Millä tavoin sosiaalityöntekijän toimea pitäisi uudistaa?
Pitäisikö vaatimustasoa koulutuksesta joustaa? Mitkä ovat keskeiset asiat, johon suuntaan sosiaalitoimea pitäisi tulevaisuudessa viedä?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta ei maksa huostaanottoa vaan hyvinvointialue.
Soten myötä raha on kadonnut myös sosiaalitoimessa. Ei pystytä tarjoamaan palveluita kuten ennen.
Tuo taitaa olla suurin ongelma? Asiakkaalle hyödyllisiä palveluita joko ei ole lainkaan tarjolla tai niihin ei ole varaa tai niihin on todella pitkät jonot (=vähintään vuosi). Esimerkkinä lapset, jotka tarvitsisivat mielenterveyspalveluita (tutkimukset, terapia/muu kuntoutus, sairaalahoito jne.), otetaan huostaan, koska ei ole resursseja järjestää heille oikeanlaisia palveluita. Päädytään kyttäämään, kontrolloimaan ja syyllistämään asiakasta.
Paitsi että se huostaanotto on kaikista kallein toimenpide. Se on kyllä totta, että
Sen kun tietäisi. Päättäjät eivät ymmärrä että ennalta ehkäisy olisi parasta kaikille ja se säästäisi rahaa ihan helvetisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijöiden työ on vain käynyt vaativammaksi, joten ei välttämättä se koulutusvaatimuksen laskeminen mitään auta. Minä itse opiskelen sosionomiksi, pian valmistun, ja mitä meille on opetettu nyt näitä lastensuojelun ja perhetyön jne. juttuja, niin en ikinä menisi töihin mihinkään näistä vaativista paikoista, minä pysyttelen vain työttömien kanssa, se on helppoa hommaa.
Eikö työsi ole mielestäsi moraalitonta? Uhkailua, kiristystä, syyllistämistä, aikuisen asiakkaan laittamista lapsen asemaan jne.
Ei minun työni mitään tuollaista ole. Minulla on laaja tuntemus kenttään, olen itse ollut neljä kertaa pitkäaikaistyötön, neljällä eri vuosikymmenellä. Ei ole koskaan uhkailtu, kiristetty, syyllistetty jne. Joskus olen törmännyt töissä henkilöön joka puhuu työttömille kuin lapselle, mutta onneksi sellaiset ääliöt on harvassa. Olen tästä myös työpaikalla sanonut ääneen, että työttömille ei pidä puhua kuin lapselle.
Se kertoo paljon alan kulttuurista, että jollekin tulee edes mieleen puhua työttömälle kuin lapselle.
Kuntouttavaa työtoimintaa (joita myös pupukerhoksi kutsutaan) pyöritetään myös pitkälti kuin lasten kerhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijöiden työ on vain käynyt vaativammaksi, joten ei välttämättä se koulutusvaatimuksen laskeminen mitään auta. Minä itse opiskelen sosionomiksi, pian valmistun, ja mitä meille on opetettu nyt näitä lastensuojelun ja perhetyön jne. juttuja, niin en ikinä menisi töihin mihinkään näistä vaativista paikoista, minä pysyttelen vain työttömien kanssa, se on helppoa hommaa.
Eikö työsi ole mielestäsi moraalitonta? Uhkailua, kiristystä, syyllistämistä, aikuisen asiakkaan laittamista lapsen asemaan jne.
Ei se semmosta, tuo aikuissosiaalityö. Se on asioiden selvittämistä ja neuvomista ja ohjaamista, yms.
Aikuista ei voi ottaa huostaan, minkä vuoksi pakkokeinot puuttuvat. Siksi aikuissosiaalityössä sosiaalityöntekijä joutuu nöyrtymään, koska hänellä ei ole määräysvaltaa ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota voi tehdä TE-toimisto vai mikä se työnvälitystoimisto nykyisin on?
Aikuisten kanssa tehtävä sosiaalityö ei ole työnvälitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun työni mitään tuollaista ole. Minulla on laaja tuntemus kenttään, olen itse ollut neljä kertaa pitkäaikaistyötön, neljällä eri vuosikymmenellä. Ei ole koskaan uhkailtu, kiristetty, syyllistetty j
EI ole mitään pupukerhoja niissä paikoissa joissa minä olen ollut töissä, ja olen nytkin. Työpajoja joissa tehdään oikeita töitä. Ei mitään leikitä missään. Tämä on hyvinvointialueen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä lastensuojelu on trollien suosikkiaiheita. Venäjällä tekevät tv-sarjoja aiheesta Norjan ja Suomen lastensuojelu vs. venäläiset. Samaan aikaan he itse kaappaavat lapsia Ukrainasta.
Ei kannata noteerata näitä ketjuja.
Lastensuojelu on erittäin laajat valtaoikeudet omaava viranomainen. Lastensuojelun toimintaa koskeva lainsäädäntö on summittaista ja lähes kaikki toiminnan säätely jää viranomaisen sisäisen ohjeistuksen varaan. On todella huolestuttavaa, että joidenkin mielestä lastensuojelun toimintaa ei saisi kyseenalaistaa tai että lastensuojelun kritisointi olisi trollausta.
Valtaa on ihan liikaa. Vallasta tulee mielivaltaa.
Ensimmäisenä pitäisi kaikki valtaoikeudet ottaa pois ja siirtää lasten sossut esittelijän rooliin. Tällöin lasten oikeisturva
Toisena pointtina lasten sossuilla pitäisi olla sellaiset palvelut, että lapset haluavat vapaaehtoisesti palvelua. Nyt palvellaan äitejä ja lapset pakotetaan palveluihin.
Lapsilla on tapana suojella vanhempiaan. Myös sellaisia, jotka ovat lapsia kohtaan todella väkivaltaisia. Sen takia tuo, että lasten pitäisi haluta vapaaehtoisesti palvelua ei toimi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perhe vastustaa, niin lasta ei voida ottaa huostaan ennen käräjäoikeuden määräystä. Kiireellisiin sijoituksiin on oikeus, silloinhan lapsi on akuutissa vaarassa. Senkö haluat poistaa?
Hyvin harvoin lapsi on missään vaarassa. Lähinnä kyse on siitä, että tuon avulla sosiaalityöntekijät pyrkivät painostamaan vanhempia milloin mihinkin myönnytykseen.
Vaaratilanteita varten riittää normaali hätävarjeluoikeus.
Ai, että lapsi ei ole vaarassa
Mietipäs miten Joensuussa? Lapsi kuoli, kun nisti vanhemmilta, lastensuojelu ei ottanut ajoissa hoiviinsa.
Tai otti ensin, ja sitten nopeasti antoi taas kotiin takaisin.
Ja entäs tyttö, jota isä ja äitipuoli pahoinpitelivät ja pitivät nälässä.
Samoin kaikki muut väkivalta ja juovien perheen lapset.
Äiti otti lujasti kädestä kiinni ja lasta sattui = lapsi huostaan pahoinpitelyn vuoksi
Lapselta evättiin kiukuttelun takia iltaruoka = lapsi huostaan nälässä pitämisen vuoksi
Äiti joi saunakaljan = lapsi huostaan juopottelun vuoksi
Kun lastensuojelulle annetaan rajattomat valtaoikeudet, niin tuloksena on mielivaltaa. Mikään pykälä kun ei ole mielivallan esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkäri ole ollut 40 vuoteen mikään työnvälitystoimisto. Ja ne työkkärit loppuu vuoden vaihteessa, tilalle tulee työllisyysalueet jotka on kuntien vastuulla. Ja siellä on sosionomeja todella paljon töissä. Varmasti sosiaalityöntekijöitäkin jonkin verran, mutta enemmän hyvinvointialueen palkkalistoilla työllisyyspalveluissa, siellä järjestetään kuntouttava työtoiminta, ja on sosiaaliohjaajat (yleensä sosionomeja YAMK) ja sitten pajoilla työvalmentajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsareita tekevien työttömien kanssa?
onko sulla monta lasta?
Kolme. Miten niin? Ei ole mun asiakkaat tehneet itsareita. Työttömät on yleensä mukavaa porukkaa, fiksuja jne.
Onks sulla miestä, siis vakinaista?
Kyllä on. Neljännesv
Ai mitäkö. Kysyisin vielä mikä sun kengännumero on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se semmosta, tuo aikuissosiaalityö. Se on asioiden selvittämistä ja neuvomista ja ohjaamista, yms.
TYP:ssä ja kuntouttavassa työtoiminnassa ainakin on juuri tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perhe vastustaa, niin lasta ei voida ottaa huostaan ennen käräjäoikeuden määräystä. Kiireellisiin sijoituksiin on oikeus, silloinhan lapsi on akuutissa vaarassa. Senkö haluat poistaa?
Hyvin harvoin lapsi on missään vaarassa. Lähinnä kyse on siitä, että tuon avulla sosiaalityöntekijät pyrkivät painostamaan vanhempia milloin mihinkin myönnytykseen.
Vaaratilanteita varten riittää normaali hätävarjeluoikeus.
Ai, että lapsi ei ole vaarassa
Mietipäs miten Joensuussa? Lapsi kuoli, kun nisti vanhemmilta, lastensuojelu ei ottanut ajoissa hoiviinsa.
Tai otti ensin, ja sitten nopeasti antoi taas kotiin takaisin.
Ja entä
Nuo on taas esimerkkejä siitä miten ne huonot vanhemmat esittävät asiat, että huostaanotto on muka turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko sulla monta lasta?
Kolme. Miten niin? Ei ole mun asiakkaat tehneet itsareita. Työttömät on yleensä mukavaa porukkaa, fiksuja jne.
Onks sulla miestä, siis vakinaista?
Mikä sun älykkyysosamäärä on?
"Aikuista ei voi ottaa huostaan, minkä vuoksi pakkokeinot puuttuvat. Siksi aikuissosiaalityössä sosiaalityöntekijä joutuu nöyrtymään, koska hänellä ei ole määräysvaltaa ihmisiin."
Väärin! Jos asiakas saa tukia, niin kiristävät asiakasta niiden avulla (karenssi, toimeentulotuen leikkaus). Tämä koskee tietysti vain köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYP:ssä on sosiaalityöntekijä/sosiaaliohjaaja. (Pitkäaikais)työtön pakotetaan sinne karenssin uhalla. Tarvitaan, jotta työtön voidaan pakottaa karenssilla uhkailemalla kuntouttavaan työtoimintaan (sosiaalipalvelu). Miettikää: ihminen voidaan pakottaa sosiaalipalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko sulla monta lasta?
Suo tässä jallitettiin, mut kiitos avautumisesta
Vierailija kirjoitti:
"Aikuista ei voi ottaa huostaan, minkä vuoksi pakkokeinot puuttuvat. Siksi aikuissosiaalityössä sosiaalityöntekijä joutuu nöyrtymään, koska hänellä ei ole määräysvaltaa ihmisiin."
Väärin! Jos asiakas saa tukia, niin kiristävät asiakasta niiden avulla (karenssi, toimeentulotuen leikkaus). Tämä koskee tietysti vain köyhiä.
Aikuissosiaalityön asiakkuus on täysin vapaaehtoista. Jos ei miellytä, voi olla käymättä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun työni mitään tuollaista ole. Minulla on laaja tuntemus kenttään, olen itse ollut neljä kertaa pitkäaikaistyötön, neljällä eri vuosikymmenellä.
EI ole mitään pupukerhoja niissä paikoissa joissa minä olen ollut töissä, ja olen nytkin. Työpajoja joissa tehdään oikeita töitä. Ei mitään leikitä missään. Tämä on hyvinvointialueen toimintaa.
Muistuttaisin ettei niitä saa kutsua oikeiksi töiksi. Ne ovat työtoimintaa (tai työkokeilua tai työharjoittelua). Oikeasti monessa paikkaa tosiaan tehdään ihan oikeaa työtä, josta kuuluisi maksaa palkka. Mutta siis sitä ei saa sanoa, koska muuten joku voisi huutaa: IHMISOIKEUDET?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYP:ssä on sosiaalityöntekijä/sosiaaliohjaaj
Ei voida ketään pakottaa yhtään mihinkään. TYPin asiakkaaksi pääsee jos on monia ongelmia mitä pitää moniammatillisesti ratkoa, yleensä asiakkauus aikuissosiaalityöhön jo on, on usein kaikenlaisia sairauksia, selvitellään terveydentilaa, täytellään sairaseläkepapereita jne. Minä olen itse ollut useita kertoja yli kaksi vuotta putkeen työttömänä, eikä koskaan ole vihjaistukaan mitään TYPin asiakkuudesta. Ja minä olen alalla ollut 10 vuotta töissä, joten tiedän kyllä ketä on missäkin ja miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuissosiaalityön asiakkuus on täysin vapaaehtoista. Jos ei miellytä, voi olla käymättä siellä.
Täysin vapaaehtoista on, mutta työmarkkinatukihan me sitten viedään. Minulla on hieman eri käsitys vapaaehtoisesta.