Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko valehtelua jättää asioita CV:stä pois?

Vierailija
21.10.2024 |

Minulle on monesti sanottu työnhaussa, että olen ylikoulutettu ko. työhön enkä ole saanut paikkaa.

Ja siis haen töitä, että ylipäänsä olisi työpaikka ja mitä vaan pystyisin tekemään. 

Niin onko väärin jättää ylin koulutus CV:stä pois? Jos asia tulee myöhemmin ilmi, niin onko se valehtelua tai harhaanjohtamista mielestänne?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin. Kannattaa laittaa työpaikan kannalta oleelliset asiat.

Vierailija
2/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö nykyään joka paikassa just kehoteta laittamaan CV:hen haettavan paikan kannalta olennaiset asiat, eikä suinkaan koko elämänhistoriaa? Jos olet tohtori ja haet töihin varastolle, onko se tohtorin koulutus olennainen? Toki huono homma sekin, jos CV on täynnä isoja aukkoja, herättää kysymyksiä. Mutta nykyään taitaa olla niin monenlaisia mallipohjiakin noiden laatimiseen, että saa varmaan jotenkin kyseisen ongelman kierrettyä. Ja tämän mielipiteeni perustelen sillä, että jos joku oikeasti on valmis tekemään ihan mitä työtä tahansa ennemmin kuin olemaan työttömänä, niin se hänelle suotakoon. Eiköhän ihmisellä ole vapaus päättää itse, mitä kulloinkin itsestään kertoo. Valehdella ei saa, mutta kaikkea ei tarvitse kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama ongelma joskus. En saanut enää töitä kun oli korkea tutkinto suoritettuna, vaikka siihen asti ei ollut ollut ongelmaa. Lopulta sain sellaisia töitä joihin koulutukseni ei oikeasti kunnolla riittänyt, ja niistä töistä olen saanut pidettyä kiinni.

Vierailija
4/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne pidä kaikkea laittaskaan, vaan olennainen. Myös cv:ta muokataan haun mukaan. 

Vierailija
5/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä minunkin mielestäni mutta toisaalta tuokin on väärin mielestäni. CV on kuitenkin ikäänkuin koulutus- ja työhistoria eli kyllä siellä pitäisi näkyä koko historia siltä osin. Hakemuksessa voi korostaa työn kannalta tärkeitä asioita.

Vierailija
6/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin, mutta millä täytät aukon, joka syntyy tietojen ilmoittamatta jättämisestä? Olen siis itse samassa veneessä ja yliopisto-opintoihin käyttänyt yhteensä 8 vuotta ja ollut koulutusta vastaavissa töissä muutaman vuoden. Jos leikkaan nuo pois, näyttää siltä, kuin olisin ollut vuosia tekemättä mitään. Omalla alalla nyt hyvin vaikea työmarkkinatilanne.

Vierailija
7/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Se on sun ansioluettelo, jonka räätälöit sitä työpaikkaa varten, mitä haet. Ei siellä tarvi haettavan työpaikan takia tarpeetonta tai jopa haitallista työtä listata. Esim. mulla on tohtorintutkinto, mutta mainitsin vain maisterintutkinnon hakiessani yritysmaailmaan töihin, koska tiedän että alallani tohtoreita ei oikein suosita "perushommiin", ja tohtorien ajatellaan olevan kädettömiä teoreetikoita.

Vierailija
8/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Poisjättäminen kertoo siitä, että ymmärtää CV:n idean. Sen ideahan ei ole esitellä kaikkea mahdollista, mitä olet tehnyt, vaan ainostaan haettavan työn kannalta olennaiset asiat. Olisi jopa naurettavaa, jos esim. 32-vuotiaalla markkinointipäällikön tehtävää hakevalla olisi CV:ssä mainittuna joku jäätelökioskin myyjän homma vuodelta 2002 tms. 

Vierailija
9/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä minunkin mielestäni mutta toisaalta tuokin on väärin mielestäni. CV on kuitenkin ikäänkuin koulutus- ja työhistoria eli kyllä siellä pitäisi näkyä koko historia siltä osin. Hakemuksessa voi korostaa työn kannalta tärkeitä asioita.

CV ei ole elämäkerta. Siihen listataan vain OLENNAINEN työ- ja koulutushistoria. Jos haet vaikka ompelijan paikkaa, ketään ei kiinnosta, onko sinulla hygieniapassia suoritettuna. 

Vierailija
10/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV on mainos. Siinä ei kannata valehdella, mutta myöskään palkkausta vaikeuttavia asioita ei kannata mainita. Tarkoitus on näyttää sinut mahdollisimman edullisessa valossa mitä työn saantiin tulee.

Vierailija
11/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väärin, mutta millä täytät aukon, joka syntyy tietojen ilmoittamatta jättämisestä? Olen siis itse samassa veneessä ja yliopisto-opintoihin käyttänyt yhteensä 8 vuotta ja ollut koulutusta vastaavissa töissä muutaman vuoden. Jos leikkaan nuo pois, näyttää siltä, kuin olisin ollut vuosia tekemättä mitään. Omalla alalla nyt hyvin vaikea työmarkkinatilanne.

Ei tarvitse täyttää millään. Rekrytoijat eivät ole tehtäviensä tasalla, jos eivät ymmärrä, että CV ei ole lista kaikesta mitä olet tehnyt, vaan lista haettavan paikan kannalta olennaisista asioista. 

Vierailija
12/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten kirjoitetaan työhakemus, jotta voidaan yhdellä lauseella kuitata ne "aukot". CV:ssä listataan vain olennainen kokemus ja koulutus. 

Vierailija
13/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokee, että esim ylikoulutus on este niin kyllä sitä voi vetää CV:ssä alaspäin. Stereotypian mukaan ylikoulututettu alkaa välittömästi työnhakuun peruspaikan saatuaan, koska töistä on helpompi hakea ja jos motiivisi ei ole tämä niin se stereotypia sinun on hakemuksessasi pystyttävä rikkomaan.

Ensin kannattaa ehkä keskittyä mainostamaan muita ominaisuuksia jotka tekevät itsestä tässä työssä hyvän ja jättää siitä kohtaa se koulutus pois.

Vierailija
14/14 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelua olisi jos laittaisi sinne tutkintoja joita ei ole suorittanut tai työkokemusta jota ei ole olemassa. Poisjättäminen ei ole valehtelua.