Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla julkisen sektorin toimintaa voisi tehostaa?

Vierailija
09.08.2024 |

Mitä leikataan esim. Sosiaalitoimesta.

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opettaja. Minun ja kaupunginjohtajan välissä on kolme kerrosta esimiehiä. Minusta se on liikaa. Kyllä yksi kerros riittää, ja heille jokin yhteinen toimielin, jossa päätetään kunnan koulujen yhteisestä toimintatavasta. Aiempi rehtori kävi rehtorien kokouksissa joka toinen perjantai. Nykyinen käy joka viikko kahtena päivänä jossain missälie kissanristiäisissä. Joku nekin viinerit kustantaa.

Minä taas töissä terveysasemalla, jossa olen tehnyt samaa itsenäistä hoitoalan tehtävää , potilastyötä yli 30 vuotta, kohta pääsen eläkkeelle.Pitkään minulla oli vuosikaudet yksi esimies ja homma toimi.Nyt hyvinvointialuella minulla on viisi kerrosta esimiehiä.Ihan täsmälleen samaa työtä teen kuin ennen mutta kaikkien asioiden hoitaminen on paljon  hankalampaa kun esimiehiä liikaa( kukaan heistä ei tee varsinaista potilastyötä).

Vierailija
142/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka "insinööri" osais laskee paljonko koko Suomessa säästyis jos julkisen puolen lomat 38 pv, joista kuluu vain 5 päivää /viikko muutettais samaan kuin yksityisen, eli 30 pv lomaa ja kukuu 6 pv/vko.  Tässä olisi otettava huomioon, että pitää palkata loman sijaiset, eli kun lomat lyhenisi siaisien tarve vähenisi.(auttaisi myös työvoimapulaan).

Keski kk palkaksi voisi laskea 3000 e/kk. Ongelma laskemisessa on se että emme tiedä kuinka paljon suomessa on julkisen puolen palkansaajia.

Mutta, jokainen ymmärtää, että tässä olisi niin mieletön säästö että saisimme maksettua parissa kolmessa vuodessa valtion velat pois.

Kolmella tonnilla julkisella sektorilla ei ole ainuttakaan lääkäriä, opettajaa, sosiaalityöntekijää, psykologia, insin

"Kaverisi" saa siinä tapauksessa kaikki ikälisät, hänellä on rutkasti ylitunteja ja luokanvalvojuus ja muita lisiä, esim. kemianvaraston tai musiikkiväleiden tai atk-laitteiden huolto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opettaja. Minun ja kaupunginjohtajan välissä on kolme kerrosta esimiehiä. Minusta se on liikaa. Kyllä yksi kerros riittää, ja heille jokin yhteinen toimielin, jossa päätetään kunnan koulujen yhteisestä toimintatavasta. Aiempi rehtori kävi rehtorien kokouksissa joka toinen perjantai. Nykyinen käy joka viikko kahtena päivänä jossain missälie kissanristiäisissä. Joku nekin viinerit kustantaa.

Minä taas töissä terveysasemalla, jossa olen tehnyt samaa itsenäistä hoitoalan tehtävää , potilastyötä yli 30 vuotta, kohta pääsen eläkkeelle.Pitkään minulla oli vuosikaudet yksi esimies ja homma toimi.Nyt hyvinvointialuella minulla on viisi kerrosta esimiehiä.Ihan täsmälleen samaa työtä teen kuin ennen mutta kaikkien asioiden hoitaminen on paljon  hankalampaa kun esimiehiä liikaa( kukaan heistä ei tee varsinaista potilastyötä).

On olemassa ihmistyyppi nk. hallintoihminen. Nämä henkilöt ovat  hyviä muodostamaan erilaisia organisaatioita ja hierarkioita, joka lopulta alkaa nk. työlliistämään itse itsensä.. Samaa ihmistyyppiä on sekä julkisella, että yksityisellä puolella. Näitä ei pidä päästä pesiytymään, koska eroon pääseminen on todella hankalaa.

Vierailija
144/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä sanoa mut syrjäytyneiden vois antaa syrjäytyä rauhassa.  Ihan järkyttäviä massi määriä käytetään kuntoutuksen, ym työ velvoitteisiin. Kun lopputulos on se että muutama % oikeasti hyötyy tästä.

Tätä minäkin ihmettelen mitä järkeä on pakko kouluttaa tai työllistää rapajuoppoja, narkimaaneja, mt potilaita tai sitten eläkeiän kynnyksellä olevia.

Vierailija
145/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrkkykeisot jätetään rauhaan, niitä on ihan turha kalliilla kaivattaa ylös hysteeristen ihmisten takia uimarannoilta.

Vierailija
146/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä sanoa mut syrjäytyneiden vois antaa syrjäytyä rauhassa.  Ihan järkyttäviä massi määriä käytetään kuntoutuksen, ym työ velvoitteisiin. Kun lopputulos on se että muutama % oikeasti hyötyy tästä.

Tätä minäkin ihmettelen mitä järkeä on pakko kouluttaa tai työllistää rapajuoppoja, narkimaaneja, mt potilaita tai sitten eläkeiän kynnyksellä olevia.

Sitten ne, jotka oma-aloitteisesti haluaisivat opiskella vaikka sairaanhoitajaksi työmarkkinatuella, eivät saa sitä tehdä. 

Vierailija
147/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ne, jotka oma-aloitteisesti haluaisivat opiskella vaikka sairaanhoitajaksi työmarkkinatuella, eivät saa sitä tehdä. 

Niinpä. Ja näitä ongelma tapauksia varten perustetaan kaiken maailman leikki työpaikkoja, palkataan johtajia ym. Näistä 5% työllistyy ikinä oikeisiin töihin.

Vierailija
148/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkasavustukset voisi karsia. Samoin älytön trollaaminen, häirintä ja kaiken maailman määräily ja pompottelu. Annetaan ihmisten tehdä rauhassa töissä siellä missä jo he ovat töissä eikä lähdetä savustamaan ja määräilemään missä kukakin pitäisi jonkun muun mielestä olla töissä.

Vierailija
149/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja näitä ongelma tapauksia varten perustetaan kaiken maailman leikki työpaikkoja, palkataan johtajia ym. Näistä 5% työllistyy ikinä oikeisiin töihin.

Annetaan ihmisten olla töissä siellä missä he ovat JO eikä lähdetä määräilemään ja keksimään heille jotain höpöhöpö-työpaikkaa selän takana jostain valtion virastosta, johon he itse eivät edes halua.

Vierailija
150/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä karsisin kaiken maailman nepsykuntoutukset. Ei ne toimi. Ihan sama näitä on kuntouttaa. Saman tein kaiken maailman toimintaterapiat ja kaikki muutkin terapiat. Näitä voi omalla rahalla sitten ostella halutessaan.

Joidenkin kohdalla kyllä on niin, että nepsy-valmennuksesta huolimatta haetaan muitakin palveluita siihen samaan asiaan, johon valmennus on myönnetty.  Näitä päällekkäisyyksiä pitäisi kyllä välttää. Etukäteen ei voi kuitenkaan tietää, kenelle siitä on hyötyä ja kenelle ei.

Vierailija
151/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja näitä ongelma tapauksia varten perustetaan kaiken maailman leikki työpaikkoja, palkataan johtajia ym. Näistä 5% työllistyy ikinä oikeisiin tö

Näillä ihmisillä ON JO työpaikka valmiiksi yksityiseltä seltorillta, jossa he itse haluavat olla ja pysyä. Aivan järjetöntä varojen tuhlausta lähteä joukolla savustamaan tahalleen kortistoon ja sieltä sitten jonnekin valtion virastoon jonnekin höpöhöpö-työpaikkaa valtion verorahoilla, työpaikkaan, johon eivät edes itse halua eivätkä ole edes itse hakeneet.

Vierailija
152/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen määrärahat? Kunnat eivät saa määrärahoja. Ne saavat valtionosuuksia mm. perusopetuksen järjestämiseen. Nämä valtionosuudet eivät kata läheskään kaikkia lakisääteisistä palveluista syntyvistä kuluista. Ottakaa nyt edes asioista selvää. 

Vierailija
153/175 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentämällä työtunteja monessakin paikassa. Tein harjoittelut julkishallinnossa, ja siellä on aivan liikaa tyhjäkäyntiä

Vierailija
154/175 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te toimistosta voisi karsia puolet porukkaa pois, valtava säästö koko Suomen tasolla. No ehkä 1/3 karsiminenkin riittäisi. 

Katsokaapa suomalainen sarja Sisäilmaa, on tullut jo parikin kertaa tv:stä. Kuvastaa erittäin hyvin tätä nykypäivän hallintohimmelisekoilua ja aivan helv...n turhan työn teettämistä. Vaikka tietty työ tehdään tietokoneilla nykyään mutta voin kertoa että yhä pyöritellään oikeasti papereita sinne ja tänne. Kopioidaan ja arkistoidaan.

Koko te palvelut on jämähtänyt jonnekin 2000 luvun alkuun, johtajaa johtajan päälle, päällikköä päällikön päälle mutta kuitenkin toiminta on tehotonta. Ihan järkyttävä rahasyöppö valtiolle /kunnille. Jokainen joka oikeasti etsii työtä saa työnsä jostain muualta.

Vierailija
155/175 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka virasto keksii taas jonkun uuden rekisterin koira rekisterin lisäksi samaten maanmittaus laitos sähköisen osake rekisterin lisäksi molemmat aivan tarpeettomia. virkasijoilla on aikaa pähkiä mitä keksisi edes kosmeettiseksi työksi. trafi jo kehittelee polkupyörä rekisteriä. tämä kepun ja demareiden sulle mulle suojatyö paikka aate pitää jo lopettaa.

Vierailija
156/175 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosittaiset muutosneuvottelut julkiselle sektorille, jossa etsitään ja potkitaan tyhjänkävijät, tarpeettomat ja muuten epäpätevät työntekijät. Johtajille tulospalkkioiden ehtona, että tulee tietty prosenttimäärä säästöjä vuodessa.

Vierailija
157/175 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mikä virasto tai hallinnonala yleensäkin, niin johtajille tulosvastuu kuten yksityisellä sektorilla. Ammattitaitoiset controllerit heidän avukseen pois ne vanhahtavat, ammattitaidottomat, työhönsä tympääntyneet talousjohtajat  talouspäällikkö ja hyvät controllerit riityää. Suurinosa johtajista päälliköiksi päällikön palkalle. Ylipäätään pitäisi madaltaa hallintohimmeleitä ja vähentää reilusti turhia palavereja jotta se vähempi joukko ehtisi tehdä työnsä. 

Vierailija
158/175 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa mikä virasto tai hallinnonala yleensäkin, niin johtajille tulosvastuu kuten yksityisellä sektorilla. Ammattitaitoiset controllerit heidän avukseen pois ne vanhahtavat, ammattitaidottomat, työhönsä tympääntyneet talousjohtajat  talouspäällikkö ja hyvät controllerit riityää. Suurinosa johtajista päälliköiksi päällikön palkalle. Ylipäätään pitäisi madaltaa hallintohimmeleitä ja vähentää reilusti turhia palavereja jotta se vähempi joukko ehtisi tehdä työnsä. 

Yksityisellä on pitkään ollut matalia hierarkioita, jossa yhdellä päälliköllä on paljon alaisia. Toisaalta, ei tarvitse ollakaan enempää kun kyse on vain hallinnollisesta linjaesimiehestä.

Julkisella on ihan käsittämättömän syviä organisaatioita, kaikenlaista johtajaa, joiden ainoa tehtävä on välittää johdon käskyt ja kumileimata alaistensa työt.

Vierailija
159/175 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sanottu jo 10x mut edelleen työehtosopimus uusiksi julkisella. Pois pitkät lomat ja muutettaisi loman kuluminen 6 pv vko. Tai ainakin jompi kumpi noista.

miksi heillä pitää olla pideät lomat kuin yksityiselläkään? Palkat ovat kuitenkin kutakuinkin samat. 

Tämä ratkaisi myös paljolti työvoimapulaa kun porukka ei lööbaile 2 kk vuodesta lomalla + saikkuviikot päälle jollon tarvitaan tuuraaja.

Huom, pitkistä lomista huolimatta julkisella sairastetaan paljon enemmän kuin yksityisellä. Kallista!

Vierailija
160/175 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ikinä ollut näin montaa esihenkilöä, kuin nyt ja silti mitään ei saada päätettyä. Lähinnä johtuen siitä, että halutaan yhdenmukaistaa käytännöt. Ongelma syntyy siitä, kun sosiaalityöntekijän työstä ei saada kovin samanlaista kuin lähihoitajan. Silti halutaan yhdenmukaistaa, tasa-arvoistaa, pelata samoilla säännöillä. 

Tällä hetkellä lähin esihenkilöni on uupumuksen partaalla suorittaen tilastointia, tarkastamista ja mikromanagerointia, jota kuntayhtymän aikana kukaan ei tarvinnut. Nillittämisen ja tarkkailuun valjastetun esihenkilön sijaan meillä oli sihteeri. Ei ole enää sihteeriä. Jännä, kun ennen saatiin hommat hoidettua paremmin ja asiakkaat oli tyytyväisempiä.

Se, että enää ei kouluteta, ei näy vielä, mutta tulee aiheuttamaan vaaratilanteita tulevaisuudessa. 

Eli jos multa kysytään, paluu aikaisempaan; vähemmän esihenkilöitä, enemmän sihteereitä, enemmän itseohjautuvuutta hyvin koulutetuilta työntekijöitä ja sen hyväksyminen, että sata ammattikuntaa ei voi olla "yhtä ja samaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan