Tavalliset ihmiset ei ymmärrä kuinka hankalaa on keliaakikkojen ruokailujen järjestäminen
Ei meinaan riitä, että jättää leivän ja pastan pois, kun gluteenia on ihan kaikessa, jopa karkeissa, sipseissä ja makkaroissa.
Kommentit (158)
Ei niin. Tietämättömyys ja jopa välinpitämättömyys on välillä tyrmäävää. Kaikki leivät samalla lautasella, sama otin kaikille ruuille yms. ja sitten jotkut vielä kehtaa niristä, että kyllä sä voit tästä ottaa, ei se mitään haittaa pieni määrä vehnäjauhoa.
Mä olen pöyristynyt siitä kuinka tietämättömiä jotkut on.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinostaa
Keliaakikkoja kiinnostaa.
Vinku vonku, maailma on sairauksia täynnä ja keliakia on niistä yksi helppohoitoisimmista. Edes lääkitystä ei tarvita!
Vierailija kirjoitti:
Vinku vonku, maailma on sairauksia täynnä ja keliakia on niistä yksi helppohoitoisimmista. Edes lääkitystä ei tarvita!
Syö itse täysin gluteenittomasti koko ikäsi ja tule sitten kertomaan, että oliko se helppoa ja kivaa.
Niin on. Sääliksi käy sukulaisia ja ystäviä, joiden täytyy eri ruokavalioita noudattaa. Vaikkakin he itse aina vähättelevät hankaluutta. Itse tein kutsuille tarjoilut, jotka olivat gluteenittomat, maidottomat, laktoosittomat ja ilman pähkinöitä ja manteleita. Kyllä mielessä kävi moniallergiset perheet monta kertaa tarjoiluja suunniteltaessa.
Itse en koe sitä vaikeaksi. Jos teen ruokaa porukalle, johon kuuluu keliaakikko, aivan kaikki on silloin gluteenitonta kontaminaatioriskin takia. Vaikka keittiö olisikin tarkka, vieraat saattavat näperrellä tarjottavia samoilla ottimilla tai sormilla, ja ihmiset eivät vaan tajua, kuinka äärimmäisen pieni määrä voi aiheutta pitkäaikaisia ja vakavia ongelmia. En itse koe ongelmaksi kokata tarjottavia luontaisesti gluteenittomista ja yleensä myös prosessoimattomista aineksista, jolloin ei tarvitse kytätä tuoteselosteita.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla mitään sanottavaa keskustelunaiheeseen, eli gluteenittoman ruuan valmistukseen?
Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?
On itse huolehdittava ruuasta ja säännöllisestä syömisestä. Ei vierailulla voi kuormittaa emäntää. Samoin on diabeteksen kanssa, itse joutuu huolehtimaan. Keliakiaan tuskin käytetään lääkkeitä?
En koe lainkaan vaikeaksi.
t. Keliaakikko jo 20 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Missähän makkarassa mahtaa gluteenia olla?
Ryynimakkaroissa, monissa verimakkaroissa.
Kauheinta on kun kun joutuu väkisin ostamaan laktoosittomia ruokia. Se on kiusaamista ja saattaa olla vaarallista tavalliselle ruokailijalle.
Kyllä moni ymmärtää. Oss paisuttelee ja tekee siitä vieläkin monimutkaisempaa ja vaikeampaa kuin se todellisuudessa on.
Sama koskee kokemukseni mukaan myös osaa keliakiaa sairastaviakin.
Kuitenkin keliakian sairastaminen tämän päivän Suomessa on verraten todella helppoa lukuisiin muihin sairauksiin verrattuna; myös niihin verrattuna, jotka rajoittavat syömistä.
Väitän, että voin puhua jo melko hyvästä kokemuksesta kun olen sairastanutb keliakiaa jo yli 40 vuotta
Äidilläni on keliakia. Kun hän tulee kylään pariksi kolmeksi päiväksi kerrallaan, en näe mitään ongelmia tarjoilun järjestämisessä. Sen sijaan jos kylään tulee kasvissyöjä, joka ei syö myöskään maitotuotteita eikä kananmunaa, stressaan jo viikko etukäteen, mitä tarjottavaa keksin.
Vierailija kirjoitti:
Onko keliakia sairaus?
Outo kysymys. On. Kyllä se on. Suolinukan tuhoutumissairaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Tietämättömyys ja jopa välinpitämättömyys on välillä tyrmäävää. Kaikki leivät samalla lautasella, sama otin kaikille ruuille yms. ja sitten jotkut vielä kehtaa niristä, että kyllä sä voit tästä ottaa, ei se mitään haittaa pieni määrä vehnäjauhoa.
Mä olen pöyristynyt siitä kuinka tietämättömiä jotkut on.
Tämä on epäreilu kommentti. Keliaakikot kestävät erilaisia määriä gluteenia. Jos emäntä tuntee keliaakikon, joka ei ole asian suhteen kovin tarkka, on ihan ymmärrettävää, että hän soveltaa kokemaansa muihinkin. Ei ole hänen vastuullaan selvittää herkkyystasoasi ja keliakian eri muotoja.
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti vaarallinen.
Hankalaa ja hankalaa. Toisaalta se on helppoa: tarjotaan alhaisen jalostustason proteiinia (kalaa, lihaa, papua) ja kasviksia eri tavoin kypsennettynä. Lisäkkeenä riisi/maissi/gluteenittomat viljat.
t. kokki