Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä tavoin sosiaalityöntekijän toimea pitäisi uudistaa?

Vierailija
06.08.2024 |

Pitäisikö vaatimustasoa koulutuksesta joustaa? Mitkä ovat keskeiset asiat, johon suuntaan sosiaalitoimea pitäisi tulevaisuudessa viedä?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueella on velvollisuus ottaa lapsi huostaan ja järjestää hänelle sijaishuolto, jos

puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä tai

lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla vastaavalla tavalla. 

Vähän isommasta asiasta on kyse kuin kasvatusvirheestä, mitä se sitten tarkoittaakin. 

Mikä lopulta on "vakavaa"? Siihen on loputtomasti erilaisia määritelmiä. Tuollaisenaan lakipykälä antaa lastensuojelulle lähes rajattomat valtuudet. Käytännöksi on muodostunut, että kaikenlaiset "huolet" ovat lastensuojelun toimialaa ja huostaanottouhkaukset ovat arkea jos vanhemmat eivät ole yhte

Normaalit perheet eivät joudu lastensuojelun asiakkaiksi ja jos jonkun vitsillä tehdyn ilmoituksen jälkeen joutuvatkin, ovat tietenkin yhteistyöhaluisia.. Näille ongelma perheille ei ihan oikeasti ole jaettu kauhalla ymmärrystä, sen verran pihalla ovat ihan kaikesta. 

En näe syytä miksi pitäisi olla yhteistyöhaluinen, kun joku tantta pyrkii sisälle ovesta määräilemään, että miten perheen tulisi elämäänsä elää.

Mikään muu viranomainen ei toimi noin, vaan muut viranomaiset lähtevät siitä, että ihmisillä on kotirauha, vapaus valita haluamansa kasvatuslinjaukset ja muutenkin laaja vapaus elämänsä suhteen niin kauan kuin lakia ei rikota.

Lastensuojelu ei laista piittaa, vaan lastensuojelun alaa ovat huolet eli käytännössä mielipiteet. Perheet joutuvat usein lastensuojelun taholta vaikeuksiin vaikka eivät olisi rikkoneet mitään lakia.

Vierailija
42/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijöiden työ on vain käynyt vaativammaksi, joten ei välttämättä se koulutusvaatimuksen laskeminen mitään auta. Minä itse opiskelen sosionomiksi, pian valmistun, ja mitä meille on opetettu nyt näitä lastensuojelun ja perhetyön jne. juttuja, niin en ikinä menisi töihin mihinkään näistä vaativista paikoista, minä pysyttelen vain työttömien kanssa, se on helppoa hommaa.

Itsareita tekevien työttömien kanssa?

onko sulla monta lasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huostaanotto-oikeus pois. Ei ole oikein, että perheet joutuvat elämään jatkuvassa pelossa, kun sosiaalityöntekijöillä on oikeus hakea lapset pois milloin minkäkin "kasvatusvirheen" varjolla.

Suomeen syntyy niin vähän lapsia, että lapsiperhe-elämästä on tehtävä mahdollisimman houkuttelevaa. Siihen ei pelko ja ilmiantokulttuuri sovi.

Perheiden tukeminen on hyvä juttu. Oireellista jos puututaan vain kun ongelmat näkyvät ulos. Luottamusta pitäisi rakentaa yhteiskunnassa toden teolla.

Mutta voi olla mahdoton luottaa sellaiseen minkä perusta on rakennettu valheelle, hyvänä esimerkkinä ajatus lapsen oletetusta sukupuolesta. Kanadassa lapsia viety kun vanhemmat vastustaneet lapsensa gender-aivopesua. Tuon pahempaa yhteiskuntaa en pysty keksimään. Eihän mennä täällä tuohon?

Vierailija
44/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huostaanotto-oikeus pois. Ei ole oikein, että perheet joutuvat elämään jatkuvassa pelossa, kun sosiaalityöntekijöillä on oikeus hakea lapset pois milloin minkäkin "kasvatusvirheen" varjolla.

Suomeen syntyy niin vähän lapsia, että lapsiperhe-elämästä on tehtävä mahdollisimman houkuttelevaa. Siihen ei pelko ja ilmiantokulttuuri sovi.

Perheiden tukeminen on hyvä juttu. Oireellista jos puututaan vain kun ongelmat näkyvät ulos. Luottamusta pitäisi rakentaa yhteiskunnassa toden teolla.

Mutta voi olla mahdoton luottaa sellaiseen minkä perusta on rakennettu valheelle, hyvänä esimerkkinä ajatus lapsen oletetusta sukupuolesta. Kanadassa lapsia viety kun vanhemmat vastustaneet lapsensa gender-aivopesua. Tuon pahempaa yhteiskuntaa en pysty keksimään. Eihän mennä täällä tuohon?

Mennään, ne jotka ei halua voi muuttaa ulkomaille

Vierailija
45/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perhe vastustaa, niin lasta ei voida ottaa huostaan ennen käräjäoikeuden määräystä. Kiireellisiin sijoituksiin on oikeus, silloinhan lapsi on akuutissa vaarassa. Senkö haluat poistaa? 

Hyvin harvoin lapsi on missään vaarassa. Lähinnä kyse on siitä, että tuon avulla sosiaalityöntekijät pyrkivät painostamaan vanhempia milloin mihinkin myönnytykseen.

Vaaratilanteita varten riittää normaali hätävarjeluoikeus.

Laittaisit lapsen, kenties vauvan, käyttämään hätävarjeluoikeutta? Mitä hemmettiä horiset?

Et taida tietää mitä tarkoittaa hätävarjeluoikeus. Sitä ei ole rajattu siihen, että teon kohteena oleva he

Pelastiko lastensuojelu sitten lapsen höyrymopilta? Ei pelastanut.

Juuri siksi tarvitaan käyttöön totaalinen valvonta. Lastensuojelulla tulisi olla oikeus perheiden tekniseen seurantaan esimerkiksi piilotettujen kameroiden avulla ja lisäksi tarvittaisiin satunnaiset pistotarkastukset kaikkiin perheisiin. Se pitäisi vanhemmat varpaillaan, kun koska tahansa saattaisi lastensuojelu soittaa ovikelloa ja vaatia päästä tutustumaan lasten elinoloihin.

Vierailija
46/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunta ei maksa huostaanottoa vaan hyvinvointialue.

Soten myötä raha on kadonnut myös sosiaalitoimessa. Ei pystytä tarjoamaan palveluita kuten ennen. 

Tuo taitaa olla suurin ongelma? Asiakkaalle hyödyllisiä palveluita joko ei ole lainkaan tarjolla tai niihin ei ole varaa tai niihin on todella pitkät jonot (=vähintään vuosi). Esimerkkinä lapset, jotka tarvitsisivat mielenterveyspalveluita (tutkimukset, terapia/muu kuntoutus, sairaalahoito jne.), otetaan huostaan, koska ei ole resursseja järjestää heille oikeanlaisia palveluita. Päädytään kyttäämään, kontrolloimaan ja syyllistämään asiakasta.

Vierailija
47/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soten myötä raha on kadonnut myös sosiaalitoimessa. Ei pystytä tarjoamaan palveluita kuten ennen. 

Tuo taitaa olla suurin ongelma? Asiakkaalle hyödyllisiä palveluita joko ei ole lainkaan tarjolla tai niihin ei ole varaa tai niihin on todella pitkät jonot (=vähintään vuosi). Esimerkkinä lapset, jotka tarvitsisivat mielenterveyspalveluita (tutkimukset, terapia/muu kuntoutus, sairaalahoito jne.), otetaan huostaan, koska ei ole resursseja järjestää heille oikeanlaisia palveluita. Päädytään kyttäämään, kontrolloimaan ja syyllistämään asiakasta.

Miksi alamaisia kutsutaan asiakkaiksi?

Vierailija
48/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin syystä lastensuojelu on trollien suosikkiaiheita.  Venäjällä tekevät tv-sarjoja aiheesta Norjan ja Suomen lastensuojelu vs. venäläiset.  Samaan aikaan he itse kaappaavat lapsia Ukrainasta.

Ei kannata noteerata näitä ketjuja.

Vierailija
49/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijöiden työ on vain käynyt vaativammaksi, joten ei välttämättä se koulutusvaatimuksen laskeminen mitään auta. Minä itse opiskelen sosionomiksi, pian valmistun, ja mitä meille on opetettu nyt näitä lastensuojelun ja perhetyön jne. juttuja, niin en ikinä menisi töihin mihinkään näistä vaativista paikoista, minä pysyttelen vain työttömien kanssa, se on helppoa hommaa.

onko sulla monta lasta?

Kolme. Miten niin? Ei ole mun asiakkaat tehneet itsareita. Työttömät on yleensä mukavaa porukkaa, fiksuja jne.

Vierailija
50/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että se huostaanotto on kaikista kallein toimenpide. Se on kyllä totta, että mielenterveyspalvelut on persiistä. Suurin osa huostaanotoista on nuoria joiden oman päihteidenkäytön jne. takia vanhemmat haluavat, että nuori otetaan huostaan.

Vierailija
51/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostakin syystä lastensuojelu on trollien suosikkiaiheita.  Venäjällä tekevät tv-sarjoja aiheesta Norjan ja Suomen lastensuojelu vs. venäläiset.  Samaan aikaan he itse kaappaavat lapsia Ukrainasta.

Lastensuojelu on erittäin laajat valtaoikeudet omaava viranomainen. Lastensuojelun toimintaa koskeva lainsäädäntö on summittaista ja lähes kaikki toiminnan säätely jää viranomaisen sisäisen ohjeistuksen varaan. On todella huolestuttavaa, että joidenkin mielestä lastensuojelun toimintaa ei saisi kyseenalaistaa tai että lastensuojelun kritisointi olisi trollausta.

Vierailija
52/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sulla monta lasta?

Kolme. Miten niin? Ei ole mun asiakkaat tehneet itsareita. Työttömät on yleensä mukavaa porukkaa, fiksuja jne.

Onks sulla miestä, siis vakinaista?

Vierailija
53/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työsi ole mielestäsi moraalitonta? Uhkailua, kiristystä, syyllistämistä, aikuisen asiakkaan laittamista lapsen asemaan jne.

Vierailija
54/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sulla monta lasta?

Veikkaan et asut kerrostalossa ja ajat tila-autoa, varmaan Toyotaa.

Vierailija
55/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan helppo aihe tarttua, koska lastensuojelussa on täällä oikeasti ongelmia. Pahoja sellaisia. Venäjä epäilemättä värittää totuutta rankalla kädellä omaksi edukseen, mutta silti.

Vierailija
56/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sulla monta lasta?

Kyllä on. Neljännesvuosisata ollaan oltu yhdessä, puolet mun elämästä. Mies on valtion virkamies, ollut virassa liki kolmekymmentä vuotta. Mitä sitten? Kerro nyt jo vihdoin mitä näillä asioilla on tekemistä sen kanssa, että en halua lastensuojeluun tms. töihin? En halua myöskään mihinkään hoitoalalle, en halua asiakkaikseni myöskään vanhuksia tai vammaisia. Ja ei, ei ole vammaisia läheisiä, isä on kuollut eikä äiti ole vielä kovin vanha, mutta anoppi oli vanha, ja hänkin sitten kuoli, appiukko oli kuollut jo ennen mun aikaa. Että mitä sitten? Olen 10 vuotta työskennellyt työttömien parissa.

Vierailija
57/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perhe vastustaa, niin lasta ei voida ottaa huostaan ennen käräjäoikeuden määräystä. Kiireellisiin sijoituksiin on oikeus, silloinhan lapsi on akuutissa vaarassa. Senkö haluat poistaa? 

Hyvin harvoin lapsi on missään vaarassa. Lähinnä kyse on siitä, että tuon avulla sosiaalityöntekijät pyrkivät painostamaan vanhempia milloin mihinkin myönnytykseen.

Vaaratilanteita varten riittää normaali hätävarjeluoikeus.

Ai, että lapsi ei ole vaarassa

Mietipäs miten Joensuussa?  Lapsi kuoli, kun nisti vanhemmilta, lastensuojelu ei ottanut ajoissa hoiviinsa.

Tai otti ensin, ja sitten nopeasti antoi taas kotiin takaisin.

Ja entäs tyttö, jota isä ja äitipuoli pahoinpitelivät ja pitivät nälässä.

Samoin kaikki muut väkivalta ja juovien perheen lapset.

Vierailija
58/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että se huostaanotto on kaikista kallein toimenpide. Se on kyllä totta, että mielenterveyspalvelut on persiistä. Suurin osa huostaanotoista on n

Herääkin kysymys, miksi huostaanoton kalleudesta huolimatta muihin palveluihin ei mukamas ole varaa?

Vierailija
59/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu on erittäin laajat valtaoikeudet omaava viranomainen. Lastensuojelun toimintaa koskeva lainsäädäntö on summittaista ja lähes kaikki toiminnan säätely jää viranomaisen sisäisen ohjeistuksen varaan. On todella huolestuttavaa, että joidenkin mielestä lastensuojelun toimintaa ei saisi kyseenalaistaa tai että lastensuojelun kritisointi olisi trollausta.

Valtaa on ihan liikaa. Vallasta tulee mielivaltaa.

Ensimmäisenä pitäisi kaikki valtaoikeudet ottaa pois ja siirtää lasten sossut esittelijän rooliin. Tällöin lasten oikeisturva paranisi. Nyt kirjaavat ja kuuntelevat sekä päättävät ihan mitä huvittaa. Jos joku muu tekisi päätökset ja pitäisi kuunnella lasta niin esittelijän roolissa pitäisi myös oikeasti kuunnella lasta että voi kirjailla lapsen näkemyksen.

Toisena pointtina lasten sossuilla pitäisi olla sellaiset palvelut, että lapset haluavat vapaaehtoisesti palvelua. Nyt palvellaan äitejä ja lapset pakotetaan palveluihin.

Vierailija
60/114 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö työsi ole mielestäsi moraalitonta? Uhkailua, kiristystä, syyllistämistä, aikuisen asiakkaan laittamista lapsen asemaan jne.

Ei minun työni mitään tuollaista ole. Minulla on laaja tuntemus kenttään, olen itse ollut neljä kertaa pitkäaikaistyötön, neljällä eri vuosikymmenellä. Ei ole koskaan uhkailtu, kiristetty, syyllistetty jne. Joskus olen törmännyt töissä henkilöön joka puhuu työttömille kuin lapselle, mutta onneksi sellaiset ääliöt on harvassa. Olen tästä myös työpaikalla sanonut ääneen, että työttömille ei pidä puhua kuin lapselle.