Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mounjaro laihdutuslääke kokemuksia

Vierailija
08.08.2024 |

Olen aiemmin kokenut laihdutuslääkkeet ja muut painon hallinnan poppakonstit hieman säälittäviksi, mutta mieli on muuttunut, kun aiemmin hyväksi koetut tavat painonhallinnassa eivät tunnu enää tepsivän. Eli olen päättänyt testata lääkkeiden apua painonpudotuksen tukena. Lääke on Mounjaro. Tässä ketjussa tulen kertomaan kokemuksia  ja tuntemuksia lääkkeen toimivuudesta ja sopivuudesta minulle. Olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia laihdutuslääkkeistä.

Ensimmäisen pistokseni sain viikko sitten torstaina. Olin varustautunut pahoinvointiin ja ummetuksen riskikin hieman mietitytti, mutta kummankin osalta epäilys oli turha. Ei pahoinvointia ja vatsakin on toiminut hyvin. Ainoa miinuspuoli on turvotus. Vatsa tuntui ensimmäiset päivät pistoksen jälkeen todella täydeltä - pallolta.

Toisen pistoksen laitoin tänään aamulla. Vatsa ei ole ainakaan vielä turvonnut, mutta katsotaan päivän mittaan miten tämä etenee.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden kokemuksia laihdutuslääkkeiden toimivuudesta sekä hoidon lopttamiseen liittyvistä kokemuksista. Eli  miten lopetus onnistui?

Kommentit (1186)

Vierailija
221/1186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on myös kiinnostanut se, miten onnistuneesti painonpudotuksen tulokset saadaan pysymään. Tutkimustulosten mukaan tällä hetkellä n. 20% pysyy tavoitepainossaan vaivatta, osalla paino nousee jonkin verran ja osalla samaan tai korkeammalle kuin aiemmin. Viimeisten kuukausien aikana olen lukenut aiheesta paljon tutkimuksia, lihavuuslääkäreiden näkemyksiä sekä keskustellut henkilöiden kanssa, joilla paino on pysynyt toivotulla tasolla. Myös nettikirjoituksista löytyy kokemuksia henkilöiltä, joilla tavoitepaino on säilynyt. 

Karkeasti jaoteltuna henkilöitä, joiden paino on pysynyt tavoitetasolla yhdistää seuraavat asiat:

- laihdutuslääkkeen rooli on sisäistetty olemaan painon pudotuksen tuki eikä keino itsessään

- laihdutusprojektin aikana on sisäistetty itselle sopiva ateriarytmi ja annoskoko

- säännöllinen punnitus laihdutuksen lopettamista seuraavan vuoden aikana ja välitön reagointi mahdolliseen paino

Luku on 15-20% eri tutkimusten mukaan.

Se että laihdutuslääke laihduttaa ei ole ihmekään, mutta laihdutustuloksen pysyminen on kiinnostavaa, joten laitatko tuosta tutkimuksesta linkin?

Vierailija
222/1186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Kiitos sinulle erittäin mielenkiintoisen matkasi jakamisesta. Uskon itse vahvasti henkisen valmiuden merkitykseen painonpudotuksessa ja etenkin -hallinnassa. Päiväkirjan pitäminen on osa sitä. Samalla me muut opimme, joten kiitos tästä! Olisin kiinnostunut oppimaan lisää ruokatottumuksistasi. Olet kertonut, että pääpaino on ollut niiden sisäistämisessä lääkkeen toimiessa tukena. Oletko käyttänyt jotakin kalorinlaskentaohjelmaa? Punnitsetko ruuat? Noudatko tiettyä ateriaväliä? Kuinka paljon miinuskaloreita olet pyrkinyt saamaan? Oletko pitänyt taukoja miinustelusta? Kiitos sinulle, jos jaksat kertoa tästä puolesta tarkemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos (viesti 222) mukavasta viestistä. Olen kokenut tämän kirjoittelun kyllä hyväksi keinoksi. Tämä  tavoitepanon saavuttaminen on nyt vaihe yksi, nyt vaiheessa 2 tavoitteenani on tasapainottaa paino ja  ajaa mounjaro alas niin hallitusti kuin kykenen. Kolmas vaihe on sitten se lopullinen painon vakiinnuttaminen.

Olen sellainen epäterveellisen laihduttajan perikuva, hurmaannun painon putoamisesta ja teen paljon valintoja  - huonojakin - sen eteen. Olen tietoisesti ylläpitänyt alhaista kalorimäärää, mutta sitten taas jos kehossa on tuntunut siltä, olen pitänyt muutaman "tankkauspäivän" eli syönyt enemmän. Sitä, onko tankkauspäivinä tullut paljoa enempää kaloreita, en osaa arvioida, mutta olen esim. 2 kertaa ostanut french dogin ja kerran hesburgerin tuplajuustohampurilaisen. Paljon rasvaa siis:) Mutta noiden tankkauspäivien jälkeen paino on jostain syystä taas lähtenyt alaspäin.

Lähtökohtaisesti olen  jo valmiiksi suht "terveellisten"  ruoka-aineiden syöjä, mutta haasteeni ovat olleet annoskoot ja osin myös se, että olen "sosiaalinen" syöjä. Eli pidän epäkohteliaana, jos kieltäydyn aterioimasta toisen sitä pyytäessä etenkin, jos toinen on valmistanut aterian innokkaana ja pieteetillä.

Kalorien osalta en laskenut kaikkea, mutta tein muutamia "malleja", jotka auttoivat hahmottamaan kokonaisuutta. Esim. ruisleipä (ohut herkku) juustolla, salaateilla jne. n. 250 kcl. Muutoin en ole kieltäytynyt mistään, olen syönyt kaikkea mitä ennenkin, mutta olen pienentänyt annoskokoja. Syön 2-3 kertaa  päivässä riippuen miltä minusta tuntuu. Tämä sisältää sekä välipalan(t) ja aterian(t). 

Vierailija
224/1186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet lääkkeen vaikuttavan alkoholin käyttöönne? Olen monesta paikasta lukenut, että veisi halun juoda tai aiheuttaisi pahoinvointia jos juo alkoholia. Miten on?

Vierailija
225/1186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aiemminkaan käyttänyt alkoholia paljoa, mutta kyllä, olen huomannut ettei alkoholi oikein uppoa. Jos aiemmin joi esim. 2 -3 lasia viiniä illan aikana, niin nyt menee 1 ja toisesta lasillisesta suurin osa jää lasiin. Saunaoluen juomiseen taas voi kulua koko ilta eikä tee mieli. Ihan hyvä ominaisuus.

Vierailija
226/1186 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos onnitteluistasi . Näin vaan on minun kohdallani käynyt, että lääke rajoittaa ruokahaluni niin vähäiseksi, että paino vain putoaa, ilman erityisiä ponnisteluja. Toki lopetuksen jälkeen saakin olla kieli keskellä suuta, jotta paino ei nouse. Olen nuorempana laihduttanut itseni normaalipainoiseksi ja pysytellyt siinä 10 vuotta ja tiedän siis kokemuksesta, että painon säilyttäminen vaatii jatkuvaa tarkkailua kun kerran on lihonnut ylipainoiseksi. 

Vierailija
227/1186 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka teidän muiden laihduttajien joulu ja vuodenvaihde meni? Minulla  paino ei ole pudonnut yhtään 2 viimeiseen viikkoon. Nyt on  taas  aika palata normaaliin. Hyvin alkanut laihtuminen on kangerrellut tapaturman vuoksi. Olen joutunut syömään paljon  vahvoja kipulääkkeitä ja viimeiset 5 viikkoa opiaatteja  ja muista tulehduskipulääkkeitä. Ne sotkevat harmillisesti  kropan toiminnan.  Jotkut lääkkeet lamaannuttavat suolen toiminnan  ja siksi olen joutunut juomaan pegorioonia  paljon. Mietin että kumoaako pegorion mounjaron idean, eli ruoka kulkee hitaammin  suoliston läpi. Silti  iloitsen 7 kg painon pudotuksesta. Tällä viikolla on uuden  kwickpen kynän  hankinta edessä. Huomasin, että hinta  oli noussut  yli10 € 4 annoksen kohdalla.

Makeanhimoon poissa kokonaan. Suklaat säilyvät pöydillä. Alkoholia  ei tee mieli,joten  kyllä lääke toimii.

Vierailija
228/1186 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ollut mitään ongelmia lääkkeen saatavuuden kanssa? Saatavuushaun perusteella ei näytä monestakaan apteekista löytyvän hyllytavarana.  Aiemmin minulla Ozempic-resepti, mutta turhauduin sen kanssa, kun lääkettä oli saatavilla vain silloin tällöin.

Vierailija
229/1186 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla löytyy. Jos ei ole hyllyssä, he saavat sitä  päivän varoitus  ajalla. Yleensä aina  löytyy.

Nyt  vasta muistin,  että lääkkeiden arvonlisävero muuttui 1.1.2025, joten  siitä hinnankorotus.

Vierailija
230/1186 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiinnosta kyselen miten teillä on mennyt, kun olette nostaneet 2,5  5mg, onko tullut pahoja haittavaikutuksia?

Itsellä tuli kun aloitin lääkkeen niin kamala närästys, pahoinvointi ja voimat hävis,

Nyt jännitän kun pitäisi alkaa annosta nostamaan että miten käy?

Mulla paino pudonnut  3 viikossa  4,6kg

Vierailija
231/1186 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvikpeneissä näyttää olevan saatavuusongelmia useimmissa annoksissa huhtikuun loppuun saakka - kaikissa? 

https://fimea.fi/laakehaut_ja_luettelot/saatavuushairio-uusi

Olen käyttänyt koko ajan pistettävää liuosta, niiden osalta saatavuusongelma koskee ainoastaan yksittäispakattua 7,5 mg kokoa - neljän liuoksen annos taas on saatavissa.

Aloituksestani on nyt tasan 22 viikkoa, tavoitepainon saavutin n. 1,5 viikkoa sitten. Nyt ajan lääkitystä alas ja varmistin että saan homman suunnitellusti maaliin ja tilasin apteekkiin sen määrän lääkettä kuin arvioin alasajovaiheessa tarvitsevani. Tapasin lääkärini ennen vuoden vaihdetta ja toteutan nyt suunnitelmaa, minkä tavoite on lopettaa lääke sekä saada paino pysymään tavoitealueella. Jouluaaton jälkeen paino on pysynyt 68,3-68,6 kg välillä. Katsotaan nyt miten tämän painon laskemisen pysäyttäminen onnistuu.  Kokemuksesta tiedän, että painon pudottamisen pysäyttämiseen tulee keskittyä eikä saa koukuttua painon jatkuvaan putoamiseen.

Tsemppiä kaikille, jotka ovat hyvässä vauhdissa omassa projektissaan.- Ap

Vierailija
232/1186 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mielenkiinnosta kyselen miten teillä on mennyt, kun olette nostaneet 2,5  5mg, onko tullut pahoja haittavaikutuksia?

Itsellä tuli kun aloitin lääkkeen niin kamala närästys, pahoinvointi ja voimat hävis,

Nyt jännitän kun pitäisi alkaa annosta nostamaan että miten käy?

Mulla paino pudonnut  3 viikossa  4,6kg

Onko sinulla ollut haittavaikutuksia jokaisen pistoksen jälkeen? Omalla kohdalla huomasin eniten vaikutuksia ihan ensimmäisen pistoksen jälkeen. Turvotuksen tunne oli todella merkittävä ja hankala, joten mietin uskallanko siirtyä 5 mg annokseen. Kun kuitenkin nostin annosta ohjeen mukaisella aikataululla en huomannut mitään haittavaikutuksia. Omalla kohdalla 5 mg antoi hyvän vasteen, joten pysyin siinä annoskoossa. Joulukuussa  pistin kaksi kertaa 7,5 mg, mutta palasin takaisin 5 mg annokseen, jota nyt olen ajamassa kokonaan alas.

Vierailija
233/1186 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aamulla apteekissa ja siellä ei ollut 5mg kynää, mutta tilasivat sen ja huomenna saan hakea.

Kysyin että onko sitä mitenkä yleensäkin saatavilla niin sanoivat että keskusvarastolla on vaikka kuinka eikä mitään saatavuus häiriöitä ole,

Sanoi että eivät pidä kaikissa apteekeissa niitä aina saatavilla kun tarvivat kylmäkaapin ja tilat ovat ahtaat.

Määkin luin aikasemmin että olis saatavuushäiriö mutta apteekissa sanottiin että ei pidä paikkaansa

Vierailija
234/1186 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin katsoin, että Mounjaroa ei olisi monessakaan apteekissa, mutta ilmeisesti löytyy kun tilaa? Mounjaroa ei kai käytetä diabeteksen hoitoon joten luulisi saatavuuden olevan parempi kuin ozembicilla?

Vierailija
235/1186 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sulla siis paino putosi yhteensä, AP? En jaksa lukea koko ketjua. Ja rahaa meni siis 2400,-?

Vierailija
236/1186 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon sulla siis paino putosi yhteensä, AP? En jaksa lukea koko ketjua. Ja rahaa meni siis 2400,-?

Painonpudotustavoitteeni oli 20kg, jonka olen saavuttanut. Lääke oli kalleimmillaan kun aloitin, hinta laskenut matkan varrella. Yhteensä lääkkeisiin on kulunut n. 1 300 eur, hirvittävä hinta. Tosin vastaava summa ja vähän enemmänkin  on säästynyt  lounas- ja kauppakuluissa. Lääkkeen hinta on laskenut koko ajan merkittävästi, tämän hetken hinnoilla projektini hintalappu olisi  800 eur. Vaikka summa on järkyttävä, olen tyytyväinen että lähdin tähän projektiin. Hinta on ehkä se, joka on auttanut minua yksilönä tarkastelemaan kokonaisuutta laajemmin kuin pelkkänä kilojen karistamisena, joka sinällään on helppoa jos siihen saa motivaation ja pääsee vauhtiin. Tämä on ollut minulle monitahoinen ja mielenkiintoinen matka ja tuntuu että olen oppinut sisäistämään paljon asioita, joiden sisäistämisestä ei olisi ollut haittaa aiemminkaan.

Tämän ketjun myötä olen myös oppinut, että tukituntemattomat ihmiset voivat tsempata ja tukea sinua näissä ketjuissa (kiitos) ja samoin tuiki tuntemattomat ihmiset voivat haluta kaivaa esiin näkökulmia, joilla pyrkivät ainoastaan ilkeilemään tukemisen sijaan.  Niihin viesteihin ei paljon kannata energiaansa tuhlata. -Ap

Vierailija
237/1186 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin aamulla apteekissa ja siellä ei ollut 5mg kynää, mutta tilasivat sen ja huomenna saan hakea.

Kysyin että onko sitä mitenkä yleensäkin saatavilla niin sanoivat että keskusvarastolla on vaikka kuinka eikä mitään saatavuus häiriöitä ole,

Sanoi että eivät pidä kaikissa apteekeissa niitä aina saatavilla kun tarvivat kylmäkaapin ja tilat ovat ahtaat.

Määkin luin aikasemmin että olis saatavuushäiriö mutta apteekissa sanottiin että ei pidä paikkaansa

Ok, Mounjarolla on ollut ainakin Suomessa kaksi myyjä/markkinointiyritystä valmistajan lisäksi, joista yksi on ilmoittanut saatavuusongelmista - eli siis muilla on homma kunnossa. Tähän saakka minäkin olen aina tilannut apteekkiin, koska eivät mielellään säilytä varastolääkkeenä noita kylmäsäilytystä edellyttäviä lääkkeitä..

Vierailija
238/1186 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun apteekeista saa Mounjaroa 1 pv:n varoajalla. Eilen törmäsin  ihmeellisyyteen. Käytän siis Mounjaron  kwikpeniä. Apteekissa oli  lääkettä, mutta ei ollut neuloja. Seuraavassa apteekissa oli neuloja, mutta olisi pitänyt ostaa 100 kpl laatikko  hintaan 37 €. En ostanut. Apteekista  kerrottiin, että säädös tuli voimaan vuoden alusta. Yliopiston  apteekki onneksi myy yksittäin a' 20 cent / kpl. 

Vierailija
239/1186 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muualla Suomessa tilauslääkkeet tulevat seuraavaksi pääosin päiväksi. Tuo neulajuttu onkin uusi asia, jo pitäisi ostaa tuollainen satsi:)

Vierailija
240/1186 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon pudotusvaiheen lopettaminen on  osoittautunut vajaan 1,5 viikon aikana omaksi haasteekseen. Näyttää siltä, että paino on edelleen putoamisvaiheessa, mutta toivon silti, että paino oikeasti vakiintuu seuraavan parin viikon aikana ja painon putoaminen päättyy. Huomaan olevani malttamaton, mieleni tekisi lopettaa lääkitys kokonaan heti paikalla, mutta tietoisesti tiedän, ettei nyt vaan kannata kiirehtiä.  Olen ollut aiemminkin malttamaton tämän prosessin aikana, mutta onneksi selättänyt turhautumis- ja turnausväsymysvaiheet, niin siinä nytkin käy, kun aikaa ei vaan voi hoputtaa. Alasajo vaiheessa olen pienentänyt annokseni 2,5 mg  ja pistän nyt 10 pv:n välillä ja siitä seuraavaksi 14 vrk välein.  Samalla tulen pienentämään  annoskokoa tästä 2,5 mgrammastakin kunnes lopetan pitämisen kokonaan.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän