Naiset/Miehet. Onko tärkeää, että puolisonne on samaa tasoa kuin itsekin koulutuksen, ammatin jne. suhteen?
Olen 48-vuotias yliopistossa kouluttautunut mies ammatiltani kemisti ja puolisoni on koulunkäyntiavustaja. Minua nolottaa, kun työkaverit tietävä, että puolisollani ei ole yliopstokoulutusta.
Kommentit (125)
Olen itse 40- vuotias hammaslääkäri. Tapasin 25-vuotiaan pitkätukkaisen äärettömän kauniin naisen. Rakastuin ja menin päätäpahkaa naimisiin, vaikka nainen oli vain myyjänä huonekaluliikkeessä. 12 vuotta olin hänen kanssaan naimisissa. Päivittäin sivistys-,koulutustasosta aiheutui ongelmia.
Avioeron jälkeen menin uudelleen naimisiin opettajan kanssa. Nyt elämä on mielekkäämpää.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 40- vuotias hammaslääkäri. Tapasin 25-vuotiaan pitkätukkaisen äärettömän kauniin naisen. Rakastuin ja menin päätäpahkaa naimisiin, vaikka nainen oli vain myyjänä huonekaluliikkeessä. 12 vuotta olin hänen kanssaan naimisissa. Päivittäin sivistys-,koulutustasosta aiheutui ongelmia.
Avioeron jälkeen menin uudelleen naimisiin opettajan kanssa. Nyt elämä on mielekkäämpää.
Opettaja sanoo tietysti, että ei mennyt hyvin otetaampas uusiksi .Ymmärtäähän sen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Oletko 40v nyt vai silloin kun tapasit tämän ex-vaimon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ei minua haittaa jos mies ei ole kouluttautunut kuin minä. Mutta ehkä sellainen luonnollinen valinta kuitenkin tapahtuu, sillä haluan pystyä keskustelemaan mieheni kanssa muustakin kuin seksistä tai lapsista. Jos häneltä ei saa ongittua kommenttia vaikka maailman politiikan tilanteeseen tai vastaavaan, niin miksi ihmeessä haluaisin hänet vakavaan suhteeseen.
N46
Ei ole. Paitsi kun asiaa ajattelee, niin taitaa kumminkin ainakin jonkun verran olla.... "Luonnollinen valinta" kuulostaa silleen kivasti pehmeämmältä kuin että tunnustaisi suoraan ammatin ja koulutuksen vaikuttavan. Eli suu puhuu yhtä, mutta käytännössä toimitaan ihan toisin. Minkä sitä "luonnolliselle valinnalle" voi....
No eikös tuossa nyt tullut perustelut. On vaan suurempi todennäköisyys sille, että sopiva kumppani löytyy suunnilleen saman koulutustason ihmisestä, koska suunnilleen itsensä kaltaisen (arvot, sivistystaso, näkemys hyvästä elämästä jne) kanssa on vaan helpoin olla. Siksi useimmat maisterit pariutuu toisen maisterin kanssa ja amikset amiksen, ei siksi että koulutustaso itsessään olisi se merkittävin ominaisuus mitä katsotaan.
Eli ei merkitystä ollenkaan, mutta tarkemmin ajatellen hyvinkin suuri merkitys.
Ensin annetaan hyvesignaali- mielipide= "Ei merkitystä". Sitten syvennytään miettimään. Sitten aprikoidaan kuinka mietinnän tuloksena syntynyt uusi mielipide markkinoidaan ("luonnollinen valinta"). Sitten närkästytään jos joku huomauttaa asiasta.
Hyvin sä vedät.
Samantasoisen koulutuksen ja sivistystason omaavat soveltuvat parhairen yhteen.
Sukulaiseni on maisteri (yliopiston käynyt). Hänen puolisonsa on maanviljelijä (peruskoulun käynyt). He vaikuttavat onnellisilta. Vaimo saa opettajan palkkaa. Mies tuottaa puhtaita elintarvikkeita. Maanviljelilöillä on tunnetusti huonot tulot, mutta he pärjäävät hyvin, kun vaimolla on hyvä palkka.
Opiskelin yliopistossa 1970-luvun alussa. Siihen aikaan päästäkseen opiskelijapaikkoihin bilettämään vaadittiin opiskelijakortti. Haluttiin varmistaa, että korkeamman asteen opiskelijat saivat seurustella keskenään. Alemman koulutustason omaavilla oli omat ajanviettopaikat.
Eipä päässyt viesti perille ? Yritetään vähän lievemmin . Siis
Lukenutta porukkaa olivat aatun upseeritkin. Olivatko he sitten sivistyneitä ?! Roistosskkia he olivat !
Itse olen dosentti ja vaimo on myös. Se on mielestäni ihan hyvä. Tietty on pieni pelko, että jos vaimo saa professorin viran, olenko silloin nöyryytetty. Mutta silloin vaimon palkka tuplaantuisi, mikä olisi hyvä. Rakastajattareni on maisteri. Hän ehkä kokee hiukan alemmuutta siitä, mutta eipä se minua haittaa. Toisaalta hänen miehensäkin on dosentti, joten hän on tilanteeseen tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen dosentti ja vaimo on myös. Se on mielestäni ihan hyvä. Tietty on pieni pelko, että jos vaimo saa professorin viran, olenko silloin nöyryytetty. Mutta silloin vaimon palkka tuplaantuisi, mikä olisi hyvä. Rakastajattareni on maisteri. Hän ehkä kokee hiukan alemmuutta siitä, mutta eipä se minua haittaa. Toisaalta hänen miehensäkin on dosentti, joten hän on tilanteeseen tottunut.
Onko nyt dosentti omasta mielestään myös sivistyny ? Lukenut taidat olla. mutta todella sivistynyt .
Itse olen maisteri. Tiedän, että jotkut miehet, jotka ovat vuosikymmenet opiskelleet, tutkineet, sivistäneet itseään, suorittaneet korkeita oppiarvoja esim. dosentin arvon käytäytyvät huomattavasti sivistymättömämmin kuin hitsari, joka on käynyt peruskoulun ja 1 kuukauden hitsauskurssin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tainnut sivistys tarttua dosentin päähän,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt dosentti omasta mielestään myös sivistyny ? Lukenut taidat olla. mutta todella sivistynyt .
Olen varmaan. Vaimoni rakastajasta en tiedä, mikä koulutus hänellä on.
Kaksi rouvaa keskustelee:
"Minun mieheni on impotentti"
"Herranen aika, ja vain peruskoulupohjalla! Minun mieheni on vain insinööri ja hän on sentään käynyt lukion ja teknisen korkeakoulunkin!"
Naisen koulutuksella tai työllä ei ole minulle mitään merkitystä kunhan ei tee of hommia tai pahempaa.
M50
Olen filosofian maisteri. Minua harmittaa, kun mieheni ei arvosta minua saavuttamani oppiarvon vuoksi, mutta hän voimakkaasti arvostelee kodinhoito-taidoistani. Hänen mielestään minun pitäisi pitää koti siistinpänä.
Itse olen ylemmän keskiluokan palkkaluokassa oleva mies eikä voisi vähempää kiinnostaa naisessa sosiaalinen tai työelämän status.
Kemia, luonne, ulkonäkö ja arvot ratkaisee.
Lukeneissa taitaa olla enemmän narsisteja kuin muissa
Kyllä on tärkeää, että puolisokin on käynyt korkeakoulun ja on opiskelumyönteinen. Plussaa siitä, että on ihan eri aloilla kuin minä, eli tulee tarkasteltua asioita eri näkökulmista.