**Enskat viikkoon 6**
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9461563&p=&mpage=7&tmode=…
Tuossapa viimeviikon löpinät
Toivottavasti ei ole vielä pinoa missään, mä en ainakaan löytänyt antakaa satikutia jos niitä on nyt kaksi !
Kommentit (142)
Niin että pöh, tietenkään räpsy ei ole ruma, vaan juuri niinkuin sanoit maailman ihanin olento.
Isot Halit ja onnittelut pikkuisen syntymän johdosta ja tervetuloa meidän äitien joukkoon tänne !
AA
paljon onnea koko pesueelle:) oikein söpö tyttöhän teille tupsahti:)
koitan enemmän kommentoida muillekkin tässä jonain päivänä...
mut pian valmistautuun treffeille.
tikru ja simppis 1kk +
Minunkin kai pitää tänne puolelle ilmoittautua. Perjantaina 2.2.2007 syntyi maailmaan ihana pieni tummahiuksinen poika sektiolla! Klo 8.55 3840g, 49cm ja pään ympärysmitaltaan 37,5cm vaavi päästi ensimmäisen parkaisunsa! :) Äiti liikuttui kyyneliin asti, vaikka olikin aivan tokkurassa puudustus- ja muista aineista :)
Nyt on poika JO 5vrk ja ihan hyvin menneet ensimmäiset päivät. Sairaalassa olo oli kyllä saamarin ahdistavaa ja olin melko itkuinen välillä, mutta kun eilen päästiin kotiin, niin mielialakin parani 100%! :)
Vauva on maailman ihanin ja kaunein ja suloisin ja ja ja! Äiti ja isi on aivan haltioissaan. Paino hyvässä nousussa yms.. Täydellinen pikku pakkaus! [color=red][size=3]♥[/size][/color] [color=red][size=3]♥[/size][/color] [color=red][size=3]♥[/size][/color] [color=red][size=3]♥[/size][/color] [color=red][size=3]♥[/size][/color]
Vauva on myös kohtuullisen lunki tapaus, ei paljoa kitise, hyvä että edes nälkäänsä muistaa valittaa :D Vaipan vaihto on kyllä inhokkijuttu, se on huomattu jo muutamassa päivässä :]
Äidin tissit on aivan hellänä ja haavoilla. Tänä aamuna vollotin hädässä, kun kuuden aikaan imettäessä vauvalla oli puklussa verta mukana; minun tissihaavoista joutunut mahaan :( Minä itkin että vauva on saanut jonkun kamalan pöpön siitä äidin verestä ja pelkäsin että saa jonkun taudin. Mies yritti rauhoitella, että tuo mitään, kun vauva kerta on ihan rauhallinen. Heti aamusta soitin neuvolaan ja sielläkin sanoivat, että korkeintaan vatsanväänteitä voi tulla, ei muuta. Terkka sanoi, että voin silti imettää. Pitää joka toinen syöttökerta antaa pumpattua maitoa ja joka toinen kerta tissistä, että haavat alkaa parantua.
Maito nousi yllättävän nopeasti ja sitä tulee paljon! Kun imettää toisesta rinnasta, niin toinen valuu pitkin vaatteita. Liivinsuojat onkin ahkerassa käytössä.
Tulikohan tässä nyt tarpeeksi infoa näin alkuun :D
POPPIS, teidän Räpsytin on aivan yhtä ihana ja suloinen kuin kaikki pienet vaavit! :) Sievä pieni otus!
Nyt pitää mennä kahvin keittoon, kun vauva taas nukkuu.
Han ja Rumpalipoika 5vrk... (vai onko se 4vrk, menee päivät sekaisin... XD)
nemo kattelee mobilea kehdossa, niin kerkesin syömään aamupalan ja samalla luin uudet jutut täältä.
ollaan heräilty jo puol ysiltä ja kaks kertaa oon jo pojan syöttäny. kamala päänsärky on.. ulkoilma varmaan helpottais,mut ei voi mennä tonne 20asteen pakkaseen pikkusen kanssa. huoh.
kandille paranemissäteitä **** ! :) tää päänsärkykin on sellanen,et vois vaan makoilla sängyssä, mut en voi ees kuvitella millasta on hoitaa vauvaa, kun ite on kuumeessa. on varmaan voimat ihan pois. voi,kun saisit jostain vähän apua.
canalilta tulee isä sisäkkönä. alanki tuijottelemaan sitä:) hauska lehva.
niin,se täs harmittaa,kun joutuu olee sisällä ja mieskin lähtee kahelta iltavuoroon töihin.. pyysin kyl äippää,eli mamua tänne tai, et tulis hakee meiät niille, kun mies vie auton.
mut juu,nyt leffan pariin. ja nemo varmaan kohta kyllästyy tohon mobileen,ihmeen kauan jaksanu katella sitä.
mukavaa pakkaspäivää kaikille. useimmat varmaan joutuu sisällä tän päivän viettämään.
lara ja nemo
Suuret onnittelut potrasta pojasta!! :) sieltä se rumpali tupsahti maailmaan. ihanaa. :)
Heipä vaan täältä -30 asteisesta Jyväskylästä! Olisi niin ihana ulkoilukeli, jos pakkasta olisi vähempi, mutta onneksi sisällä on kuitenkin lämmintä. Ja Kassunkin sain päiväunille kantoliinan avulla.
Hurjan suuret onnittelut Poppikselle ja miehelle ihanasta Räpätistä ja tervetuloa palstailemaan!
Kiitoksia vastauksistanne meidän pullo-ongelmaan liittyen! Olen tässä nyt pariin otteeseen yrittänyt vaikka millä keinoin houkutella poikaamme pullon ystäväksi, mutta minulta Kassu ei syö siitä ainakaan. Alkaa vaan kääntää päätään rintaa kohti ja samalla katsoo minua, että onko äiti unohtanut, mistä se maito tulee ;) Kyllä hän isin syöttämänä söi tässä yksi ilta peräti 30ml pullosta, joten kaipa Kasperi tarpeen tullen sitten syö pullostakin. Ja ehkä me voitaisiin kohta hankkia nokkamuki ja antaa maitoa tarvittaessa siitä, kun ei nuo kumitutit innosta.
Q kirjoitti tosiaan kauniisti äitinä olemisesta ja elämisestä. On alkanut tuntua sille, että Kassun kanssa viihtyisi kotona pidempäänkin. Poika oppii niin hurjalla tahdilla uusia juttuja ja kun hänen kanssaan voi puuhatakin jo monenlaista. Ihanaa on jakaa myös se riemu lapsen oppimisesta ja yleensäkin olemassaolosta miehen kanssa. Joka ilta me huokaillaan miehen kanssa nukkuvaa Kassua tuijotellen, että miten meistä kahdesta onkin voinut tulla jotain noin kaunista ja voi kun me saataisiin tällaisia ihanuuksia vielä monta lisää :) Nämä kotityötkin alkavat sujua rutiinilla, vaikka en mikään kodinhengetär ole ikinä ollutkaan. Tuo salilla käyminen 2 kertaa viikossa antaa myös kummasti jaksamista kotonaolemisen suhteen.
Mukavaa, että Open Aino on löytänyt bataatista itselleen mieluisen maun ja uuden taidonkin tyttö oli oppinut.
Niin ja täältä löytyisi yksi erittäin innokas enska Naperon ehdottamille MEGAtreffeille! Välillä kun tuntee jäävänsä vähän ulos tästä porukasta, kun ei pääse osallistumaan noille Tampereen tai pk-seudun treffeille :( Olen sen verran arka, etten uskalla yksin lähteä tulemaan autolla tai junalla kumpaankaan suuntaan. Joku kerta voisin ehkäMeillä oli kyllä silloin odotusaikana kivat treffit täällä Jyväskylässä Ladien ja Sirun kanssa, mutta nyt ei ole ollut vastaavista mitään puhetta.
No nyt Kassu heräsi, joten kirjoittelen vaikka illalla lisää. Meillä onkin mies nyt yön yli työreissulla, joten hommaa riittää.
Mörötin ja Kassu, joka tasan vuosi sitten sai alkunsa
Oikein paljon onnea Sirulle, Hanlle ja Poppikselle!
Miamik(kö) kyseli viime viikolla siitä pikkukakkos-jutusta... Ajattelin tuossa viikolla 10 mennä lääkäriin, sillon kun saa rauhassa mennä, mies lomalla... Katotaan mitä lääkäri tuumaa...
Amy eipä taida nää pakkaset vähään aikaan laskee... Höh! Mulla kanssa menee hermot kun ei pääse ollenkaan pihalle. Ja koirat käy vaan pissalla ja sitten anelevainen ilme sisään, raukat!
Vaikkuasiaa. Mä oon huomannut että Eetun toinen korva erittää enemmän kuin toinen, mutta lienee sekin normia. Mä oon vanupuikolla vähän kanssa putsannut, ettei ihan " likaiselta" näytä...
Joulutortut. Mä tein " vanhoista" joulutorttutaikinoista pikkupizzoja (joku tuolla odotuspuolella anto vinkin...) ja hyviä oli. Mun yksi kaveri tekee pipareitakin juhannuksena...
Pikkumilli, mä oon sua sit kolmisen vuotta vanhempi... Ei ihan täsmännyt!
Queenille kyssäri, minkäs rotunen koiruus teillä on?
Työura. Mikä se sellainen on? Mä oon kanssa tehnyt vähän sitä sun tätä, ja ihan hyvin ollaan tultu toimeen, ja meinataan tullakin... Mä kyllä niin haluisin olla kotona vaikka kuin kauan, mut elokuussa on pakko mennä töihin... Ja mullahan on vakkaripaikka siellä ryhmiksessä odottamassa.
Tukiverkko. Mun äiti ja isä asuvat n 30km päässä ja veli vaimonsa kanssa kanssa. Miehen isä (+uus muija) asuu noin 60km päässä ja kavereita asuu kanssa tässä n 100km päässä, joten saadaan kyl hoitaja/hoitajia aina kun vaan tarvitaan. Mutta Eetu on ollu " vasta" yhden yön erossa meistä (sillon kun oltiin siellä surullisen kuuluisalla kylpyläreissulla...) ja muutaman muun kerran (n 10-15) hoidossa korkeintaan 4h.
Kandille paranemisia! Ei kyllä varmasti oo kivaa olla noin korkeessa kuumeessa pienen vauvan kanssa. Toivottavasti saat apua!
Hanlle piti vielä sanomani, että onko sulla käytössä maidonkerääjää? On meinaan ihan ehdoton juttu!!! Elikkäs siis kun vauva imee toista, niin toiseen vaan kerääjä, ja niin saa kallisarvoisen maidon talteen!!!
Juupa joo, käytiin tässä välissä Eetun kanssa syömässä, ja tappeluksihan se meni, jälleen kerran... Syö kyllä mutta kun pitää ite saada syödä, ja sit menee mulla hermot kun on niin turkasen hidasta ja sotkevaa, huoh! Mutta hiljaa hyvä tulee...
Ja niistä treffeistä! Missäspäin ja koska? Hämeenlinna (heh!), Helsinki, Tampere vai joku muu? Pitäiskö pistää ihan kyselyy, samoin kuin nuo elokuisetkin ovat pistäneet?
napero ja päikkäreillä oleva(!!!) Eetu 3päivää vajaa 1vee
Mitenkähän noi junat kulkee perjantaina jos on näin kovaa pakkasta... Heh!
napero, edelleen
Onnea Poppikselle ja isälle suloisesta tytöstä! Kyllä noi vastasyntyneet aina ovat niin liikuttavia ja teidän neiti näyttää omaavan asennetta jo :)
Sekä Han:lle ja Sirun perheille myös hurjasti onnea!
Vieläkö te tänne huolitte, jos lupaa yrittää kirjoitella useammin :) ?
AA:n tytölle onnittelut nimestä ¿hyvän nimiyhdistelmän olette keksineet.
Kurjaa ettei pitopalvelu oli pettymys, taisi asianomainen jo tietää palvelun olleen huonoa, kun oli heti puolustuskannalla, eikä osannut palautettakaan ottaa vastaan. Ja laulamaankin oli sut kutsuttu ¿vautsi- laulu on kyllä sellanen taito mitä kadenhdin! Olisi niin hienoa osata laulaa :( Kyllä mä autossa ja kotona yksin hoilailen, mutta nuotit menee ukkon-nooassakin väärin.
Täällä oli moni kumautellut vauvojen päitä jos jonnekin ¿itse onnistuin tekemään sen lavuaarin reunaan peppua pestessä S:n ollessa vain pari viikkoa, oli niin pieni, että mahtui kokonaan lavuaariin. Tiedän myös tasan tarkkaan ne ovenkarmit mihin tulemme vielä törmäämään, sen verran läheltä on jo menny! Itse sitä säikähtää ja sitä myöten vauvakin vaikka ei niin sattuisikaan.
MiaMik oli kirjoittanut aikaistuneista aamuista, meillä aikaiset aamut ovat jo ihan rutiini¿ Millon teillä, joiden vauvat nukkuu pidempää, käydään nukkumaan? Meidän S nukahtaa yöunille noin 20.30-21.30 (iltatoimet aloitetaan noin klo 20) ja herää sitten 6-8 iloisena hymyilemään ja venyttelemään eikä nukahda vasta kuin tunnin kahden päästä lyhyemmille aamupäiväpäikkäreille. Olishan tuo kiva joskus nukkua pidempään, mutta toisaalta illalla saadaan miehen kanssa omaa aikaa¿
Pullon hyväksymisestä oli ollu puhetta ja siitä tuli mieleen, että osaako joku sanoa saako pakastettuja maitoja yhdistää pulloon? Neuvolassa sanoi, että ennen pakastusta saa samana päivänä pumpatut maidot yhdistää, mutta saisko eri päivinä pumpatut yhdistää sulatuksen jälkeen¿ei varmaan¿ Vielä ei ole kuin kerran turvauduttu pakkasen antimiin, mutta suunnitelmissa olis et alkaisin käymään jumpassa ja sillä aikaa saattaa nälkä yllättää
Kumarrus niille jotka ovat innostuneet kestoilusta! Kyllä noita vaippoja menee pino päivässä (meidän S:llä tapana tehdä tarpeensa nimenomaan puhtaaseen vaippaan :) ), mutta en silti laiskuuttani jaksaisi vielä niitäkin alkaa pesemään tuon muun pyykkivuoren lisäksi. Mutta että edes joku jaksaa.
En tiedä huomasiko AA kysymystäni leffasta, mutta ajattelin sillon että olisin tulla, mutta taitaa jäädä näillä pakkasilla väliin. Ehkä sitten 15.2 Kinopalatsissa ¿käsittääkseni sillon on myös.
Iisalle, että kyllä seutubusseillakin voi matkustaa ilmaiseksi. Mihin päin Espoota muutat? Meille tosi iso helpotus, kun asutaan melkein kaupunkien rajalla ja jos kauppoihin menen vaunuilla, niin se on sitten espoon puolelle (on siinä kuitenkin iso ero seutu ja sisäisellä lipulla).
Vielä noista öisistä vaipanvaihdoista ¿mä vaihdan vieläkin aina, jos sattuu olemaan kakka (harvoin tosin) koska iho menee heti rikki ¿taitaa muuten olla tuo kakan ¿polttavuuskin¿ riippuvainen siitä mitä äiti syö.
Nyt alkaa tuhina saamaan vaativan sävyn ¿eilenkään en laittanut ulos nukkumaan ja unet onkin ollu tosi katkonaisia, ei osaa oikein sisällä nukkua.
Kirpeää pakkaspäivää kaikille!
LillSis & S 10vk
Kiitokset tsempityksistä, tänään on jo vähän parempi olo. Eilen olin kyllä niin poikki etten uskaltanut edes Noelia kannella etten vaan pyörtyisi se sylissä... (Olen kaksi kertaa pyörtynyt naamalleni tässä viime vuosina.) Mies oli kotona vasta vähän ennen puolta yhtätoista, ja lykkäsin vauvan suoraan sille. Se sitten vaihtoi vaipat, siivosi kotona, pesi pyykkiä ja kanteli Noelia kun sen mahaan sattui. Mä sain nukkua pahimman uupumuksen heti silloin illalla pois, ja sitten yö menikin tosi mukavasti. Mies vielä kertoi, että oli kannellut nälkäistä Noelia puoli tuntia ennen kuin toi sen mulle, jotta mä saisin edes tunnin unipätkän heti alkuun <3 (Tosin Noel ei varmaan ollut kovin tyytyväinen, kun kesken sen ilta-ahmintojen tuli kokonaista puolentoista tunnin tauko syömiseen ;))
Meillä alkaa olla öihin jo vähän rytmiä. Noel nukahtaa yhden-kahden välillä yöllä, sen jälkeen kun on koko illan syönyt 0.5-1.5h välein ja itkenyt vähintään puoli tuntia mahavaivoja siihen päätteeksi. Sitten se nukkuu mun kainalossa tyytyväisenä jopa keskipäivään asti, eli ei onneksi ole aamuvirkku! Eli me noustaan aikaisintaan kymmeneltä. Noel nukkuu ihanasti mun kainalossa koko yön; se on niin helppoa vaan tunkea sille tissi suuhun kun ähinä alkaa.
Ja nyt on mennyt pari yötä ilman kakkoja, jippii! IISAhan siitä taisi kysellä, että kuinka usein kakataan öisin. Meillähän Noel on kakannut lähes joka syönnin jälkeen tähän mennessä, mutta nyt on mennyt jo useampi yö niin, että kakat tulee vasta aamupäivällä kun poika herää. Eli kakkaa silloin keskiyön jälkeen yhden satsin, ja mahdollisesti aamuyöllä toisen. Jos ei yön aikana tule, niin sitten aamulla vääntää ihan järkyttävät lastit tyytyväisen ähinän säestämänä :)
Poppikselle ja Hanille onnea pikku tulokkaista! Ja Sirulle, jos en aikaisemmin muistanut onnitella! (Ja itse asiassa taisin unohtaa onnitella Iisaakin, vaikka teidänkin neiti on jo noin iso...)
Han, luin odotuspuolelta sun tuntemuksia sektiosta. Toivottavasti toivut nopeasti, se parantaa muistoja synnytyksestä huomattavasti. Liiku vaan niin paljon kuin pystyt, ihan sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Ja muista suihkutella sitä haavaa ainakin kaksi kertaa päivässä! Sanottiinko sulle ettei saa suihkuttaa suoraan haavaan? Kun tikit on poistettu (vai sulaako sun tikit?), voit kyllä hellästi suihkutella bidesuihkulla aina vessassakäynnin yhteydessä. Kun ei pistä paljon painetta, niin hyvin voi suihkuttaa sitä haavaakin, tai sitten ihan siihen sen yläpuolelle. Vesi auttaa haavan paranemista huomattavasti.
Ja seuraava synnytys sitten alakautta, vai mitä? :) Täällä on ainakin toiveissa ihan " normaali" , kriisitön ja mielellään myös epiduraaliton synnytys seuraavalle kerralle. (Ja kaino toive olisi myös saada se vauva rinnalle heti synnytyksen jälkeen, ei vasta seuravaana päivänä niinkuin Noelin kanssa...)
Vielä tuosta äitiydestä ja urasta. Kaikki varmaan ymmärsikin, etten mä missään nimessä kadu äitiyttä tai harmittele miten tyhmää on olla kotona. Mutta siitä huolimatta mä olen aina ollut tosi urasuuntautunut, joten kai nämä samat fiilikset olisivat iskeneet riippumatta siitä, minkä ikäisenä olisin saanut esikoiseni. Todennäköisesti helpompi näin nuorena, kun sitten kun olisi jo se ura ja mahdollisesti lupaava nousukiito käynnissä.
Tästä tulikin mieleeni se viime viikon galluppi hoitoon viemisestä, johon en vastannut. Mä olen opiskelija, mutta vakipaikka on osa-aikaisena kaupan kassalla. Sinne en aio enää palata, koska olisin joka tapauksessa lopettanut siellä tänne Keravalle muuten jälkeen. Tarkoitus on saada oman alan töitä heti kun saan kandin tutkinnon valmiiksi.
Itse olen vanhempainrahalla elokuun puoliväliin saakka, sitten mies pitää kuukauden vanhempainlomaa ja ne kaksi bonusisyysviikkoa päälle. Syyskuun loppupuolella sitten mä jään hoitovapaalle, luultavasti tammikuuhun saakka, ja sitten tammikuusta kesään asti mies on hoitovapaalla kotona Noelin kanssa. Alun perin oli tarkoitus että mies jää elokuusta suoraan tammikuuhun asti kotiin ja sitten Noel menee hoitoon, mutta en raaski pistää pientä hoitoon vielä vuoden ikäisenä, varsinkin nyt kun sillä on noita sydänongelmia ja tarkka lääkitys ainakin vuoden vanhaksi asti.
Nyt pitää mennä, Noel ähisee siihen malliin että hereillä ollaan.
Kandi & Noel 7vk
p.s. huh, onneksi kopioin tekstin ennen lähettämistä - sehän hävisi taivaan tuuliin kun sivusto taas kerran sekoili...
En ehtinytkään onnitella tuolla Odotuspuolella teitä vauvoistanne!
Paljon onnea.
Han_, kiva kuulla että olet päässyt kotiin ja äidin elämäsi on alkanut sujua hyvissä merkeissä. Pikkuprinssi vaikuttaa kertomasi perusteella oikein ihanalta vauvalta, joka antaa äidin ja isänkin hieman levätä. :)
Meidän pikku " Maija" on pian kolme viikkoa vanha (järjetöntä miten nopeasti viikot kuluu) ja kovasti tyttö syö ja kasvaakin. Kaksi kertaa ollaan oltu ulkonakin, kerran sittarissa ja lauantaina sitten testattiin kärryjäkin pikkukävelyllä. Nyt taas kun pakkasta pukkaa, on pakko olla sisällä vaikka itellä meinaakin jo käydä hieman rankaksi olla koko ajan kotona. Onneksi vieraita on käynyt tiuhaan, saapahan jotain erilaista ilta-aktivitettia ja Maija selvästi nauttii kun on ihmisiä ja puhetta ympärillä. Se on aina ihan hiljaa ja kiltisti kun on vieraita paikalla, mutta kun ne lähtee, niin johan alkaa pieni kitinä samantien :) Tais raskausaikana tottua kuulemaan paljon ääniä, kun parhaat unet ottaa telkkarin edessä. Öisin sitten kukkuu hereillä, kun on ihan hiljaista.
Oikein mukavaa vauva-arkea itse kullekin
toivottelee Aliina
Poika vaan nukkua posottaa, pian tulee 4 tuntia edellisestä syötöstä, pitää varmaan herätellä toinen, kun sanoivat synnärillä, että alussa ei saisi olla 4h pidempiä syöttövälejä...
NAPERO, mulla onkin tuo maidonkerääjä ostoslistalla heti seuraavana :) Myös imetysliivit pitäis päästä hommaamaan jossain välissä.
KANDI, mulle sanoivat, että riittää, kun normaalin suihkussa käynnin yhteydessä viruttaa haavan, kuitenkin vähintään kerran päivässä. Ja on tuo näyttänyt riittävän, kun haava on todella hyvässä kunnossa. Ja itsekin olen. Olin pystyssä jo samana iltana leikkauksen jälkeen, joskin olihan se vähän huteraa :) Leikkauksesta seuraavana aamuna sain katetrin pois ja sen jälkeen olenkin ollut enemmän ja vähemmän jalkeilla.
Nyt kuuluu jotain ääntelyä, jokohan se alkaisi olla nälkä pojalla...
Han ja Rumpalipoika 5 vrk
Onneksi aamun -28,7 laski kuitenkin näin päiväks alle kahteenkymppiin ja sain Emmin pihalle nukkumaan. Me ollaankin nyt perjantaihin saakka kotosalla kahdestaan, kun vietiin miehus aamulla töihin ja sieltä se lähtee Jyväskylään johonkin koulutukseen. Höh! No mutta kyllä me likat selvitään. Illalla mennään moikkaan Emmin kummituksia ja huomenna on jumppa ja kyläilyreissu vanhalle kurssikaverille ja perjantaina onkin treffit. Että se siitä mökkihöperyydestä... Tosiaan sais nää pakkaset laskee, niin ei tarttis miettiä tota pihalle laittamista ja junat kulkis ajallaan perjantaina. ;o)
Poppikselle ja Hanille vielä kerran onnittelut ja tervetuloa tälle puolelle! Suloinen on Räpsy! Musta tuntuu, että kaikki vauvat näyttä vähän ET:ltä syntyessään - kaikessa suloisuudessaan. =) Muistan muuten kuinka itsekin liikutuin, kun tänne Emmin syntymästä kirjoitin. Eikä ne kyyneleet vieläkään niin kovin tiukassa ole... =)
Tukiverkoista oli kyselyä. Meillä on ihana tilanne silleen, että mun vanhemmat asuu tuossa parin kilometrin päässä ja äiti on kyllä aina kun vaan mahdollista niin auttamassa. Miehen vanhemmat asuu parin sadan kilsan päässä ja tekevät vuorotöitä, joten pääsevät harvemmin tänne, mutta ovat nyt kuitenkin ainakin kerran kuussa käyneet. Kavereita on myös tässä lähellä sellaisia, joilta saa apua niin vaavin hoitoon kun ihan oman seurallisuudenkaipuun helpottamiseen. Eli turvallista on ollut, kun tietää, että apua löytyy, jos siltä tuntuu.
Lill_Siss, rohkeasti vaan kirjoittelemaan, vaikka harvemminkin. Kyllä me täällä tajutaan, että aikaa kuluu johonkin " hiukan" tärkeäämpääkin kuin täällä roikkumiseen. ;o)
Hyvä, että Kandin olo on jo parempi! Ihana mies sulla, kun Noelia hoiteli ja antoi sun nukkua.
Aliinan Maijakin on seurallinen vauva. Mukavaa! Musta on ainakin tosi hyvä, jos vauva tottuu pieneen hälinään ja ihmisiin. On niin helppo silloin käydä kylässä ja ottaa vieraita vastaan.
Emmi tais vetää eilen annätykset: nukahti kylvyn ja tissittelyn jälkeen joskus ysin aikaan mun syliin ja sain kerrasta tytön siirrettyä omaan sänkyyn. Ekalle yösyötölle hän heräs vasta neljältä. Wau! Jäi iltavellitkin antamatta kun olin ajatellut antaa ne sitten, kun herää ekan kerran eli noin kymmenen aikaan kuten yleensä, jos noin aikaisin nukahtaa. Mutta hyvä näin.
Jaahas, jospa yrittäis taas miettiä jotain muutakin kuin netissä roikkumista, kun ois aikaa. No ehkä hiukan nettiä vielä, kun noita bodyn jatkeita vois tilata.Kiitos vaan vinkistä! Juu ja täytyykin pestä ne meitin imut vielä pari kertaa, jos alkaisivat toimia. Äiti oli ostanut sen uuden käsityölehden ja meinataan kans itse tehdä noita kestoja lisää. (Niin nää ajatukset muuttuu.. nimim. en-aio-kestoilla-ikinä ;o) )
-Amy ja Emmi 3,5kk
Onnittelut Hanille, Poppikselle, AliinaK:lle ja kaikille muillekin uusille äideille, jos en muistanut kaikkia mainita! Poppiksen räpsystä oli niin suloisia kuvia! Piti oikein kaivaa pikku-quusta sairaalassa otetut kuvat esiin ja ihmetellä, miten noi vastasyntyneet onkin tosiaan niin pikkuruisia. Räpsynkin jalat oli ihan minimini jalat. :)
Jotenkin pukkaa olemaan vähän taas nostalgiaa ilmassa, kun huomenna meidän quu-ukko on jo 1/2-vuotias. Voin vain kuvitella, miltä naperosta tuntuu, kun Eetun 1.v-synttärit on parin päivän päästä!
Auttaisiko Han muuten jos kokeilisit käyttää hetken aikaa rintakumeja?
Meillä on edelleen flunssa, ja ketuttaa jo valmiiksi, jos ei päästäkään perjantaina treffeille! :/
Olipas mun edellinen viesti aiheuttanut tunnekuohuja täällä ja ihania " äitiyden ylistyksiä" yhdeltä jos toiseltakin onnelliselta enskaäidiltä! Jenniltä olin saanut oikein fanipostia. :) Kiitos kauniista sanoista! Mutta et sä ole mikään itkupilli/stressaaja, vaan ihan tavallinen äippä, maailman paras äiti D:lle! Ja ihan oikeesti, onhan mullakin toki huonojakin päiviä, kun väsyttää eikä jaksais mitään... Nytkin tylsyttää ihan tosissaan, kun oon kipee enkä jaksais yhtään " viihdyttää" quuta. Alkaa ahdistaa tää neljän seinän sisällä oleilu. Ja silloin kun quu oli jotain 2-3kk ja kitisi yhdessä vaiheessa välillä aika paljon ja sai rintaraivareita, niin musta tuntu, että vaan valitin kaikille, vaikka ei olis ollu oikeesti mitään syytä. Se oli just silloin, kun käytiin odottajaenskojen kanssa syömässä Coloradossa, AA muistanee, että quuta ei saanut hiljaiseksi ei sitten millään...! :)
Möröttimelle piti vielä sanoa tuttipulloista, että ootko siis jo kokeillut jotain koliikkipulloa? Pikku-quu suostui aluksi ottamaan maitoa vaan siitä, kun niistä tavallisista maitoa suihkusi ihan yli äyräiden. Meillä on tollanen MAM-koliikkipullo, jossa on venttiili pohjassa ja lisäks se tuttiosa on isompi kun yleensä, eli muistuttaa enemmän rintaa.
Danielko jo pyörii kellonviisarina vatsallaan? Ja harjoittelee konttausta? Hauskan näköistä varmaan. Pikku-quu vielä harjoittelee kellonviisaria, mutta eiköhän se kohta sen keksi lopullisesti. Ja Queen, älä ole yhtään huolissasi, vaikka Liia ei vielä käännykään. Kyllähän nämä lapsukaiset kehittyy omaa tahtiaan. Katselin tuolta elokuisten pinosta, että osa jo ryömii ja istuu ja osalla on suu täynnä hampaita, ja toisilla ei taas ole nökön nököä (kuten quulla) eikä juurikaan vielä liiku minnekään. Istuuko Liia jo muuten ihan ilman tukea? Meidän poitsu ei kyllä vielä istu, eli en ole yrittänyt edes istuttaa syöttiksessä.
MiaMik taisi kysellä pakastetun maidon käyttämisestä. Me ollaan kyllä sulatusvaiheessa yhdistelty pienempiä maitopusseja, että ollaan saatu sopiva annos quulle. Ja oon siis käyttänyt pakastettua äidinmaitoa kiinteiden ruokien löystyttämiseen. Mäkin oon saanut ohjeeksi, että 3kk säilyy pakastettu maito. Meillä ei enää olekaan kuin muutamia pusseja pakkasessa, kun jostain syystä en saa enää pumppaamalla irti yhtään mitään. Oon yrittänyt pumpata jopa yötä vasten, kun quun edellisestä syönnistä on jo yli 6h (annetaan vika maitoannos Nania, että nukkuis paremmin), mutta en saa enää pumpulla yhteensä kuin n. 20milliä, joten päätin lopettaa koko pumppaustouhun. Poika syö kyllä tyytyväisenä Naniakin, joten en viitsi turhaan stressata asialla päätäni. Ja muutenhan imetys sujuu vielä ihan hyvin ja maito tuntuisi riittävän quulle.
Voi että, Open pikku-Aino jo syö bataattia! Taitaa olla bataatti vähän kuin kipparikallen pinaattia, kun neiti nyt jo alkoi kääntyillä. :) Onnittelut myös Burden Heidille uudesta hienosta taidosta!
Kiva, että pesukarhun ja NapNapin töihinpaluu on sujunut hyvin ja että lapset viihtyy kotosalla isien kanssa. Meidänkin isi varmaan mielellään jäis jossain vaiheessa vähäksi aikaa kotiin, mutta katsotaan nyt, miten nää mun työkuviot menee...
Tänäänkö ne Tampere-treffit on? Tulkaa sitten kertomaan, miten treffit sujui!
Niin ja MEGAtreffit järjestetään ehdottomasti, eikö niin? Hyvä napero! :) Me ainakin tullaan! Pitäisköhän muuten kaivaa jostain se vanha Ensikkovauvojen esittelypino? Nyt on niin monta uutta äitiä ja vauvaa tullut mukaan, että olis ihan kiva taas nähdä, keitä me kaikki ollaan. Voin laittaa esittelypinon pystyyn tässä lähiaikoina.
Minne päin Espoota Iisa on muuttamassa? Muistaakseni tuolla kestovaippainfon sivuilla oli kanssa jotain ompeluohjeita vaippoja varten.
Toissayönä pikku-quu muuten nukkui ekan kerran syömättä läpi koko yön, eli klo 21-7.30. No, viime yönä sitten palattiinkin taas ruotuun, ja nälkä iski 4.30. Meillä siis aamut alkaa aina klo 7-8, mutta musta se on oikeestaan vaan kivaa, kun sitten ehtii tehdä kaikkea kivaa. Muskarit ja kerhot ja vauvajumpat ja leffat on kaikki aamupäivällä, niin ehditään niihin oikein hyvin. Lounasta quu syö jo klo 11 ja siihen aikaan mullakin jo vatsassa kurnii. Ja illalla unijukka tulee klo 21 maissa, joten siinä jää mukavasti pari tuntia laatuaikaa miehen kanssa. :)
Sipun G: Meillä asuu mummi ja ukki, mummu ja vaari + molempien meidän sisarukset perheineen ihan tässä lähellä, joten hoitoapua onneksi kyllä löytyy. Ja lisäksi mulla on niin ihana tilanne, että mun siskolla on 3kk quuta vanhempi tyttö. Taitaa serkuksista tulla aika kivat leikkikaverit toisilleen. :)
Kandille pikaista paranemista!
AA:lle kiitos vinkistä. Täytyykin ens kerralla ostaa apteekista noita turvallisempia pumpulipuikkoja tolle meidän hosuheikille.
Juu, jospa menis pelastamaan isin pulasta, kun tuo pikkupotilas kuuluisi hyppyyttävän sitä ihan kiitettävästi olohuoneessa. :)
-Q- ja -q-
Johan sitä on odotettukin! Tänään ryömi ensin lelulaatikolle ja aina kun siirsin laatikkoa, ryömi perään. Sit ryömi räplään videoita :D. Eli täälläkin saa alkaa piakkoin järjestellä kotia uusiks ;)
Me ei taideta tulla huomenna leffaan. Nähdään sit perjantain treffeillä. Tänään käytin koko mun " vapaa-ajan" leipomiseen (pizzaa, omena ja mustikkapiirakkaa). Pitäis saada D' lle soseita vielä tehtyä illalla tai huomenna aamulla ja kotiakin pitäis vähän siivoilla taas.
Mä olen ihan raa' asti nukuttanut D' n parvekkeelle näillä kylmilläkin. Sisällä nukkuu niin huonosti enkä jaksa kuunnella koko päivää kiukuttelua :(. Hyvin on tarjennut parvekkeella kun on kunnon peitot ja vaatteet.
Amy: Meillä tuli jossain vaiheessa vaikkua ihan älyttömästi. Melkein joka päivä sai putsailla. Nyt taas ei ole tullut. (heh, hyvää vaihtelua kakkajuttuihin puhua muistakin eritteistä :D)
Me ollaan laulettu muskarissa lauluja siitä Vauvan vaaka (vai vakka, en muista). Tosi kivoja uusia lauluja.
Queenille voimia rikkonaisiin öihin! Ihanaa, että teille tulee uus " vauva" ! Meillä mies haluis koiran, mut mä oon sanonut et pari vuotta ainakin vielä saa odottaa.. D kääntyi mahalleen muuten uuden vuoden yönä (6kk ja pari päivää vanhana).
Sippuliini: Meillä isovanhemmat asuu kans useamman sadan kilometrin päässä ja toinen mummo asuukin jo eri mantereella (+sen puolen suku). Kavereilla on kans ihan pieniä lapsia tai ei lapsia ollenkaan (itseasiassa lapsettomat kaverit on jotenkin loitontunut nyt D' n syntymän jälkeen).
Kandille paranemisia ja voimia!
Poppiksen perheelle onnea tänkin palstan kautta!
Han' in perhelle onnea myös!
Q: Paranemisia ja pikku-q' lle puolivuotisonnittelut! D on pyörinyt mahallaan ympyrää jo uudesta vuodesta. eilen meni pari kertaa konttausasentoon (tänään ei) ja tänään ryömi. Ei istu ilman tukea, kun ei pysy paikallaan sen vertaa vaan yrittää lähteä istumasta jonnekin ja tupsahaa nenälleen jos ei pidä kiinni. Hampaita tasan 0.
Meillä heräillään aamulla vaihtelevasti 7 ja 8.30 välillä, joskus harvoin voidaan nukkua jopa jonnekin 9 asti. Yöt menee vaihtelevasti, parhaillaan D syö 2 kertaa (23-24 ja 3-4 välillä) eikä heräile muulloin. Nyt viime yönä esim. söi 3 kertaa ja itkeskeli pari kertaa niiden lisäks. Mä luulen, et noi itkut voi olla uusista asioista (samaa oli muistaakseni ennen tota mahalleen kääntymistä). Illalla D menee nukkumaan 20-20.30 aikaan. Aamulla syödään puuroa, päivällä 11-12 välillä kasvis- tai kasvislihasosetta, iltapäivällä hedelmäsosetta ja illalla velliä. Aamupäivällä D nukkuu sisällä noin 45 min, päivällä ulkona 2-3 tuntia, alkuillasta sisällä 30-60 min. Oon miettinyt, et pitäiskö tohon iltaan ottaa vielä joku ruoka lisää. Noita ruokailukertoja on monta, mutta kerralla menee aika vähän (jos syö hyvin, niin menee joku ½ purkillista), kun d' n hermot ei kestä paikalla istumista :S.
Mäkin menen pelastamaan miehen tuon iltakiukun kynsistä ;)
Jenni
Ihanaa poppis kun säkin tulit tänne! Onnea! ihana ja suloinen tyttö! Tuli meidän vauvoille kolmisen viikkoa ikäeroa vaikka olikin sama laskettu aika! Siitä kyllä huomaa miten ne lasketut ajat on tosiaan vaan viittellisiä.... :)
Niin muutamme espoossa soukkaan. Ei ole alueena mitenkään kovin tuttu, mutta jotkut sanoivat että ihan jees alue ja lähellä merta ja luontoa ja hyvät kulkuyhteydet helsinkiin. (mun mies on siis helsingin keskustassa töissä, niin noilla kriteereillä etsittiin asuntoa... olis voinut olla lähempänä mutta tuo niin kiva asunto...)
G: meillä on isovanhemmat täällä tampereella nyt lähellä, toiset keski-suomessa ja mun sisko asuu samalla kadulla tällähetkellä joten nyt olisi paljon arjen apua, siksi harmittaakin muuttaa kauemmaksi vanhemmista, mutta niin se vaan nyt menee. Muuten meidän suku kyllä on pääkaupunkiseudulla ja mun miehen veljen perhe espoossakin, mutta välit ei vielä kovin läheiset mutta ehkä se muuttuu... Mutta tosiaan kauhistuttaa että onko siellä apua tarvittaessa yms, siksi olenkin surffaillut espoon sivuilla ja mll:n yms.... ja tampere ei onneksi ole kovin kaukana kuitenkaan.
Miten meni muuten missatut tamperetreffit? me oltiin kavereiden kanssa ideaparkissa kun ei oikein muuten olis voinut pyöriä kaupoissa kun oli niin kylmä ilma.... Kiva oli nähdä jkl ystäviä!
koska seuraavat tamperetreffit? ensi viikolla tai sitä seuraavalla?
Joo mut tulin vaan pikaisesti kurkkaamaan...
ainiin, onnea D ryömimisen oppimisesta!
voikaa hyvin kaikki vauvat ja äidit!
-iisa ja elli tänään 4 vkoa
(ainiin, neuvola oli tänään ja elli oli jo 53 cm ja 3800g! eli on kasvanut 4 viikossa 6 senttiä ja melkein kilon! hurjaa!!! no ainakin saa ruokaa tarpeekseen! Niin ja muutenkin on aivan ihana ja suloinen, tyytyväisen oloinen vauva, ei oikeastaan itke ollenkaan, yöllä nälissään murisee johon herään jossain vaiheessa... hassua miten kiltti ja vaivaton hän on ollut, tuntuu onnekkaalta. Mutta keräilen voimia, varmasti vaiheita tulee erilaisia ja vaivojakin valitettavasti.)
Onnea kaikille uusille äideille ja vauvoille sekä tietty myös isukeille! Teitä olikin monta nyt ihan pyrähdyksellä! Ihania kuvia oli Poppiksen Räpätistä!
Meillä jatkuu sama malli, kiirettä pitelee ja väsymystä... Muuten on sujunut mukavasti. M viihtyy hyvin tarhassa ja on jo parantunutkin. Onneksi. Pitkään se ruikuli kestikin, mutta onneksi neste maistui koko ajan hyvin.
Naperolle piti sanomani, että olen Oulusta. Ja lisäksi yritin kovasti laskea sitä sinun ikääsi, kun minusta tuntuu, että menikö se vieläkin pieleen siinä viestissä..? Vai olinko ite haperopää? Tiedä häntä, ajattelin vain, että jos olet syntynyt v 1979, kuten nimimerkistä päättelin, olet viime vuonna täyttänyt 27??? Kuten minäkin. Anteeksi, ehkä väsymyksessäni luin viestisi väärin, taisi olla viime viikon pinossakin jo.
Eipä tässä ihmeempiä, nyt on taas painuttava pehkuihin, että jaksaa yöllä hoitaa Matiasta ja nousta aamulla töihin... Koitan ennättää tässä joku kerta taas paremmalla ajalla.
Kissankello ja M
Noi luvut piti olla toisinpäin... Mulla kyl pätkii ihan hirveesti kaikki!
Kandilla on löytynyt jo rytmiä öihin, kummasti sellainenkin pieni asia piristää!
Q, toivottavasti paranette! Jotta pääsette treffeille!!!
Amy, mä muuten olin jo kysäisemässä missä Miamik on kun ei oo koko päivänä kirjoittelemassa, kunnes luin sun viestin ja tajusin, että ovat Tampereen treffeillä... Hatarapää...
Juu, ja meilläkin muuten otettiin eilen ENSIASKELEET!!! Ei ole meillä enää vauvaa, niisk!!!
napero, taas
mä olen täällä ollut ihan pihalla, kun en oo kyennyt seuraamaan teidän keskusteluja. Mun aivot on siis surkastunut, ja vaikka luen kaikki viestit, oon ihan ihmeissäni, kun jossain kommentoidaan toisen viestiä, enkä muista yhtään, mikä se juttu on ollut, johon kommentoidaan... esim. tää naperon ja millin ikäkeskustelu, piti oikein pariin kertaan selata viestit, et tajusin mistä on kyse! :) Ja joo, mulla ei ole parempaakaan tekemistä, kun neiti nukkua napottaa ja mieskin oli salilla.
Treen treffit meni oikein kivasti, mulla ainakin oli tosi hauskaa! Oli kiva nähdä millikin, kun en ollut aiemmin tavannut. Ja simppis tietty! Aivan ihana neiti hänkin, ja voi sitä tukkaa!!
Mä en nyt ole ihan varma siitä huomisesta leffasta, mutta pistän viestiä, jos en tulekaan. Itse olen siis kyllä jo toipunut flunssasta, mutta tuota typyn tukkoista nenää vielä mietin, et oisko parempi levätä kotosalla. Koska perjantain treffejä en halua missata!
Enpäs nyt sitten muistakaan mitään muuta... D oli oppinut ryömimään ja Eetu kävelemään! Hieno homma. Siinä on äiteille taas vähän lisää vahdittavaa.
Ai niin siitä asunnosta useempikin oli kysellyt - oltais kiinnostuttu Pirkkalaan rakennettavasta paritalosta ja tänään pankki + omat laskelmatkin näytti vihreetä valoa, joten entistä todennäköisemmin heinäkuussa muutettais. Maanantaina mennään vielä katsomaan työmaata ja materiaalivaihtoehtoja ennen lopullista päätöstä. Ku meillä ei olis ihan hirveesti varaa tehdä ylimääräisiä muutoksia, mutta ei haluta mitään hirveitä pintojakaan valita ja katsella sitten monta vuotta jotain, mistä ei tykätä. Samoin meidän laskelmat pääty siihen, että mä joko opettelen elämään vähemmällä (MiaMik, opeta mullekin sitä pihiyttä!) tai menen töihin. No, luultavasti opettelen pihiksi, koska töihin en haluais. :)
Ja sit vielä tuosta tukiverkostosta - meidän molempien äitit asuu 350 km päässä ja miehen isä Lapissa. Onneks mun veljen ja serkun perheet on täällä + mun täti. Täti etenkin vahtii useesti tyttöä, kun mulla on menoja. Omaa äitiäni oon houkutellut muuttamaan tänne, kun jää eläkkeelle 1,5 vuoden päästä. Ja aika paljon on nyt ollut viikonloppuja täällä, kun tosiaan on kaks alle vuoden ikäistä lapsenlasta täällä. Mutta on se kuitenkin eri asia, kuin et asuis täällä. Onneks meillä on jonkin verran kavereita, jotka voi auttaa kans, jos tarvitaan.
Mut nyt kömmin petiin, kun neitikin on jo tovin nukkunut. En jaksa muuten taas(kaan) aamulla herätä reippaana.
-Osse ja uninen neiti melkein 3kk
[color=#8B008B]Hui! Sitä pitää varmaan tänne puolelle nyt sitten ilmoittautua! =)
Räpsy synty viime perjantaina iloisten 14:sta tunnin jälkeen..Ei tullut yli nelikiloinen bontso, vaikka jokainen kätilö niin arvioi mahan päältä..Tyttö oli 51cm ja paino 3635gr..pipo 36, 5cm..Synnytys meni kai ihan hyvin, vaikka meinasin vähän lopussa vielä panikoida..=) Jouduttiin oleen 4 päivää sairaalassa, tytön paino laski melkeen sen 10% ja jouduttiin lisämaidolle kun ei mamalle vielä noussut kunnolla..Meinasin lamaantua jo ihmisenä sinne pieneen sairaalahuoneeseen, jossa meitä oli sitten 3 akkaa koko ajan..Räpsyn yöt oli vähän levottomia alkuun kun yritin imettää, mutta eihän se tarpeeksi sieltä saanut ja nälkä oli kova..Nyt ymmärrän hyvin sen open hädän kun Aino oli pikkuruinen, etkä voinut imettää..
Eilen tultiin kotiin ja kyllä on ihanaa! Eihän toi paljon muuta vielä tee kuin syö ja nukkuu..Väliajat tuijotellaan sitä haltioituneena isin kanssa..=D Räpsy on muuten oikeasti pieni pahantuulinen pikkutyllerö ainakin naaman perusteella! Tuolla muutama kuva, jotka ylpeä isukki on laitellut.. :http://kuvablogi.com/nayta/224104/ En mä oikeen osaa sanoa onko se vähän ruma se meidän tyttö..Ja sormet on pitkät kuin E.T.:llä.. Vähän läikikäskin toi oli aluksi..mutta omaan silmään se on maailman kaunein ja täydellisin olento..=) Nonih..nyt tuli pieni liikutus tässä koneella..piuh..=D
Nyt meenkin viettään aikaa pienokaisen kanssa kun kuuluu heräilevän..=) Palailen asiaan..
Ihanaa kirpeätä talvipäivää kaikille!!
t. poppis ja räpsy 5vrk =)