten siellä kotona, kun se on kerran niiiiiiin hyvä hoitomuoto!
avoimessa päiväkodissa tai kerhossa. Ei sinne lasta lykätä noin vain. Ihan itse ollaan siitä lapsesta vastuussa siellä avoimessa tai kerhossakin.
ei se helpottaisi yhtään sitä että pääsisi lähimpään hoitopaikkaan nopeammin. Mitä vähemmän lapsia hoidon tarpeessa sitä vähemmän hoitopaikkoja kunta niille järjestää. Ei ainoassakaan lähiössä pidetä päiväkotipaikkoja mielin määrin tyhjillään siltä varalta, että jos vaikka tulis joku joka haluais lapsensa tänne hetipaikallaäkkiä.
On typerää että sellaiset lapset, jotka oikeasti tarvitsevat hoitopaikan joutuvat odottamaan paikkaa tai menemään kauemmaksi hoitoon, kun nämä "kotiäitien ja -isien"-lapset vievät nämä paikat!!
Minulla 4 v kaksoset on 2 x viikossa 2,5h kerhossa ja se maksaa syyskaudelta nyt 95e nyt yhteensä.
Ette ole kuulleet esim. kirkollisverosta, josta varmasti joku osa menee myös kerhotoimintaan?
Olet varmasti ihan oikeassa. Ja periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä, kun se vain olisikin niin yksinkertaista!
Nyt on kuitenkin tilanne se, että irtisanouduin töistäni ja aion hakea opiskelemaan tai vaihtoehtoisesti muualle töihin - käytännössä olen tässä kotosalla (luultavasti - ja jos hyvä säkä käy) max 4-6 kuukautta. Lapseni käyvät 3:na päivänä viikossa tarhassa. He ovat jo lähemmäs kouluikäisiä ja tykkäävät olla tarhassaan, lisäksi tarhapaikka on vihdoinkin nyt tuossa lähitarhassa (kotoa meiltä siihen matkaa n. 100m), kun ensin kuljetimme lapsiamme 15km tarhamatkan väärään suuntaan työpaikoistamme.
Kysymys kuuluukin nyt, että pitäisikö sinun mielestäsi minun nyt ottaa lapset kotihoitoon muutamaksi kuukaudeksi (työnsaanti vaikeutuu, opiskelupaikan saanti vaatii sumplimista) ja sitten, jos ja kun pääsen tästä jonnekin, uudestaan haeskella heille paikkaa toisaalta? Tuohon lähitarhaan (johon on jatkuvasti n. 100 lapsen jonot! Asutaan kasvavalla omakotitaloalueella) ei ole mitään mahkuja sitten enää päästä uudestaan.
Eli siis joo - subjektiivinen päivähoito-oikeus on ihan ok juttu. Se mahdollistaa elämisen valintoja.
äiti tai isä on kotona. Tosiaan nykyajan järjen köyhyyttä. Tätä lakia olisi jotenkin muutettava. Jos vauva syntyy, niin isommat pois jaloista päivähoitoon. Kyllä on äidit laiskoja ja saamattomia, kertakaikkiaan. Minä itse näen niin, että lapsen paras paikka on kotona. Päivähoitopaikat on lapsille työpaikkoja. Niissä on säännöt ja kuri, kuten vanhemmilla töissä. Mulle ei olis ikinä tullu mieleenkään pitää lapsia hoidossa jos olen itse kotona. Nyttenkin koitamme järjestää työt miehen kanssa niin, että juniorilla on mahdollisimman vähän päivähoitopäiviä. Saa koulun alkuun asti olla mahdollisimman vapaasti ja nauttia lapsuusajasta ilman kodin ulkopuolisten ihmisten sääntöjä ja pakkoja.
Vanhimmat lapset ovat jo peruskoulunsa suorittaneet ja hekin ovat silloin aikanaan olleet vain tarvittaessa päiväkodissa hoidossa. Sitä on turha selitellä, että lapsen opittava olemaan ryhmässä ja sen oppii vain hoidossa. Ei pidä paikkansa.
Ja onko lapselle tosiaan tärkeämpi, että on sama hoitopaikka 9kk iästä 6 vuotiaaksi, kuin se että saisi viettää paljon aikaa OMIEN vanhempiensa ja sisarusten kanssa?
lapsensa missä.
Mutta siinä suhteessa säälin näitä vanhempia. Kukaan ei ole eläkkeellä katunut sitä, että vietti liikaa aikaa lapsensa kanssa. Sitä on moni katunut, että vietti sitä aikaa liian vähän.
Kun nämä vanhemmat tajuaa, kuinka äkkiä se lapsuus meni, tulee katumus kun ei ollutkaan lapsensa kanssa vaan hoidatti ne päiväkodissa, vaikka itse olisi ollut kotona ja olisi ollut aikaa tutustua omaan lapseen ja itse kasvattaa sitä ja viettää aikaa hänen kanssaan.
ei se helpottaisi yhtään sitä että pääsisi lähimpään hoitopaikkaan nopeammin. Mitä vähemmän lapsia hoidon tarpeessa sitä vähemmän hoitopaikkoja kunta niille järjestää. Ei ainoassakaan lähiössä pidetä päiväkotipaikkoja mielin määrin tyhjillään siltä varalta, että jos vaikka tulis joku joka haluais lapsensa tänne hetipaikallaäkkiä.
ei yksinkertaisesti ole tarjolla päivähoitopaikkoja niitä oikeasti tarvitseville eli työssäkäyville. Tästä on ollut mediassakin juttua. Virikehoidettujen poistaminen varmasti helpottaisi tilannetta. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että pitää kaiken maailman parakkiratkaisuja luoda, jotta saadaan paikka jokaiselle. Ei tasan mitään järkeä.
Ette ole kuulleet esim. kirkollisverosta, josta varmasti joku osa menee myös kerhotoimintaan?
Eikä siitä ollut kysymyskään, vaan siitä että ilmaiseksi pidetään kerhoissa me laiskat kotiäidit jotka kehtaavat viedä seurakunnan kerhoon lapsensa, joka muuten on äidin kanssa kotona. Halusin vain sanoa että joudumme mekin siitä maksamaan ihan erikseen, ei se pelkästään verorahoistakaan mene.
Käydään myös ILMAISEKSI seurakunnan järjestämässä perhekerhossa, ILMAISEKSI kunnan puistoissa ja ILMAISEKSI Mll:n perhekahviloissa. Tosin ruuasta maksamme pienet hilut, mutta onneksi saamme kesäisin kunnan puistoissa ILMAISEKSI yhden lämpimän ruuan.
Ja sinäkö sitten ajattelet että se 200 e mitä maksat lapsenhoito paikasta kattaa koko kuun 8-10 h hoidon ja kaikki ruuat??? Ootko kuullu koskaan mistään veroista??:)
Lastensuojelulliset tapaukset asia erikseen! Mutta nämä virikehoidossa lapsiaan pitävät vanhemmat saisivat hankkia helpotusta arkeensa yksityiseltä sektorilta. Jos kerran on niin mukavuudenhaluinen, ettei jaksa OMIA lapsiaan hoitaa, niin varmaan olisi valmis vähän enempikin maksamaan siitä.
On kyllä huonosti asiat, jos täytyy viedä lapsi päiväkotiin oppimaan sosiaalisia taitoja!
Lastensuojelulliset tapaukset asia erikseen! Mutta nämä virikehoidossa lapsiaan pitävät vanhemmat saisivat hankkia helpotusta arkeensa yksityiseltä sektorilta. Jos kerran on niin mukavuudenhaluinen, ettei jaksa OMIA lapsiaan hoitaa, niin varmaan olisi valmis vähän enempikin maksamaan siitä.
On kyllä huonosti asiat, jos täytyy viedä lapsi päiväkotiin oppimaan sosiaalisia taitoja!
arkipäiväisin klo 10-12, ja sitten onkin jo päiväuniaika. Ja iltaisin sama juttu. Ja asutaan sentäs alueella, jossa paljon lapsiperheitä.
vaikka kuinka lievä, ja vaikka kuinka haluaisit, ja pystyisit lapsesi hoitamaan, puuttuu sossuntäti asiaan, ja pakottaa viemään lapsen hoitoon "saamaan virikkeitä" ja "oppimaan sosiaalisia taitoja". Katos kun ne sossuntädit on itse vieneet lapsensa hoitoon aikanaan samoilla argumenteilla. Ja kuka asiantuntija niille tulis kertomaan ja todistamaan, että lapsi kasvaa hyvin kotihoidossakin..
Näin meillä.
Musta taas on typerää, että jos otan lapseni pois sieltä päiväkodista vaikka kuopuksen äitiysloman ajaksi, ei ole mitään takeitä siitä, että lapset pääsisivät samaan päiväkotiin kun tarve olisi. Siksi pidän esikoisen paikan, tosin esikoinen pitää usein vapaapäiviä päiväkodista. Kun esikoisella on paikka päiväkodissa, kuopuskin saa paikan samasta päiväkodista, sillä sisarukset menevät jonon ohi paikkoja jaettaessa.
Jos oon kerran saanut paikan päikkäristä, joka meitä lähellä ja johon tosi vaikea päästä, en paikkaa luovuta!!! Eli pidän lasta hoidossa jonkin verran, niin että paikka säilyy, ja sillä varjolla pääsee aikanaa sisaruskin samaan päikkäriin!!!!
-kuopus syntyi keskosena ja sairaana. Luojan kiitos oli se pk-paikka esikoisella (silloin n.3v7kk) vielä. Sairaala-aikaa reilu 3kk.
-tällä hetkellä esikoinen (5v.) 3pv/vko tarhassa. Viihtyy hyvin, tykkää kavereistaan siellä, "tädit" tärkeitä aikuisia. Paikka ruotsinkielinen, ja ne ovat "kiven alla"(vielä enemmän kuin suom.kiel.), emme halua sitä menettää eikä ottaa riskiä että esikoinen joutuisi ihan uuteen vieraaseen tarhaan kun "oikea" tarve tulee.
-kuopuksen kanssa tulee vielä sairaalan polikäyntejä ja osastollaoloa, jolloin olisi vaikea saada hoitajaa. Tämän takia myös "kokopäiväpaikka" virallisesti, vaikkei käytännössä juuri olekaan.
-lähistöllä ei ole avointa päiväkotia, ei myöskään ruotsinkielistä kerhoa ("kielijatkumo" tärkeää, menevät ruots.kiel. kouluun). Lehdessä kyllä paasataan miten vanhempien pitäisi käyttää muita virikkeitä kuten kerhoja ja avoimia pk:a, mutta on hieman hankalaa kun niitä ei ole!!
Myöskään infektioherkän kuopuksen kanssa ei ole voinut niin vain mennä paikkoihin joissa paljon muita lapsia.
-tarhapäivinä saan itse pienen lepohetken kuopuksen päiväunien aikaan. Auttaa kummasti jaksamaan, kun ei lastenhoitajia ole noin vain saatavilla. Kaikilla ei ole niitä lapsenvahdiksi kykeneviä isovanhempia esim.
-kotonaoloa jää esikoisellakin runsaasti, ei suinkaan ole joka päivä aamusta iltaan tarhassa, ei myöskään viikonloppuisin.
Kaiken kaikkiaan tämä on ollut meille erittäin hyvä ratkaisu.
Mitäköhän oikeasti tapahtuisi jos kaikki nämä "turhat virikelapset" otettaisiin pois tarhoista? Luulen että tarhapaikkoja ja päiväkoteja vähennettäisiin reippaasti. Tälläkin hetkellä lakkautetaan päiväkoteja välittömästi kun käyttö jää vähänkin vajaaksi.