Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kirpputorien "taso" jotenkin laskenut?

Vierailija
02.08.2024 |

Kävin äsken kirpputorilla enkä löytänyt mitään ostettavaa. Kauhea määrä huonokuntoista roinaa ja vaatetta, kalliita muumimukeja ja marimekon kuppeja. Yhden neljä euroa maksavan paidan oisin ostanut, mutta takana oli reikä 🤔 Löydättekö te ostettavaa kirpputoreilta?

Kommentit (339)

Vierailija
141/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihä ne tuotteet voi maksaa "mitään" kun kyse on käytetystä tavarasta. Suurin osa on niin kulunutta ettei todellakaan pienituloisen kannata tuhlata rahojaan roskaan joka hajoaa käytössä paljon nopeammin kuin kaupasta ostettu uusi tuote. Mitä helvettiä niilla pinttyneen hien tahroilla kuluneilla vaatteilla ja linttaan astutuilla kengillä kukaan tekee?

Vielä 90-luvulla tuollainen roska meni suoraan kaatopaikalle. Osto/myyntiliikkeissä oli vanhoja huonekaluja ja kirjoja. On säälittävää että suomalaisista on tullut niin köyhiä että kirppiksillä pitää kaupitella vanhaa kulunutta käyttötavaraa. Kuka helvetti ennen kehtasi mennä myymään käytettyjä rättejään. Korkeintaan niitä kierrätettiin perheen sisällä tai annettiin ilmaiseksi jollekin tutulle.

Taitaa olla ennemminkin niin että suomalaiset ovat vaurastuneet 90-luvusta ja kodeissa on huomattavasti enemmän tavaraa kuin silloin. Tarjonta on räjähtänyt käsiin ja hinnat laskeneet. Tavaraa myös ostetaan lisää koko ajan. Ja tästä tavarasta pitää päästä eroon mistä syystä on syntynyt itsepalvekirpputoreja ja netin palveluntarjoajia. Nykyisenkaltaista tavaramäärää kukaan tuskin pystyy lahjoittamaan lähipiirilleen. Parempi että edes osa siitä menee uudelleen kiertoon kirpputorien kautta.  

Vierailija
142/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen löytyi aina jotain, nykyään useammin ja useammin tulee lähdettyä tyhjin käsin. Joskus kivoja löytöjä tekee, joiden avulla jaksaa vielä kierrellä

Musta tuntuu että siellä on enenevissä määrin kuolinpesien looseja. Niistä tekee kyllä joskus ihan löytöjä, mutta lopputulos on se että kirpparit on täynnä roinaa 1970-2000 luvulta mitä edesmenneet mummot ja papat on hillonneet. Ja nimenomaan roinaa, koska se trendikäs tuon ajan tavara (mikä myisi) kelpaa myös niille kuolinpesien osakkaille.

Sitten kun esim ne vaatteet on kuitenkin saattaneet olla ihan laadukkaista materiaalista, niin hintaa on pistetty sen mukaisesti, vaikka malli ja kuosi ei ole ajankohtainen. Ja näin koko kirppis on sellainen nuhjuinen mummolan vintti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sikäli minua kyllä kummastuttaa, että kun ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa, niin luulisi kirppisten olevan uudessa nousussa. Sen sijaan ihmiset pyörivät kyllä sankoin joukoin ostoskeskuksilla ostamassa (tai ikkunashoppailemassa) uutta tavaraa, johon ei ole varaa. Omituista."

Itselläni on muutamankin kerran käynyt niin, että kaupan alennusmyynnistä löytynyt etsimäni vaate samaan hintaan/ jopa halvemmalla kuin kirppiksellä.

Olin jo teini-ikäisenä kirppiksien vakioasiakas, pienellä viikkorahalla sai ostettua vaikka mitä kivaa vaatetta, koruja, sisustusjuttuja omaan huoneeseen jne. Nykypäivänä lähden kirppiskierroksiltä yhä useammin tyhjin käsin, koska kiinnostavissakin jutuissa hinta on korkeampi, kuin mitä olen valmis maksamaan. 

Tämä on varmaan paikkakuntakohtaista, sillä täällä minun kotikaupungissani kirppiksillä on tosi halpa hi

Mulla on tämä sama ongelma. Keskikokoisia hyväkuntoisia aina muodissa olevia vaatteita ei saa edes parilla eurolla eteenpäin. 

Ja koska meidän kaupungin ja ympäröivän alueen kirppikset on aika kalliita (35e vko +6% provikka) ei hirveästi innosta ottamaan paikkaa jos ei saa edes paikkavuokraa takaisin. 

Ja mun mielestä mulla on ihan kohtuulliset hinnat. Max 5e, suurin osa 1-2€.

Vierailija
144/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi, kun yritin myydä kirpputorilla, jouduin maksamaan siitä ilosta 12 euroa.

Kun lasten talvitakit ja toppahousut eivät käyneet kaupaksi hintaan 10 - 25 euroa, niin laitoin -50 %.

Yksikään ei mennyt kaupaksi, vaikka ne olivat puhtaita, hajuttomia, ehjiä, siistejä, kuosi ei ollut vanhentunut ja hinta noin alunperin 10 - 20 % alkuperäisestä.

En ymmärrä mikä meni pieleen.

Tuskin mikään meni pieleen, vaan tavarasta on vain ylitarjontaa.

Sikäli minua kyllä kummastuttaa, että kun ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa, niin luulisi kirppisten olevan uudessa nousussa. Sen sijaan ihmiset pyörivät kyllä sankoin joukoin ostoskeskuksilla ostamassa (tai ikkunashoppailemassa) uutta tavaraa, johon ei ole varaa. Omituista.

mä kyl uskon että tuo johtuu liian korkeista pyyntihinnoista. Ne jotka kävivät halpojen hintojen takia kirppiksillä, kuten siis myös minä, eivät enää jaksa vaivautua turhan perässä, ja ovat mieluummin ilman, tai ostavat uutena, mikä onkin järkevää jos uusi maksaa 20€ ja sama käytettynä likaisena ja rikkinäisenä 15€.

Vierailija
145/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikirppikset ovat osaltaan "pilanneet" kivijalkakirppikset. Osa myy vaatteita esim. Torissa ja saa siellä luonnollisesti tavaroista paremman hinnan. Harva kuitenkaan jaksaa nähdä sitä vaivaa, että myy ihan vaan tavan vaatetta Torissa tai Facebookissa ja sitten postittaa. Tämä on tehnyt sen, että kaikki kunnollinen (= laadukkaat vintagevaatteet, merkkivaatteet) myydään netissä ja kivijalkaan kannetaan loput rojut ja toivotaan toivotaan, että menee kaupaksi. 

Ennen nettikirppiksiä kaikki tavarat tuotiin kivijalkakirpparille. Tarjonta oli monipuolista ja hyvää. 

Vierailija
146/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen että kirpparit alkavat olla suhteettoman kalliita. 20€ jonkun käytetyistä vaatteista, olkoonkin design tavaraa. Ne ovat silti olleet jonkun päällä, jonkun hikisiä kainaloita ja reisiväliä vasten. 

Mikä sinusta olisi sopiva hinta esimerkiksi Marimekon puuvillamekolle tai Tommy Hilfigerin jakulle, jos ajatellaan, että ne ovat puhtaita, hyväkuntoisia ja nypyttömiä? 

5€/kpl. Itse en maksa enempää.

Vierailija
147/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sikäli minua kyllä kummastuttaa, että kun ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa, niin luulisi kirppisten olevan uudessa nousussa. Sen sijaan ihmiset pyörivät kyllä sankoin joukoin ostoskeskuksilla ostamassa (tai ikkunashoppailemassa) uutta tavaraa, johon ei ole varaa. Omituista."

Itselläni on muutamankin kerran käynyt niin, että kaupan alennusmyynnistä löytynyt etsimäni vaate samaan hintaan/ jopa halvemmalla kuin kirppiksellä.

Olin jo teini-ikäisenä kirppiksien vakioasiakas, pienellä viikkorahalla sai ostettua vaikka mitä kivaa vaatetta, koruja, sisustusjuttuja omaan huoneeseen jne. Nykypäivänä lähden kirppiskierroksiltä yhä useammin tyhjin käsin, koska kiinnostavissakin jutuissa hinta on korkeampi, kuin mitä olen valmis maksamaan. 

Sori ot, mutta nyt ihan oikeasti! Tuo itse-mölinä alkaa mennä liian pitkälle jo. Kirjoita hyvä ihminen että MINULLE on muutaman kerran käynyt niin eikä ITSELLÄNI on käynyt.

Vierailija
148/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mistään ei haluta maksaa mitään. Tämä näkyy hyvin esim. nettikirppiksillä. Kerran myin hyväkuntoisia, yhdellä lapsella olleita yhdistelmärattaita (ovh yli 1000 e). Pyyntihinta oli 400 e. Eiköhän joku tullut pyytämään, että jos saisi parillakympillä, kun on niin tiukkaa. Onneksi asiallinen ostajakin löytyi. En ymmärrä, miten kehtaavat!

Ja samaan aikaan jos myynnissä on halvempi merkki käytännössä uutta vastaavassa kunnossa sillä parilla kympillä, niin eipä kelpaakaan samaiselle kyselijälle, jolla on tiukkaa.

Haha, ihan totta! En siis oleta, että köyhän pitäisi kulkea reikäisissä vaatteissa ja työnnellä lasta risoissa vaunuissa, mutta ei kaiken ole pakko olla merkkiä. Ei vauva välitä siitä, nukkuuko se Emmaljungan vai Emman vaunuissa.&n

Tää oli aika hauska, koska mulla ei ole mitään tietoa minkä merkkiset vaunut meillä oli 😁

Vierailija
149/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On laskenut ja paljon. Kohta ei ole kirppareita lainkaan. Kiitos sen idiootin, joka päätti että kirpparimyyntiä pitää verottaa.

Mikä juttu tuo on? On mennyt minulta ohi silmien tuollainen uutinen.

Ei kirppismyynti ole verollista, ellei tee voittoa. Ja aika harva käytetyllä tavaralla tekee voittoa (ostohinta pienempi kuin myyntihinta). 

Keneltä löytyy kuitit kaikista myymistään tavaroista? Verottaja tulkitsee kuitittomat täysin ilmaiseksi saaduiksi. Myyntitulo oli siten heidän mielestä täysin voittoa. Kauppapaikka luovutti tietoni verottajalle pistotarkastuksessa. Siitä kiva maksella kuudelta vuodelta kirppismyyneistä saatua "voittoa" viivästyskorkoineen.

Oot sitten aika paljon myynyt joka vuosi, niin kauan kun tilitykset on alle 5000 € vuodessa ei verottaja pyydä mitään selvityksiä.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/a…

Vierailija
150/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi, kun yritin myydä kirpputorilla, jouduin maksamaan siitä ilosta 12 euroa.

Kun lasten talvitakit ja toppahousut eivät käyneet kaupaksi hintaan 10 - 25 euroa, niin laitoin -50 %.

Yksikään ei mennyt kaupaksi, vaikka ne olivat puhtaita, hajuttomia, ehjiä, siistejä, kuosi ei ollut vanhentunut ja hinta noin alunperin 10 - 20 % alkuperäisestä.

Sikäli minua kyllä kummastuttaa, että kun ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa, niin luulisi kirppisten olevan uudessa nousussa. Sen sijaan ihmiset pyörivät kyllä sankoin joukoin ostoskeskuksilla ostamassa (tai ikkunashoppailemassa) uutta tavaraa, johon ei ole varaa. Omituista.

mä kyl uskon että tuo johtuu liian korkeis

Minä aina ihmettelen, miten ihmisillä on niin erilaisia kokemuksia kirpputoreista. Joidenkin mielestä kirppikset on täynnä ylihintaista rikkinäistä romua, ja joidenkin mukaan edes käyttämätöntä merkkituotetta ei saa parilla eurolla myytyä. Osittain tämä taitaa olla jonkin sortin asennoitumiskysymyskin, tai pikemminkin vahvistusharha. Jos menet kirppikselle kauhistelemaan p*skoja kirppislöytöjä ja poskettomia hintoja, niin kyllähän sieltä niitä löytyy ja aina on löytynytkin. Kysymys tietysti kuuluu, onko valtaosa myynnissä olevasta tavarasta tällaista, vai hyppäävätkö ne naurettavimmat esimerkit vain silmille?

Mutta ehkä tämä ihan oikeasti on paikkakuntakohtainen juttu. Oma paikkakuntani kuuluu tuohon jälkimmäiseen kategoriaan. Kirppikset ovat isoja, aktiivisia, ääriään myöten täynnä tavaraa ja hintataso on megahalpa, joten myyjälle se ei ole kovin kannattavaa touhua.

Kumpikin näistä, yli- ja alihinnoittelu, tappaa omalla tavallaan kirppistelyä.

Vierailija
151/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen että kirpparit alkavat olla suhteettoman kalliita. 20€ jonkun käytetyistä vaatteista, olkoonkin design tavaraa. Ne ovat silti olleet jonkun päällä, jonkun hikisiä kainaloita ja reisiväliä vasten. 

Mikä sinusta olisi sopiva hinta esimerkiksi Marimekon puuvillamekolle tai Tommy Hilfigerin jakulle, jos ajatellaan, että ne ovat puhtaita, hyväkuntoisia ja nypyttömiä? 

Tähän tiivistyy kivasti kirppishenki. 

Vierailija
152/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirppareilta löytöjäkin vielä tekee. Pitää vaan olla kärsivällinen ja jättää omaan arvoonsa ne rytkyt. Ja on oikeastaan turha kitistä siitä, että "mitään laadukasta ei löydy" jos ei ole vitosta enempää valmis siitä laadusta maksamaan. Kyllä Andiatan mekot tai jakut saavat enemmän maksaa, eikä se ole mitään riistoa. 

Vierailija
153/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös paikkakuntakohtainen. 

Kysymys ei kuitenkaan kuulu millaista on valtaosa myydystä tavarasta, vaan minkä kukakin kohdallaan näkee syyksi miksi ei kirpputorit enää kiinnosta konseptina.

Minä en esim tarvitse lisää tavaraa enää, joten kirppistely on jäänyt. Voisin ostaa pikkusummalla kuitenkin jos löytäisin minulle sopivan tuotteen, mutta koska tiedän että hinnat ovat haluamassani paisuneet poskettomiksi, niin en mene kirppareille ollenkaan. 

Kun hetki sitten yritin myydä minulle tarpeetonta, ei sitä halunnut ostaa kukaan, ei vaikka vaatteet olivat 1€ kpl, sisältäen käyttämättömät Mokka/nahkasaappaat, vansin tennarit, ja talvitakkeja. Muutama kirja meni 50c/ kpl, ja esim kissan kantokoppa vitosella.

Vein loput lajitteluasemalle josta ne menevät poistoon. 

Vierailija
154/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta puhut. Kirpputorin tarkoitus on se että tavara vaihtaa omistajaa kierrätyksen muodossa, se ei siis ole tarkoitus olla palkkatyö myyjälle. Henki on hyvä kun tuotteista saa pikkusumman ja hyvän mielen kierrätyksestä. Jos oma roina on omasta mielestä tonnien arvoista niin kannattaa pitää itsellään tai yrittää myydä muualla kuin kirpputorilla.

Vierailija
155/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kirppareilta löytöjäkin vielä tekee. Pitää vaan olla kärsivällinen ja jättää omaan arvoonsa ne rytkyt. Ja on oikeastaan turha kitistä siitä, että "mitään laadukasta ei löydy" jos ei ole vitosta enempää valmis siitä laadusta maksamaan. Kyllä Andiatan mekot tai jakut saavat enemmän maksaa, eikä se ole mitään riistoa. 

Saahan ne maksaa vaikka satasia, mutta turha itkeä kun ei mene kaupaksi.

Vierailija
156/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompien kaupunkien kirppareilla ei nykyisin enää kannata edes käydä. Kaikki aivan älyttömän ylihintaista. Täällä joku jo kirjoittikin, että käytetyn vaatteen myyntihinta pitäisi olla max 50 % ostohinnasta. Samaa mieltä. Silti näkee vaatteita ja jopa kenkiä myytävän 70-80% hinnalla kaupan hinnasta. Toinen ilmiö on todella huonokuntoisten tavaroiden ja vaatteiden myynti kirppareilla. Esim. rikkinäisiä astioita tai vaatteita. Kuka sellaista ostaa, vaikka hinta olisi euron. Ja kolmantena ärsyttävänä ilmiönä on aivan järjettömillä hinnoilla myytävät astiat, kynttilänjalat jne, jos pohjassa sattuu lukemaan jokin kotimainen valmistaja. Joillakin on ilmeisesti käsitys, että kaikki, mikä on arabiaa, marimekkoa, iittalaa jne, olisi arvokasta. Vastaan on tullut esim. vielä tuotannossa olevia kuppeja korkeammalla hinnalla, kuin mitä ne tällä hetkellä kaupassa uutena maksavat.

Mutta pienempien paikkakuntien kirppareita kannattaa edelleen kiertää. Siellä ei kukaan varmaan kehtaa myydä mitään paskaa, kun kaikki tuntevat toisensa ja usein hinnatkin ovat huomattavasti kohtuullisempia. Myös peräkonttikirpparit ym. myyjille ilmaiset tapahtumat ovat edelleen paikka, jossa voi tehdä hyviä löytöjä. 

Vierailija
157/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut tavaraa kirppiksiltä viidellä eri vuosikymmenellä, teininä aloitin, eikä ikinä ole mitään lutikoita tai muuta tullut kaupan päälle. Ainoat huijaukset, ja niitäkin on ollut vaan muutamia, on olleet ne kun tuotteen reiän päälle on liimattu hintalappu. Nykyään teenkin niin että kysyn kassalla että sopiiko että irrotan hintalapun ja jos alla on reikä en osta ja jos taas on ehjä niin ostan. Aina on kassalle tämä sopinut. 

Ei lutikoista tai syyhystä oltu vielä 90-luvulla kuultukaan kuin vanhohen ihmisten tarinoista kehitysmaa ajan Suomen alkeellisista asumisoloista.

Lutikoita ei tuolloin oikein ollut mutta syyhy oli kyllä ihan arkinen ilmiö ysärilläkin.

Vierailija
158/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputorien taso on laskenut paljon enkä itse enää kierrä kirpputoreja vaan ostan käytetyt tavarat ja vaatteet vintage- ja second hand putiikeista tai joskus saatan ostaa myös esim. yksityisten henkilöiden pihakirppiksiltä.

Vierailija
159/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei kyllä kannata ainakaan sulle myydä. Itse myyn säännöllisesti ip-kirppiksillä ja mielestäni tavara liikkuu ihan hyvin, 5 eurolla tai alle myyn hyvin vähän eli kyllä ainakin täällä Helsingissä ihmiset raaskivat maksaa enemmänkin, toki en myy huonokuntoisia enkä pahemmin edes ketjuliikkeiden tuotteita ja ne harvat onkin siinä max 5 € paikkeilla.

Vierailija
160/339 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta puhut. Kirpputorin tarkoitus on se että tavara vaihtaa omistajaa kierrätyksen muodossa, se ei siis ole tarkoitus olla palkkatyö myyjälle. Henki on hyvä kun tuotteista saa pikkusu

Siis jos pyytää vaikka Marimekon hyväkuntoisesta mekosta 15 e tuon mainitun 5 euron sijaan, niin se on mielestäsi sama kuin pitäisi tavaroitaan tonnien arvoisena ja kuvittelisi saavansa siitä palkkatyön verran ansioita?

Kirpputorin tarkoitus on olla kannattavaa sekä ostajalle että myyjälle. Kuten ketjun alussa sanottiinkin, jos tarkoituksena on PELKKÄ kierrätys, tavaroista pääsee kyllä eroon helpommallakin. Ja se tarkoittaa sitten taas vähemmän laatutavaraa löydettäväksi kirppiksellä. Kun ei sitä kannata enää viedä sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä