Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kela oikeasti pakottaa kunnollisen työttömän muuttamaan nistialueelle?? Ei täällä oo muualla halvempaa asuntoa!!!!

Vierailija
31.07.2024 |

Olen erättäin kunnollisesti elävä, päihteetön pitkäaikaistyötön. Teen vapaaehtoistyötä, ja olen saanut palkinnon nuhteettomasta asumisestani vuokranantajalta.

Vuokra on kuitenkin noussut nopeammin mitä Kelan toimeentulotuen "vuokrarajat", ja sen takia vuokrani on nyt kelan mielestä liian kallis!! Vaikka se ei oikeasti edes ole, vaan kelan rajat ovat epärealistisen alhaiset!!!

Heidän rajoihinsa menevää asuntoa ei ole kuin pahoilla slummialueilla jotka ovat täynnä nistejä :((

Jos he leikkaavat toimeentulotukeani rajan ylimenevän summan verran, niin sitten mulle ei jää enää rahaa ruokaan!! Tämä on aivan äärimmäisen mahdoton tilanne...Mistä apua...?

Ja joo, haen töitä koko ajan, joten sitä ei tarvitse toistella...

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta toiseen kaupunkiin tai hae useammin leipäjonosta. Kelaa ei kiinnosta osoitteesi.

Ai muuta kauas pois kaikesta elämästä jota olen tänne yli 30 vuotta rakentanut??

Haloo, mekin jo yli 30 vuotta töissä olleet joudutaan nyt muuttamaan töiden perässä toiseen maahan. Niin se vaan menee, jos haluaa edelleen töitä eikä jäädä työttömäksi. Laitamme asunnon vuokralle, kun nyt on huono aika myydä, ja veljentytär perheineen tulee tähän asumaan edullisesti ja samalla yllä pitämään taloa. Toinen vaihtoehto olisi ollut myydä talo halvalla ja maksaa asuntovelka pois.

Ei täältä mihinkään olla muuttamassa.  Joka maassa on omat työttömänsä nykyään ja kielitaidon vuoksi omat on aina etulyöntiasemassa.

Vierailija
82/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vuokrani "tarkistetaan" parin kuukauden kuluttua. Nyt se on alle kaksikymmentä euroa yli sallitun rajan, ja viimeistään linjasaneerauksen jälkeen yksityinen vuokranantaja korottanee sitä vähintään muutamalla kympillä.

Minua kiinnostaa se, millä tavalla minun on tarkoitus muuttaa. Olen aivan yksin, pahasti liikuntarajoitteinen ja rahaton. Kelan mahdollisesti myöntämä, jälkikäteen maksettava alle kahdensadan euron muuttotuki on vain pisara meressä. Toimeentulotuesta ei voi säästääkään, jos edes pystyisi.

Vielä minua ei ole hoputettu muuttamaan, mutta eiköhän se ala aika pian. Viimeisten vuosien kokemusteni perusteella suunta on aina alaspäin.

No

"Ja kysymykseesi..Kerropa, millä pahasti liikuntarajoitteinen kipaisee sinne pankkiautomaatille käteistä nostamaan. Vastaisin, että yhtä kepeästi pääsee automaatille kuin apteekkiin tai kaljaa hakemaan lähikaupasta."

Sorruit nyt siihen yksisilmäisyyteen, joka tämänaiheisia ketjuja vaivaa: olet tunkenut yhden seikan perusteella valtavan ihmismäärän samaan muottiin ja siirtelet maalitolppia aina tarpeesi mukaan.

On mahdollista, että olet trolli tai ihan vain tyhmä. Vai kumpaakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joille on ihan sama kuinka kamalassa talossa tai alueella muut asuvat, voivat itse kokeilla sitä ihan rauhassa. Miksi muille tupata se väkisin. On myös välimatkoilla väliä ja onko alue tuttu.

Vierailija
84/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, mitkä esim. pk.seudun "nistialueita"?

Vierailija
85/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no niin me työssäkäyvätkin asumme

Minäkin asuin Espoon Suvelassa vaikka kävin kokoaikaisesti töissä. 

Vierailija
86/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, mitkä esim. pk.seudun "nistialueita"?

Vantaalla Koivukylä ja Myyrmäki, Espoossa Suvela ja Helsingissä Itäkeskus, Mellunmäki, Kontula ja Myllypuro.

Vierailija
87/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Hesan ulkopuolella, täällä halvimmat asunnot ovat sellaisia, että niistä on uutisia lehdissä mm murha, puukotus, asekätkö. Asun yksin hiiren hiljaisessa pienkerrostalossa. Minulta otettiin asumistuki pois kiristysten takia. Teen keikkatöitä, joita on n 20-30 h viikossa. Aika toivotonta halvemman asunnon saaminen on, niihin on tunkua.

Murhia, puukotuksia ja asekätköjä uutisoidaan myös hyviltä alueilta. Milloin sinua on siellä oikeasti millään lailla uhattu tai häiritty?

Totta.

Minä asun ullanlinnassa vanhassa talonrötiskössä ja täälläkin joku hullu psykiatri kääri eukkonsa maton sisään rullalle ja kiikutteli pitkin käytäviä. Heti muuttaisin pois mutta kela pakottaa asumaan täällä koska vaativat minua myymään tämän asunnon ensin vaikka hyvin tietävät miten vaikeaa asuntoja on nyt myydä. Heille ei sovi, että laittaisin tämän vuokralle ja muuttaisin kaupungi vuokrakämppään asumaan täydellä asumistuella!! 

Vierailija
88/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas niin päin että kela haluaa minun asuvan kalliilla nisti alueella, koska ei myönnetty vakuutta muuttoon. Vakuus olisi pakko ja 1-3kk vuokra johon en voi vaikuttaa. Muuttaessa en tiennyt olevani 1% päihteetön ja aina ulos mennessä näkyy nistejä. En saa asuntoa ilman vakuutta. Ja luottotiedot ei ole. Ymmärrän ettei juuri kukaan halua vuokrata ilman rahavakuutta, joten asun tällä nisti alueella yhä. Velkaa on maksettu myös pois. 

Sulla on hieno kyky tunnistaa käyttääkö joku huumeita vai ei. Tunnistatko ihan kilometrin päästä vai pitääkö olla lähempänä?

Kyllä nistin tunnistaa heti kun sellaisen näkee, etäisyydellä ei niin väliä.

Vierailija
89/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa itse asutosi niin saat asua siellä missä haluat. Mutta jos maksatat asumisesi muilla niin sitten täytyy tyytyä siihen mitä saat

Vierailija
90/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdat pieneen asuntoon ja sisustat minimalisesti.

Vierailija
91/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset joille on ihan sama kuinka kamalassa talossa tai alueella muut asuvat, voivat itse kokeilla sitä ihan rauhassa. Miksi muille tupata se väkisin. On myös välimatkoilla väliä ja onko alue tuttu.

Helppo ratkaisu maksa itse asuntosi. Mutta älä valita ilmaisesta asumisesta

Vierailija
92/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan kunnollinen ihminen ei puhu noin kuin ap. 

Vierailija
93/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi voida saavuttaa elämässään muuta kuin kolkko betonialue, mitä valitsee. Myös vamman omaavien ja sairaiden. Tuskin nistikään viihtyy missä tahansa alueella.

Nistien viihtyminen on täysin yhdentekevää. Olisivat kiitollisia että saavat adua edes jossain.

Vierailija
94/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta jos ei ole rahaa. Sinne vaan nistialueelle ja perä myyntiin.

Olisit mennyt TÖIHIN.

Vierailija
95/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lieksassa ja Rääkkylässä on halvempia asuntoja. Ei minulla ole työssäkäyvänäkään varaa asua Helsingissä.

Molemmat ovat ihan normaaleja maaseututaajamia. Kirkko, kauppoja, ainakin 1 ravintola, peruskoulu. Hiihtolatuja ja hyvät veneilymahdollisuudet. Mitä muuta voi kaivata?

Vierailija
96/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin sairauslomalle opinnoista ja putosin sairauspäivärahalle ja toimeentulotuelle. Kela alkoi heti painostamaan muuttoon halvempaan asuntoon. Minua suorastaan pelotti, miten vaikuttaa mielenterveyteeni, jos joudun muuttamaan johonkin kamalaan kämppään joka on tarpeisiini liian pieni, tai jonnekin alueelle, missä nistejä pyörii rappukäytävissä. Ja kyllä, nämä alueet ovat juuri niitä kaupungissani, joihin Kelan mielestä minun olisi kuulunut hakea asumaan.

Ratkaisin tilanteen niin, että muutinkin reilusti halvempaan, vaikkakin Kelan mielestä edelleen 80 euroa liian kalliiseen asuntoon. Minun piti vain hyväksyä samalla se, että koska Kela toimeentulotukilaskelmassa ottaa huomioon vain tietyn verran vuokrastani, jää minulle käytettäväksi 80 euroa kuussa vähemmän kuin silloin, jos asuisin asunnossa, jonka vuokra jää alle sen Kelan vaatimuksen. Joudun tietenkin karsimaan paljon muusta, mutta eipähän tarvitse asua jossain pelottavalla alueella kamalassa kämpässä. Nyt asun perheeni kanssa pienemmässä kämpässä kauempana keskustasta.

Vierailija
97/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasunto olisi yksi ratkaisu.

Ne eivät ole aikuisia ihmisiä varten. parin vuoden opiskelu ok, mut ei muu asuminen.

Eivät ne ole sopivia opiskelijoillekaan. Miniyksiö on parempi.

Vierailija
98/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi ihan itse valita asuinpaikkansa. Kunhan myös maksaa sen itse. Jos odotat yhteiskunnan elättävän sinut, sinun on tyydyttävä siihen mitä saat. 

Vierailija
99/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ap sulla on neliöitä. Miehen kanssa muutetaan 45 neliön asuntoon. Nyt vielä iso asunto kun teinit ja lemmikit on. Ei olla tuilla mutta aiotaan asua talvet jossain lämpimässä.

En ymmärrä että yhden ihmisen pakko asua kaksiossa. Tinkaa neliöistä niin pääsee paremmalle alueelle.

Vierailija
100/201 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut alueella nimeltä Meri-toppila, kahdessa eri osoitteessa, lähdin kun alkoi kansallispukuiset valtaamaan aluetta. Kyllä siellä oli nistejä ja juoppoja, heistä ei ollut ongelmia mutta noista kansallispukuisista oli. Yli 10 viihdyttiin vaikka kaksi työssäkäyvää taloudessa oli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme