Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne ketkä on kotona hoitakoonsa lapset kotona!

Vierailija
10.09.2008 |

On typerää että sellaiset lapset, jotka oikeasti tarvitsevat hoitopaikan joutuvat odottamaan paikkaa tai menemään kauemmaksi hoitoon, kun nämä "kotiäitien ja -isien"-lapset vievät nämä paikat!!

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika moni pian töihin!

Siis mitä osaa et viestistä ymmärtänyt? Kirjoittajahan puhui juuri virikehoidosta, ei työn takia hoitoon viemisestä. Tottakai on lapsi vietävä hoitoon, kun itse työt aloittaa, mutta kun on kotona niin eipä noita ammattilaisten lapsia virikehoidossa näy!

Vierailija
142/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikös se just niin ole. Minä ainakin olen ymmärtänyt, että äitiyslomalla ja hoitovapaalla ollaan kotona LASTEN kanssa ja kuka ei hoitovapaalle tai uudelle äitiyslomalle jää, on melkeimpä pakko viedä lapsensa hoitoon tai palkattava hoitaja kotiin, kuten meillä. Kotona olin kahden lapsen kanssa siihen kun nuorin oli 3 vuotta. Ihanaa aikaa oli! Virikehoitoa ei meidänkään muksut kaipaa, vaan kotihoitaja hoitaa kotosalla, kun siihen on mahdollisuus ja ihan sosiaalisia noista on tullut. Kahdelle lapselle yksi hoitaja ja vieläpä kotona nuorimmaisen kouluikään saakka. Sitä sietää sitten päivitellä näiden virikelasten vanhempien. Eikä yhteiskunnan tukia tarvita tai saataisikaan, joten eipä kunnalta mitään velvoitetakkaan. Itse maksamme kulumme, enkä valita vaikka toisten lapset ovat mitättömällä hoitomaksulla kunnallisessa hoidossa. Tämä on meidän valinta ja lapsen parhaaksi ja ymmärrän hyvin, ettei kaikilla ole tällaista mahdollisuutta ja nähtävästi kaikki ei niin haluaisikaan.

Alkuperäiseen keskusteluun otan kantaa niin, etten todellakaan virikehoitoa kannata missään muotoa, kuten varmaan jo tuossa edellä tuli selväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä hän on ollut kunnall. hoidossa 1v 2kk alkaen. On täysin tottunut ja sopeutunut tähän, ja vaikuttaa onnelliselle.

Kuopus mennee suurinpiirtein samanikäisenä hoitoon, ja meistä olisi ollut lapsen kannalta huono ratkaisu ottaa esikoinen vähän yli vuodeksi pois hoidosta ja kohta sitten taas laittaa uudelleen. Lisäksi tein ensimm. puoli vuotta väitöskirjaani aina silloin, kun kuopus hetkeksikään silmänsä ummisti.

Ja lopuksi myönnän myös sen, etten edes jaksaisi olla lasten kanssa joka päivä 4-5 tuntia ulkona ja leikkiä heidän kanssaan vähän väliä. Esikoinen on vilkas ja vaativa, sillä jos ei ole mielekästä tekemistä, hänellä seinät kaatuvat päälle. Tämän näkee joka viikonloppu, jos emme me heti aamusta 2-3h ulos, tule välillä leikkimään sisälle ja samat ulkoilut taas illalla. Itse en pidä hyvänä kotihoitona sitä, että äiti samalla hämmentää kattilaa/siivoaa/pyykkää jne. ja samalla hajamielisesti vastailee lasten kysymyksiin tai sivusta seuraa, kun hän leikkii lattialla.

Vierailija
144/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat lapset, 6 ja 4 vuotta, ovat kolmena päivänä viikossa kokopäivähoidossa, kun itse olen vanhempainvapaalla. 6-vuotiaalla syynä on eskari, jossa käy siis muutenkin joka päivä ja sen päälle ne kolme päivää on iltapäivätkin hoidossa. Neljävuotias taas aloitti päiväkodissa nyt elokuun alusta siksi, että kun vanhempainvapaa loppuu lokakuun puolivälissä aloitan keikkatyön. Näin pääsi heti ryhmään "sisälle" eikä tarvitse pöllähtää outona uuteen joukkoon kun ryhmä on jo muodostunut.

Muutaman kuukauden (elo-lokakuun) kuulun siis minäkin näihin pahoihin äiteihin jotka ovat kotona ja joiden lapset ovat hoidossa...

Vierailija
145/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi niitä lapsia halutaan lisää, jos ensimmäisenkään kanssa ei haluta/jakseta olla? Tätä en vaan voi ymmärtää? Eikä syynä voi olla edes se että toisen lapsen kanssa elämä olisi "yllättäen" raskaampaa, koska jo usein on jo odotusaikana on tiedetty että esikoinen jatkaa hoidossa..

Vierailija
146/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti viettää äitiyslomaa kotona töistään.

Vierailija
147/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi niitä lapsia halutaan lisää, jos ensimmäisenkään kanssa ei haluta/jakseta olla? Tätä en vaan voi ymmärtää? Eikä syynä voi olla edes se että toisen lapsen kanssa elämä olisi "yllättäen" raskaampaa, koska jo usein on jo odotusaikana on tiedetty että esikoinen jatkaa hoidossa..

Kyllä minun tuntemani "virkehoitoäidit" ovat päätöksen tehneet jo ennen kuin nuorin on syntynyt. Ei siis ole kyse siitä että elämä yllättäen osoittautuisi odotettua rankemmaksi.

Kaikkein huvittavin oli yksi kotihoitofanaatikko, joka ei miehensä aneluista koskaan suostunut menemään töihin kun "lapsen paikka on kotona". Noh, tuli sitten raskaaksi ja annas ollakaan kun nuo hienot aatteet kotihoidosta unohtui: esikoinen täydet päivät hoidossa. En voi ymmärtää, en.

Vierailija
148/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ihmeessä lapsesi hoidossa tuon 2krt./vkossa. Ja älä syyllistä siitä itseäsi!

Vierailija
149/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viemme lapsemme 3 krt / viikko YKSITYISEEN päiväkotiin, vaikka olen kotona vauvan kanssa. Ja esikoinen on melkein 4-vuotias, ollut kanssani kotona 2,5-vuotiaaksi ja sitten meni tarhaan, kun menin töihin ja nyt jatkaa osapäiväisenä (hoitopäivä klo 9-15). Hänellä on siellä tutut kaverit ja rutiinit.

Näin ei kenenkään tarvitse tulla valittamaan, että viedään kunnallisella paikka :-)

Ja kyllä minä mielestäni olen paremmin esikoisen käytettävissä, kun ehdin hänen tarhapäivinään hoitaa kotihommat ja vähän levätäkin, kun pienempi nukkuu päiväuniaan. vauvan kanssa käymme vauvamuskarissa yhtenä päivänä, sinne ei valitettavasti isompaa lasta voi mukaan ottaa eli vauvalta jäisi se yhteinen hetki äidin kanssa kokematta.

Ne päivät, kun esikoinen on kotona voidaan olla hänen (ja vauvan) ehdoillaan, en siivoa tai roiku netissä, leivotaan ja askarrellaan YHDESSÄ (ei niin, että minä kokkaan ja lapsi askartelee yksinään), ulkoillaan ja äitinä olen paremmin mukana lapsen jutuissa, kun en ole rasittunut kotihommista.

Mutta hei, hienoa jos jotkut jaksaa hoitaa MONTA lasta kotona, kerhojen ja leikkipuistojen voimalla. Itse olen tyytyväinen meidän ratkaisuun ja lapseni ovat myös täyspäisen ja onnellisen oloisia.

Vierailija
150/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsiperheitä tulisi tukea kaikin keinoin, nytkin syntyvyys täällä on ihan liian alhainen. kuka meistä huolehtii tulevaisuudessa, kun olemme vanhoja, kun lapsia syntyy liian vähän?? Tämä on oikeasti huolestuttava tilanne.

Jos vanhemmat väsyvät lastensa kanssa, päivähoito on yksi hyvä tukimuoto silloin, ja sitä kannattaa käyttää.

Vierailija
151/157 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sulla vaan yksi lapsi?mulla on ja vaikka hän ei päiväkodissa olekaan vaan käy puistossa päivisin,ni ymmärrän sua.tietenki haluut ja tarviit omaa aikaa,niinku kaikki tarvii.

Vierailija
152/157 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ymmärrä miksi viedä lapsia hoitoon jos kerta on kotona..

Vierailija
153/157 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on

Vierailija
154/157 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen monta perhettä joissa äiti on ollut vauvan kanssa kotona äitiysloman ajan ja vanhempi lapsi on ollut päiväkodissa sen ajan. Itse en myöskään ymmärrä, miten siitä on tullut niin yleinen trendi. Ja - näillä äideillä ei ole mitään henkistä/psyykkistä ongelmaa tai uupumusta. Ja :) , parilla näistä äideistä käy vielä maksullinen siivooja kotona siivoamassa.

Mistäs tiedät onko uupumusta? Eikö vanhemman lapsen vieminen päiväkotiin ja siivoojan tilaaminen ole juurikin merkkejä siitä, että omat voimavarat eivät riitä kaikkeen?

Nimim. Äitiyslomalainen, jonka 3v päivähoidossa 20h/vk ja käy siivooja - uupumuksen vuoksi

Vierailija
155/157 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vvvv

Vierailija
156/157 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on näreet

Vierailija