Huoh, sääntö-Suomi iskee jälleen. Palautetuista pulloista pitäisi nyt muka maksaa veroa!
"pullonpalautustulot ovat veronalaista tuloa. Tämä pätee kuitenkin vain pulloihin, joita on kerännyt muilta. Itse ostamiensa pullojen panteista ei tarvitse veroja maksella."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010551811.html
Kyllä minä rinnastan maassa lojuvan pullon metsämarjoihin, eli verovapaata tuloa.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Joo ja saa vähennyksiäkin tulosta tehdä.
Pyörän hankinnasta 50% arvosta.
Heitän nytkin roskiin, helpompi kuin raahata jonnekin, ei siinä tuntiansiolle pääse.
Ainahan tuo on noin ollut mutta käytännössä sitä ei ole koskaan valvottu yhtään.
Voi v... kun nuo käytännössä putsaavat roskia maasta, eli tekee työn, jota kaupunkien pitäisi itse tehdä... niin kehdataan vaatia vielä veroja maksettavaksi. Päinvastoin, heille pitäisi maksaa, kun siivoavat maisemaa.
Verotraja ei taas ajattele yhtään mitään. Jokuhan siirä pantista on maksanut, mitä väliä sillä on, kuka sen pantin lunastaa.
Vierailija kirjoitti:
Verotraja ei taas ajattele yhtään mitään. Jokuhan siirä pantista on maksanut, mitä väliä sillä on, kuka sen pantin lunastaa.
Eikö tuo ole sama kuin jos löydät 20-senttisen maasta, niin voit ottaa sen taskuusi, eikä siitä mitään veroja tarvitse maksaa. Koskee kaikkia vähäarvoisia löytötavaroita, joiden omistajaa ei voi jäljittää. Miksi tyhjä pullo olisi eri asia?
Jatkossa varmaan pitää kirjautua palautusautomaatille ja tietoja verrataan tietoihin ostetuista pulloista ja tölkeistä ja ylijäämä kirjataan tulorekisteriin.
Entä, jos on puolison tai lapsen ostamia pulloja? Saako ne viedä verottomana, kun ovat kuitenkin samaan talouteen kuuluvia ostoksia?
Entä omilleen muuttaneen lapsen tai hänen perheenjäsentensä ostamia pulloja? Lahjaksi saatujen juomien pulloja?
Meillä on isot säilytystilat, ja pitkä matka kauppaan. Pulloja viedään kauppaan yleensä auton peräkontillinen kerrallaan. Kuka niitä muistaa, mikä on itse ostettu, ja minkä on ohikulkija pihaamme heittänyt?
Mielellään suuri osa heittää roskat metikköön
Lapsena käytiin yhdellä grillikioskilla päiväsaikaan, kun se oli kiinni, niin noukkimassa kolikoita, kun sen myyntiluukun edessä oli laudoista tehty tasanne, ja lautojen välissä syvät raot, niin öisin humalaiset yms. sinne tiputtivat rahojansa...
Pitäisikö jälkikäteen noista maksaa verot?
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos on puolison tai lapsen ostamia pulloja? Saako ne viedä verottomana, kun ovat kuitenkin samaan talouteen kuuluvia ostoksia?
Entä omilleen muuttaneen lapsen tai hänen perheenjäsentensä ostamia pulloja? Lahjaksi saatujen juomien pulloja?
Meillä on isot säilytystilat, ja pitkä matka kauppaan. Pulloja viedään kauppaan yleensä auton peräkontillinen kerrallaan. Kuka niitä muistaa, mikä on itse ostettu, ja minkä on ohikulkija pihaamme heittänyt?
Verottaja voi tehdä jonkinlaisen laskennallisen olettaman siitä, montako prosenttia isosta palautuserästä on saatu kerättynä tai lahjoituksena eikä ostamalla. Vero määrätään sen mukaan. Kuluttaja voi lieventää veroa esittämällä dokumentit jokaisen palautetun tölkin ja pullon aikaisemmasta ostamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mielellään suuri osa heittää roskat metikköön
Vain juntit ja muut pösilöt tekevät niin.
Heitän pulloni metsään. Kyllä joku mummo ne sieltä kerää
Jännä että nykyisin tulee tällaisia ihmeellisiä juttuja milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Heitän pulloni metsään. Kyllä joku mummo ne sieltä kerää
Etkä heitä vaan viet ne pullopalautukseen jotta saat rahaa kaljan ostoon.
Pullonpalautus systeemi muuttuu kokonaan. Myös Suomessa. EU on tekemässä päätöstä asiasta.
Koska toteutuu ja tulee voimaan, sitä en tiedä.
Suomenruotsalaisten verottomat miljardisäätiöt on pikkujuttu veroa kiertävien pullonpalauttajien rinnalla!
Joo ja saa vähennyksiäkin tulosta tehdä.