Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Spr etsii kipeästi uusia verenluovuttajia

Vierailija
01.08.2024 |

Liian harva suomalainen luovuttaa verta. Mistä johtuu? MITÄPÄ JOS MAKSAISITTE SIITÄ JOTAIN. Eikä mitään lakiselityksiä, ne ovat muutettavissa.

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan toisin päin. Ne jotka ovat käyneet (lapset pois lukien) luovuttamassa verta, ovat oikeutettuja verensiirtoihin ja veripalasmaan tarvittaessa, esim. leikkauksessa. Ne jotka eivät ole luovuttaneet eivät ole. Tai sitten joutuvat maksamaan siitä etukäteen. Silloin olis reilua ja tasapuolista.

Kaikki eivät saa luovuttaa verta. Enkä puhu mistään itse hankitusta hiv:stä tms.

Vierailija
162/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa minulle 10 000e puhtaana käteen niin voin luovuttaa verta. Ilmaiseksi en tälläisessä roistovaltiossa vertani luovuta.

Maksatko sitten itse 30 000 €, kun tarvitset kolme pussia verta leikkauksen yhteydessä vai mistä tuo raha ilmestyy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kai pulaa oli afrikkalaisesta verestä. Miksi kukaan ei selitä minulle, että miksi afrikkalaisen veri ja ihmisen veri eivät kelpaa ristiin?

Eri lajit, vähän kuin koira ja susi.

Epäasiallista. Todella.

Vierailija
164/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPR kuitenkin itse myy sen veren eteenpäin, ei lahjoita.

Vierailija
165/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa minulle 10 000e puhtaana käteen niin voin luovuttaa verta. Ilmaiseksi en tälläisessä roistovaltiossa vertani luovuta.

Maksatko sitten itse 30 000 €, kun tarvitset kolme pussia verta leikkauksen yhteydessä vai mistä tuo raha ilmestyy?

Maksan joka kuukausi veroja noin 2000e valtiolle joten eiköhän se riitä takaamaan sen että saan maailman kalleinta terveydenhoitoa itselleni.

Vierailija
166/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luovuttanut verta, ja toivoisin, että luovuttamaani verta annettaisiin ensisijaisesti ihmisille, jotka ovat itse tehneet muille saman palveluksen. Ja esimerkiksi narkkarit ja rattijuopot voisi jättää ilman lisäverta, koska ovat niin haitallisia tälle yhteiskunnalle.

Länsimainen yhteiskunta ei toimi tuolla tavalla.

Vierailija
167/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiesitte, että SPR ja sen veripalvelu on yksi Pietarin trollitehtaan vakiokohteista. 

Sillä suunnalla on oltu tänä vuonna muutenkin aktiivisia.

Vierailija
168/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veri ei kelpaa. Harmi. 

Vierailija
169/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kai pulaa oli afrikkalaisesta verestä. Miksi kukaan ei selitä minulle, että miksi afrikkalaisen veri ja ihmisen veri eivät kelpaa ristiin?

Kukaan ei myöskään olet tainnut selittää sinulle, että afrikkalaisen veri on myös ihmisen verta.

Mitä? Selitä sinä sitten tämä.

Jos kaivataan afrikkalaisten verta (lähde?), niin kyse on siitä että tietyiltä aluelta tulleilla ihmisillä tietyt veriryhmät ovat yleisempiä kuin muualla. Jos niitä veriryhmiä kaivataan, voidaan tarvita luovutukseen tietyiltä alueilta peräisin olevia ihmisiä.

Älä ruoki trollia. Ei verenluovutukseen kaivata ihmisiä mistään tietystä maasta. Veri

Olet osittain väärässä.

Vierailija
170/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lomakkeen kysymykset ovat naurettavia. "Onko parisuhteessa ollut muita kumppaneita viimeisen 6 kuukauden aikana?". Mistä helvetistä minä sen varmaksi tiedän?

Vierailija
171/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on luontaisesti alhainen hemoglobiini, ja lääkäri on kieltänyt luovuttamisen, koska ensinnäkin veri olisi huonoa, ja toisekseen oma hemoglobiinini laskisi entisestään luovutuksen vuoksi. 

Eli ei se niin voi mennä että verta ei annettaisi semmoiselle, joka ei ole koskaan luovuttanut...

Vierailija
172/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut kymmenen kertaa. Vain ehkä kahdesti olen oikeasti täyttänyt luovutuksen edellytykset painoni osalta. Painonin siis on normaalisti ollut noin 48-49 kg. Joka kerta hoitaja on ottanut painoni puheeksi, useimmiten suoraan kysynyt sitä, johon olen vastannut painavani 50kg. Nyt jostain syystä pidemmän aikaa pysytellyt 46-47kg:ssa, mikä on jo niin selkeästi tuon painorajan alla etten uskalla mennä luovuttamaan, koska todennäköisyys kokea heikotusta olisi paljon suurempi. Jos painoni asettuisi taas sinne 50kg tuntumaan, voisin jatkaa verenluovutusta vaikka kerta vuoteen.

Vierailija
173/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mertsi Lndeman haluaa tuoretta verta raviradan ravintolan pöytään.

Vierailija
174/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luovutin nuorena verta. Kunnes kuulin, että SPR myy veren. Eipä luovutettaessa mainostettu, että vertani käytetään busineksen tekoon. Tyyppini on O-, käsittääkseni ihan haluttua.

Vierailija
175/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lomakkeen kysymykset ovat naurettavia. "Onko parisuhteessa ollut muita kumppaneita viimeisen 6 kuukauden aikana?". Mistä helvetistä minä sen varmaksi tiedän?

Koska et tiedä varmasti, on tyhmää kysyä? Jos joskus saan luovutettua verta, toivon hartaasti, että luovuttajat on vastanneet moneen tyhmään kysymykseen, jotta riskit minimoituisi.

Vierailija
176/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa luovuttajista on naisia noin 73%. Mikseivät miehet luovuta? Naisilla on muutenkin menkat, anemiasta kärsivät useammin naiset ja naisilla kestää tutkitusti kauemmin saada rauta-arvot takaisin ylös kuin miehillä. 

Olen kahdesti lahjoittanut muutamia vuosia sitten. Viime vuonna synnytyksessä menetin yli 1600 ml verta enkä ja minulle päätettiin olla antamatta verivalmistetta. Tämän päälle 7 viikkoa jälkivuotoa. En ole vieläkään saanut rauta-arvojani kunnolla takaisin ylös, enkä aio enää luovuttaa verta tämän takia. Tai no voin harkita sitten kun kaikki miespuoliset tuttuni ovat myös luovuttaneet vähintään sen kaksi kertaa

Miehet ei ole niin tyhmiä kun naiset että luovuttaisi ilmaiseksi rahan arvoista tavaraa rahan teko tuotteeksi. Ja onhan SPR muutenkin avoimesti miesvihamielinen yritys. Ei ehkä paperilla mutta jäsenten ja työntekijöiden toimesta kun niistä suurin osa on naisia ja jokainen nainen jollain tasolla vihaa kaikkia miehiä. Naiset ovat niin tunteiden hallinnassa niin naiset ei edes kykene peittelemään sitä yleistä miesvihaa

Vierailija
177/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on luontaisesti alhainen hemoglobiini, ja lääkäri on kieltänyt luovuttamisen, koska ensinnäkin veri olisi huonoa, ja toisekseen oma hemoglobiinini laskisi entisestään luovutuksen vuoksi. 

Eli ei se niin voi mennä että verta ei annettaisi semmoiselle, joka ei ole koskaan luovuttanut...

Ei se niin tule koskaan menemäänkään vaikka nämä suurta ylemmyyttä verenluovutuksestaan tuntevat siitä haaveilevatkin. Eivät pääse muuten pätemään niin ottavat pätemisen aiheensa sitten siitä mistä saavat ja tällä kertaa verenluovutuksesta oman k*sipäisyytensä samalla osoittaen. Saavat tuntea kerrankin olevansa ylivertaisia muihin verrattuna. Ei kannata välittää vaan sisään korvasta A josta suoraan korvaan B ja pois.. 

Vierailija
178/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän homotkin saa luovuttaa verta, joten jos joka neljäs mies on propagandan mukaan homot niin luovuttajia on tullut kymmeniätuhansia lisää.

Kaikkien veri tutkitaan ja testataan ennen luovutusta.

Jos homon veri läpäsee testin, tietenkin sitä verta otetaan.

Miten hitossa homojen tai lesbojen veri olisi yleisesti huonompaa kuin heterojen.

Ja mistä kummasta veren ottava taho tietää, onko hlö homo tai miten tahansa sukupuilisesti suuntautunut?

Aiemmin miesten välinen seksi oli pysyvä luovutuseste. Nuo luovutuksen estät asiat kysytään lomakkeessa, joka täytetään ennen verenluovutusta. Nykyään tuota ei varmastikaan kysytä. Käytäntö perustui hiv-tartuntojen yleisyyteen. Naisten välinen seksi ei ole koskaan estänyt verenluovutusta.

Koska nämä nsmiehet olleet rehellisiä? Ei koskaan.

Kaapissa bi-homomiehet kulissisuhteissaan. Vaimo ja lapset tai avovaimo, asuinkumppani, kämppis. On romanttista joo.

Tiedossa ko. alan ammattiryhmällä yleisesti onneksi on, että nämä peräsuoliherrasmiehet käyvät tiheään luovuttamassa mielellään verta. Ihan juhlallisesti polleana exäkin ravasi, kutsuttuna. 

Arvasin kyllä todellisen syyn.

Ei kehtais käydä poliklinikalla joka toinen- kolmas kuukausi testeissä.

Tästä verenluovutuksesta saa verenkuvan arvioinnin laajalla skaalalla ilmai-seksi. Poissuljetaan pahoja tauteja, sairauksia, infektioita. Ilmai-sek-si.

Urpo ei ymmärtänyt, että mä ymmärsin.

Että se oli luupää ja tyhmä.

Ex.

Vierailija
179/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan joka kuukausi veroja noin 2000e valtiolle joten eiköhän se riitä takaamaan sen että saan maailman kalleinta terveydenhoitoa itselleni.

Et maksa eikä se riitä. Se ei riitä edes nykyisen kaltaiseen terveydenhuoltoon ja juuri siksi valtio ottaa miljardeja lainaa joka vuosi. 10k € per luovutus toisi vuositasolla miljardien lisäkustannukset, kun koko Veripalvelun vuosibudjetti on vain alle 60 milj. €. 

Vierailija
180/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kiperä tilanne. Suomen kansa on vanhentunut sellaista vauhtia, että yhä useammalla ikä tai sairaus estää luovutuksen. Nuorilta taas puuttuu ylipäätään kyky toimia pyyteettömästi yhteisten asioiden eteen. Samasta syystä moni yhdistys on henkitoreissaan. En toivo mitään kriisiä, mutta ehkä sellainen auttaisi ymmärtämään, ettei itsekkyydellä voita lopulta kukaan.

No sittenhän, jos tarve on kova, verenluovutuksesta voitaisiin tehdä pakollista kaikille terveille. Ei se reilua ole, jos ne hyväntahtoiset, jotka jo muutenkin tekevät paljon uhrauksia, syyllistetään oman VEREN antamattomuudesta.

Ja nuorissa on kyllä paljon vastuullisia, paljon enemmän kuin suurissa ikäluokissa, joten ihan turha on heitä haukkua. Harvassa ovat vanhemmat miehet siellä verenluovutuksessa. Taitaa tämäkin asia olla "enemmänkin naisten velvollisuus". No ei ole!

Katse SPR:n j

Kuulepa kun vanhat ihmiset eivät voi luovuttaa verta. Pitää olla tietyn ikärajan alapuolella, että saa luovuttaa. Se on kuitenkin rankkaa keholle. Moni vanhus on kovasti pahoillaan, kun ei pysty enää auttamaan onnettomuuden uhreja ja sairaita.