Ne ketkä on kotona hoitakoonsa lapset kotona!
On typerää että sellaiset lapset, jotka oikeasti tarvitsevat hoitopaikan joutuvat odottamaan paikkaa tai menemään kauemmaksi hoitoon, kun nämä "kotiäitien ja -isien"-lapset vievät nämä paikat!!
Kommentit (157)
että pitäähän saada vastiketta verorahoille kun vie lapsen hoitoon tms. No, pitäisköhän minun sitten vaikka ruveta öitä "valtionhotellissa" viettämään..saisin näin vastiketta verorahoilleni. He heh :-)
mielenterveysongelmista?
Olet lastensuojelutapaus jos saat hoitoa. Pitäähän lasten hyvinvointia tarkkailla jatkuvasti.
ja aina löytyy esim. joku "hyvää tarkoittava" miehen sukulainen joka tehtailee lastensuojeluilmoituksia
minkälaista niillä lapsilla oikeasti on siellä hoidossa. Useinmiten äidit, jotka ovat kovin tyytyväisiä lastensa päiväkotiin sopeutumiseen, eivät oikeasti tiedä, millaista siellä hoidossa on. Ei varmaan ole salaisuus, että lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat harvemmin vievät lapsiaan "virikehoitoon".
Itse vuosikausia useissa eri päiväkodeissa työskennelleenä tiedän, että ne päiväkodin virikkeet ovat ihan samoja kuin mitä jokainen vanhempi voisi lapselleen kotonakin antaa.
Erona tietysti se, että kotona on hiukan enemmän aikaa kuunnella lasta ja ottaa se temperamentti huomioon. Isossa ryhmässä ei ole aikaa sylitellä lasta ja ujoimmat jäävät aina jalkoihin, tavalla tai toisella. Säälittää, miten vanhemmat selittävät miten paljon se lapsi tykkää olla siellä hoidossa ja kuinka se viihtyy. Tietäisittepä vain.
eikä kotona olevien vanhempien. Vähän suhteellisuuden tajua.
"virikkeet ovat ihan samoja kuin mitä jokainen vanhempi voisi lapselleen kotonakin antaa" Ei se nyt ihan noin mene. Kyllä vanhemmat voivat askarrella, leikittää ja laulattaa mutta sosiaalistapääomaa on vaikea kasvattaa kotioloissa. Harvalla vanhemmalla on viitsimystä sitä lähiöpuistoa pidemmälle.
Eli lapsi viedään hoitoon, kun ei viitsitä tehdä lapsen kanssa mitään. Nyt ymmärrän tämän. Itse olen vienyt lapseni kaksi kertaa viikossa kerhoon, jossa lauletaan,leikitään ja askarrellaan. Kaikki muu on sitten ollut sellaista perheen keskeistä yhdessä oloa ja kotipuuhaa.
meitä on silti paljon paljon muita jotka jaksaa päivänsä usean lapsen kanssa ilman lepohetkiä...
-tarhapäivinä saan itse pienen lepohetken kuopuksen päiväunien aikaan. Auttaa kummasti jaksamaan, kun ei lastenhoitajia ole noin vain saatavilla. Kaikilla ei ole niitä lapsenvahdiksi kykeneviä isovanhempia esim.
Mitäköhän oikeasti tapahtuisi jos kaikki nämä "turhat virikelapset" otettaisiin pois tarhoista? Luulen että tarhapaikkoja ja päiväkoteja vähennettäisiin reippaasti. Tälläkin hetkellä lakkautetaan päiväkoteja välittömästi kun käyttö jää vähänkin vajaaksi.
Työssäkäyvät eivät saa lapsiaan hoitoon, ja kunnat joutuvat järjestämään parakkiratkaisuja lasten hoitoon. Joten mietipä vielä kerran, että miten kävisi. Virikelapset eivät ylläpidä tämän maan päivähoitoverkostoa.
... ilman syyllistämistä päivähoito/kotihoito-päätöksestä. Varmasti jokaisessa perheessä päätös tehdään perheelle sopivin järkevin perustein. Perheitä ei voi noin yksisilmäisesti kategorisoida, kuin monissa kirjoituksissa ilmenee.
Tämä on taas sitä turhaa syyllistämistä ja vastakkainasettelua, jota tulisi välttää. Vetäkää naiset yhtä köyttä! Ja olkaa onnellisia lapsistanne, hoidatte sitten heitä kotona tai (ihan mistä tahansa syystä) käyttäen päivähoidon ammattilaisten apua. Kumpikin on erinomainen vaihtoehto ja päätökset tekee kukin perhe talouden, terveyden, sisarusten, sosiaalisuuden, jaksamisen, työn tai minkä tahansa hyvän perusteen nojalla.
minä opiskelen ja mies on sairaslomalla kotona (toinen jalka puoliksi halvaantunut onnettomuudessa). poika on hoidossa max 5pv /viikko , paitsi jos olen työharjoittelussa ja iltavuorossa niin silloin mies hoitaa. mutta eivät pääse pihalle silloin, koska mies ei "yhden" jalan voimin pysy 3v:n perässä. jalalla pystyy siis linkuttelemaan eteenpäin mutta ei muuta. kotona siis pärjäävät. ootteko tässäkin tapauksessa sinnikkäästi sitä mieltä että me ei hoitopaikkaa tarvita?
Vauva tulossa, lapset ovat tuolloin 3 ja 4. Ovat silloin olleet kaksi vuotta samassa päiväkodissa. Päiväkoti on ihan lähellä, kerhoihin pitäisi mennä autolla.
Pidänkö lapset päiväkodissa kahtena päivänä viikossa vai irtisanonko paikat kokonaan vanhempainvapaan ajaksi? Sen jälkeen joudumme kuskaamaan lapsia autolla tarhaan, eikä miehellä ole korttia.
Mite toimisitte, rakkaat av-mammat?
mä luulen, että ap ei tarkoittanut pätkätyöläisiä, opiskelijoita, halvaantuneita jne. vaan niitä täysin terveitä, tasapainoisia aikuisia ihmisiä, jotka käyttävät äitiysloman puutarhan hoitoon tai johonkin kevyempään (kuten tietokoneella ja tv:n ääressä lorvimiseen) ja vievät perheen 1,5 ja 3 -vuotiaat lapset kokopäivähoitoon, etteivät haittaa mamman lepo- ja harrastushetkiä.
päivähoidon pitäisi olla ilmaista ja subjektiivinen oikeus päivähoitoon pois.
Työssäkäyville taattaisiin ilmainen hoito ja "virikelapsille" kehiteltäisiin jotain kerhoja, että mammat saisi lepäillä välillä. Lastensuojelutapaukset käsiteltäisiin sitten tapauskohtaisesti.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Tällä systeemillä jaksan hoitaa perheeni.
lapset tarvitsevat jo toisten lasten seuraa! jollei kotona ole samanikäisiä sisaruksia, on vaikea järjestää lapselle tarpeeksi samanikäsitä seuraa. esim. kerhossa kaksi kertaa viikossa n. 2 tuntia.. hmph? Riittääkö tämä "kaverikontakti" viisivuotiaalle ?
kukaan ei voi tietää mistä syystä joku kotiäiti lapsensa hoitoon vie. jos ei syytä tiedä niin miksi pitää haukkua. ei kukaan näistä puhuisi kasvotusten. ilkeitä on äitit toisilleen...ja yleensä kotona hoidettavien lasten hoitoaika on väliaikaista.
Tai ainakin ei-kotona-olevien pitäisi saada parempi asema hoitopaikan valinnassa.
Kuten aiemminkin tuli pinossa esille, niin ehkäpä suurin osa tuomitsee juuri ne isät ja äidit, jotka vain oman viitseliäisyyden ja itsekkyyden vuoksi kuskaavat lapsensa hoitoon tai pois tieltä uusien tulijoiden. Näitä löytyy myös minun ystäväpiiristäni. On tapauksia jopa, jossa äiti on ollut kotona 3 vuotta esikoisen kanssa ja sitten saa toisen lapsen ja laittaa esikoisen tarhaan. Aivan järkyttävää! Erikoisperheet syystä tai toisesta ovat oma lukunsa.
Tämä nykyajan "virikkeellisyys" on niin in, että. Onkohan noista vanhoista ikäluokista, jotka kotonaan, äidin helmoissa, sai kasvaa, tullut sitten niin epäsosiaalisia kuin vain voi. Taitaapa olla ihan päin vastoin. He saivat nauttia äidin rakkaudesta eivätkä sen kummempia virikkeitä tarvinneet. Kyllä ne lapset ehtivät kouluiässä ja siitä koko lopun elämäänsä oppia yhtä sun toista. Pieni aika on lapsuus ja ne vanhemmat, jotka kotona pystyvät olemaan ja vanhemmille lapsille sisaruksia tekemään, eivät tajua, kuinka onnekkaita ovat, jos vanhemmat lapset hoitoon kuskaavat. Kysehän on vain muutamasta hassusta vuodesta.
Lakiin pitäisi saada pykälä, joka kieltää lasten hoitoon viemisen tietyissä olosuhteissa. Eiköhän tehdä lakialoite siitä! Saataisiin jotakin aikaan tälle asialle!
minä opiskelen ja mies on sairaslomalla kotona (toinen jalka puoliksi halvaantunut onnettomuudessa). poika on hoidossa max 5pv /viikko , paitsi jos olen työharjoittelussa ja iltavuorossa niin silloin mies hoitaa. mutta eivät pääse pihalle silloin, koska mies ei "yhden" jalan voimin pysy 3v:n perässä. jalalla pystyy siis linkuttelemaan eteenpäin mutta ei muuta. kotona siis pärjäävät. ootteko tässäkin tapauksessa sinnikkäästi sitä mieltä että me ei hoitopaikkaa tarvita?
että opiskelijalla tai sairaalla ei olisi oikeutta hoitopaikkaan? Eiköhän kyse ole ollut siitä, että kritisoidaan näitä mukavuudenhaluisia vanhempia, jotka tyrkkäävät esikoisen hoitoon ilman pätevää syytä.
Etusijalla työssäkäyvät, opiskelijat, sairaat, yms. Näille perheille pitäisi myös yrittää järjestää hoitopaikka mahdollisimman läheltä. Pelkästä mukavuudenhalusta virikehoitoon tuovat olisivat kriteeteissä viimeisenä.
Ehkä olen masentunut tai uupunut. Ehkä lapsellani on diagnosoitu dysfasia, as, adhd ja he käyvät pk:ssa kuntoutuksellisista syistä. Syitä on monia ja niitä sinä et ulkopuolisena voi tietää.