Onko kirpputorien "taso" jotenkin laskenut?
Kävin äsken kirpputorilla enkä löytänyt mitään ostettavaa. Kauhea määrä huonokuntoista roinaa ja vaatetta, kalliita muumimukeja ja marimekon kuppeja. Yhden neljä euroa maksavan paidan oisin ostanut, mutta takana oli reikä 🤔 Löydättekö te ostettavaa kirpputoreilta?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
En ehtinyt koko kegjua lukea, mutta vinkki kirppisten pitäjille: Tarjotkaa pieniä/nopeita pöytiä!
Esim. minä siivosin kesälomalla vaatekaappia, ja karsin pois HYVIÄ aikuisten vaatteita (mm. H&M, Hilfiger, Marcs&Spencer jne.) siis ihan kuin uusia ja suht klassinen tyyli niin ajattomia, esim. 100% villaa/pellavaa jne.
Mutta missä myyn nuo? Aika ja hermot ei riitä Toriin, riittää jos saan euron tai muutaman per vaate, mutta kirppispöytä kallis ja pitäisi olla enemmän myytävää.
Jos saisin pienen rekin esim. 3-4 päivää esim. 20e mihin mahtuu 30-40 vaatetta henkariin ottaisn tuon = saisin vaatteet VARMASTI myytyä keskimäärin 3 per vaate hinnalla.
Ainakin meillä päin voi itse tulla myymään kirpparille 10e/pvä ihan nonstoppina. Kirppari tarjoaa pöydän ja jakkaran, itse rahastaa siinä paikan päällä omalla paikallaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehtinyt koko kegjua lukea, mutta vinkki kirppisten pitäjille: Tarjotkaa pieniä/nopeita pöytiä!
Esim. minä siivosin kesälomalla vaatekaappia, ja karsin pois HYVIÄ aikuisten vaatteita (mm. H&M, Hilfiger, Marcs&Spencer jne.) siis ihan kuin uusia ja suht klassinen tyyli niin ajattomia, esim. 100% villaa/pellavaa jne.
Mutta missä myyn nuo? Aika ja hermot ei riitä Toriin, riittää jos saan euron tai muutaman per vaate, mutta kirppispöytä kallis ja pitäisi olla enemmän myytävää.
Jos saisin pienen rekin esim. 3-4 päivää esim. 20e mihin mahtuu 30-40 vaatetta henkariin ottaisn tuon = saisin vaatteet VARMASTI myytyä keskimäärin 3 per vaate hinnalla.
Ainakin meillä päin voi itse tulla myymään kirpparille 10e/pvä ihan nonstoppina. Kirppari tarjoaa pöydän ja jakkaran, itse rahastaa siinä paikan päällä omalla paikallaan sitten.
Ai tällaisiakin on vielä olemassa! Omassa kotikaupungissani on tarjolla vain itsepalvelukirppareita. Minimipöytävuokra 1 vko.
"Sikäli minua kyllä kummastuttaa, että kun ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa, niin luulisi kirppisten olevan uudessa nousussa. Sen sijaan ihmiset pyörivät kyllä sankoin joukoin ostoskeskuksilla ostamassa (tai ikkunashoppailemassa) uutta tavaraa, johon ei ole varaa. Omituista."
Itselläni on muutamankin kerran käynyt niin, että kaupan alennusmyynnistä löytynyt etsimäni vaate samaan hintaan/ jopa halvemmalla kuin kirppiksellä.
Olin jo teini-ikäisenä kirppiksien vakioasiakas, pienellä viikkorahalla sai ostettua vaikka mitä kivaa vaatetta, koruja, sisustusjuttuja omaan huoneeseen jne. Nykypäivänä lähden kirppiskierroksiltä yhä useammin tyhjin käsin, koska kiinnostavissakin jutuissa hinta on korkeampi, kuin mitä olen valmis maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Sikäli minua kyllä kummastuttaa, että kun ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa, niin luulisi kirppisten olevan uudessa nousussa. Sen sijaan ihmiset pyörivät kyllä sankoin joukoin ostoskeskuksilla ostamassa (tai ikkunashoppailemassa) uutta tavaraa, johon ei ole varaa. Omituista."
Itselläni on muutamankin kerran käynyt niin, että kaupan alennusmyynnistä löytynyt etsimäni vaate samaan hintaan/ jopa halvemmalla kuin kirppiksellä.
Olin jo teini-ikäisenä kirppiksien vakioasiakas, pienellä viikkorahalla sai ostettua vaikka mitä kivaa vaatetta, koruja, sisustusjuttuja omaan huoneeseen jne. Nykypäivänä lähden kirppiskierroksiltä yhä useammin tyhjin käsin, koska kiinnostavissakin jutuissa hinta on korkeampi, kuin mitä olen valmis maksamaan.
Ja tässä taas pitää muistaa, että H&M:n paidalla (4 e) ja laadukkaan merkin kirppispaidalla (5 e) on muutakin eroa kuin hinta.
Olen peräkonttikirppiksiä koittanut kytätä, mutta harvoin kuin ollut en ole ehtinyt paikalle.
Tuollaisia kaipasin lisää, niillä voisi korvata nuo muutaman päivän pöydät, mutta täällä missä asun niin ehkä 1-2 kertaa/VUOSI.
Uskon että nopeat pöydät toisivatmyös asikkaita, jos valikoima eläisi kirjaimellisesti koko ajan! Esim. 3 päivää tekisi samaan pöytään 3 viikon aikana 7 eri tavaran myyjiä, vs. nykyinen viikko per myyjä on vain 3 eri myyjää 3 viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan paikkakuntakohtaista, sillä täällä minun kotikaupungissani kirppiksillä on tosi halpa hintataso ja hyvistä kirppislöydöistä ilmeisesti runsaudenpulaa. Itse en saanut esimerkiksi käyttämättömiä Conversen tossuja (koko 37, joten ei sekään mikään harvinaisen pieni tai iso) myytyä 5 eurolla eikä sittenkään kun laskin hinnan 3 euroon, mikä oli minusta ihan naurettavaa. Muutama vuosi sitten ne olisivat menneet samana päivänä jo tuolla vitosella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mistään ei haluta maksaa mitään. Tämä näkyy hyvin esim. nettikirppiksillä. Kerran myin hyväkuntoisia, yhdellä lapsella olleita yhdistelmärattaita (ovh yli 1000 e). Pyyntihinta oli 400 e. Eiköhän joku tullut pyytämään, että jos saisi parillakympillä, kun on niin tiukkaa. Onneksi asiallinen ostajakin löytyi. En ymmärrä, miten kehtaavat!
Ja samaan aikaan jos myynnissä on halvempi merkki käytännössä uutta vastaavassa kunnossa sillä parilla kympillä, niin eipä kelpaakaan samaiselle kyselijälle, jolla on tiukkaa.
Haha, ihan totta! En siis oleta, että köyhän pitäisi kulkea reikäisissä vaatteissa ja työnnellä lasta risoissa vaunuissa, mutta ei kaiken ole pakko olla merkkiä. Ei vauva välitä siitä, nukkuuko se Emmaljungan vai Emman vaunuissa.
Jep. Itse ostin vuosi sitten Kindergraftin 3in1 rattaat, ovh 450e. On palvelleet hyvin ja edelleen tosi hyväkuntoiset. Joku pienituloinen halusi ostaa paikallisen facen kirppiksellä edulliset rattaat ja tarjosin näitä 100 eurolla, ei kelvannut, koska joku tarjosi Emmaljungaa, mut koska oli pienituloinen niin yritti tinkiä tuota 400e pyyntiä siinä avoimessa keskustelussa koska oli pienituloinen. Siis joo ,ymmärrän että jos esim. väri ei ole mieluisa jne., mutta kieltämättä meitäkin jotkut hc mammat katsoo alaviistoon nenänvartta pitkin kun Kindergrafteilla kuljetaan. Ja ei oo mulla rahasta kiinni, en vaan halua tonnia pistää kiinni tavaraan, joka jää vielä lähivuosina käyttämättä.
Jotenkin hämmentävä aikakausi kyllä on, että edes kirpputorilla ei kierrä tavarat, jotka vielä vuosi sitten möi hyvin.
Muoti muuttuu niin nopeasti. Vielä muutama vuosi sitten Conversen lenkkarit ja Marimekon kangaskassit vietiin käsistä. Nyt ne eivät kelpaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Muoti muuttuu niin nopeasti. Vielä muutama vuosi sitten Conversen lenkkarit ja Marimekon kangaskassit vietiin käsistä. Nyt ne eivät kelpaa kenellekään.
Täh, Marimekon kangaskassithan ovat nimenomaan muotia juuri nyt, jopa nuorilla? Mutta ehkä se on jotkin tietyt kuosit, jotka eivät kelpaa?
Eihä ne tuotteet voi maksaa "mitään" kun kyse on käytetystä tavarasta. Suurin osa on niin kulunutta ettei todellakaan pienituloisen kannata tuhlata rahojaan roskaan joka hajoaa käytössä paljon nopeammin kuin kaupasta ostettu uusi tuote. Mitä helvettiä niilla pinttyneen hien tahroilla kuluneilla vaatteilla ja linttaan astutuilla kengillä kukaan tekee?
Vielä 90-luvulla tuollainen roska meni suoraan kaatopaikalle. Osto/myyntiliikkeissä oli vanhoja huonekaluja ja kirjoja. On säälittävää että suomalaisista on tullut niin köyhiä että kirppiksillä pitää kaupitella vanhaa kulunutta käyttötavaraa. Kuka helvetti ennen kehtasi mennä myymään käytettyjä rättejään. Korkeintaan niitä kierrätettiin perheen sisällä tai annettiin ilmaiseksi jollekin tutulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut tavaraa kirppiksiltä viidellä eri vuosikymmenellä, teininä aloitin, eikä ikinä ole mitään lutikoita tai muuta tullut kaupan päälle. Ainoat huijaukset, ja niitäkin on ollut vaan muutamia, on olleet ne kun tuotteen reiän päälle on liimattu hintalappu. Nykyään teenkin niin että kysyn kassalla että sopiiko että irrotan hintalapun ja jos alla on reikä en osta ja jos taas on ehjä niin ostan. Aina on kassalle tämä sopinut.
Ei lutikoista tai syyhystä oltu vielä 90-luvulla kuultukaan kuin vanhohen ihmisten tarinoista kehitysmaa ajan Suomen alkeellisista asumisoloista.
Meidän ostarin asfaltille levittävät rättejä ja voi mitä roinaa tarjolla, koilotus huuto raikaa toosasta. Joskus jopa kävelytielle roinalasti pudotettu ja eiku myymään😁
Koko ajan löydän huippu tavaraa ja vaatetta jota jälleenmyyn kunnon voitolla.Tämä on ammattilaisten scene tavikset pysyköön poissa jaloista ja varsinkin jättäkää ne kakarat kotiin
Kävin tänään Lindexillä.näytti kirpputorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, Marimekon kangaskassithan ovat nimenomaan muotia juuri nyt, jopa nuorilla? Mutta ehkä se on jotkin tietyt kuosit, jotka eivät kelpaa?
Siis ne logokassit. Ainakin täällä ne on jo noloja. Tietysti kaupunkikohtaisia eroja voi olla.
Kirppismyyjän tärkein sääntö on se, ettei tuo pöytään rojua. Ei rikkinäistä, ei likaista, ei nukkaista. Jos et osaa itse arvioida, niin kannattaa kysyä vaikka joku luotettava ystävä tsekkaamaan tavarat. Monella arviointikyky hämärtyy, kun on jo niihin vaatteisiin tottunut. Toisen vaatteista on helppo sanoa, onko ne ok kunnossa olevaa myytävää. Hinnoitteluapua kannattaa myös pyytää. Itse laitan hankalista tavaroista ystävälle kuvan ja kysyn, paljonko laittaisin niille hintaa kirpparilla. Ystävä ei lisää hintaan tunnearvoa. Ystävä on rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä taas pitää muistaa, että H&M:n paidalla (4 e) ja laadukkaan merkin kirppispaidalla (5 e) on muutakin eroa kuin hinta.
Niin no. Menen kirppikselle mielessäni jokin tietty hintataso, jonka mukaan katselen. Eli jos olen ajatellut maksavani vaikka paidasta max. 5 euroa, niin en maksa 15 euroa siksi, että kyseessä olikin jokin merkkivaate.
Jos olisi jokin merkkivaate tuon 5e, nin kiva yllärihän se toki olisi. Mutta en muuta hintasuunnitelmiani sen mukaan, minkä merkkinen vaate on. Euron-parin heitto toki ok.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hämmentävä aikakausi kyllä on, että edes kirpputorilla ei kierrä tavarat, jotka vielä vuosi sitten möi hyvin.
Vaikka Sheinin ja Temun kertakäyttöpaṣka unohdetaan niin ihan zalandon, XXL:n ja booztin alennusmyynnistä saa laadukastakin uutta merkkitavaraa kirpputorijätteen hinnalla kun vaan viitsii odottaa alen loppuhuipennusta.
Kuluttajat ovat selvästi heränneet siihen että (netti)kirppiksillä myydään roskikseen kuuluvaa tavaraa lähes uuden hinnalla, välillä ylikin.
Verojen kiertäminen on verojen kiertämistä ja siten laitonta.