Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Spr etsii kipeästi uusia verenluovuttajia

Vierailija
01.08.2024 |

Liian harva suomalainen luovuttaa verta. Mistä johtuu? MITÄPÄ JOS MAKSAISITTE SIITÄ JOTAIN. Eikä mitään lakiselityksiä, ne ovat muutettavissa.

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Suomessakin aikoinaan saatu verensiirrossa HIV, joku aiemmin kirjoitti ettei Suomessa kukaan ole saanut HIV:iä verensiirrossa.

Yksi ensimmäisistä tapauksista oli synnyttäjä jolle jouduttiin antamaan lisäverta synnytyksen yhteydessä. Kuoli muutaman vuoden jälkeen aidsiin. Tämä tapahtui 1980-luvulla. 

Vierailija
142/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verenluovutus perustuu hyväntekeväisyyteen. Jos se olisi maksullista, on riskinä, että aletaan tehdä ihmiskauppaa joissa on 8 eri hintaa eri veriryhmille jolloin ihmiskaupan lisäksi syyllistytään myös syrjinnälle

T:A- 

Voitaisiin tienata paremmin kuin toiset. 

T: toinen A-

Niinpä. O- on luonnollisesti kaikista arvokkainta verta O+ kelvatessa "vain" 86% väestöstä, mutta me A- ollaan kuitenkin kolmannella sijalla kelvaten 49% väestölle, kun taas hännänhuppu AB+ ei kelpaa edes AB-

Minä olen tuo hännänhuippu. Joo, on globaalisti pikkuryhmä. Kerran saanut kaksi pussia verta samalla sairaalareissulla. Toinen pussi oli B+ ja toinen oli A+.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees, olen B+, ei kovin kysyttyä verta tämäkään.

Vierailija
144/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan luovutettu veri säilyy? Tuli vaan mieleen, että koska HIV tulee näkyviin vasta 3kk päästä tartunnasta, on maksullinen veri riskialtista

Hi-virus näkyy veressä reilun kahden viikon kuluttua tartunnasta. Aika on kuitenkin riippuvainen siitä, millaista testimenetelmää käytetään. SPR käyttää hi-viruksen tunnistamiseen geeniosoitustutkimusta, joka on vasta-ainetutkimusta huomattavasti herkempi.

- Kun teemme geeniosoitustutkimuksen, hi-virus näkyy veressä noin 16 päivän jälkeen tartunnasta. Vasta-ainetutkimus näyttää positiivisen tuloksen hieman myöhemmin, Pastila sanoo.

Vierailija
145/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verenluovutus perustuu hyväntekeväisyyteen. Jos se olisi maksullista, on riskinä, että aletaan tehdä ihmiskauppaa joissa on 8 eri hintaa eri veriryhmille jolloin ihmiskaupan lisäksi syyllistytään myös syrjinnälle

Voitaisiin tienata paremmin kuin toiset. 

T: toinen A-

Niinpä. O- on luonnollisesti kaikista arvokkainta verta O+ kelvatessa "vain" 86% väestöstä, mutta me A- ollaan kuitenkin kolmannella sijalla kelvaten 49% väestölle, kun taas hännänhuppu AB+ ei kelpaa edes AB-

Minä olen tuo hännänhuippu. Joo, on globaalisti pikkuryhmä. Kerran saanut kaksi pussia verta samalla sairaalareissulla. Toinen pussi oli B+ ja toinen oli A+.

Jos asiaa katsoo luovuttajan näkökulmasta, on AB "turhinta" koska eivät anna AB:n ulkopuoliselle, mutta vastaavasti AB:n potilaalla ei ole mitään hätää, koska saavat muilta. Varsinkin +, koska - voidaan antaa positiivisella, mutta ei ikinä toisten päin

Vierailija
146/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bi- ja kaappihomot riviin, mars.

Samalla veri tutkitaan. Sikaruttokin poissuljetaan. 

Huomiotta. Tulokset ilmoitetaan varmasti.

Vierailija
147/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jees, olen B+, ei kovin kysyttyä verta tämäkään.

Onneksi minä kuulun A ryhmään joten eipä minun tarvitse lahjoittaa sinulle yhtään mitään saatanan itsekäs paska! Itsekäs paska jolla on 16+2+28+5=51 mahdollisuutta!

T: A- jolla on vain 11 mahdollisuutta 

Vierailija
148/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttaisin verta, jos se takaisi minulle oikeuden saada minun veriryhmäni verta tilanteessa, jossa mahdollisesti tarvitsisin verta. Väärän veriryhmän veri laskee elinikää.

Vierailija
149/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovuttaisin verta, jos se takaisi minulle oikeuden saada minun veriryhmäni verta tilanteessa, jossa mahdollisesti tarvitsisin verta. Väärän veriryhmän veri laskee elinikää.

Muista kirjata hoitotahtoon, että sinulle ei saa antaa verivalmisteita. Koska et itse verta luovuta, niin et varmasti muiden luovuttamaa verta sitten käytä. 

Vierailija
150/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa luovuttajista on naisia noin 73%. Mikseivät miehet luovuta? Naisilla on muutenkin menkat, anemiasta kärsivät useammin naiset ja naisilla kestää tutkitusti kauemmin saada rauta-arvot takaisin ylös kuin miehillä. 

Olen kahdesti lahjoittanut muutamia vuosia sitten. Viime vuonna synnytyksessä menetin yli 1600 ml verta enkä ja minulle päätettiin olla antamatta verivalmistetta. Tämän päälle 7 viikkoa jälkivuotoa. En ole vieläkään saanut rauta-arvojani kunnolla takaisin ylös, enkä aio enää luovuttaa verta tämän takia. Tai no voin harkita sitten kun kaikki miespuoliset tuttuni ovat myös luovuttaneet vähintään sen kaksi kertaa

Vierailija
151/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa minulle 10 000e puhtaana käteen niin voin luovuttaa verta. Ilmaiseksi en tälläisessä roistovaltiossa vertani luovuta.

Vierailija
152/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta tukea tuollaista riistoa. Maksaisivat edes kunnom korvauksen kuten sivistymaissa. Koirani kyllä luovuttaa säännöllisesti :).

Vierailija
153/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki edes saa luovuttaa. Eikö hemoglobiinikin pidä olla 125 tai yli että voi luovuttaa? Monilla naisilla ei ole yli tuon ja yli päänsä jos on alhaisemmat rauta-arvot niin typeräähän se olisi luovuttaa. 

Vierailija
154/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa luovuttajista on naisia noin 73%. Mikseivät miehet luovuta? Naisilla on muutenkin menkat, anemiasta kärsivät useammin naiset ja naisilla kestää tutkitusti kauemmin saada rauta-arvot takaisin ylös kuin miehillä. 

Olen kahdesti lahjoittanut muutamia vuosia sitten. Viime vuonna synnytyksessä menetin yli 1600 ml verta enkä ja minulle päätettiin olla antamatta verivalmistetta. Tämän päälle 7 viikkoa jälkivuotoa. En ole vieläkään saanut rauta-arvojani kunnolla takaisin ylös, enkä aio enää luovuttaa verta tämän takia. Tai no voin harkita sitten kun kaikki miespuoliset tuttuni ovat myös luovuttaneet vähintään sen kaksi kertaa

En tiedä mistä vedit nuo prosentit, mutta Veripalvelun mukaan viime vuonna verenluovuttajista oli miehiä 43 %. Ja miehet keskimäärin luovuttavat hieman useammin. Minusta ainaisen sukupuolivänkäämisen sijaan tämä on olennaisempaa: "Verenluovuttajien osuus kaikista Suomen luovutusikäisistä on vain reilut 3 %." Sekä naisista että miehistä vain pienen pieni osuus luovuttaa verta. 

Vierailija
155/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin varmaan luovuttamaan, jos itse saisin terveydenhuollosta tarvitsemaani apua. 

Mutta en saa, niin miksipä autan ketään muutakaan. Kuitenkin se veri varmaan menee vain rikkaiden siirtoihin ja köyhät oottaa sivulla omaa vuoroaansa. 

Kyllä sitä verta saa ihan jokainen leikkaus- ym. potilas tarpeen mukaan. 

Olen saanut verensiirron. Sain synnytyksen alkuvaiheessa pahan verenvuodon, kun istukka irtosi lapsen ollessa vielä sisällä. Synnytystapahtuma ei ollut lähelläkään sitä vaihetta, jolloin  naisen pitääi aktiivisesti ponnistaa (työntää) lasta ulos. Olin tajuissani, mutta tajunta oli hämärtynyt ja ymmärsin vain etäisesti, mitä oli siellä tapahtui. Muistan,  että en ollut yhtään huolissani vauvasta tai omasta tilanteestani. Oli kauhean heikko olo. Kun lapsi saatiin ulos, sain verensiirron, joka kesti iltamyöhälle saakka. Lapsi syntyi iltapäivällä. Molemmissa käsissä oli kanyyli 7-8 tuntia. Halusin tällä muistuttaa, että verenluovutus on tärkeää ja voi pelastaa ihmishenkiä.

Vierailija
156/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siittä siirtoverestä voi saada aika paljon muutakin kuin HIVin, Pekka. Suomessa harvinaisen huono seulonta. Googleta vaikkapa Epstein-Barr virus. Sitä ei seulota ollenkaan.

Vierailija
157/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nuo ottaa ilmaiseksi ihmisten veret, ja myy ne sikahintaan sairaaloihin?!?!?!?!

Jenkeissä verenluovutuksesta saa sentään rahapalkkion!

Vierailija
158/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kai pulaa oli afrikkalaisesta verestä. Miksi kukaan ei selitä minulle, että miksi afrikkalaisen veri ja ihmisen veri eivät kelpaa ristiin?

Me olemme kaikki ihmisiä, mutta kaukana toisistaan asuneille ryhmille kehittyi vuosituhansien aikana erilainen perimä. On tärkeää, että onnettomuuden uhri tai leikkaussalissa oleva saa juuri oikeaa verta. Muuten hän voi kuolla. Olen kerran jutellut naisen kanssa, jonka ainoa kuoli saatuaan väärän veriryhmän verta ulkomailla. Naisen aviomies oli avustustyössä sielläpäin lääkärinä.

Vierailija
159/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siittä siirtoverestä voi saada aika paljon muutakin kuin HIVin, Pekka. Suomessa harvinaisen huono seulonta. Googleta vaikkapa Epstein-Barr virus. Sitä ei seulota ollenkaan.

Kuinka monta tuollaista tartuntaa Suomessa on verensiirron kautta tarttunut, persu? 

Vierailija
160/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän homotkin saa luovuttaa verta, joten jos joka neljäs mies on propagandan mukaan homot niin luovuttajia on tullut kymmeniätuhansia lisää.

Kaikkien veri tutkitaan ja testataan ennen luovutusta.

Jos homon veri läpäsee testin, tietenkin sitä verta otetaan.

Miten hitossa homojen tai lesbojen veri olisi yleisesti huonompaa kuin heterojen.

Ja mistä kummasta veren ottava taho tietää, onko hlö homo tai miten tahansa sukupuilisesti suuntautunut?

Aiemmin miesten välinen seksi oli pysyvä luovutuseste. Nuo luovutuksen estät asiat kysytään lomakkeessa, joka täytetään ennen verenluovutusta. Nykyään tuota ei varmastikaan kysytä. Käytäntö perustui hiv-tartuntojen yleisyyteen. Naisten välinen seksi ei ole koskaan estänyt verenluovutusta.