" Saako" neuvolatäti painostaa, että esikoinen otettava päiväkodista pois, kun vauva syntyy..?
Kommentit (53)
Miten ihmiset voi olla noin mustavalkoisia ja ennenkaikkea tyhmiä? Se miten jokaisen yksi tai kaksi lasta on tarhassa viihtynyt, ei kerro vielä yhtään mitään. Lapsia on erilaisia, luonteita on erilaisia...joku lapsi kertakaikkiaan tarvitsee tarhaa ja kavereita silloin tällöin. Varsinkin jos on siihen jo tottunut. Miten te äidit olette oioeasti noin hölmöjä, että jos tedän pikku Erkki viihtyy kotona kutomassa sukkaa äidin kanssa 7-vuotiaaksi, niiin te luulette, että ne kaikki naapurin MAijat ja Matit on ihan samanlaisia. No yllätys yllätys EI OLE!
Ja hassuinta on se, että täällä ei millään haluta hyväksyä toisten tekemiä ratkaisuja. Mitä hiton väliä sillä on viekö toiset lapsensa tarhaan...älä sinä vie jos siltä tuntuu! sehän on jokaisen ihan oma henkilökohtainen ongelma mitä tekee. Minä en laita lastani tarhaan kun kakkonen syntyy. Mutta minun itsetuntoani ei millään tavalla myöskään kohota se, että haukun ne kaikki äidit jotka vievät. Ehkä jos lapseni olisi vanhempi niin veisin? Tai ehkä jos hän ei jaksaisi olla kaiket päivää kanssani kotona, niin veisin. Tai ehkä jos olisin niin väsynyt? En tiedä, kun nyt ei siltä tunnu. Mutta en ole niin lapsellinen, että luulen oman pienen mielipiteeni olevan se ainoa ja oikea tällä maapallolla! Kasvakaa aikuisiksi!
kertoa asiallisesti faktat miten toimia lapsen parhaaksi.
Mites koska nuorempi menee hoitoon? Aiotko saada varmasti samaan paikkaan sisaruksen kanssa?
Eikö olisi parempi ottaa kotiin ja sitten hakea heille yhtäaikaa samasta paikasta hoitopaikkaa.
Vai oletko miettinyt miten selität tutun paikan vaihtumisen sitten kun nuorempi lähtee hoitoon.
Sanot vaan, että " Ai-jaa, kyllä me nyt kuitenkin pidetään esikoinen hoidossa. Heippa vaan ja nähdään taas"
Ei tädillä ole mitään oikeutta painostaa teitä.
kun jotkut tuputtaa tuota kerhoa. Esim meidän kaupungissa ei kerhoihin pääse kuin sen vuoden syksyllä, jolloin lapsi täyttää neljä. Meidän alkuvuonna neljä täyttänyt lapsi ei siis pääsisi mihinkään kodin ulkopuolisia virikkeitä ja kavereita saamaan, ellei hän kävisi päiväkodissa (kahdesti viikossa alle 5 tuntia). Seukkarin kerhoon pääsee syksyllä, mutta sekin on vain kerran viikossa kaksi tuntia!
Minä en ainakaan 4-vuotiastamme ruvennut seurakunnan kerkoon siirtämään, kun vauva tuli. oli siinä muutosta lapselle ihan riittävästi ilman paikan vaihtoakin.
Aina puhutaan, että tarhapäivä on lapselle kuin työpäivä. Eipä sen minun miehenikään joutunut työpaikkaa vaihtamaan kun vauva syntyi, miksi sitten lapsen olisi pitänyt?
Ja aikuisissakin on niitä, jotka viihtyvät kotona, ja niitä jotka viihtyvät paremmin töissä. miksei lapsissakin tätä vaihtelua olisi???
ihan hyvin voi 5-vuotias jatkaa päiväkodissa 10 päivää kuukaudessa, ettei menetä niitä kaverikontaktejaan yli vuodeksi. Toimi meillä hyvin. Aina välillä esikoinen ilmoitti, ettei haluakaan sinä päivänä mennä päiväkotiin. Sitten vaan soitettiin sinne ja kerrottiin, että tänään ei tullakaan.
joilla pyrkii lapsen parhaaseen. Jos on alle 3-vuotias lapsi on ehdottomasti oikeassa, eikä sitä vanhempikaan tarvitse missään tapauksessa välttämättä ainakaan kokopäiväistä hoitoa. Hyvä ja vastuuntuntoinen neuvolatäti!
kun olimme itse pitkän harkinnan jälkeen päättäneet jättää pojan osa-aikahoitoon sitten vauvan synnyttyä.. Kuulema kerhoihin, kerhoihin, jos jotain...
ap
Jotenkin se ajatus etoo, että alle kolmevuotias työnnetään hoitoon ja äiti on vauvan kanssa kotona, sillä onhan se hoitopäiväkin työpäivä lapselle.
Se on minusta tosi olennaista. Jos on alle 3 - 4, ei todellakaan tarvitse hoitoa!
kauhea perku tuli joulun alla kun ilmoitin että oitan sen kotiin kun en tarvi mitään helpotusta arkeen.
varta vasten kyselläkseni hänen mielipidettään päivähoitoasioissa. Niin paljon se minusta hänelle kuuluu ja haluan hänen kantansa tietää! Peilaa kuitenkin niin isoa populaa työssään, että näkee kaikkien vaihtoehtojen kaikki puolet.
mä otin asian itse puheeksi syksyllä, kun poika oli 2 pv vk ja musta tuntui ettei se ainakaan mun jaksamisen kannalta ole tarpeen.
Ja sitten vielä luonne-erot. Virikehoitoa tarvii todella harva alle 3-vuotias. Sitä mä en kyllä ole KOSKAAN ymmärtänyt, miksi on parempi ottaa lapsi pois tutusta päiväkodista ja laittaa vieraaseen kerhoon, kun kyse olisi osapäivähoidosta.
Kai niitä suosituksia saa antaa.
Täällä meilläpäin on sellainen ihmeellinen tapa.
Meillä esikoisen ja keskimmäisen välille tuli ikäeroa 4 ½ vuotta. Heti kun keskimmäinen oli syntynyt, alkoi terveydenhoitaja painostaa, että " miten pystyt imettämään kun tuo esikoinen tuossa leikkii ja hössää ja höpöttää" , " kyllä tuo esikoinen tarvitsee virikkeitä, pitää mennä päiväkotiin.
Tein hyvin selväksi että esikoisella on ihan sama oikeus olla äidin kanssa kotona kuin pienemmälläkin lapsella, ja etten todellakaan ole lapsiani tehnyt tähän maailmaan muiden ihmisten kasvatettavaksi! Ja minkä ihmeen takia pitäisi vauvakin opettaa siihen,että pitää olla hiirenhiljaista imetysaikaan? Kyllä minun esikoiseni ainakin ymmärsi kun sanottiin, että vähän rauhallisempaa menoa kiitos kun vauveli nukkuu tai syö ja annettiin hänen halia ja pussailla ja tehtiin selväksi että hän oli yhtä rakas kuin toinenkin.
Että terveydenhoitajan mielestä esikoinen saa lentää suoraan sanottua pois jaloista kun uusi lapsi tulee taloon! Eikö terveydenhoitajan pitäisi nimenomaan kannustaa siihen, että esikoiselle on osattava näyttää se, että hänkin on tärkeä vaikka onkin tullut lisää lapsia taloon.
Kun kolmas lapsi syntyi (tämä sitten 2 vuoden ikäerolla keskimmäiseen) alkoi uusi painostus, mutta tein taas selväksi sävelet, joten se painostus loppui lyhyeen.
Tämä sama painostus on ollut kaverin kohdalla kahden eri neuvolantätin osalta, että aika kummallista on tämäkin tapa " neuvoa" .
Voithan pitää häntä jonkun aikaa hoidossa ja katsoa mihin tilanne menee. Jos esikoinen on yhtä hymyä edelleenkin, niin ei se varmaan huonoakaan tee, mutta jos alkaa ilmetä jotain, itkuisuutta, kovaa uhmaa tms, niin se on merkki siitä että sekin pieni tarvitsee nyt täysipäiväistä äitiä/isiä. Pikkusisaruksen tulo on iso muutos lapselle!
T. 7 (muistaakseni)
minusta ehdottomasti fiksumpaa jatkaa siinä ko. päiväkodissa osa-aikaisena!
jos tulette siihen tulokseen, että lapsi jatkaa osapäiväisesti hoidossa niin edelleen korostan etten ymmärrä mitä järkeä olisi tällöin vaihtaa hoitopaikkaa tutusta tarhasta vieraaseen kerhoon.