Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanominen muutosneuvotteluissa teki minusta paarian.

Vierailija
31.07.2024 |

Olin työskennellyt yrityksessä yli 20 vuotta, ja sinä aikana syntyi vahvat siteet moniin työkavereihin. Sitten yritykseemme tuli uusi, nuori johtaja, ja muutosneuvotteluissa minut irtisanottiin yhdessä muutaman muun yli 50-vuotiaan työntekijän kanssa. Kaikki työkaverit unohtivat minut välittömästi, lukuun ottamatta yhtä erityisen hyvää ystävääni. Nykyään keskustelen hänen kanssaan enää vain pari kertaa vuodessa puhelimessa, noin 30 minuutin ajan, ja silloinkin keskustelun aloite tulee minulta. Yrityksessä kukaan ei kuulemma puhu minusta enää mitään. Työni on jaettu muille, eikä nimeäni löydy enää laatimistani dokumenteista.

Irtisanominen tuli minulle täytenä yllätyksenä. Uudella johtajalla ei ollut minkäänlaista kokemusta osaamisestani, joten olin hänelle helppo valinta heittää pois. On turha kuvitella, että "tiimihenki" tai "lojaalisuus" olisivat todellisuudessa olemassa. Työpaikalla kukaan ei lopulta välitä muusta kuin omasta edustaan.

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin muutosneuvotteluissa lapun saaneena (mutta onneksi joi irtisanomisaikana muualle uudelleentyöllistyneenä) komppaan tuota ajatusta että työnhaku kannattaa aloittaa ihan heti kun tulee tieto tai edes huhu YT neuvotteluista, sellainen huhu ei nimittäin koskaan ole tullut tyhjästä eli vähintäänkin tuossa harkitaan YT neuvotteluiden käynnistämistä. Ei savua ilman tulta ja mitä aiemmin toiminnan aloittaa, sitä enemmän on aikaa löytää uusi homma. Jos et mitään muuta tee, päivitä edes CV itsellesi valmiiksi ja jos olet LinkedInnissä, päivitä tietosi sielläkin mahdollisimman ajantasalle. Myös sosiaalisia verkostoja kannattaa hyödyntää jo tässä vaiheessa.

Jos muuten kysytään vanhaan työpaikkaan takaisin ja on vielä itse työtä vailla niin ei kannata torjua vain oman ylpeyden vuoksi. Tuo nimittäin tarkoittaa että joko joutuvat kysymään lakisääteisen takaisinottovelvoitteen vuoksi (eivät saa palkata uutta kysymättä jotain ex-työntekijää takaisin jos hän sopisi ko hommaan) tai sitten heillä on oikea tarve saada henkilö takaisin, tuossa kannattaa tarjoutua tulemaan takaisin mutta ilman koeaikaa ja pyytää täydet lomat heti alusta lähtien.

Vierailija
102/104 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele lähihoitajaksi. Et ole ensimmäinen työtön, joka on joutunut niin tekemään kun muuta työtä ei ole löytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yritys menee eteenpäin muutosneuvotteluiden jälkeen. Sinulla on melko suuret luulot jos kuvittelet, että sinua muisteltaisiin siellä kynttilä palaen kuvasi vierellä.

Mene sinäkin eteenpäin ja etsi uusi työ.

En ole ap, mutta kokeneen työntekijän lähtö vie mukanaan paljon osaamista. Ja se on ihan rahanarvoista tietoa. 

Itse olen ollut 20v samassa työpaikassa ja tehnyt 80% heidän hallinnon ohjelmistoistaan ja taulukoistaan (eivät tiedä tätä) ja nyt edellisissä yt:ssä laittoivat minut ulos. Tänään oli vika päivä ja kuuntelin, kun esimies kysyi työntekijöiltä, että onko kukaan tehnyt vielä elokuun uusia tilastokaavakkeita valmiiksi? Niitä siis noin 30 erilaista ja niiden tekemiseen vaatii tietoa/taitoa ketä muilla ei ole. Itse olen ne

Tämmöisiä tapahtuu silloin tällöin ja veikkaan että sinänsä vähennystarve oli todellinen säästöpaine mutta se kehen se osui johtui joko henkilökemiasta tai siitä ettei esimies ymmärtänyt mitä (kaikkea) irtisanottava henkilö tekee. Olen nähnyt tilanteen jossa eläkkeellelähtijänkin todellinen arvo tajuttiin vasta kun hän oli jo lähtenyt eikä ollut ketään jolla olisi ollut riittävän syvällinen osaaminen ja kyky tehdä muiden työtä tukevaa toimintaa. Seuraaja ei kovin montaa kuukautta firmassa viihtynyt ja tuon seuraajan seuraajan taas olikin ilman alkuperäisen osaajan perehdystä eli ulkona kuin lumiukko.

Vierailija
104/104 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri on ihan väärä nimitys niille joiden kanssa työskentelet. Ei ne sun kavereita ole, jotkut firmat jopa laittaa fraaseja kuten "mahtavat työkaverit" työpaikkailmoituksiinkin