Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1190)

Vierailija
301/1190 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi tiistaina tulee 2 viikkoa täyteen ja vaaka näyttää nyt -4kg. Olo ei kuitenkaan ole sen mukainen. Ehkä vatsa ei toimi kunnolla ja siksi jotenkin turvonnut ja huono olo. Mitä olette ottaneet tukemaan vatsan toimintaa? Mietin pistänkö tiistaina edelleen 1,25mg vai otanko 2,5mg. Puolikas annos vaikuttaa 3 päivää ja sen jälkeen olen enemmän omillani. Toisaalta, jos paino nyt laskee 2 kiloa viikossa, niin ei sen tarvitsekaan sen nopeampaa laskea. Pelottaa sivuvaikutukset, jos nostan annosta.

Aloitin tiistaina, koska sain silloin reseptin. Nyt mietin, että ehkä paras päivä pistää olisikin torstai tai perjantai. Arkena toimistopäivinä käyn työpaikkaruokalassa ja olisi kiva, että tuolloin ruokahalu olisi korkeimmillaan, kun saa monipuolista ruokaa valmiiksi laitettuna. Viikonloppuna olisi ihan ok olla vähemmillä ruuilla, koska ne pitää itse laittaa.

-Puolikas

Vierailija
302/1190 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kommentoida annostukseen, mutta kokemukseni  aloituksesta ovat muutoin samanlaiset. Ensimmäisen 2 viikon aikana paino laski 4 kg, sitten oli pysähdysvaihe ja lopulta  4 viikon jälkeen paino oli laskenut hieman vajaa 6 kg (5,7kg).

Minulla ei ollut muita sivuoireita kuin tuo turvotuksen tunne. En ole koskaan ollut mikään joka päivä vessassa kävijä, joten olin ihan tyytyväinen että vatsa on toiminut muutamien päivien välein. Toisaalta kun syö vähemmän ja lääke hidastaa ruuan kulkua suolistossa niin lienee luonnollista että vessaan on harvemmin asiaa. Muistan kuitenkin jonkun maininnee esim. apteekista satavan Pegorian  tms. lääkkeen, joka voi auttaa jos kokee ummetusta. Apteekissa varmasti osaavat neuvoa. Mutta sinällään tuo turvotuksen tunne itsessään oli ainakin minulla seuraus lääkkeen aloittamisesta. Samoin ruokailu aktivoi turvotuksen tunnetta ja hillitsee siten mielitekoja.

Tsemppiä sinulle, mukava kuulla  edistymisestäsi. -AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1190 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tiistaina lääkärin aika, jossa tarkoitus keskustella Mounjaron aloittamisesta ja ketju kiinnostaa. 

Vierailija
304/1190 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää että pitää keksiä pyörää uudelleen kun on perinteinen amfetamiini. Jos tämä maksaa 400e/kk niin sopiva määrä amfea on apteekissa noin 75e/kk. Ei tarvi myöskään piikittää.

Vierailija
305/1190 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tiistaina lääkärin aika, jossa tarkoitus keskustella Mounjaron aloittamisesta ja ketju kiinnostaa. 

Jos päätät aloittaa lääkityksen, niin täällä on joitain, joilla jo pienimmät, jopa aloitusannos puolitettuna on ollut sopiva annos. Tosin se on aina yksilöllistä eikä itselleen sopivaa ylläpitoannosta voi tietää kuin kokeilemalla. Toki lääkkeestä on tutkimuksia miten painon pudotus on edennyt eri ylläpitoannoksilla. Tsemppiä sinulle riippumatta siitä millaiseen ratkaisuun tämän lääkkeen osalta päädyt.

Vierailija
306/1190 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tiistai ja tavoitepainon saavuttamisesta on nyt 4 viikkoa. Painon putoamisen pysäyttäminen on onnistunut kuin onnistunutkin ja aamupaino on säännöllisesti vajaan kilon haitarissa, ollen +/- 21kg aloituspainoa alhaisempi. Tavoitteen saavuttamisen jälkeen putosi vielä yksi "ylimääräinen" kilo ennen kuin osasin nostaa ruokailun sopivammalle tasolle.

Vaikka mieleni tekisi jättää pistokset kokonaan aion pistää vielä 1-2 kertaa. Annosta lasken entisestään n.1 mgrammaan ja seuraava pistosväli tulee olemaan 10-14 vrk,. Eli pistän seuraavaksi joko loppuviikosta tai ensi viikon alussa. Tosin houkutus siihen, etten pistä enää ollenkaan, on korkea. Lääkkeen puoliintumisaika on viikko, joten tuon seuraavan pistoksen vaikutus  laimenisi joka tapauksessa melko pian. Toisaalta olen lukenut, että alasajoon tulisi varata aikaa.

Nyt kun ei oikein enää jaksaisi odottaa lääkkeen lopettamista, tuntuu pistäminenkin vastenmieliseltä ja alkaa miettimään onko se enemmänkin lääketehtaan mantra, ettei lääkettä kannata lopettaa nopeasti. Eli  koska olen joka tapauksessa päättänyt lopettaa lääkkeen, niin onko sillä nyt niin merkitystä lopetanko tähän vai parin pistoksen jälkeen.  Olen joka tapauksessa  tilannut apteekkiin 6 kpl 2,5 mg liuoksia ja kyllä niistä jää melkein kaikki käyttämättä. Toisaalta on periaatteessa hyvä, että niitä on ns. pahanpäivän varalle. Yleensä kun varautuu, niin sitten ei olekaan tarvetta. Toivottavasti nytkin käy niin. 

-AP

Vierailija
307/1190 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips, Mounmama, upea suoritus, onnea. Iloitsen suuresti puolestasi. Jos jaksat kirjoita jatkossakin. Haluan kuulla  edistymisestäsi.

Itse jouduin käyttämään vahvoja hermokipulääkkeitä  ja panacodia kovaan kipuun, joka aiheutui työtapaturmasta. Ko lääkkeet  lamaannuttavat suolen toiminnan, siksi jouduin juomaan pegorion juomaa jopa  4 pussia / vrk. Tätä  saa apteekista  ilman reseptiä jasiihen ei voi suoli tottua! Pegorion kiihdyttää  suolen toimintaa, eli lääke  kumosi mounjaron  idean,  eli ruoka kestää kauemmin suolistossa ja nälän tunne häviää.  Siksi paino ei pudonnut yhtään 2,5 viikkoon. Nyt  onneksi vahvojen   kipulääkkeiden  syömisen on voinut lopettaa. 

Olen aloittanut Mounjaron käytön normaalilla 2,5 mg:n annoksella ensimmäiset  4viikkoa.  Seuraavaksi siirryin 5 mg. Ensimmäiset  4 pistosta  sujuivat hyvin, ei haittavaikutuksia.  Nyt on mennyt  toisesta 5 mg kwikpen kynästä  2 lääkeannosta. Lääkäri suositteli, että pistäisin kolmannen annoksen 5 mg kynästä 7 pv sijasta vasta 2 pv, myöhemmin, eli 9 pv päästä. Näin  tein ja nyt on ollut oksettava olo ja kuvotus. En  tiedä laskeeko minulla verensokeri liian alas vai miksi on näin huono-olo. Viimeinen annos on  tarkoitus  jakaa jo kahtia, eli otan 2,5 mg kahtena  seuraavana  viikkona. Ja sitten  siirryn 2,5 mg annokseen, kenties niitäkin puolittaen eli hidas lopetus tiedossa. Nyt  olen pistänyt10  viikkoa ja  painoa on pudonnut 9,5 kg. Jäljellä  on enää 3,5 kg. 

Luen mielellään teidän kaikkien kertomuksia, mutta  nyt "alasajovaiheessa" kiinnostaa AP:n lopetus. 

Laskin sunnuntaina pistäessä 5 mg:n pistoksessa piti kynää napsauttaa 59 kertaa,  eli  ensi viikolla napsuttelen n 30  kertaa. Oletteko muut laskkeet, kuinka saatte kwikpenistä muuten 1/2 annoksen? 

Tsemppiä  teille kaikille.

Vierailija
308/1190 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti te, jotka lopettelette, jaksatte raportoida miten lääkkeetön elämä sujuu ja pysyykö paino hallinnassa.

Pistin tänään täyden 2,5mg, koska olen ollut koko päivän nälissään. Tällä kertaa iholle jäi iso pisara lääkettä. En tiedä onnistuinko jotenkin sössimään piston. Toisaalta aiemmin on tullut verta, mutta nyt ei. Joka kerta sama homma, että epäilen sen menneen jotenkin pieleen, kun ei pistämisen jälkeen tunnu miltään. En ole aiemmin ajatellut monta tuntia menee, että lääkkeen vaikutuksen alkaa tuntemaan.

-Puolikas

Vierailija
309/1190 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kahteen edelliseen viestiin.

1. Sinulle "Panacod "

Käyt lääkärin kanssa läpi lopetusta. Miksi tässä kohtaa, vaikka tavoitepaino on vielä edessä? Entä mitä mieltä sinun lääkärisi on näistä lopetusjutuista. millaista taktiikkaa  hän suosittelee?  Oletteko yhteydessä usein?

Jotenkin tuntuu, että nämä lopettamiseen liittyvät asiat ovat enemmän tai vähemmän kokeilua eikä kokemusta vielä ole paljona. Yleisellä tasolla lukee, ettei kannattaisi lopettaa liian nopeasti. Se saa miettimään mikä on liian nopeaa :)?  Annoksia tuli pienentää ja tehdä lopetus hitaasti? Mietin mitä tarkoittaa hitaasti:) Minun lääkäri on mainio, mutta oikeasti ei tämä niin taida olla niin tuttua ole  vielä hänellekään. Onneksi meillä on pitkä asiakassuhde ja historia. Silti tuntuu, että melkein kaikki pohdintani, analyysini ja ehdotukseni ovat "juuri sellaisia, joita hä oli ajatellut ehdottaa".... Hmm... Joka tapauksella en huomaa näläntunteeni tai mielitekojeni aktivoituneen ollenkaan, vaikka olen pidentänyt pistosväliä ja pienentänyt annosta merkittävästi.

2. Sinulle Puolikas

Minullakin jäi alussa osa lääkkeestä pistämättä ja se jäi vahingossa liuospulloon. Eteni silti ihan normaalisti. Sinun osaltasi tuli mieleen, oletko opetellut pistämään niin, että joku hoitaja näyttäisi ja seuraisi pistämistekniikkaasi? Jos epäilet miten menee, niin kannattaa kysyä opastus. Voi tuntua tyhmältä, mutta joskus on pikkuniksejä, joita ei itse huomaa. 

En tiedä miten sinulla menee, mutta minä olen toiminut niin, että jos on ollut tosi kova nälkä ja vielä seuraavanakin päivänä, niin olen syönyt yhden kunnon annoksen. Kerran menin Heseenkin  (tuplajuusto hampurilainen) - Nyt naurattaa, että koin tuosta morkkista. Turhaan.

Tuollaisen "tankkauspäivän" jälkeen paino onkin yhtäkkiä lähtenyt taas alas. Joten kannattaa  muistaa  myös syödä.

Vierailija
310/1190 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lääkärin vastaanotolla pyöritellä kynää, mutta en oikeasti pistänyt. Minulla ei myöskään ole diabetesta, joten ei ole aiempaa pistämiskokemusta. Olen pistänyt reiteen, koska tuntuu helpoimmalta. Kokeilen ensi kerralla mahaan ja katson youtubesta videon. Lääkettä varmasti meni nyt jotenkin ohi, en kyllä ymmärrä miten. 

Tänään olen yrittänyt syödä jotain 3 tunnin välein ja kiljuva nälkä on alkanut helpottaa. Olen varmaan syönyt aiempina päivinä liian vähän. Vaikka tiedän, että tavoitepaino pääseminen kestää kuukausia, niin silti hirveä hinku saada nopeasti pois edes 5kg.

Vierailija
311/1190 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Ozempic-reseptin muutama päivä sitten, siinähän on samaa hormonia kuin Mounjarossakin (ja Mounjarossa vielä lisäksi toista). Oletteko lukeneet uutisia, että Euroopan lääkevirasto ottaa Ozempicin tarkasteluun vakavan silmäsairauden takia? Onko teitä pelottaneet haittavaikutukset? Itseäni pelottaa, koska NAION sokeuttaa toisen silmän ja on 30 prosentin mahdollisuus, että toiseen silmään tulee myöhemmin sama, jolloin olisi kokonaan sokea :(  Suomessakin on sattunut näitä alle viisi YLEn uutisen mukaan.

Nyt mietin uskallanko aloittaa. Muut laihdutuslääkkeet eivät mulle käy, vain Mounjaro tai Ozempic, joista valitsin jälkimmäisen, kun ajattelin, että siitä on pitempi kokemus ihmisten käytössä. Laihdutukseen sitä on kuitenkin käytetty vasta vuodesta 2019 ja nyt on niin, että laihduttajien riski saada tuo tauti olisi seitsenkertainen, diabeetikoilla kaksinkertainen, lähes neljä prosenttia sai NAiONin.

Vierailija
312/1190 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti pelkää. Luotan, että lääkäri osaa arvioida terveystietojeni perusteella mitä lääkettä voin käyttää. Olin itse lehtitietojen pohjalta huolissaan haimatulehduksesta, koska siihenhän voi kuolla. Opin kuitenkin, että ihan mikä tapa tahansa laihduttaa reippaasti nostaa riskiä sappikivi- ja haimatulehduksiin, mutta tulehdus on yleensä lievä.

Lehtijutut on yleensä aika suppeasti kirjoitettu. Tämänkin kohdalla jäi epäselväksi tarviiko olla valmiiksi joku taipumus vai voiko kuka tahansa saada sen.

-Puolikas

Vierailija
313/1190 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Sisätautilääkärini ei suostunut kirjoittamaan minulle Ozempic -reseptiä, koska  se on kehitetty diabetespotilaille. Lääkkeen  saatavuuden kanssa on ollut vaikeuksia ja hän perusteli sillä, että jos moni hlö käyttää lääkettä laihdutukseen,  voi  diabetespotilaat jäädä ilman  tarvitsemansa lääkettä.  Mikä  oli hyvin ymmärrettävää.

Olen saanut ohjeet lääkkeen lopetukseen lääkäriltäni.  Hän  ihmetteli kuinka nopeasti painoni on pudonnut ja  siksi pyysi pistämään jo 5 mg kohdalla viivästetysti. Toki pahaolo loppui  vuorokauden aikana. 

Toki hän myönsi, että kokemusta ko lääkkeen lopetuksesta hänelläkään ei ole. Toki kokemusta muista laihduslääkkeistä  hänellä on.  

Jotenkin  koen, että kun pudotettavaa on enää muutama kg, meinaa paino jumittaa n 4 kg  liian  aikaisin paikoilleen. 

Liikuntakaan  ei meinaa jaksaa pudottaa painoa. Voi olla että syön liian vähän. 

Olteteko muut ajaneet lääkettä alas (pidentäneet pistosväliä tai pienentäneet annostusta vaikka muutama  kg olisi vielä painoa saatava pois?

60+

Vierailija
314/1190 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti pelkää. Luotan, että lääkäri osaa arvioida terveystietojeni perusteella mitä lääkettä voin käyttää. Olin itse lehtitietojen pohjalta huolissaan haimatulehduksesta, koska siihenhän voi kuolla. Opin kuitenkin, että ihan mikä tapa tahansa laihduttaa reippaasti nostaa riskiä sappikivi- ja haimatulehduksiin, mutta tulehdus on yleensä lievä.

Lehtijutut on yleensä aika suppeasti kirjoitettu. Tämänkin kohdalla jäi epäselväksi tarviiko olla valmiiksi joku taipumus vai voiko kuka tahansa saada sen.

-Puolikas

Tutkimukset pääsee lukemaan uutisesta, ne on linkkeinä uutisessa ja luin vielä Euroopan lääkeviraston tiedotteen, jossa oli kaikki neljä tutkimusta, jotka aiheesta on tehty. Kahdessa tutkimuksessa yhteyttä ei havaittu, kahdessa uudemmassa havaittiin ja nyt Euroopan lääkevirasto käy kaiken datan läpi mitä lääkkeestä on ja antaa sitten lausunnon. Tähän voi mennä useampi kuukausi. Kyseessä on siis iskeeminen sairaus eli eiköhän siihen ateroskleroosia tarvita, että se syntyy? En aivan kaikkea tutkimuksessa ymmärtänyt, vaikka luin myös naionista erillisen artikkelin. Päätin kuitenkin aloittaa lääkkeen, alkuunhan sen annostus on niin pieni. 

Voin kaivaa linkit, jos joku haluaa myöhemmin, nyt en ehdi. Englanniksi siis ovat nuo tutkimukset.

Vierailija
315/1190 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei onko keskustelussa kokemusta onko eroa sillä pistääkö Mounjaron reiteen tai vatsaan? Onko esim. vatsaoireet pienemmät, jos pistos on tehty vatsaan?

Vierailija
316/1190 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei

Sisätautilääkärini ei suostunut kirjoittamaan minulle Ozempic -reseptiä, koska  se on kehitetty diabetespotilaille. Lääkkeen  saatavuuden kanssa on ollut vaikeuksia ja hän perusteli sillä, että jos moni hlö käyttää lääkettä laihdutukseen,  voi  diabetespotilaat jäädä ilman  tarvitsemansa lääkettä.  Mikä  oli hyvin ymmärrettävää.

Olen saanut ohjeet lääkkeen lopetukseen lääkäriltäni.  Hän  ihmetteli kuinka nopeasti painoni on pudonnut ja  siksi pyysi pistämään jo 5 mg kohdalla viivästetysti. Toki pahaolo loppui  vuorokauden aikana. 

Toki hän myönsi, että kokemusta ko lääkkeen lopetuksesta hänelläkään ei ole. Toki kokemusta muista laihdutuslääkkeistä  hänellä on.  

Jotenkin  koen, että kun pudotettavaa on enää muutama kg, meinaa paino jumittaa n 4 kg  liian  aikaisin paikoilleen. 

Liiku

Miksihän lääkäri ohjeistaa sinua lopettamaan lääkityksen, vaikka sinulla on vielä 4 kg tavoitteeseen? Mounjaron tuella  painoa voi putoaa melko nopeasti. Omalla kohdalla 6 vko kohdalla -8kg, 9 vkon kohdalla -11 kg ja lopulta kun takana oli 20,5 vkoa  olinkin ohittanut tavoitteeni  ja puntari näytti -20,5 kg. Myöhemmin tippui vielä 1 kg.

MUTTA... Viimeisinä viikkoina painon pudotus hidastui ja jotenkin hankaloitui. Turnausväsymyskin täytyi selättää. Lopun jumitus oli välillä tosi haastavaa ja mietin jo että tyydynkö hieman pienempään tavoitteeseen. Nyt olen tyytyväinen, ettei pudotus jäänyt "kesken".  Lääkkeen lopetukseen liittyvät toimenpiteet aloitin tavoitteen saavutettuani. Siitä on nyt 4 viikkoa ja  lääkkeen lopetus jatkuu edelleen. Minua kiinnostaakin, että onko sinulla ollut jotain voimakkaita haittavaikutuksia,  vai miksi lääke lopetetaan kesken kaiken?

-AP (Aloittaja)

Vierailija
317/1190 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei onko keskustelussa kokemusta onko eroa sillä pistääkö Mounjaron reiteen tai vatsaan? Onko esim. vatsaoireet pienemmät, jos pistos on tehty vatsaan?

Ymmärtääkseni sillä ei ole mitään merkitystä pistääkö vatsaan, reiteen vai käsivarteen. 

-AP

Vierailija
318/1190 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain Ozempic-reseptin muutama päivä sitten, siinähän on samaa hormonia kuin Mounjarossakin (ja Mounjarossa vielä lisäksi toista). Oletteko lukeneet uutisia, että Euroopan lääkevirasto ottaa Ozempicin tarkasteluun vakavan silmäsairauden takia? Onko teitä pelottaneet haittavaikutukset? Itseäni pelottaa, koska NAION sokeuttaa toisen silmän ja on 30 prosentin mahdollisuus, että toiseen silmään tulee myöhemmin sama, jolloin olisi kokonaan sokea :(  Suomessakin on sattunut näitä alle viisi YLEn uutisen mukaan.

Nyt mietin uskallanko aloittaa. Muut laihdutuslääkkeet eivät mulle käy, vain Mounjaro tai Ozempic, joista valitsin jälkimmäisen, kun ajattelin, että siitä on pitempi kokemus ihmisten käytössä. Laihdutukseen sitä on kuitenkin käytetty vasta vuodesta 2019 ja nyt on niin, että laihduttajien riski saada tuo tauti olisi seitsenkertainen, diabeetikoilla kaksinkertainen, lähes neljä prosenttia sai NAiONin.

NAiON-riskiä kasvattavat seuraavat asiat:

-korkea verenpaine

-korkea LDL-kolesteroli

-tupakointi

-korkea verensokeri

Vierailija
319/1190 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos AP kommenteista ja kysymyksistä. Minulla ei  ole ollut mitään haittavaikutuksia.  Siksi vähän ihmettelin  lääkkeen  alasajoa, vaikka tavoitepaino ei ole käsillä.

Kiitos hyvistä vinkeistä. Eli pistän seuraavan  5 mg annoksen ajallaan, eli 7 vrk edellisestä pistoksesta. Siis sunnuntain pistoksen jälkeen  paino ei ole pudonnutkaan.

60+

Vierailija
320/1190 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"NAiON-riskiä kasvattavat seuraavat asiat:

-korkea verenpaine

-korkea LDL-kolesteroli

-tupakointi

-korkea verensokeri"

Niin, nuo ovat ateroskleroosin syitä, naion on iskeeminen sairaus (eli verisuoni menee tukkoon) mutta sen patogeenia eli taudin aiheutumismekanismia ei täysin tunneta. Se huolestuttava asia tässä on, että noiden kahden tutkimuksen perusteella voi olla itsenäinen tuntematon tekijä, joka lisää nimenomaan ei-diabeetikkojen lihavuuslääkkeen käyttäjien riskiä saada naion, Tanskassa naioniin sairastuneissa on tästä syystä hyppäys, vaikka kyseessä on harvinainen sairaus.

Tässä linkki, josta pääsee lukemaan myös ne neljä tutkimusta, joista on kyse. Oma lääkärini ei ollut tutustunut asiaan vielä tarkemmin, kun tästä häneltä kysyin. Toisessa tutkimuksessa sairastuminen tapahtui ensimmäisen vuoden aikana Ozempicin käytön aikana, toisessa sairastumiset sijoittuivat viiden vuoden ajalle. 

https://www.ema.europa.eu/en/news/meeting-highlights-pharmacovigilance-…

Kun käydään uudelleen läpi lääkkeen hyväksymistä edeltäneet tutkimusaineistot ja kenties tutkitaan sairastuneita enemmän, saadaan ehkä enemmän valaisua asiaan. Syynä voi olla vaikkapa hyytymishäiriö tai sitten itse naionin syntytapaan liittyvä asia, jota ei tunneta vielä ja jonka Ozempic laukaisee (tämä siis omaa järkeilyäni).