Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanominen muutosneuvotteluissa teki minusta paarian.

Vierailija
31.07.2024 |

Olin työskennellyt yrityksessä yli 20 vuotta, ja sinä aikana syntyi vahvat siteet moniin työkavereihin. Sitten yritykseemme tuli uusi, nuori johtaja, ja muutosneuvotteluissa minut irtisanottiin yhdessä muutaman muun yli 50-vuotiaan työntekijän kanssa. Kaikki työkaverit unohtivat minut välittömästi, lukuun ottamatta yhtä erityisen hyvää ystävääni. Nykyään keskustelen hänen kanssaan enää vain pari kertaa vuodessa puhelimessa, noin 30 minuutin ajan, ja silloinkin keskustelun aloite tulee minulta. Yrityksessä kukaan ei kuulemma puhu minusta enää mitään. Työni on jaettu muille, eikä nimeäni löydy enää laatimistani dokumenteista.

Irtisanominen tuli minulle täytenä yllätyksenä. Uudella johtajalla ei ollut minkäänlaista kokemusta osaamisestani, joten olin hänelle helppo valinta heittää pois. On turha kuvitella, että "tiimihenki" tai "lojaalisuus" olisivat todellisuudessa olemassa. Työpaikalla kukaan ei lopulta välitä muusta kuin omasta edustaan.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä menee eteenpäin. 

Itse olen yrittänyt pitää yhteyttä mutta lopuksi useimmiten hiipuu vaan pikkuhiljaa.

Niitten kanssa on pysynyt yhteys jotka olivat hyviä ystäviä myös vapaa-ajallakin.

Ap luulenpa että toi on tavallista.

Vierailija
22/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on. Olen työskennellyt parikymmentä vuotta määräaikaisissa töissä. Kun työsopimus loppuu päivittäiset ihmissuhteet loppuvat. Joihinkin olen yhteydessä Facebookissa, samalla tavalla kuin muutamiin lapsuusajan koulukavereihin.

Työssä voi syntyä mielikuva että muut voivat ottaa yhteyttä työpaikalle. Siellä olevien ihmisten kiinnostavuuden oikeutus syntyy työpaikasta. Sinne siis pitäisi ottaa yhteyttä, jos haluaa.

Kai jotkut voivat vakavissaan ihmetellä miksi pois lähteneet eivät ole olleet heihin yhteydessä. Pois lähteneisiin yhteyden ottamisessa tarvitaan jokin erillinen syy. Vaikka uusien juorujen kuuleminen tai uudesta työpaikasta tiedustelu.

Entiselle työpaikalle jääneisiin työkavereihin yhteyden ottamisessa on varmaan paljolti syynä, että ovat entisessä työpaikassa ja hyvä pitää välejä yllä.

Vapaa-ajan ystävyydet ovat erikseen. Joku voi olla vuosia tekemisissä entisen työpaikan ihmisten kanssa. Ihan luontevaa jos ystävystyivät. Hienompaa työntekijyyttä tai palkkaa se ei kuitenkaan tarkoita.

Jos joku palkataan myöhemmin takaisin jonnekin, sitten saa taas palkkaa, jos on palkallinen työ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä näkee päältä, ketkä tulevat saamaan potkut. Kauniit ihmiset saavat pitää työpaikkansa, mutta rumat heitetään mäkeen. Kertaakaan meidän firmassa ei ole kauniita/komeita & suosittuja irtisanottu. Aina ovat olleet hiljaisia, harmaita ja tylsiä tyyppejä. Osaamissa ei ole juurikaan eroja, vaan kaikki hoitavat tehtävänsä ok, mutta rumat poistetaan.

Vierailija
24/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli aloitus.

Liikaa valitusta ja itsesääli. 

Vähä haalermpi teksti, siis ei noin ylikorostunut itku. ois tehnyt aloituksen edes hiukkasen uskottavamman?

Älä viitsi, koe sama itse. 

Vierailija
25/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin, että joku olisi kysynyt että mitä minulle kuuluu tms. Ei tarvitse löydä lyötyä. 

Ovatko kaikki nykyään noin ilkeitä?

ap

Ei heillä ole aikaa kysellä mitä sinulle kuuluu, heidän aikansa menee taistellessa oman työpaikan puolesta. 

Lisäksi vielä se että irtisanottu on ikävä muistutus että itsellekin voi käydä samalla tavalla. Ei kukaan halua ehdoin tahdoin ottaa yhteyttä työkaveriin jolle on käynyt ikävästi. 

Sellaiseen työkaveriin joka jää eläkkeelle voikin pitää yhteyttä jälkeenpäinkin, hän on mukava muistutus siitä että itsellekin vielä vapaus koittaa. Hänellä on positiivista kerrottavaa ja on hyvållä tuulella.

Mieti omaa työuraasti. Kun joku työkaverisi irtisanottiin, otitko häneen yhteyttä ja kysyit mitä kuuluu?

Vierailija
26/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta, kun sanot että työkavereihin syntyi vahvat siteet, mutta kukaan ei pidä enää yhteyttä.

Minut myös irtisanottiin muutosneuvotteluissa. Meillä oli tiivis työkaveriporukka, jonka kanssa vietettiin vapaa-aikaakin yhdessä. Olen edelleen tekemisissä viikottain tuon vanhan porukan kanssa, käydään lounaalla, lenkillä, tapahtumissa, harrastuksissa ja vietetään synttäreitä kuten ennenkin. Meiltä on siirtynyt myös muita muihin työpaikkoihin, mutta tämä sama porukka pitää yhtä edelleen. 

Vinkiksi antaisin että älä katkeroidu äläkä masennu. Yt-neuvottelut ovat arkipäivää eikä irtisanominen ollut millään lailla sinun vikasi. Minä kerroin kaikissa työhaastatteluissa avoimesti irtisanomisesta eikä se ollut minulle tappioksi. Käytä hyödyksesi verkostot; minä ilmaisin julkisesti LinkedInissä etsiväni uutta työtä, ja pian eräs vanha työkaverini olikin kertonut minusta entiselle pomolleen. Sain uuden työpaikan 3kk irtisanomisen jälkeen.

Vierailija
27/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on huono vertaus mutta joskus sanotaan että syövässä ei ole pahinta sairaus vaan se että kaikki kaverit kaikkoavat. Ihmiset ovat pohjimmiltaan aika ääliöitä. 

Vierailija
28/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työni on jaettu muille, eikä nimeäni löydy enää laatimistani dokumenteista."

Minulle on käynyt jo töissä ollessa että nimeäni ei ole noteerattu jossain. Sitten joku muu tiimistä, jopa pomo sähköpostitse, on kertonut muille että nyt toisen työntekijän kanssa on tehty asia.

Valikoivaa. Pomon tapauksessa ehkä pomo halusi luoda kyseisen tilanteen ja kokemuksen toiselle työntekijälle.

Vierailija
29/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisistä näkee päältä, ketkä tulevat saamaan potkut. Kauniit ihmiset saavat pitää työpaikkansa, mutta rumat heitetään mäkeen. Kertaakaan meidän firmassa ei ole kauniita/komeita & suosittuja irtisanottu. Aina ovat olleet hiljaisia, harmaita ja tylsiä tyyppejä. Osaamissa ei ole juurikaan eroja, vaan kaikki hoitavat tehtävänsä ok, mutta rumat poistetaan.

Ei pidä paikkaansa. Entisessä firmassani yt-neuvotteluissa lähtivät aina osaavimmat, suosituimmat ja tyylikkäät henkilöt. Itse jouduin lopulta myös lähtemään, vaikken itseäni laskekaan tuohon samaan porukkaan!

Vierailija
30/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tiesi että kahden vuoden välein lähti sairaslista ja yli 40 vuotiaat. Vaihdoin pois vähän alle nelikymppisenä. 

Vierailija
31/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yritys menee eteenpäin muutosneuvotteluiden jälkeen. Sinulla on melko suuret luulot jos kuvittelet, että sinua muisteltaisiin siellä kynttilä palaen kuvasi vierellä.

Mene sinäkin eteenpäin ja etsi uusi työ.

En ole ap, mutta kokeneen työntekijän lähtö vie mukanaan paljon osaamista. Ja se on ihan rahanarvoista tietoa. 

No sitä arvoa noissa muutosneuvotteluissa arvioidaan ja jos lähtö tulee niin jo ihan oman itsensä vuoksi kannattaa pyrkiä kääntämään katse eteenpäin ja päästää irti vanhasta. Joskus irtisanomisiin voidaan joutua vaikka edes yritysjohto itse ei halua sitä, mutta eivät ne päätökset oman pään sisällä vatvomalla muuksi muutu, vaan hyvää elämisenarvoista elämää vain kuluu hukkaan.

Vierailija
32/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös työpaikalle avautuviin uusiin töihin valitaan usein niitä kauniita ja nuoria.

Vierailija
33/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä muilla olisi velvollisuus olla yhteydessä sinuun ap? Juu, ymmärrän, että sinulla on nyt siellä kotona aikaa, mutta ei niillä muilla ole. Jollette muutenkaan ole viettäneet aikaa työpäivien jälkeen, niin aika outoa, että ajattelet, että muiden pitäisi sinulle soitella.

Vierailija
34/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Entisessä firmassani yt-neuvotteluissa lähtivät aina osaavimmat, suosituimmat ja tyylikkäät henkilöt. Itse jouduin lopulta myös lähtemään, vaikken itseäni laskekaan tuohon samaan porukkaan!

YT-neuvotteluiden tullessa lähtee usein vapaaehtoisesti myös sellaista väkeä joka saa parempia mahdollisuuksia muualta, eli he valitsevat lähtevänsä itse.

Vierailija
35/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja näitä ihmisiä, jotka kuvittelevat että firma kaatuaa, kun he lähtevät. Harvalla jää vesilasiin kuoppa, kun sormella painaa.

En puhunut mitään firman menestyksestä, vaan ystävyyssuhteiden katkaisusta, kun työsuhde katkeaa. Kommenttien mukaan irtisanottu on tosiaan paarialuokkaa. Arvatkaas onko  muuten helppoa hakea töitä irtisanottuna? Kuka suosittelisi irtisanottua? Verkosto meni hukkaan kerralla. Ilkkukaa vielä päälle saatana.

ap

No itse asiassa kyllä puhuit firmasta, etkä vain työkaverisuhteista. 

Kirjoitit näin: Työni on jaettu muille, eikä nimeäni löydy enää laatimistani dokumenteista. 

Joten älä puhu kakkaa, sinua harmittaa työkavereiden lisäksi myös se, että sinä ajattelit olevasi korvaamaton.

Vierailija
36/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös työpaikalle avautuviin uusiin töihin valitaan usein niitä kauniita ja nuoria.

Tai sitten ei, vaan päin vastoin. Yhdessä firmassa oli tapana, että mitä lihavempi tantta olit, niin sait pitää paikkasi. Kaikki tyylikäät ja nätit savustettiin ulos. Ajatuksena oli, että ei voi olla fiksu jos on nätti.

Pomot harvoin näkee ja pystyy myöntämään, että palkkaavat kaltaisiaan.

Vierailija
37/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YT-neuvotteluiden tullessa lähtee usein vapaaehtoisesti myös sellaista väkeä joka saa parempia mahdollisuuksia muualta, eli he valitsevat lähtevänsä itse.

Tässä tapauksessa ei ollut kyse vapaaehtoisesta lähtemisestä.

Vierailija
38/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni työelämässä on niin pihalla ettei usko jäävänsä itse työttömäksi ja sen jälkeen luulee saavansa töitä.

Vierailija
39/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos noin korvaamaton olet varmaan sinua on kysytty moniin paikkoihin. taisit olla minä minä itsekeskeinen öykkäri ex työkaverit joivat kakku kahvit lähtösi kunniaksi.

Vierailija
40/104 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut huono fiilis irtisanottujen osalta, tottakai, mutta koska ovat olleet itselleni "vain" työkavereita (tätä mitenkään väheksymättä), niin ei ole tullut yhteyttä pidettyä, vaikka joitain on ihan ikäväkin ollut.

En sitten tiedä, jos lähtisi sellainen työkaveri, jonka kanssa on ollut vähän läheisempi.