Kahvista vatsa sekaisin joka päivä? - Mistä se voi kertoa?
Olen taistellut vatsani kanssa milloin mistäkin syystä. Minulla on kai toiminnallista vaivaa.
Päivittäin vatsani on löysällä. Ensimmäinen vessakäynti on ihan ok, ei mitään. Juon kahvin ja heti perään vatsa on todella löysällä. Tämä tapahtuu joka aamu. Jos käyn vielä päivän mittaan useamman kerran niin aina löysällä.
Juon mustaa kahvia tällä hetkellä testausmielesssä.
Kommentit (19)
Vaihda pikakahviin.
Miten toi ruokavalio muuten?
Äkkiseltään kuulostaisi, ettei kahvi oikein sovi sulle. Jospa jättäisit sen pois?
Sinulla voi olla ärtyvä suoli, IBS. Tutustu fodmap-ruokavalioon. Vaihda kahvi teeksi joksikin aikaa ja katso, auttaisiko se. Kahvi voi aiheuttaa vatsaoireita herkkämahaisille. Kannattaa myös testata Vi-Sibliniä tai muita apteekista saatavia kuitulisiä. Vi-Siblin auttaa sekä ripuliin että ummetukseen.
No oikeastaan jos juon mustaa kahvia niin reaktio on sama kuin kahvia maidolla. Ensimmäinen kuppi riittää ja vatsa menee löysälle.
Ruokavalio sisältää tällä hetkellä paljon enemmän kuitua kuin aikaisemmin mutta parannettavaa on.
Kuiduissa olen huomannut sen hyödyn, että vatsa toimii säännöllisemmin, vessakerrat ovat lisääntyneet ja on ainakin yksi kerta päivässä kun uloste on normaalia.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Sinulla voi olla ärtyvä suoli, IBS. Tutustu fodmap-ruokavalioon. Vaihda kahvi teeksi joksikin aikaa ja katso, auttaisiko se. Kahvi voi aiheuttaa vatsaoireita herkkämahaisille. Kannattaa myös testata Vi-Sibliniä tai muita apteekista saatavia kuitulisiä. Vi-Siblin auttaa sekä ripuliin että ummetukseen.
Visiblin ja muut apteekin ovat psylliumia nelinkertaisella hinnalla. Marketeista ja verkosta paaljon halvemmalla,
Aina ennen kahvia vähintään lasi vettä ja jotain ruokaa. Ei tyhjään mahaan.
Mitäs kokemuksia teillä on somacista? Tänään pitäis hakea resepti. Pelkään, että vatsa menee vain enemmän sekaisin mutta pitää hoitaa vähän vatsan limakalvoa kun ilmeisesti mennyt rikki hieman.
-AP
Hjuummoori? Sattuu kun painan tästä. Lääkäri: Älä paina siitä.
Kahvi edistää vatsan toimintaa. Itsellä ei vatsa toimi jos en juo aamulla kahvia. Jos juon, vatsa toimii normaalisti. Sen yhden kerran. Ilman ripulia.
Jos kahvin juonti aiheuttaa koko päivän kestävän ripulin, ei kannata juoda kahvia.
Jos välttämättä haluat juoda kahvia vaikka saat siitä ripulin, niin älä juo tyhjään vatsaan. Ja eri paahtoasteet vaikuttavat eri tavalla, monille tummapaahtoinen sopii paremmin. Katso muu ruokavalio ja ateriarytmi sopivaksi.
Kannattaa juoda matalahappoista kahvia
Älä juo kahvia sitten. Ilmankin pärjää.
Minulle vaaleapaahtoinen ja varsinkin liian laiha kahvi aiheuttaa hiukan vastaavia oireita. Espresso, tummapaahtoisesta arabica-kahvista sen sijaan ei. Tupla-espressoa meneekin yleensä keskimäärin kolme kertaa päivässä ja ilman häiriöitä mahan/suolen toiminnassa.
Älä juo kahvia ainakaan heti aamusta. Somacista tuskin on apua tuohon. Onko ruokavalio ja ateriavälit muuten kunnossa? Stressiä?
Minulla samanlaista vaivaa oli aiemmin. Lopetin aamukahvin, juon yhden kupin päivässä vähän lounaan jälkeen, aamulla teetä. Ruokavalio pikkuhiljaa kuntoon niin, että rasvaiset epäterveelliset herkut pois, limut pois, kasviksia enemmän. Vatsa kiukutteli aluksi kasviksista, mutta meni ohi. Ei sipulia, paprikaa, herneitä tai papuja. Nyt jos syön hampurilaisaterian colalla, niin kierin vatsakivuissa loppu päivän ja tulee rasvaripuli.
Minulla vatsavaivat katosi melkeen kokonaan kun vaihdoin kamalasta työpaikasta pois. Nimenomaan aamuisin kuralla kun ahdisti mennä töihin
Vierailija kirjoitti:
Minulle vaaleapaahtoinen ja varsinkin liian laiha kahvi aiheuttaa hiukan vastaavia oireita. Espresso, tummapaahtoisesta arabica-kahvista sen sijaan ei. Tupla-espressoa meneekin yleensä keskimäärin kolme kertaa päivässä ja ilman häiriöitä mahan/suolen toiminnassa.
Sama! En tosin juo kahvia, mutta joskus teininä kokeilin ja totesin, että vatsa menee sekaisin suomalaiseen makuun paahdetusta kahvista siinä missä espresson pystyi juomaan ongelmitta.
Ihte juon juuri jotta vatsa heräisi.
Mutta jollet osaa lopettaa, vaihtaa energiajuomaan tai teehen, koita syödä banaani kahvikupin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ihte juon juuri jotta vatsa heräisi.
Mutta jollet osaa lopettaa, vaihtaa energiajuomaan tai teehen, koita syödä banaani kahvikupin jälkeen.
Itse asiassa suositan pakuria, itse metsästä kannattaa hakea jotta on kaukana teistä tai tehtaista ollut.
Ei ole tullut viime vuosina juotua joten melkein unohtui.
Äkkiseltään tulisi mieleen, ettei joisi mustaa kahvia.