Ne ketkä on kotona hoitakoonsa lapset kotona!
On typerää että sellaiset lapset, jotka oikeasti tarvitsevat hoitopaikan joutuvat odottamaan paikkaa tai menemään kauemmaksi hoitoon, kun nämä "kotiäitien ja -isien"-lapset vievät nämä paikat!!
Kommentit (157)
yhteiskunta on MÄTÄ PAISE kyllä olis kirveellä töitä
meilläpäinkin lisätään hoitopaikkoja esim tavalliseen kerrostaloon kolmioihin tehty ryhmiksiä-kamalia slummeja-en ikinä veis lapsiani sellasiin-tunnen muutaman äidin jotka kuskaa pentujaan sinne ja painuvat itse kylää kiertämään SAATANAN SOSSUPUMMIT
Itseä oikein ahdistaa kun vien aamuisn lapseni hoitoon ja siellä äiti samaan aikaan tuo lastansa hoitoon lähteäkseen sitten kahden pienemmän sisaruksen kanssa takaisin kotiin.
Siis asiahan olisi ihan eri jos tuo sisarusparven vanhin jäisi edes mielellään hoitoon,mutta kun hän itkee täysillä jo ennen päiväkotia ja pitkästi vielä äidin lähdön jälkeenkin.
Pitääkö noita lapsia alle 3 vuotiana väkisin raahata hoitoon,kun eivät siellä viihdy.
Jos ei pärjää itse 3 lapsen kanssa kotona niin pitääkö niitä sitten tehä niin monta?! Mun puoletahan kukin tekee niin monta lasta kuin haluaa,mutta pitäähän niitä pystyä sit kans itse hoitamaan.
JOS olisn kotona enkä töissä hoitaisin mieluusti lapseni itse ja jos meille suotaisiin lisää lapsia ei lapsemme menisi päiväkoiin,vaikka viihtyykin siellä.
"kerhon korvikkeena" tavallaan. Minusta 5-vuotias jo tarvitsee, ainakin meidän esikoinen, niitä samanikäisiä kavereita ja myös muita tärkeitä aikuisia elämäänsä. Ja koska meilläpäin ei ole niitä kerhoja eikä avoimia päiväkoteja eikä puistotätitoimintaa läheisissä puistoissa tms. niin kyllä vien esikoisen tarhaan sen 3pv/vko ihan hyvillä mielin!
Ja esikoinen siis jatkoi samassa ryhmässä kuin aiemmin, emme siis laittaneet häntä hoitoon silloin kun kuopus syntyi.
Jos lähettyvillä olisi kerho (ja vielä ruotsinkielinen-vaativa kun olen, ja tästäkin saisi sodan aikaiseksi) jossa esikoinen voisi käydä voisin sitä harkitakin. Mutta ei ole.
Toinen pointti on se että en halua tuota jo olemassaolevaa paikkaa menettää. Haluan että esikoinen saa jatkaa tutussa ympäristössä "virikehoitoaan", tuttujen kavereiden kanssa joiden kanssa siirrytään ensi vuonna eskariin (joka on koulun yhteydessä, ns.0-luokka). En pidä sitä lapselleni hyvänä että hän nyt olisi kotona kokonaan, ja sitten eskariin lähdettäisiin uuteen paikkaan ihan kylmiltään.
Millä tavalla 3krt/vko tarhassa (n.6h päivä) oleellisesti eroaa kerhosta? Kyllä, "viemme" sen paikan joltain toiselta mahdollisesti, mutta laitankin oman lapseni edun "jonkun muun tuntemattoman" edelle. En halua että oma lapseni kärsii siitä (jos joutuisi uuteen vieraaseen päiväkotiin tutun sijasta sitten kun töihin palaan), ennemmin turvaan tämän jo saadun paikan ainoasta lähellä olevasta tarhasta.
Ja todettakoon, että en itse henkilökohtaisesti laittaisi alle 3-vuotiasta tarhaan jos itse olisin kotona, enkä varsinkaan niin että esikoinen on ollut kotona ja laitetaan sitten vasta tarhaan kun vauva syntyy. Eli pienten paras paikka on minustakin kotona. Mutta sitten taas 4-5-vuotias on jo eri asia, tämä on minun näkemykseni. Eikä siis edelleen ole kyse siitä että en kykenisi enkä jaksaisi itse esikoistakin hoitaa. Ja olisi tietenkin eri asia mikäli lapsi itkien jäisi tarhaan tms...mutta kun silmät loistaen sinne menee ja innoissaan kertoo mitä kaikkea ovat tehneet päivän mittaan, niin toki silloin saa siellä jatkaa.
T.132
Hain hoitopaikan kun menin töihin 3 vuotta sitten. Olen nyt viimeistä kuukautta töissä. En anna kuitenkaan hoitopaikkaa pois, vaikka jään työttömäksi. Muutan vain puolipäiväiseksi. En halua taas hakea paikkaa jos saan uuden työn tai menen kouluun. Siinä on se 2 viikkoa ja sen vuoksi en voisi ottaa vastaan työtä joka alkaa heti. Lisäksi lapsi menee ensi syksynä eskariin ja tämä sama päiväkotiryhmä on eskarissakin. On siis tutut kaverit ja samat kaverit on sitten koulussakin samalla luokalla.
Muuten olen täysin samaa mieltä ap. kanssa. Itse vain olen myös itsekäs tämän asian suhteen.
Täälläkin on tullut esiin kaikenlaisia elämäntilanteita. Kannattaako mesota virikehoidosta, kun takana saattaa olla ja todennäköisesti onkin aivan järkevä syy hoitopaikan "viemiselle"? Muakin hävettää, että etuoikeutetun yhteiskuntamme naiset täällä roikkuvat toistensa tukassa :(
Sillä tästäkin ketjusta huomaa, että aika moni ajattelee, että äiti joka vie vanhempaa lasta hoitoon ollessaan pienemmän lapsen kanssa kotona, haluaa jotenkin päästä helpommalla ja lorvii kotona. Mun vanhempi lapsi käy tarhassa, integroidussa ryhmässä joka päivä. Tämä ei ollut se mitä alunperin halusin, toiveenani olisi ollut hoitaa molemmat lapset kotona. Eihän tämä paikka pakollinen ole, mutta suositeltu lapsen kehityksen kannalta. Jotta hän saisi tukea niissä sosiaalisissa taidoissa, joissa on ongelmaa. Lapsellani on tarkkaavaisuushäiriö. Ette uskokaan, kuinka paljon mieluummin hoitaisin hänetkin kotona. Ja kuinka paljon toinen pienempi lapseni nauttisi siitä, että isoveli olisi päivät kotona. Rahallisestikin tämä tuntuu, enhän saa pojasta hoitorahaa ja silti joudumme maksamaan tämän hetkisiin tuloihin nähden aika kallista päivähoitomaksua.
Juuri tän kaltaisten keskustelujen takia, musta tuntuu tosi pahalta kertoo muille ihmisille, että poikani on hoidossa, sillä tiedän että suurin osa ihmettelee tätä. Kaikki ei ole aina mustavalkoista ja musta tuntuu, että on aika harvassa ne äidit. jotka vievät vanhempaa lasta hoitoon päästäkseen helpommalla. Mulla ainakin on helpompaa niinä päivinä, kun vanhempi poikani on kotona, ei tarvitse kiireellä viedä ja tuoda lasta tarhaan ja takaisin ja pojnat touhuvat yhdessä jo niin hyvin, että saan rauhassa tehdä kotihommia niinä päivinä kun molemmat on kotona.
Niin kuin kaikilla olisi mahdollisuus hoitaa lapsensa kotona. Minä läpikoin helvetinmoisen synnytyksen jälkeisen masennuksen (olen sairastanut depressiota teininä), enkä jaksanut esikoista pitää kotona, hyvä kun sain vauvan hoidettua. Jälkikäteen hirvittää kun sitä aikaa muistelee, olin ihan sekaisin. Jos molemmat lapset olisi olleet kotona, niin en tiedä miten olisin pärjännyt.
Ikötovereita ei puistoissa yms koska ovat pk:ssa. Iltaisin pk-lapset yleensä eivä enää kyläile, koska pk-päivän jälkeen on vanhempien kiva olla lastensa kanssa.Pelkkä viikonloppukaveriseura ei riitä yltiösosiaaliselle lapselleni. Ajattelen siis lapseni parasta - en itseni.
Täälläkin on tullut esiin kaikenlaisia elämäntilanteita. Kannattaako mesota virikehoidosta, kun takana saattaa olla ja todennäköisesti onkin aivan järkevä syy hoitopaikan "viemiselle"? Muakin hävettää, että etuoikeutetun yhteiskuntamme naiset täällä roikkuvat toistensa tukassa :(
Ja keilläkään heistä ei ole mitään parempaa syytä sille että miksi lapsi on hoidossa. Jo 4-5 v ymmärrän ja varsinkin osapäivähoidon jotenkin mutta yhdella on 1v5kk hoidossa vaikka vauva juuri tullut ja toisella 2v4kk vanha hoidossa. Kaikki lapset ovat myös ihan kokopäiväisesti hoidossa klo 8-16 jolloin miehet töistä tullessaan hakevat lapset.
Ja tunnen nämä ihmiset hyvin, joten todellakin tiedän heidän taustansa.
Ja sitten vielä että miksi ihmeessä haluatte maksaa joka kuukausi edes sen osapäivä hinnan??
Minulla käy 5 ja 4 vuotiaat 3 kertaa viikossa 3 h kerrallaan kerhossa ja se maksaa 80e 4 kuukaudelta.
ärsyttää, kun lähin eskaripaikka löytyy monen kilsan päästä, siellä ne on kaikkien kotiäitien mussukat lähimmissä päiväkodeissa eskarissa, kun niillä on ollut se hoitopaikkakin osa-aikaisena.
mulla on kaksi puolipäiväistä pk paikkaa, vaikka lapset eivät ikinä käy päiväkodissa. Maksan paikat, jotta saan kaikki kolme aikanaan samaan päiväkotiin. Näin hoitoon eivät pääse muut, ja ryhmä on vajaa. Näin on ollut nyt 2v 3 kk ja edelleen jatkuu.
Hoitajiahan se ei juuri harmita ja toisaalta mielelläni sen maksankin ja suon heille, kun kerran varaa on.
Ei ollut meillä vanhemmilla samaa taitoa opettaa lapselle puhetta kuin ryhmän erityislastentarhanopettajalla ja säännöllisesti ryhmässä vierailleella puheterapeutilla.
Olen töissä päiväkodissa ja meilläkin on kotiäitien lapsia hoidossa, yleensä näihin hoitojärjestelyihin on hyvät syyt, harvoilla on ihan "muuten vain" isompi sisarus hoidossa.
Ja keilläkään heistä ei ole mitään parempaa syytä sille että miksi lapsi on hoidossa. Jo 4-5 v ymmärrän ja varsinkin osapäivähoidon jotenkin mutta yhdella on 1v5kk hoidossa vaikka vauva juuri tullut ja toisella 2v4kk vanha hoidossa. Kaikki lapset ovat myös ihan kokopäiväisesti hoidossa klo 8-16 jolloin miehet töistä tullessaan hakevat lapset.
Ja tunnen nämä ihmiset hyvin, joten todellakin tiedän heidän taustansa.Ja sitten vielä että miksi ihmeessä haluatte maksaa joka kuukausi edes sen osapäivä hinnan??
Minulla käy 5 ja 4 vuotiaat 3 kertaa viikossa 3 h kerrallaan kerhossa ja se maksaa 80e 4 kuukaudelta.
Me maksamme täydet maksut, ja joinakin päivinä haetaan 5 tunnin jälkeen, toisina vasta 8 tunnin. Lapsella ja hoitajilla on toki aina tiedossa nämä viimeistään samana aamuna.
ehkä tosissaan pitäisi
puhua lapsen oikeudesta kasvaa ja olla kotona eikä vanhempien oikeudesta viedä lapsi hoitoon saamaan virikkeitä.
Oikeasti siinä ei ole häviäjä kuin lapsi vaikka siellä päiväkodissa saisikin erilaista puuhaa ym.koska se on kuintekin lapselle samalla raskasta. Koti pystyy tarjoamaan kaiken saman koko ajan tutussa ympäristössä. Ei sairaslomien/lomien ja pätkätöiden vuoksi vaihtuvia hoitajia.Ja lapsella voi olla ystäviä ja ikätovereita ilman päivähoitoakin. Samoin se 10kk hoitopaikkaa pitämässä kuten jotkut sanovat (esikoinen pitää samaa hoitopaikkaa) kun äiti ja vauva kotona on pienelle lapselle pitkä aika. Ja mielestäni 4 vuotiaskin on vielä pieni. Eskari ja koulu alkavat ihan tarpeeksi pieninä 6- ja 7 vuotiaana jolloin lapsi "pääsee" kotoa niihin muihinkin ympyröihin. Ja rankkaa se on eskarilaisellekin ja alakoululaisille miksi siis pakolla työntää lapset pienenä jos voisi hoitaa heitä kotonakin???
Ankea perustelu:pidetään lapsi hoidossa ettei menetetä paikkaa. Lapsi tekee pitkää päivää tarhassa varaamassa paikkaa, vaikka voisi olla kotona. Senpä takia niitä paikkoja ei sitten olekaan kun siellä hoidossa on näitä paikanvaraajia.
Onko teistä oikeasti mukavaa raahata lapsi aamuvarhaisella tarhaan kun muu porukka saa jäädä kotiin? Mä en oikeasti usko että lapsi nauttii NIIN paljon siitä tarhassa olemisesta. Uskottelette vaan itsellenne ettei tarvitsisi kärsiä huonosta omastatunnosta.
minä tarvitsen sen paikan lapsilleni
Hiukan jurppi, kun jouduimme odottamaan kuukausia ja taas kuukausia hoitopaikkaa, vaikka olimme molemmat vanhemmat jo töissä. Siinä yrittäjämies joutui sitten hoitamaan lasta päivät ja tekemään työnsä öisin. Mulla on päivätyö, palkkatyö, joten oli pakko olla päivät töissä.
Ihan älytöntä, että kotona olevat vanhemmat vievät lapsiaan hoitoon!!!!!!!!
mutta kasn teen kotona töitä, ja ne ovat sellaisia etteivät onnistuisi jos lapsi olisi myös täällä - tai vaihtoehtoisesti lapsen hoito ei onnistuisi.