Valtiovarainministriö ehdottaa: vanhusten hoivamaksut määräytyvät omaisuuden arvon mukaan
Valtiovarainministeriön (VM) perjantaina esittelemästä budjettiehdotuksesta Suomen ensi vuoden talousarvioksi löytyy kohta, joka vaikuttaisi usean iäkkään pitkäaikaishoidon asiakasmaksuihin.
VM ehdottaa budjettiesityksessään, että iäkkäiden ihmisten pitkäaikaishoidosta perittäviä maksuja korotettaisiin siten, että maksuissa huomioitaisiin tulojen lisäksi myös kertynyt omaisuus.
Tällä hetkellä esimerkiksi ympärivuorokautisesta hoivasta nauttiva iäkäs ihminen maksaa asiakasmaksuja säännöllisiin tuloihinsa perustuen. Usealla eläkeläisellä nämä tulot ovat työ- ja kansaneläke sekä pääomatulot esimerkiksi yrityksistä tai metsän omistamisesta.
Mikäli tulevaisuudessa omaisuus olisi asiakasmaksuja nostava tekijä, yhä useampi maksaisi enemmän ja suuremman osan omista hoivakuluistaan.
Nykyisellään vain harva iäkäs kansalainen asuu hoivakodissa täysin omaan laskuunsa, sillä hoiva maksaa jopa tuhansia euroja kuukaudessa.
Asiakas maksaa tällä hetkellä hoivastaan enintään 85 prosenttia nettotuloistaan.
Valtiovarainministeriön laskelmissa jatkossa perittäisiin ylimääräinen sadan euron asiakasmaksu henkilöiltä, joiden varallisuus ylittää 200000 euron.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010623324.html?utm_medium=promo…
Kommentit (305)
Kiitos vinkistä. Täytyypä rakentaa navettaan täyden palvelun hoivapalvelupiste.
Kiitos Riikkuli! Fäntästinen konsepti!
Kiinteistö vaivihkaa tuleen vaan. Eipähän jää pörriäisille fyffet.
SDP puolue voisi perustaa hoivakoteja uskollisille jäsenilleen, joissa olisi turvattu hyvä hoito koko eliniän, ja osa kustannuksista veloitettaisiin jäsenmaksujen maksamisen yhteydessä jo ennakkoon. Punavihreitä keitaita, joissa ei hyväksyttäisi mitään turhaa öyhöttämistä, vaan kaikki perustuisi tasa-arvoon ja solidaarisuuteen.
Lähteepä makuutettu raha liikkeelle niin kuin kuulukin. Realisoidaan kiinteistöt pois homehtumasta ja nuorempi polvi osaa nauttia varallisuudesta toisin kuin ikänsä säästöliekillä kituuttaneet salarikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero voidaan poistaa kun perinnöt siirtyvät maksuina suoraan hoivayhtiöille.
Eipäs, vaan perintöveroa on korotettava tasa-arvon nimissä. Ei ole reilua että perinnön suuruus riippuu siitä, kuoliko vanhus äkilliseen sairauskohtaukseen vai viettikö hän elämänsä viimeiset vuodet laitoksessa valtion kupattavana.
Mutta eikös suurin perintövero pitäisi olla sillä, joka sai pitää vanhempansa pisimpään *sarkasmia*
Minusta tämä kuulostaa ihan hyvältä. 100€ kuussa ei ole sellaiselle yhtään mitään jolla on omaisuutta. Se on vain 1 200€ vuodessa. Tämä koskee kuitenkin vain ympärivuorokautista hoivaa joka maksaa normaalisti yli 4000€ kuukaudessa. Ympärivuorokautiseen hoitoon on niin vaikea päästä että siellä ei yleensä vuosikausia vietetä.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan loogista. Jos hoivaa rikasta, hoivaa myös rikkaan omaisuutta. Kyllähän siitä silloin siivu kuuluu hoivaajalle.
Jos tarkoitat oikeasti rikkaita eli miljonäärejä, heillä on omat varainhoitajansa. Hoitajille maksetaan laskun mukainen maksu. Ei koskaan hoitaja peri hoidettavaansa. Hänellä on ihan omat omaiset perimässä tai testamentin mukaan.
Eiraan muuten 90-luvulla perustettiin miljonääreille hoivakoti, jonne sai muuttaa, kun vain halusi. Silloin puhuttiin, että siellä asuminen maksaa miljoonan vuodessa tai oliko ehkä niin, että he ostivat sieltä asunnon itselleen, en tiedä. Kaunis juuri hoivakodin tarpeisiin remontoitu talo se oli. Pieni piha ja merinäköala. Koskaan en vaan nähnyt ohi kulkiessani ketään siellä ulkona tai edes menevän sisään tai ulos. Herätti epäilyksen, ettei se oikein kelvannut miljonääreille. Aika rauhaton paikka noin muuten, kun vieressä oli bussien päätepysäkki ja rantaan kulki jatkuvalla virralla porukoita. Sillä perusteella en ihmettele, mikäli se ei pidemmän päälle menestynytkään, ehkä.
Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että miljonääreille on omat hoitajat kotona elämänsä loppuun asti ja hyvä niin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero voidaan poistaa kun perinnöt siirtyvät maksuina suoraan hoivayhtiöille.
Eipäs, vaan perintöveroa on korotettava tasa-arvon nimissä. Ei ole reilua että perinnön suuruus riippuu siitä, kuoliko vanhus äkilliseen sairauskohtaukseen vai viettikö hän elämänsä viimeiset vuodet laitoksessa valtion kupattavana.
Mutta eikös suurin perintövero pitäisi olla sillä, joka sai pitää vanhempansa pisimpään *sarkasmia*
Joskus tuntuu, että saisi olla pienin. Voisiko sen määrittää jälkeläisten saamien harmaiden hiuksien mukaan? 🤭 Apua, olenpa minä hirveä... 🦌
Nro 214: Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat. Sen vuoksi kaikki tällaiset asiat pitäisikin miettiä hyvissä ajoin. Viimeistään silloin, kun siirtyy eläkkeelle. Meiluiten jo sitä ennen. Sitten, kun on jo niin hönö, ettei enää ymmärrä seurata maailman tapahtumia tai ei ainakaan ymmärrä seuraamaansa, on jo myöhäistä.
Tunnen kyllä itsekin iäkkäitä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että mikään ei ikinä voi mennä huonommin. Ihmisiä, jotka eivät ole koskaan oikein edes joutuneet turvautumaan mihinkään sote-puolen juttuihin. Kuvittelevat, että kun silloin kasarilla oli näin, niin tietenkin se on näin edelleenkin.
Muistan, kun ysärin alettua mietin, että onpa hienoa, kun oikeus hoitovapaaseen on siihen asti, että lapsi täyttää 3 vuotta (esikoisen aikana kasarin puolivälissä ei vielä ollut). Kotihoidontukikin oli ihan kohtuullinen summa ja siihen vielä päälle kaupungin maksama lisä. Päätin hankkia kuopuksen, koska taloudellinen tilanne näytti siltä, että hyvin voin hoitaa lapsen kotona 3-vuotiaaksi asti. Ilmoitin äitiysloman päätyttyä töihinkin, että olen hoitovapaalla siihen asti, että lapsi on 3v. Ja kuinkas kävikään? Tuli lama, tuet pieneni eikä töihinkään voinut palata sovittua aikaisemmin takaisin kuin vain siinä tilanteessa, että lapsi olisi kuollut. Muistan ne viimeiset kuukaudet, kun tietty sairaanhoitajana olisin voinut hakeutua jonnekin muuallekin töihin, mutta kun oli lama, niin sijaisia ei palkattu. Ei ollut edes satunnaisia keikkahommia, kuten oli kasarilla, kun olin esikoisen kanssa äitiyslomalla. Silloin opin, että jos joku yhteiskunnan tarjoama juttu nyt näyttää olevan oikein hyvä, ei se välttämättä enää vuoden päästä ole tai sitä juttua ei vuoden päästä ole enää ollenkaan. Tämän kokemukseni kautta silloin yli 30 vuotta sitten opin, että mihinkään yhteiskunnan tarjoamaan ei koskaan voi luottaa. Tällä hetkellä odotan innolla alimman eläkeikäni täyttymistä, johon on vihdoinkin ALLE 2 vuotta aika,a mutta vielähän tässä kahdessa vuodessa myös mun eläkeikää ehditään nostaa. Kaikissa tämän tyyppisissä asioissa mun mottoni on ollut, että älä nuolaise ennenkuin tipahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu, että saisi olla pienin. Voisiko sen määrittää jälkeläisten saamien harmaiden hiuksien mukaan? 🤭 Apua, olenpa minä hirveä... 🦌
Et sä ole yhtään hirveä :D Viikko äidin hautajaisten jälkeen kävin ostamassa hiusvärin, koska olin alkanut näyttää samalta kuin äitini :D
Niin sen pitäisi ilman muuta mennä. Jos on miljoona rahaa, on varaa maksaa omasta hoidostaan enemmän kuin jos on satanen rahaa.
Kaikki yksityistetään ja rahat imetään isolla putkella ihmisiltä pois. Ulkomailleko menee ja firmoille. Lisäksi iäkkäille jätetään joku miniraha käyttöön laitoksessa tai ei rahaa. Ei ole todellista! -Pysäyttäkää tämä hullu kehitys. Kuntien laitokset eivät toimineet myös hyvin vaan oli epäkohtia, on varmasti nytkin. Jokin mättää. En hyväksy että ihmisiltä viedään rahat pois kun iäkäs tai sairas. Myös monen suomalaisen suvun rahat menevät hoitoihin tai laitokseen, vaikka maksavat jo veroja ja iäkäs maksoi koko elämänsä ajan kaikkia maksuja, myös omaisen. Tai vaikka ei olisi maksanut, hyvä elämä kuuluu kaikille kotona tai kodinomaisessa tutussa ympäristössä, ei perheeseen sijoitettuna kuitenkaan tai ryhmään.
:D
Pelkään että kaiken jälkeen olen yhtä sekaisin kuin isäni. Eikös sitä sanota, että ihminen on niiden 5 ihmisen keskiarvo, joiden kanssa on eniten tekemisissä, tai siis muuttuu sellaiseksi? Mulla ei ole mitään toivoa, ellen tee kiireesti jotain muutoksia. 😂
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että kaiken jälkeen olen yhtä sekaisin kuin isäni. Eikös sitä sanota, että ihminen on niiden 5 ihmisen keskiarvo, joiden kanssa on eniten tekemisissä, tai siis muuttuu sellaiseksi? Mulla ei ole mitään toivoa, ellen tee kiireesti jotain muutoksia. 😂
Tän piti olla vastaus Lampaalle, mutta lainaus tippui pois.
Ettekö te tiedä sitä, että tuo sata euroa, on myöhemmässä vaiheessa jo 500 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän piti olla vastaus Lampaalle, mutta lainaus tippui pois.
KÄÄK! Toi on paha. Onneksi meidän lähikaupan kassa sentään on ihan järkevältä vaikuttava tyyppi :D
Etsimääsi sivua ei löytynyt
Etsimääsi sivua ei löytynyt, joten tarkista osoitekenttä. Sisältö voi olla myös poistettu. Pääset tästä Vauva.fi:n etusivulle ja tästä suoraan Aihe Vapaa keskustelualueelle.
Vauvan ja Meidän Perheen artikkelit julkaistaan Helsingin Sanomien verkkosivuilla hs.fi/perhe.
Vierailija kirjoitti: Ettekö te tiedä sitä, että tuo sata euroa, on myöhemmässä vaiheessa jo 500 euroa?
Ehkä jopa tonni ja siihen ei kauan aikaa kulu.
Ja kokkarien äänestäjät tykkää? Useinkin juuri noita rikkaita eläkeläisiä, ainakin omat sukulaiseni.