Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**Enskat viikkoon 6**

05.02.2007 |

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9461563&p=&mpage=7&tmode=…

Tuossapa viimeviikon löpinät

Toivottavasti ei ole vielä pinoa missään, mä en ainakaan löytänyt antakaa satikutia jos niitä on nyt kaksi !

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Han: Meidän tyttö nyt taitaa olla muutenkin joku ääritapaus mutta meillä meni tuo eka kuukausi niin että tyttö torkkui ihan vartin pätkiä, valvoi yötkin suurimmaksi osaksi ja roikkui tissillä ihan koko ajan.

Eli ei kyllä nukkunut pahimmillaan varmaan edes 8 tuntia vuorokaudessa ja ehjänä näyttää säilyneen:)

Mä kantoliinariippuvaisena kysyn nyt sultakin että onko teillä liina?

Se vois olla hyvä konsti saada pieni nukkumaan jos on vähän masuvaivaakin. Meillä se on ollut melkein alusta asti ja on vieläkin paras ja välillä ainoa keino saada tyttö nukkumaan. Toinen oli silloin ihan pienenä mahallaan käsivarrella ja siinä sitä sitten kannettiinkin käsi puutuneena.

Ainakaan meillä Liia ei myöskään röyhtäillyt noin pienenä millään, se alkoi onnistumaan vasta myöhemmin. Noin pienen rytmi taitaa syömisineen olla mitä on eikä siihen voi oikeen vaikuttaa.

Jos tuntuu että pienellä on vaivoja niin kokeilkaa cuplatonia tai disflatyliä tai vaikka relatippoja? Voimia sinne!:)

..ja poppis,älä murehdi siitä maidonsaannista, kyllä se eka neuvolapunnituskin sitten kertoo kasvaako räpsy hyvin.Lepää ja nauti vaan jos tyttö nukkuu:) Hauska tuo sun aiempi toteamus " ollaan saatu pidettyä se hengissä vielä!" XD.. Kyttäilen sun synnytys kertomusta, kirjottele kun ehdit:)

Mä poistun taas. Mies on jo kolmatta viikkoa putkeen töissä ilman vapaapäiviä ja ehtii nyt ruhtinaallisen tunnin hoitaa tyttöä, mun päivän ainoa tauko joten se pitää käyttää viisaasti eikä notkua koneella koko aikaa. Kohta se yö taas tulee..huokaus!;(

Queen

Vierailija
22/142 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot onnittelut naperon Eetulle!

Ja pesukarhun Joonalle myös onnittelut uudesta taidosta, Jennin D:kin oli oppinut ryömimään vai konttaamaan, unohdin jo=). Mutta siis isot onnittelut myös sinne!

Ja uusille äideille ja vauvoille myös onnittelut ja tervetuloa mukaan.

Yritän ensi viikolla kirjoitella jotain, työt imee kyllä kaikki mehut... tytön päiväkotiharjoittelu sujui todella hyvin, hoitajat hämmästelivät että miten tyttö voi kävellä jo noin hyvin!

Mutta ensi viikolla lisää, hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!

NapNap + tyttö 11kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis niitä joilla on pienempi vauva kuin meillä :) Alkuun oli vaan niin pihalla, ja on se oikeasti vaikea kommentoida mitään niille, noiden vauvat seisoo jo ja syö kiinteitä... Ainakaan neuvoja ei osaa antaa :)

Mutta siis, aiheeseen. Han kyseli vauvan syömisestä: Noelilla oli sairaalassa ohjeena antaa aina syötöllä 60ml silloin kun ikää oli 1vk. Käytännössä poika söi aina pullosta enemmän, välillä jopa päälle desin. Rinnalta poika söi syöttöpunnitusten mukaan 60-70ml. Ja tällöin maito maistui 1-2h välein... Joten ihan tutulta kuulostaa tuo teidän Rumpalin syömistahti. Meilläkin vain syötiin ja uinuttiin rinnalla lyhyitä pätkiä ekat pari viikkoa, kyllä se rupesi jossain 3vk kohdalla tasoittumaan.

Ja kun kyselit rytmistä: meillä on nyt jo ihan kohtalaisen arvattava päiväohjelma, ollut jo viikon-parin ajan. Noel nukkuu pitkälle aamuun (9-11 asti), ja sitten seurustellaan 2-3 tuntia. Sen jälkeen vaunuihin partsille (jos ilma sallii), jolloin unet noin 2h. - Sisällä menee pätkittäiseksi nukkumiseksi. - Sitten taas seurustellaan, jonnekin iltakuuteen saakka, jonka jälkeen alkaa iltapuuhat: tissitellään tunnin välein ja imetysten välit nukutaan sylissä tai vähän seurustellaan puoliunisena. Sitten onkin keskiyön lähestyessä hyvä taas piristyä, ja valvottaa vanhempia jonnekin 01-03 asti :) Siinä meidän päivä. Aamut, illat ja yöt ovat jo ihan vakiot. Ainoastaan tuo klo 13 ja 19 välinen aika on erilainen päivittäin, riippuen meidän ohjelmasta ja Noelin vireystilasta.

Niin, se Noelin tissittelymaratoni on käynnissä parhaillaan, joten mun täytyy lopettaa... :)

Kandi & Noel 7vk+

Vierailija
24/142 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia Han!

En osaa neuvoa, mutta voin kertoa meidän neidin ekoista viikoista.

Eli meidän S valvoi tosi pitkiä pätkiä, jopa 5 tuntia kerrallaan, kun ei saanut unen päästä kiinni. Ähisi, kiemurteli ja aina välillä parahti itkuun. Rinnalla olo oli ainut mikä rauhoitti ja johon nukahtelikin välillä hetkeksi (mulla rinnanpäät ihan rikki, mutta tuntui että pakko on imettää toisen parhaaksi ¿ja kyllä sen sit kesti jalalla ilmaan potkien ja hammasta purren). Olin kanssa tosi huolissani, kun tyttö ei saanut nukuttua pidempiä unia (aivojen kehitys ym ym pyöri mielessä), mutta joku sanoi mulle et vaikka ne ähisee ja tuntuu ettei nuku niin saa ne kuitenkin levättyä.

Ei paljon auta, mutta ainoa mitä voin sanoa niin kyllä se siitä! Usko pois :)

Ja voit tietty kokeilla aika pian syötön jälkeen tarjota rintaa/pulloa uudestaan, jos vaikka sattuis hetken päästä mahtumaan lisää tai, jos jaksais syödä vielä levättyä hetken (onhan sekin voimia vievää).

Itsekin itkeskelin alkuviikkoina avuttomuuden tunnetta, joka yllätti täysin! Olen kuitenkin tehnyt muutaman vuoden töitä lasten ja vauvojen kanssa, mut ei auttanut oman kohdalla ei :)

Ekojen viikkojen tunteet palaa nyt niin elävästi mieleen et ihan tippa tulee silmäkulmaan¿

Nyt nauttimaan " omasta ajasta" , kun neiti nukkuu!

LillSis & S 11vk

Vierailija
25/142 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanille syötöistä, mulle tuli kans mieleen et voit ihan hyvin tarjota rintaa ennen ku nukahtaa unille. Meillä oli kans alussa välillä tosi lyhyitä syöttövälejä ja välillä taas piti herätellä syömään, mutta kyllä pieni pian siitä virkistyy. Mutta tosiaan kannattaa tarjota tissiä uudelleen ennen nukahtamista, silloin saattais jaksaa nukkua pidempään. Mä ainakin tarjosin tissiä vähän niinku joka vaivaan, eli jos vauva kitisi, tissi vaan esille ja söi jos oli nälkä, jos ei ollut, etsittiin jotain muuta ratkaisua. Mä oikeestaan tajusin vasta Anna Wahlgrenin Lapsikirjasta, että yhdellä syötöllä voi käytännössä syöttää useemmin ku kerran, eli vauva saattaa haluta pitää taukoa ja sit jatkaa. No, vaikka perjantaina viimeksi haukuin tuota kirjaa, niin oli siinä tosiaan jotain hyviäkin vinkkejä. Mutta vauvat ovat tunnetusti yksilöitä, joten se mikä toimi meillä ei välttämättä toimi lainkaan teillä...

Ja poppikselle kans, mäkin olen monet kerrat ollut varma, ettei maitoa tule tarpeeksi - siihen oon kans saanut mielenrauhan sillä, et oon alkanut tuputtamaan maitoa. Meidän tyttö ei ainakaan syö, jos ei ole nälkä, joten liikaa ei voi antaa. Mutta sillä tavalla saa itselleen varmuuden ettei lapsi ainakaan jää nälkäiseksi. Keinot on monet, sano... :)

Mut nyt täytyy taas mennä, kummityttö kutsuu...

Ai niin vielä, kaikki osaa, vauvat itkee ja kitisee, koska ne ei muuta osaa! Vaikka meidän tyttö nyt on jo pitkään ollut tuollainen neiti aurinkoinen, muistan kyllä hyvin vielä ne ajat, kun hereillä ollessa vain kitistiin. Mut sitä palkitsevampi oli se hetki, kun hereillä jaksoikin tehdä muutakin, esim. hymyillä ja jokellella iloisesti! Tutustukaa rauhassa toisiinne!

-Osse ja tuhiseva neiti

Vierailija
26/142 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli Eetulle suurensuuret 1-vuotisonnittelut!!! Ja äipälle kans! ;)

Eka Enskavauva on nyt sitten vuoden, hieno homma. :)

-Q- ja Eetua lähes puolet nuorempi -q-

Vierailija
27/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että niin sitä on täälläkin jo eka enska-vauva 1 v!!! Hui! Paljon onnea myös ensiaskelista! Minä näin unta, että meidän M otti ensiaskeleitaan... ei kuitenkaan vielä oikeasti ole ottanut. Meilläkin ne 1 v juhlat ovat pian jo edessä... NapNapin neito taitaa olla tässä vielä välissä.

Lohdutukseksi Naperolle, että minullakin tuntuu välillä harittavan ajatus ihan kovasti, mutta ne luvut pistivät vain silmääni, kun aloin jo epäillä omaa ikääni vääräksi... ;) Onpa töissäkin joskus tarkastettu, että menikö se asia nyt varmasti perille, kun on ilmeisesti tämä äitiysdementia tuttua muillekin. Ei onneksi ihan hirveitä ole vielä tullut töpättyä töissä!

Olipa kyllä Burden Simballa ikävä kohtalo! Meillä on ollut kissa, joka sairastui syöpään, ja loppuvaiheessa sai myös pahoja kouristuskohtauksia. Silloin tuli sen viimeisen piikin aika myös kissa-paralle. Onko xylitoli niin myrkyllistä eläimelle, vai aiheuttiko oireet purkan muut aineet, kun ne oli kerran nielty mahaan asti? En ollut ajatellut, että purkka voisi niin vaarallista olla. Onneksi ei ole säilytetty silti purkkaa Matiaksen ulottuvilla.

Onnittelut Pesukarhun Joonalle seisomaan nousemisesta! Siitä kotiin jäämisestä, virallisesti ei ole oikeutta. Vain toinen vanhemmista saa olla kotona hoitamassa sairasta (tai tervettä) lasta. Eli jos jompikumpi vanhemmista on vanhempain- /hoitovapaalla, ei toinen vanhemmista voi jäädä myös kotiin, vaikka tämä vapaalla oleva olisi kuinka kipeä. Tai tietty voi neuvotella, mutta yleensä ne päivät ovat palkattomia.

Kuulostipa hurjalta Quun vatsakipu. Toivottavasti syy selviää, kun eihän tuollainen kovin kivaa ole.

Täytyy lähteä laittamaan pienelle miehelle lounasta, pian varmaan herää uniltaan.

Kissankello ja M 10 kk

Vierailija
28/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan vaan kamut!

Meinasin kirjoitella vähän enemmänkin, mutta Emmipä päätti, että ei nukuta yhtään tuolla pinniksessä. Höh! Meillä oli isovanhemmat kaikki eilen kylässä ja tänään on sitten rauhallisempi päivä. Ennätin lisätä muutaman kuvan Emmistä, jos joku haluaa kurkata...

http://s99.photobucket.com/albums/l302/La_My1975/?action=view&current=I…

Kaks asiaa nyt pikaisesti: näin pitkien pinojen kanssa on tosiaan aika rankkaa puljata, joten mulle käy hyvin tuo ma-ke ja to-su pinotus tai jotain sinnepäin.

Ja Eetulle hurjasti onnea vielä näin jälkikäteen!!!

-Amy ja vaihteeksi kitisevä Emmi

Vierailija
29/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eetulle onnittlut 1-vuotispäivästä vaikka vähän myöhään.

Poppikselle sanoisin että älähän murehdi, kyllä se pikkuinen syö sen minkä jaksaa.

No voi halvattu, laitoin neidin pihalle rattaisiin nukkumaan pidempien tirsojen toivossa, p.......n marjat sieltä se kätinä kuuluu 10 minsan nukkumisen jälkeen kuten aina.

Ei nuku meidän Aino päikkäreitä Ei.

Se on mentävä taas !

AA ja AE

Vierailija
30/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mähän oon odotellut teitä siel toisella puolella! Ajattelin automaattisesti et nähdään siel, missä me oltiin joskus leffan jälkeen ja te oottekin kaikki olleet siel toisel puolella.. Voi vitsit mikä idiootti! Mutta hyvä ,että oli kivat treffit vaikka kotimatka olikin ollut monella aika hurjan pitkä.. Mä olen miettinyt et mä ja D voidaan lähteä joskus Tampesterin treffeillekin. Mulla asuu siellä kavereita ja tosi tuttu kaupunki (oon sieltä päin kotosin).

Amy: Yritin lisätä sut mun meseen, mut en tiedä onnistuiko, kun en ole ennen tohon uuteen lisännyt ketään.

Meillä D on ihan innolla repimässä johtoja ja räpläämässä videoita. Olkkaris poikaa ei voi enää pitää, jos ei ole joku vahtimassa ;) Itehän olen tätä odotellut niin kovasti :D! Mut kyllä mamman ahdistus helpotti, kun poika osoitti osaavansa ryömiä. Ihme juttuja mäkin oon taas murehtinut :O! Makaronit tyhjässä pullossa on muuten tosi kiinnostavaa. Ton pullon peräs D ryömiikin ihan innolla pitkin kotia (tulee välil mieleen joku hamsterin juoksupyörä ;) ).

Syöminen on ihan hirveetä. Soseita ei mee ollenkaan ja maitoa vaan unessa, mut jotenkin oon ainakin toistaiseks osannut antaa olla stressaamatta :)

Mun yks kaveri monen vuoden takaa soitti torstaina, et hänellä on kans vauva. Ei olla oltu yhteydes piiitkiin aikoihin, mut hän oli kuullut yhteisiltä tutuilta et mulla on lapsi. Naurettiinkin sit puhelimessa, et eipä ois meistä ikinä uskonut :). Kummasti asiat vaan muuttuu.. Nyt oon miettinyt, et kyllähän se varmaan on niin kuin Q sanoi et ihaninta aikaa elämässä eletään just nyt! Jotenkin mulla vaa ntulee sokeus hyville asioille, kun alan murehtia jotain :S. Pitäis vaan oppia näkemään se aurinko pilvienkin takaa..

Q: Mulle ei ihan tullut vauvakuume, mut kun täällä on ollut niin paljon juttua imetyksestä nii ntuli siitä haikeus. Toi on tosi outoa, koska en kokenut imettämistä yhtään mukavana tms. Mut sit tuli imetysikävä ;). Ehkä aika kultaa muistot ;).. Toivottavasti pääsee joskus " seuraavalle kierrokselle" ja sit onnistuis toi imetyskin paremmin (eikä tulis mitään lääkkeitä tms. jotka estää sen).

Osse: Mäkään en hirveesti tykkää koko Kmapin keskuksesta. Ne kaupat on aika kalliita (siis lastenvaate ym. kaupat). Muutenkin tosi harvoin sinne eksyy.. Unipusseja myydään paljon nettikaupoissa, vink vink..

Viiperon Aleksi menee komeissa mitoissa! Oletteko miehen kanssa pitkiä?

Kävin eilen kaverin kans Varsitossa lastentarvikeliikkeissä ihastelemassa.. Ei ois pitänyt.. Nyt haluun sellaset Emmaljungan Scooterit ;). Sanoinkin miehelle et myöhemmin keväällä tai kesällä myydään noi meidän vaunut pois ja ostetaan ne tilalle. Ennen ei viitsi, kun D kuitnekin nukkuu vielä vaunuissa niin paljon eikä niissä saa selkänojaa ihan vaakatasoon..

Poppis: Jätä vaan ne kotihommat vähemmälle, ei ne karkaa, ja nuku enemmän. Ihmeesti kyllä tohon vähään uneenkin tottuu, vaikka mäkin nukuin ennen sellasia 9 tunnin yöunia (tai enemmänkin).. Meillä oli tutti käytössä synnäriltä asti. Jos on hankaluuksia imuotteen kanssa niin ei kannata antaa tuttia. Meillä ote oli alusta asti hyvä ja D' lla niin kova imemisen tarve et itkeskeli kun oli maha täynnä liian nopsaan..

Burde: Mä huomasinkin jossain vaihees, kun kirjottekin et olen kirjotellut sulle ja Queenille sekasin ja sit yritin korjata johonkin väliin, mut väärinpä meni.. Joo onhan toi ryömiminen iso juttu. Tuntuu paljon isommalle koko poika, kun voi esim. pyytää tuleen luokse tms. :). Ja tostahan se kaikki alkaa.. Mun veli esim. ryömi 7kk, nousi seisomaan tukea vasten ja käveli tukea vasten 8 kk ja käveli ilman tukea 10 kk.. Eli ihan uskomatonta vauhtia kaikki :).

Queen: Tosta teilläkin alkaa liikkuminen vähitellen..

Han ja Poppis: Jos ne teidän vauvat kasvee ym. niin ne nukkuu ja syö tarpeeksi. Noin pieniin ei voi oikein vaikuttaa eikä musta kannatakaan, kun he vasta opettelee elämään ihan uudessa maailmassa.. 50-60 ml on ihan hyvä määrä ihan pienille vauvoille, kun masu on niin pieni niin sinne menee kovin vähän ja se pitää taas täyttää usein. Ja jos vaippa kastuu säännöllisesti (en nytm uista et miten monta märkää vaippaa päivässä) niin ruokaa menee tarpeeksi. Musta toi tuputtaminen taas ei välttämättä ole kovin hyvä juttu.. Jotkut vauvat (kuten allekirjoittaneen nirppanokka..) vetää hirveät herneet nenään, jos väärään aikaan tarjotaan ruokaa. Ja mitä useammin ruokaa tarjotaan väärään aikaan, sitä vähemmän kiinnostaa syödä edes nälkään..

Ihanaa, et NapNapin tyttö sopeutuu hyvin hoitoon. Vaikka en kyllä jotenkin muuta osannut ajatellakaan, kun teidän tyttö on aina niin reippaan olonen kun on nähty :D

Jenni ja D 7 kk

Vierailija
31/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana 1v onnittelut Eetulle, vaikka myöhässä. :)

Maidon riittävyydestä oli keskusteltu.. Meillä Typy aloitti n. 2 viikkoisena rinnalla asumisen, pahimmillaan jo kahdelta, ja sitä jatkui yöhön asti. Unet nukuttiin lenkin aikana vaunuissa ja sylissä. Viimein päätimme että annamme suosiolla korviketta, kun toinen vaan itkee nälkää vielä klo 2 yöllä. No, korvikkeella nukuttiin yöt todella hyvin. Alku viikosta jo mietin et kun parhaimillaan (eli huonoimmillaan) korviketta meni 180ml päivässä, että lopetan imetyksen. Mut sit torstaina ostin rintakumin eikä enää ole tarvittu korvikkeita! Nyt jopa saan lypsettyä, ne kyllä joudutaan antamaan illalla pullosta. Mut nyt on jo neljäs päivä ilman korviketta. :)

Ja tähän asti olen valitellut kun ei viitsi vaunuja raahata rappuja ylös eikä neiti pääse (lasitetulle)parvekkeelle nukkumaan, niin eilen keksin ettei niitä vaunuja tarvita kun on pehmyt kantokoppa. :) Niinpä eilen nukuttiin ensimmäisen viralliset päikkärit parvekkeella, jopa 3h. :) Ja nyt on myös nukkumassa parvekkeella. :)

Maanantaina onkin taas perhevalmennuksen mini-tapaaminen ja Typy on yllättäen taas nuorin. Niin kuin oli perjantainakin..

Nyt tuli oma napainen viesti, vaikka pino on luettu niin ei muista enää. Ja pitää jatkaa siivousta kun Typyn tulevat kummit (veljeni ja hänen avovaimo) tulevat käymään.

bejpi ja nukkuva typy 6vk

Vierailija
32/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihastuttavan näköinen Emmi noissa kuvissa! :) Ihan samanlainen hiuskuontalo kuin meidän Noelilla. Ja lahopään kysymys: minkäs verran tytöllä on nyt tarkalleen ikää?

AA, nukkuuko Aino kuitenkin kärrytellessä pitemmän pätkän? Noel kyllä nukkuu vaunuissa parvekkeellakin, mutta maksimissaan sen puolitoista tuntia. Yleensä nukkuu vajaan tunnin, sitten kovan kitinän johdosta tuon sisälle ja riisun vähän, ja sitten pikkumies nukkuu tyytyväisenä siinä vaatekasan keskellä vielä toisen tunnin :)

Harmi kun Jennnin treffit meni sivu suun! Mä aina pelkään että mulle käy noin, mutta toistaiseksi yksinään odottelu on aina johtunut treffikaverin myöhästymisestä. Voin kuvitella miten hoopo olo on odotella yksinään pitkään, vielä kun odottaa montaa enskaa paikalle. No, ensi kerralla tosiaan pitää vaihtaa numeroita, mullakaan ei ole kenenkään enskan numeroa tiedossa.

Nyt " tärkeä" KYSYMYS: kuinka kauan vaipat säilyvät käyttökelpoisina? Meillä on jäänyt jonkin verran vaippoja käyttämättä (muun muassa tänään kun avasin uuden pakkauksen 3-6kg Pamperseja ja ne olikin ihan liian pieniä Noelille reidestä ja vähän joka paikasta), ja mietin että kannattaisiko pitää säästössä seuraavaa odotellessa? Jos pikkusisarus olisi toiveissa vasta parin vuoden päästä, niin ovatko vaipat siihen mennessä ihan lahoja tai vanhanaikaisia? Mulla ei ole tietenkään niitä pusseja tallessa kun puran vaipat aina hyllylle, niin en oikein myydäkään kehtaa. Pitääkö vain lahjoittaa jollekin, vai vienkö varastoon?

Niin ja onnittelut Eetulle näin jälkikäteen, enhän mä eilen mitään tajunnut...

Mä mietin tuota samaa mitä Pesukarhu, eli voiko toinen vanhemmista jäädä töistä päiväksi kotiin, jos toinen on tosi kipeänä kotona vauvan kanssa. Itse olin tiistaina niin kanttuvei, että pelotti koko päivän että lähtee taju ja Noel jää jonnekin sitteriin yksin itkemään... Täytyy kyllä kysäistä neuvolasta josko täällä saa tuollaisissa tilanteissa jotain " hätäapua" , vastaisuuden varalta. Eihän se mitään kun toinen vielä lähinnä syö ja nukkuu, mutta sitten kun se jo ryömii, saati sitten kävelee, niin eihän se pysy paikallaan kun äiti haluaisi vähän nukkua.

Pikku-Millille osanotot tuskaisesta junamatkasta. Luinkin Hesarista että joku juna oli madellut Toijalaan asti tosi hitaasti. Varmaan karseaa istua kyydissä pikkuisen kanssa, kun ei välillä edes ulos pääse. Mulla ainakin nousisi v-käyrä aika nopeasti tuollaisesta! Onneksi miehesi pystyi tulemaan hakemaan teidät matkalta pois.

Viipero, onpas Aleksi jo iso poika! Voisitko vielä kertoa minkä kokoinen oli syntyessään ja minkä kokoinen 1kk neuvolassa, niin osaisin suhteuttaa vähän paremmin...

Omaa napaa: tämä suihkutissiongelma ei vaan ota loppuakseen! Nyt on reilun viikon verran, siis niistä Noelin tiheän imun päivistä lähtien, suihkunnut imettäessä ihan tajuttomasti. Tänään taas seisoin imettämässä pöydän toisella puolella ja mies luki Hesaria toisella puolella, ja kun Noel laski rinnasta irti, yhtäkkiä koko Hesarin pituudelta kulki sellainen maitovana! Ja aamulla sain sekä oman että pojan naaman ihan märäksi, kun poika laski irti ja mä yritin ohjata nänniä takaisin suuhun. Voisi tuo maidontulo jo vähitellen alka tasoittua...

Nyt päiväunille. Toivottavasti muuallakin Suomessa on tänään vähän lämpimämpää, niin pääsette kaikki viikon sisällä kärvistelleet kärryttelemään!

Kandi & Noel 7vk+

Vierailija
33/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandi: meillä on ihan sama onko kärryt liikkeessä vai ei Aino ei oikeen nuku päikkäreitä missään, ainoa milloin nukkuu on se kun autolla lähdetään johonkin ja neiti saa autossa vetäistä vähintään vartin, monasti nukkuu sitten siinä tuolissa jopa pari tuntia, varsinkin jos ollaan kylässä.

Sitten mulla on kysymys kaikille jo hieman isomman lapsukaisen äitille, eli missä vaiheessa teitin pikkuiset halus olla mahallaan ja kannatteli päätään siinä, meillä nimittäin Aino inhoaa yli kaiken masullaan olemista, maksimissaan minuutti ja sitten alkaa aivan karmea huuto !?!

Mies lähti rakentaja messuille, minä en viitsinyt lähteä mukaan Ainolla oli eilen käninä päivä ja samalla mallilla näyttää olevan tänäänkin, ajatus satojen ihmisten kanssa vaeltamisesta messuosastoilla työnnellen vaunuja ja samalla kantaen likkaa ei oikein hotsittanut, eikä ne putki ja betonijutut oikeen muutenkaan jaksa innostaa, talon laajennus olisi edessä jossain vaiheessa, mä olen miehelle sanonut että senkun suunnittelet vaan, mä tulen mukaan siinä vaiheessa kun tarvii valita maalia seinään, piirrustukset on jo valmiina ja ne ollaan tietty suunniteltu yhessä.

Nyt sohvalle pötkölleen Ainon on toisilla vartin unilla tänään jos sais hetken vaikka rapsuttaa koiraa rauhassa.

AA taasen

Vierailija
34/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulonen oli tuo Amyn Emmi! :) Se naurukuva oli söpöin. Vitsit, että lapset on ihania kun ne hymyilee/nauraa. :)

AA: Pakko oli käydä valokuvista kattomassa, etten puhu palturia... =D Oon nimittäin ihan lahopää ku pitäis jotain muistella.. Eli ristiäisten aikaan Heidi kannatteli " ihan hyvin" päätänsä ku oli mahallaan lattialla. Sillon en mun mielestä kovin usein pitäny mahallaan, mutta se jaksoi n. pari min siinä olla.

Han: Jaksuja!! Kyllä se avuttomuuden tunne siitä vielä hellittää!! Mun mielestä kannattaa enemminki keskittyä vauvaan tutustumiseen ja vauvan omassa tahdissa elämiseen, kuin uni- ja imetysrytmien miettimiseen. Siitä saa ihan turhan stressin ittelleen. :) Ne rytmitkin ehtii muuttua vielä moneen kertaan...

Poppis: Eiköhän se maito ihan hyvin riitä. ;) Hieno juttu,kun luet imetysjuttuja... Imetystukilistan sivuilta ilm.?? :)

Kandi: Voe rähmä niitä suihkareita! :) Empä oikeen muuta osaa kun toivotella jaksamisia niiden kanssa. Mulla suihkuaa kanssa ja imettäessä saa olla valppaana just jos Heidi irrottaa kesken kaiken, että ehtii sulloo rättiä väliin... :D

Queen: Mä en tiedä teidän öistä, mutta jaksuja sulle niihin! Varmasti tosi rankkaa olla ja hoitaa yksin vauvaa koko ajan, kun mies on niin paljon töissä! Voi kumpa saisit vähän unilomaa. Sitä on ku eri ihminen, kun on saanu vähän nukuttua.

Kiitos myötätunnoista kaikille Simbaan liittyen! Ihan hyvin täällä jo jaksellaan ilman Simbaa... on siitä jo sentäs ainaki pari viikkoo. Välillä tosin tulee niitä hetkiä, kun esim. kuvittelee, että simpa on ovella vastassa ja se ei ookkaan, jne..

Joku kysy siitä ksylitolista.. Se on koirille myrkyllisempää kuin suklaa. Empä tienny ennen tätä, että se on tosiaan myrkyllistä koirille. :(

Tänne torppaan ei ihmeitä kuulu. Heidi pääs pitkästä aikaa partsille unille, kun pakkaset lauhtu ja käytiin myös kärryttelemässä, että sain vähän ulkoilmaa iteki. :)

Hei nii joo Tampereen seutulaiset (ja muutki)... Kun on ollu puhetta yhden jos toisenki kanssa, että vois Tampereella tavata/treffata useemminki ku joskus ja jouluna, ni mulla olis ehdotus... Vois vaikka tehdä/sopia esim. niin, että sovittais joka kuun 1.:lle keskiviikolle vaikka klo 13 treffit... paikka vois olla sama tai vaihtua ihan miten vaan... ja sinne tulis ne ketkä kullonki pääsis. Miltä kuulostaa? Tätä voi tietty jalostaa eteenpäin... ;)

Eipä muuta... taidan mennä pötköttää ukon ja Heidin kanssa. :)

Burde ja Häydi-heidi 4kk+

Vierailija
35/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suloisia kuvia oli Heidistä!

Liia oli keksinyt mahalleen kääntymisen :) Jaksamista noitten öiden kanssa, varmasti tosi raskasta :(

Han. Minäkin silloin kun Aleksi oli pieni murehdin, ettei nuku läheskään tarpeeksi. Ehkä 10 h tuli vuorokauteen. Masuvaivat oli myös täällä ainakin osasyyllinen. Kun ikää tuli lisää (n.2kk:n iässä) alkoi sitten kunnon päiväunet maistua, ja nykyäänkin nukkuu n.15-16 h/vrk. Mutta älä siis huoli, ei vauva varmastikaan unenpuutteesta kärsi ainakaan mitenkään pahasti, tietysti väsyneempi on. Kun tutustutte toisiinne paremmin, opit konstit joilla parhaiten saat pojan nukkumaan. Imetyksestä, meilläkin imettiin tiuhaan, ja nykyäänkin 2-5 tunnin välein, illalla tunninkin välein.

Minäkin Ossen tavoin tarjosin tissiä vielä ennen unia, Aleksi nukkui silloin pitempään ja paremmin. Tosin silloin Aleksi vielä söi aina kun rintaa tarjosi, nykyään hermostuu jos väärällä hetkellä tuputtaa :)

Röyhtäyttäminen on tärkeää jos ilmavaivoja, mutta välillä tosiaan tosi vaikeaa saada sitä tulemaan. Varsinkin ensi viikoilla. Cuplatonia saa antaa muistaakseni 2vkon ikäisestä, meillä se on auttanut jonkinverran.

Suoliston kypsymättömyys se on joka noille pienille masuvaivoja useimmiten aiheuttaa. On tosi kurja kun ei osaa auttaa pikkuista kipuilijaa, mutta lohdutus ja sylihän ne tärkeimmät siinä on. Sinä teet parhaasi ihan varmasti :)

AA, tuo on kyllä tosi harmillista kun Aino noin lyhyitä unia ottaa. Meilläkin oli tuollainen vaihe, ja se oli aika raskasta. Jotenkin ei osaa yhtään rentoutua kun vain odottaa että pian se herää. Toivotaan että Ainokin vielä oppii kuinka ihanaa on nukkua kunnon unet päivälläkin :) Se nimittäin auttaa äitiäkin jaksamaan ihan eri tavalla.

Jennin D:hän on alkanut kerkiämään joka paikkaan :)

Kysyit kuinka pitkiä ollaan, minä 174, ja mies 185 ja aika isokokoinen muutenkin. Mun isä taas on 196cm, joten hyvät kasvugeenit Aleksilla :)

Kandi kyseli Aleksin mitoista. Tässäpä niitä:

synt: 3680g/52cm

3vkoa: 4800g

6vkoa: 5870g/59,4cm

2kk: 6850g/63cm

3kk: 7670g/65,2cm

Eli nyt oli vähän kasvuvauhti hidastunut. Ihan hyvä, ajattelin jo että kohtahan tuo painaa 10kg jos tuota tahtia jatkuu kasvu ;)

Ei muuten mutta on nyt jo äidin hartiat ja selkä koetuksella poikaa kanniskellessa.

Suihkutisseistä Kandille vielä. Täällä kanssa suihkutissit ja ikävä kyllä vieläkin. Loppuukohan tuo suihkuaminen koskaan? Suihku on aina seuraus herumisesta, ei auta imetystukilistan ohje syöttää peräkkäin samasta rinnasta, suihkuaa silti. Kannattaa pitää rättiä vieressä ja ennakoida se hetki, kun Noel päästää irti, saat sitten heti suihkun kiinni. Myös valmiiksi märkää (roskiin menevää) liivinsuojaa käytän välillä tähän tarkoitukseen, se imee aika hyvin. Annan suihkuta siihen ennen kuin taas jatkan. Silti täälläkin välillä maitoa ties missä :)

AA, Aleksikaan ei välitä mahallaan makoilla. 1kk:n iästä tosin on päätään siinä kannatellut, mutta kitinän kanssa kun asento ei ole mieleen. Nykyään ehkä jo vähän paremmin jaksaa mahallaan olla (edes pari minuuttia), mutta nyt kun hokasi että selälleen pääsee kääntymään niin usein pyörähtää heti ympäri.

No nyt poika heräsi, kävin jo hakemassa sisälle, täytyy mennä syöttöpuuhiin.

Viipero & Aleksi 3kk (meinasin laittaa oman etunimen tuohon :D )

Vierailija
36/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Emmistä kanssa aivan ihania kuvia! Kiva kattella aina kun laitatte kuvia näkyville :)

Vierailija
37/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin miettii sua.. ja oli pakko vielä tulla kirjottaa! :)

Kysyit, että kuinka sitä syöttämis väliä vois pidentää ni mulle tuli mieleen pari kysymystä... Kuinka usein imetät samasta tissistä? Imetätkö tissin ihan tyhjäks lurttanaks ja vaihdat sitten tissiä vai kuinka teet? Takamaito on rasvasempaa ja pitää pidempään kylläsenä kuin jos vauva saa paljon etumaitoo. Ja sekin jos saa paljon enemmän etumaitoo, voi aiheuttaa vähän enempi masuvaivoja. Mä ite oon tehny niin, että oon imettäny 2-5 kertaa samasta tissistä ennen ku sit vaihtanu toiseen. Sen toisen tissin, joka on sit pakkautunu sillä välin täyteen, oon antanu herua esim. harsoon vähän tyhjemmäks, ettei ihan räjähdä. (Oon ollu niin laiska etten oo viittiny kerätä maidonkerääjään tms. :))

Mut tosiaan sun vauva on vielä pieni ja mahalaukkukin pikkunen, joten sinne ei kerralla mahdu paljoo.. ja kun äidinmaito on " nopeesti sulavaa" , niin nälkä voi olla vähän väliä.

Sit sä kirjotit niistä ähinöistä ym. ennen nukahtamista.. Kaikki vauvat taitaa enemmän tai vähemmän ähistä ennen nukahtamista... mut jos se liittyy masuvaivoihin, ni meillä ainakin Heidi nukahti pikku vauvana usein mun mahan päälle mahalleen. Ja mahalleen oleminen muutenki voi auttaa masuvaivoissa. Samoin ku hierominen, sively tai sylissä pitäminen niin, että vauva on mahallaan... Ja mä joskus taputtelin hellästi Heidin masua, kun sillä kierti mahassa. Niin ja kevyesti pumppasin jalkoja koukkuun ja auki, kun se oli selällään.

Tässä ny jotain juttuja mitä tuli mieleen, ku tuolla äsken Heidiä imetin... Toivottavasti edes jostain oli apua... =) Tai jos ei sulle, ni edes jollekki. Heh...

Burde

Vierailija
38/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin porukoilla syömässä poronkäristystä ja sen jälkeen kävin Emmin kanssa pienellä kävelyllä, niin jospa neiti nukkuis nyt hiukan pidempään.

Jenni: onnistui meseen lisääminen, ainakin mä jo sut hyväksyin. Vaihdetaan sit viimeistään ennen seuraavia tärskyjä numerot, ettei enää eksytä! =)

Viiperon Aleksi on tosiaan potra poika! Kyllä Emmin mitat kalpenee, kun 3 kk neuvolassa oli 61 cm ja 6085g. Mutta tytöt kai on sirompia - ja saakin olla. =)

AA: Emmi on kannatellut päätään tosi pienestä pitäen, en nyt muista tarkkaan, koska sen aloitti, mutta meillä sillä ei oo mitään tekemistä mahallaan viihtymisen kanssa. Neuvolan suosituksesta oon joka päivä likkaa masulleen kääntänyt, muttei se siinä kauan viihdy. Ja nyt kun kovasti yrittää itse kääntyä, niin saattaapa tulla kauhea shokki tytölle, kun tajuaa aikanaa, että mihin se kääntyminen johtaa. ;o)

Kandi, Emmi on nyt suunnilleen kolme ja puol kuukautta, syntyi siis 23.10.

Eilen kokeiltiin illalla perunaporkkanavelliä. Ja taas lantattuna nanilla tietysti. Pulloraivarit jatkuu edelleen, joten ei sitä paljon mennyt.Sen verran kuitenkin, että saatiin yökkäri oranssiks. ;o) Mutta mä oon nyt kyllä päättänyt selättää nuo kiukut ja saada Emmin taas hyväksymään pullon. Oon kokeillut eri pulloja ja eri tutteja ja välillä ihan pumpattua maitoo ja sitten tuota velliseosta ja nan1:stä siitä jauheesta tehtynä. No jauhekorvike ei ainakaan uppoa. Mutta harjoitukset jatkuu... Ja tällä hetkellä Aventin pullot ja nukin pullot tuntuis olevan lähimpänä kelpaamista. Toki mielelläni ja pääasiassa edelleen imetän, mutta haluan edelleen päästä välillä lähtemään johonkin pidemmäksikin aikaa kuin syötönväliksi. Ja meillä on kaverin valmistujaiset kuukauden päästä ja silloin ollaan koko yö pois (mummi tulee hoitaan Emmiä) joten silloin olis pullon maistuttava.

Poppis: Emmi ei oikein vieläkään hiffaa tutin funktioo. Kovasti ollaan yritetty sitä ennen nukahtamista tarjota, mutta tosi harvoin kelpaa. Sormet on pop! Tosin jo laitoksella sanoivat, että voi sitä tuttia tarjota ihan alusta saakka. Ja sieltä saakka ollaan treenattu...

No nyt tää megapino näännytti mut, enkä saa muuta irti. Emmi posottaa edelleen unta, joten vois oikaista itsekin. Yleensä kyllä huuto alkaa just samalla hetkellä, kun mun pää osuu tyynyyn...

-Amy ja Emmi-

Vierailija
39/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista :) Kyllä minä todellakin ajattelin mennä vielä ihan vauvantahtisesti, on vaan välillä kova huoli pienestä.

BURDE, poika yleensä imee 10-20 minuuttia/syöttökerta ja syötän yhdellä kerralla yhdestä, toisella toisesta tissistä. Kun synnärillä antoivat ohjeeksi, ettei kuulemma 20-30 min. pidempään saisi yhdestä tissistä syöttää, vaan pitäisi vaihtaa toiseen... Että miten tässä nyt pitäisi toimia... Tänään poika taas on nukkunut todella hyvin, että ilmeisesti tuo " rytmi" voi vaihdella aivan päivittäin. Viime yö oli ihana, kun poika nukahti puolen yön aikaan ja heräsi seuraavan kerran vasta ennen neljää. Ja seuraava syöttö oli vasta kasilta! Että näin nämä Rumpalin unien pituudet vaihtelee. Kaipa se on ollut niin väsynyt tuosta useampien päivien kukkumisesta, että nyt ottaa sitten vähän varastoon tuota unta :) Tai mitä lie.

Ollaan myös harrastettu sitä mahallaan olemista. Nostetaan äidin tai isin olalle ja loikoillaan sohvalla. Nytkin juuri nukahti siihen. Öisin nukutaan välillä koko poppoo samassa sängyssä, kun jos syöttöväli on lyhyt, niin äiti jaksaa paremmin, kun ei tarvi jatkuvasti rampata pinniksellä. Meillä myös poika välillä nukahtaa itsekseen sänkyyn. Viime yönä sen klo neljän syötön jälkeen oli osittain vielä hereillä, kun isi nosti hänet pinnikseen. Sinne pikkuinen sitten nukahti, ihme kyllä.

Oon myös yrittänyt sitä, että annan jonkun ajan päästä syömisen lopettamisesta lisää tissiä. Useimmiten syö vielä vähän, mutta ei juuri viittä minuuttia kauempaa. Jätin myös kahvin pois ja katson, vaikuttaisiko se tuohon vauvan uneen. Meinaan se vissiin saattaa aiheuttaa ilmavaivoja tms. ja onhan siinä sitä kofeiinia (en tosin teidä meneekö se äidinmaitoon...) mikä piristää.

No tämä päivä todellakin ollut parempi ja kyllä se on piristänyt äitiä! Antaa toivoa, että kyllä tämä vielä hyväksi kääntyy :)

Jaahas, pitikin kirjoittaa hyvistä unista, kun tuolla tuo pikkuinen jo heräilee uudestaan. Nukkunut edes kymmentä minuuttia :/

Han ja Rumpalipoika 1vko

Vierailija
40/142 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Han_:

BURDE, poika yleensä imee 10-20 minuuttia/syöttökerta ja syötän yhdellä kerralla yhdestä, toisella toisesta tissistä. Kun synnärillä antoivat ohjeeksi, ettei kuulemma 20-30 min. pidempään saisi yhdestä tissistä syöttää, vaan pitäisi vaihtaa toiseen... Että miten tässä nyt pitäisi toimia...

En oo mikään imetysexpertti :), mutta toi ohje kuulostaa ihan järkeen käyvältä. Se mun ehdottama samasta tissistä monta kertaa peräkkäin imettäminen sopii esim. sillon ku on suihkutissit tai jos tissi pitäis imee ihan tyhjäks, eikä vauva jaksa yhdellä kertaa imee niin paljo... :)

Mut siis... kannattaa ihmeessä liittyä imetystukilistalle. Sieltä saa paljon hyviä vinkkejä joko niin, että ite kysyy tai lukemalla muiden ongelmista... Niin ja siellä on niitä oikeita imetysexperttejä! ;)

Burde, joka menee nukkumaan... Öitä.