Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1189)

Vierailija
261/1189 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 2,5mg kynä, mutta lääkäri veikkasi, että se saattaa riittää minulle ylläpitoannokseksi ja ilmeisesti on tapana aloittaa vähän pienemmällä annoksella ja parin viikon jälkeen nostaa sitä. Otin eilen 1,25mg ja tänään ei ole ollut varsinaista nälän tunnetta. En tiedä voiko se vaikuttaa näin nopeasti vai onko plaseboa.

Mistä voit olla varma, että  pistät 1,25 mg et vähempää tai enempää?

Vierailija
262/1189 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla varma. Täytyy vain luottaa lääkärin ohjeisiin. Instasta löytyy juttua micro dosingista eli keskustellaan siitä, että on alettu tekemään havaintoja, että pienilläkin annoksilla on saatu positiivinen vaste. Lääkettä todennäköisesti joutuu käyttämään pitkään, jos haluaa, että tulos on pysyvä. Lääkäri kertoi, että parin vuoden kuluttua markkinoille tulee todennäköisesti joku ylläpitotuote. Nämä ovat niin uusia tuotteita, että varmasti vielä tutkitaan ja kehitetään paljon ja tehdään uusia havaintoja, kun käyttökokemuksia kertyy enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1189 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään alkaa minun Mounjaro matka. Olen nelikymppinen ja kärsinyt sairaalloisesta ylipainosta toistakymmentä vuotta. PCOS on ilmeisesti yksi syy, miksi paino on noussut niin herkästi ja toisaalta laihduttaminen on ollut todella vaikeaa. Viimeiset pari vuotta elämäni on ollut todella stressaavaa töiden takia ja olen nukkunut huonosti. Olen syönyt todella epäsäännöllisesti ja iltapainotteisesti, alkoholikin on maistunut huonona stressilääkkeenä.

Nyt on seesteisempi elämäntilanne ja olen miettinyt koko elämäntapani ihan uusiksi. Ruokavalion olen jo muuttanut hiljalleen  välimerelliseksi ja kun saan painoa alas, pystyn alkaa liikkumaankin enemmän. Olen aina ollut lukutoukka enkä ole saanut mitään iloa liikkumisesta, mutta nyt on pakko keksiä sellaisia liikuntamuotoja, jotka tuntuvat edes jotenkin siedettävältä. Haluan pystyä tekemään asioita liikunnallisen lapseni kanssa: käydä laskettelemassa ja uimassa. Surettaa, kun olen jäänyt kaikesta tällaisesta paitsi. Salainen haaveeni on päästä vielä joskus hevosen selkään. Tykkäsin nuorena ratsastamisesta.

Tästä tulee pitkä matka. Painoa on pudotettavana 60 kiloa, ehkä vähän enemmänkin. Oli hirvittävää nähdä lääkärissä painolukema, kun en ollut käynyt vuosiin puntarilla enkä oikein ole uskaltanut katsoa kunnolla peiliinkään. Kun paino on toivotussa, on loppuelämän työ pitää se siinä. En halua enää ikinä voida näin huonosti mitä nyt. Tekisi mieli ruoskia itseäni siitä, miten olenkaan päästänyt itseni tällaiseen kuntoon. Ymmärrän kuitenkin, mitkä kaikki tekijät yhdessä  ovat johtaneet tähän ja on paljon hedelmällisempää miettiä ratkaisuja muutokseen kuin pyöriä itseinhossa, joka johtaisi vain takaisin huonoihin tapoihin.

Tulipa pitkä selostus! Jos ketään kiinnostaa kuulla, miten tässä oikein käy, niin voin päivitellä kuulumisiani ketjuun. Itseäni on ainakin kiinnostanut lukea muiden kokemuksia, vaikka pudotettavaa on ollut paljon vähemmän mitä minulla. 

Vierailija
264/1189 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia huomioita ja uskon tuon, että yksilöllisesti pienilläkin annoksilla voi olla iso vaikutus.  Kun sain mounjaro reseptin, lääkäri kirjoitti lopulta varmuuden vuoksi kaikkia annoksia. Olin tyytyväinen, koska luukin että mitä isompi annos, sitä parempi. No, 5 mg on riittänyt hyvin ja nyt nyt kun mietin niin varmasti 2,5 mg olisi ollut myös annos, jota olisi voinut kokeilla. Mutta ei tullut mieleenkään pitää sitä ylläpitoannoksena, koska siitä puhuttiin vain aloitusannoksena. Nyt kun olen vähentänyt annosta ja pidentänyt pistämisväliä, paino laskee edelleen vaikkakin hitaammin, mutta kuitenkin. Tavoitteeni on ettei paino laskisi enempää. 

Ihmisten kohtaaminen on ollut mielenkiintoista. Osa ei sano mitään, vaikka katsoo ihmetellen. Ehkä he eivät huomaa mikä on eritavalla tai ovat henkilöitä, jotka kokevat toisen painosta puhumisen epäkorrektiksi (arvostan) tai sitten ihmiset voivat miettiä, että jos on jokin sairaus, minkä takia paino putoaa. Joka tapauksessa olen suhtautunut nyt painonpudotuksesta puhumiseen eri tavoin kuin aiemmin. Jos joku kysyy, kerron, miten aion säilyttää painoni (annoskoot jne.). Aiemmin olen vähätellyt tällaisista asioista puhumista.

- AP

Vierailija
265/1189 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viesti on sinulle, jonka  matka alkaa tänään. Tsemppiä sinulle, toivottavasti lääke sopii sinulle hyvin. Tuo, ettet ole oikein katsonut peiliin ja olet tavallaan sulkenut silmäsi painon nousulta kuulostaa tutulta., En edes huomannut sitä omalta kohdalta ja jotenkin ajattelin, että tämä on nyt vain väliaikaista ja näin kehoni paljon hoikempana kuin se oikeasti oli - kunnes valokuvat paljastivat tilanteen.

Tsemppiä sinulle, olisi kiva kuulla miten projektisi etenee ja millaisia ajatuksia sinulla on matkan varrella. Omalla kohdalla tarinan kertominen tänne on ollut ehdottomasti  erinomainen osa ja tuki  painonhallintaprosessia.

-AP

Vierailija
266/1189 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitepainon saavuttamisesta on nyt 2 viikkoa ja 2pv. Sinnittelin koko syksyn ja tein rankkoja valintoja painon pudottamiseksi. Viimeiset runsaat 2 viikkoa  tavoitteenani on ollut painon tasaaminen. Varauduin siihen, että paino nousee 2-3 kiloa kun vatsassa on taas ruokaa ja nestetasapaino kunnossa, mutta oikeasti olen joutunut tekemään tosi paljon töitä että paino ei laske enempää. Silti paino on laskenut edelleen ja lääkkeen alasajoa säädetään koko ajan.

Lisäksi olen huomannut että, tähän painonpudotusprosessiin liittyy paljon muutakin kuin tavoitepainon saavuttaminen ja painon vakiinnuttaminen/säilyttäminen.

Tällä hetkellä uusi oppimiskohteeni on armollisuus, jonka merkitystä en ole aiemmin huomannut edes ajatella.. Eli en halua kokea armotonta syyllisyyttä, jos satunnaisesti maistan jotain epäterveelliseksi miellettyä ruoka-aneitta, kuten esim. pizzaa tai jotain. Haluan oppia tarkastelemaan painonhallintaa elämänmittaisena kokonaisuutena enkä jumiutuisi yhden päivän "virheestä" itseni ruoskimiseen. En halua olla se, joka napisee kylässä mitä kaikkea en voi syödä, vaan osaisin ottaa tilanteen lungisti. -AP

Vierailija
267/1189 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla tullut haittavaikutuksia lääkkeen kanssa?

Kun aloitin niin kolme ensimmäistä päivää etova-olo ja kamala närästys.

loput kolme viikkoa ei tullut oireita.

Nyt kun maanantaina nostin annosta 5mg niin ihan järkyttävä olo iski, syomään ei pystynyt kun oksetti ja kaksi päivää närästi ja varsinkin yöllä  närästys oli kamalaa, rennietä kului aika monta.

En taida enää nostaa annosta vaikka pudotettavaa on paljon, paino kumminkin pudonnut hyvin.

Vierailija
268/1189 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle 40 -v Mounjaron aloittaja. Tsemppiä kovasti. Kiitos kun kirjoitit niin avoimesti asioista.  Olisiko mahdollista, että keksisit itsellesi jonkun kirjain tai numero nimimerkin, olisi helpompi seurata edistymistäsi. Haluan todellakin kuulla  edistymisestäsi  ja myös haasteista, joita voi tulla eteen. Jos vaan osaan, haluan olla auttamassa /tsemppaamassa  uusissa tilanteissa.

Itsellä on kyse 19-20 kg. Mutta silti projekti on pitkä. 

Tee itsellesi  oma päiväkirja, tai word tiedosto, johon laitat vähintään useamman kerran viikossa painon, kenties vyötärön  ympäryksen  ja  valokuvan silloin tällöin. Minun laihdutusprojekti pyörähti liikkeelle työpaikan videossa,  jossa olin. Olin järkyttynyt  miltä näytin. Silloin joku naksahti päässäni. Tähän on tultava muutos. Lisäksi nivelet alkoivat sanoa sopimustaan  irti. Verenpaine ja kolesteroliarvoni  olivat liian korkeat.

Onneksi innostuin pyöräilemään sekä kesällä ja syksyllä  työmatkat ja nyt kotona on  kuntopyörä.  

Ilman lääkitystä paino putosi 5  kg. Nyt olen käyttänyt Mounjaro kwikpeniä kohta 9 viikkoa. Painoa on lähtenyt lisää 7.8 kg. Syön paljon proteiiniä (rahkaa, raejuustoa, kalaa, lihaa ja kasviksia) hiilarit minimissään. Nälkää ei ole, eikä sokeria ja alkoholia tee mieli  oikein  nimeksikään. Sivuoireita ei ole ollut. Siitä huomaan, että olen syönyt liian vähän, kun uni on katkonaista  ja  levotonta.

Show must go on.

60 +

Vierailija
269/1189 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet onko pahoinvoinnin määrässä eroa riippuen siitä pistääkö mahaan vai jalkaan? Olen seuraillut instassa erästä Munjaroa käyttävää naista ja hän koki, että vatsaan pistämisestä tulee pahemmat sivuoireet. 

Pisti tiistaina puolikkaan ensimmäisen annoksen jalkaan, eikä ole mitään sivuvaikutuksia. On vain hyvä ja nälätön olo. Kävelin tänään kaupassa karkkihyllyn ohi haluamatta mitään. Tuntuu ihan ihmeelliseltä. Aiemmin olisi lähtenyt vähintään pari lakupötköä mukaan.

Vierailija
270/1189 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se nelikymppinen, joka eilen pisti ensimmäisen kerran lääkettä. Mikähän olisi nimmarini jatkossa? Ehkä MounMama 😁

Kipuherkkänä jännitin vähän, kävisikö pistäminen kipeää (ei käynyt!) ja millainen olo siitä tulisi. No, eipä juuri muuta, kuin että ruokahalua ei ollut eilen juuri lainkaan. Piti melkein pakottaa itseni syömään edes jotakin. Suolisto lorisi hetken aikaa ja tuli muutama röyhtäisy. Ehkä ihan hivenen etova olo, tai siis se, ettei vain tehnyt mieli ruokaa yhtään, mutta ei oksettava olo. 

Perjantaisin olen yleensä hakenut hyvän punaviinipullon, mutta nyt ei kyllä tee sitäkään mieli. Oikein yritän miettiä, mikä olisi suurin herkku jota tekisi mieli, mutta ei oikeasti mitään. Mielenkiinnolla odotan, millainen viikonlopusta tulee!

MounMama

Vierailija
271/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykös Mounaron kanssa kikkailemaan samalla tavalla kuin Ozempicin kanssa, että ostaa vahvempaa lääkettä, mutta säätää klikkien määrällä halutun vahvuuden ja säästää täten rahaa?

Vierailija
272/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400 euroa/kk on aika paljon, millä perusteella sinulle määrättiin tätä eikä Saxendaa, joka on yli puolet halvempi ei-kelakorvattavana?

Lupasiko lääkäri, että voit lopettaa lääkkeen käytön vai sanoiko, että sitä pitää käyttää loppuelämä? Minulla on se käsitys, että Mounjaroakin pitää käyttää loppuelämän tai paino nousee entisiin lukemiin.

Ei lihominen tapahdu lääkkeen jälkeen sen kummemmin kuin ennenkään. Tietysti lihoo jos syö liikaa ja riski ylensyönnille varmasti on suurempi kuin muuten, kun lääkkeen ruokahalua pidättelevä vaikutus lakkaa.

Mutta jos kyse on henkilöstä, joka ei ole onnistunut pudottamaan painoa ilman lääkettä, niin millä perusteella hän onnistuisi säilyttämään painon ilman lääkettä? Kun ei se laihdutusvaihe tunnetusti ole edes vaikein, vaan se ylläpito.

Vierailija
273/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400 euroa/kk on aika paljon, millä perusteella sinulle määrättiin tätä eikä Saxendaa, joka on yli puolet halvempi ei-kelakorvattavana?

Lupasiko lääkäri, että voit lopettaa lääkkeen käytön vai sanoiko, että sitä pitää käyttää loppuelämä? Minulla on se käsitys, että Mounjaroakin pitää käyttää loppuelämän tai paino nousee entisiin lukemiin.

Ei lihominen tapahdu lääkkeen jälkeen sen kummemmin kuin ennenkään. Tietysti lihoo jos syö liikaa ja riski ylensyönnille varmasti on suurempi kuin muuten, kun lääkkeen ruokahalua pidättelevä vaikutus lakkaa.

Mutta jos kyse on henkilöstä, joka ei ole onnistunut pudottamaan painoa ilman lääkettä, niin millä perusteella hän onnistuisi säilyttämään painon ilman lääkettä? Kun ei se laihdutusvaihe tunnetusti ole edes vaikein, vaan se yll

Tuo kyllä riippuu tapauksesta. Itselleni pudottaminen on se vaikein osa säästöliekin takia. -eri

Vierailija
274/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se nelikymppinen, joka eilen pisti ensimmäisen kerran lääkettä. Mikähän olisi nimmarini jatkossa? Ehkä MounMama 😁

Kipuherkkänä jännitin vähän, kävisikö pistäminen kipeää (ei käynyt!) ja millainen olo siitä tulisi. No, eipä juuri muuta, kuin että ruokahalua ei ollut eilen juuri lainkaan. Piti melkein pakottaa itseni syömään edes jotakin. Suolisto lorisi hetken aikaa ja tuli muutama röyhtäisy. Ehkä ihan hivenen etova olo, tai siis se, ettei vain tehnyt mieli ruokaa yhtään, mutta ei oksettava olo. 

Perjantaisin olen yleensä hakenut hyvän punaviinipullon, mutta nyt ei kyllä tee sitäkään mieli. Oikein yritän miettiä, mikä olisi suurin herkku jota tekisi mieli, mutta ei oikeasti mitään. Mielenkiinnolla odotan, millainen viikonlopusta tulee!

MounMama

Onnea! Upeaa! Olet ottanut jo kaksi ratkaisevaa askelta, eli aloittanut lääkehoidon ja välttänyt ensimmäisen tavan,  eli jättänyt ostamatta punaviinipullon.  Minun lämmin suositus olisi että syö proteiinia (kananmuna, raejuusto, rahka, proofeelrahkoja ym)  Pitävät nälän poissa pidempään. Näin saisit heti alkuun kivoja tuloksia, jotka kannustavat jatkamaan.

Joku kyseli onko eroa sivuoireissa pistääkö vatsaan  vai  reiteen. Minä olen pistänyt 9 viikkoa vatsaan, vähän eri kohtiin. Olen onnekas, ettei minulle ole tullut  mitään sivuoireita.

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
275/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykös Mounaron kanssa kikkailemaan samalla tavalla kuin Ozempicin kanssa, että ostaa vahvempaa lääkettä, mutta säätää klikkien määrällä halutun vahvuuden ja säästää täten rahaa?

Näin lääkäri minulle opetti, jotta voin aloittaa 1,25mg annoksella. Tässä ei tosin pointtina ole säästö, vaan aloitus mahdollisimman pienellä annoksella. Periaatteessa 5mg kynästä saisi eniten annoksia, mutta sitten kynä kestäisi kuukausia ja säilyvyydestä ei ole varmuutta. Uskon, että säilyy jääkaapissa pari viikkoa yli 30pv, mutta en lähtisi montaa kuukautta käyttämään samaa kynää.

Vierailija
276/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei korjaa pohjalla olevia syitä, eli useimmilla liikkumattomuutta ja ylen(huonosti)syömistä, ei tämäkään tule olemaan se taikaisku mitä moni toivoo. 

Vierailija
277/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen pistin ensimmäisen kerran Mounjarosta. Sain reseptin liuokseen. Pistin 1,25 mg. Apteekista ostin neulat ja ruiskut. Eli saan tästä pienestä pullosta kaksi kertaa mutta apteekissa eivät osanneet sanoa säilyykö lääke huoneenlämmössä vai jääkaapissa eli tästä jäi itselle epävarma olo. Laitoin jääkaappiin kuitenkin. Mitä te joilla käytössä liuos ja ette ole sitä kerralla käyttäneet( en uskaltanut koko määrää kerralla laittaa sivuvaikutusten vuoksi ). Miten säilytätte?

Vierailija
278/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei onko joku kokeillut 2,5 mg annosta niin että pistos 2x viikossa? 

Niin annos ei olisi kerralla niin suuri, kun annoskokoa tulisi nostaa 5 mg ja nyt 2,5 mg annoksella viimeisinä päivinä tulee enempi nälän tunnetta.

Minulle ravintoterapeuttin kertoi että pistos pitää tehdä rasvakerrokseen, vatsamakkaraan esim. niin aine imeytyy hitaasti.

Vierailija
279/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielisessä ohjeessa  lukee  useammalla eri sivustolla, myös Euroopan  comission sivuilla seuraavasti:

Mounjaro pistetään ihon alle vatsaan, reiteen tai olkavarteen. Annos voidaan pistää mihin vuorokauden aikaan tahansa riippumatta aterioista.

Mounjaroa pistetään kerran viikossa. Se aloitetaan pienellä 2,5 mg:n annoksella, jota nostetaan asteittain (kuukauden välein). Annosnosto toteutetaan yksilöllisesti.

Rasvan imeytymistä estävän orlistaatti-lääkkeen käyttöön liittyvien haittavaikutusten hallinta edellyttää vähärasvaista ruokavaliota. 

En lähtisi noita ohjeita rikkomaan. Eli Mounjaro pistetään  IHON ALLE, ei siis rasvakudokseen. (Miksi muuten voisi käyttää 4 mm neuloja?

Enkä pistäisi myöskään useammin  kuin 1 x viikossa. Lääke  voi saada  elimistön rasvan polttamisen sekaisin. 

Vierailija
280/1189 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva lukea uusia viestejä.  Mahtava idea tuo nimimerkki ja MounMama on tosi osuva ja  mieleenpainuva nimimerkki. Hyvin keksitty.

Haittavaikutukset/ oireet tuntuvat olevan tosi yksilöllisiä ja koenkin hieman morkkista, että omalla kohdalla ei ole ollut muuta kuin se ekan pistoksen jälkeinen vatsan turvotus.  Vastekin on ollut tehokas 5mg annoksella.

Omalla kohdalla taiteilen lääkkeen lopettamisprosessissa, toivottavasti kokemuksistani tulee olemaan teille muille apua. Vaikka tietysti nämä kaikki jutut ovat niin yksilöllisiä, että yksi toimii toisella ja toinen toisella. Silti uskon, että meille kaikille on iloa toistemme kannustamisesta ja myötäelämisestä niin onnistumisen hetkillä kuin silloinkin jos koemme vastoinkäymisiä 

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän