Ärsyttävimmät/turhimmat asiakaspalvelufraasit?
Kommentit (108)
Laittakaa ketjuihin palautetta tuosta teennäisestä hyvän päivänjatkon toivottamisesta. Ei ne myyjätkään sitä jaksaisi hokea, ei kuulosta aidolta kun on pakotettua.
Tervetuloa uudelleen! En tykkää asiakkaana, enkä asiakaspalvelijana.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivänjatkoa !
Mun mielestä tuo on ihan neutraali kohteliaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään tuosta päivänjatkojen toivottamisesta. Mielestäni osaavat tehdä sen luonnollisesti, eikä myyjien tarvitse sitä sydämestään edes tarkoittaa. Tärkeintä on, että minä toivotuksen kohteena havahdun siihen, että juu, päivää on vielä jäljellä ja voin itse tehdä siitä hyvän. Hyvä muistutus. Mitä heidän pitäisi sitten sanoa lähtiäisiksi? Mene sinä helvettihin siitä?
"Kiitos heihei"
Oikein toiva lopetus kohtaamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivänjatkoa !
Mun mielestä tuo on ihan neutraali kohteliaisuus.
Ei se ole kohteliaisuus. Se on robottilause, joka sanotaan, koska esihenkilö käski.
Muistuttaisin, että usein ne fraasit on joku ylempi taho käskenyt sanomaan. Älkää purkako kiukkuanne asiakaspalvelijoihin.
Oli kyllä jokseenkin kornia, kun kävin puolikuolleena apteekissa hakemassa lääkettä ja kassalla tyttö toivotti tekopirteästi aurinkoista päivänjatkoa. Oli vieläpä harmaa sadepäivä :D
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin, että usein ne fraasit on joku ylempi taho käskenyt sanomaan. Älkää purkako kiukkuanne asiakaspalvelijoihin.
Eipä tämä ketju mikään aspa olekaan. Kyllä jokainen tajuaa, että ne on pakotettuja fraaseja. Kuulehan sen äänensävystä.
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin, että emme ole pikkulapsia ja tuo mitä sanot on itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään tuosta päivänjatkojen toivottamisesta. Mielestäni osaavat tehdä sen luonnollisesti, eikä myyjien tarvitse sitä sydämestään edes tarkoittaa. Tärkeintä on, että minä toivotuksen kohteena havahdun siihen, että juu, päivää on vielä jäljellä ja voin itse tehdä siitä hyvän. Hyvä muistutus. Mitä heidän pitäisi sitten sanoa lähtiäisiksi? Mene sinä helvettihin siitä?
Asia on niin, että ei ole mitään mikä kelpaisi kaikille. Esimerkiksi tervehdys "hei" saa osan asiakkaista raivon partaalle tai se jos sanoo "päivää" ja kello onkin jo viisi (kiireessä ei aina huomaa/pysty katsomaan mitä kello on. Ai niin pelkkä "päivää" on osalle liian tuttavallinen ja "hyvää päivää" liian virallinen tai teennäinen. Teet niin tai näin aina joku mielensä pahoittaa.
Puhelinmyyjien fraasi: "Mites on päivä lähtenyt käyntiin?" Täysin turha lause, kun ei sitä myyjää kiinnosta kuin se, että joku ostaisi jotain. Aiheuttaa vain myötähäpeää, kun kuulee, että suoraan paperista luetaan tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus: Hei Kaija! Kuin tunnettaisiin. Luulisi asiakaspalvelussa osattavan käytöstavat mutta ollaankin tungettelevia.
Puhelinmyyjät varsinkin käyttävät tuota. Ensimmäinen reaktio, jos joku sanoo "hei x" on, että tekisi mieli tiuskaista "en osta mitään". Siis oli sanoja kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan on se konsultti, joka on keksinyt, että S-ryhmän jokaisessa kaupassa pitää väkisin toivotella teennäisesti noita hyviä päivänjatkoja?
Ei ole luonnollista, eikä pakotettu toivotus tunnu edes hirveän ystävälliseltä.
Kiitos ja hei riittäisi hyvin.
Mä ällistyin alkuun tuosta, mutta positiivisesti. Ja vaikka onkin päälle liimattu fraasi, toivottelen innoissani samoin. Jos jää sanomatta, puuttuu tilanteessa jotain
Ihan näin aspa-työntekijänkin näkökulmasta tuo "hyvää päivänjatkoa" on täysin turha fraasi. Se ei sovi suomalaiseen kulttuuriin ja kun sitä papattaa 8 tuntia päivässä, alkaa vtuttaa jo ensimmäisen tunnin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan on se konsultti, joka on keksinyt, että S-ryhmän jokaisessa kaupassa pitää väkisin toivotella teennäisesti noita hyviä päivänjatkoja?
Ei ole luonnollista, eikä pakotettu toivotus tunnu edes hirveän ystävälliseltä.
Kiitos ja hei riittäisi hyvin.
Mä ällistyin alkuun tuosta, mutta positiivisesti. Ja vaikka onkin päälle liimattu fraasi, toivottelen innoissani samoin. Jos jää sanomatta, puuttuu tilanteessa jotain
"Kiitos, samoin" on lähinnä vttuilua myyjälle, joka joutuu istumaan jossain kassalla piippamassa ostoksia ja papukaijana toistelemassa päälleliimattuja fraaseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviitko kuitin? (Lain mukaan ei saa kysyä
vaan pitää aina antaa, asiakas toki voi kieltäytyä niin halutessaan)
Lain mukaan kuittia pitää tarjota. Tuon kysymisen voi lukea tarjoamiseksi. Minuakin se kyllä ärsyttää, mutta esimerkiksi Alkossa koko kuittia ei tulosteta, jos asiakas ei sitä halua, joten säästetään paperia. Lämpökuittipaperi on kaiken lisäksi syöpävaarallista, ei asiakkaille, mutta myyjät joutuvat niitä käsittelemään niin paljon että heille se on tietynlainen altistus. Se onkin sitten hyvä kysymys, miksi noihin lämpökuitteihin on pitänyt koskaan edes siirtyä, kun niistä haihtuu tekstikin ennen takuuajan päättymistä.
Minua ärsyttää ravintoloissa se, että tuovat kyllä kuitin pöytään, ja sitten kun maksaa kortilla, kysyvät maksupäätetulosteesta, haluanko kuitin. Sanon aina, että sain jo kuitin, en tarvitse maksupäätetulostetta.
Ennen oli ainakin alkoholijuomia myytäessä linjaus, että kuitti nimenomaan piti antaa asiakkaalle ja asiakkaan itse piti se laittaa roskiin (jos ei halunnut kuittia). Mutta voi olla, että tuo on muuttunut.
"Kysy vaan jos tarvitset apua."
(Oho, enpä olisi itse keksinyt, että kysymällä henkilökunnalta, saan kaupassa apua.)
Vierailija kirjoitti:
Tuo "saisiko olla vielä jotain muuta?" on melko absurdi jossain kaupan kassalla. Siinä seison valmiina maksamaan leivät ja maidon ja muut, mitäpä jos sitten sanookin että "Joo, ottaisinkin vielä grillihiiliä, puoli kiloa sipulia, fileoidun lohen ja ämpärillisen mandariineja". Mitäs siinä sitten, se kassako niitä lähtee hakemaan vai kun itse lähden niin tavarat tukkii hihnan. Nykyään kai kaikki kassat pystyy keskeyttämään kuitin, mutta eipä tuo ole kovin toimiva taktiikka. Älytön kysymys, johon oikea vastaus on "ei kiitos ".
Ei minulta ole koskaan kaupan kassalla kysytty tuollaista. Joskus kassalla on ollut joku tuote mitä on tyrkytetty tai sitten jotain lisäpalvelua kaupiteltu (ei ruokakaupassa) esim. vakuutus, kotiinkuljetus.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjien fraasi: "Mites on päivä lähtenyt käyntiin?" Täysin turha lause, kun ei sitä myyjää kiinnosta kuin se, että joku ostaisi jotain. Aiheuttaa vain myötähäpeää, kun kuulee, että suoraan paperista luetaan tuollaista.
Voiskohan näitä alkaa pitämään ilmaisina terapeutteina? 🤔 Moni kaipaa juttu kaveria.
Mulla ainakin ois paljonkin asiaa. Katsoo sit miten pitkään jaksaa kuunnella ennenkuin soittaja iskee itse luurin korvaan.
Kyllä se on "kuinka voin auttaa?", kun tietää saavansa vastaukseksi huutoa, vittuilua ja sylki roiskuen haukkumista. Kaikki terveydenhuollon ongelmathan ovat sen vika, joka vastaa puhelimeen. Sen takia ette pääse läpi, ei sitä kukaan jaksa edes privassa.