Ärsyttävimmät/turhimmat asiakaspalvelufraasit?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin, että usein ne fraasit on joku ylempi taho käskenyt sanomaan. Älkää purkako kiukkuanne asiakaspalvelijoihin.
Muistuttaisin, että emme ole pikkulapsia ja tuo mitä sanot on itsestäänselvyys.
Et ole ilmeisesti tehnyt asiakaspalvelutyötä?
Ei tarvitse tehdä aspahommia ymmärtääkeen, että tuo pakkotoivottelu on ylhäältä tullut ohje. Silti se saa vtuttaa asiakkaita ja he saavat sen kertoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin, että usein ne fraasit on joku ylempi taho käskenyt sanomaan. Älkää purkako kiukkuanne asiakaspalvelijoihin.
Muistuttaisin, että emme ole pikkulapsia ja tuo mitä sanot on itsestäänselvyys.
Et ole ilmeisesti tehnyt asiakaspalvelutyötä?
En olekaan tehnty kuin 25 vuotta. Montakos päivää sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan on se konsultti, joka on keksinyt, että S-ryhmän jokaisessa kaupassa pitää väkisin toivotella teennäisesti noita hyviä päivänjatkoja?
Ei ole luonnollista, eikä pakotettu toivotus tunnu edes hirveän ystävälliseltä.
Kiitos ja hei riittäisi hyvin.
Mä ällistyin alkuun tuosta, mutta positiivisesti. Ja vaikka onkin päälle liimattu fraasi, toivottelen innoissani samoin. Jos jää sanomatta, puuttuu tilanteessa jotain
"Kiitos, samoin" on lähinnä vttuilua myyjälle, joka joutuu istumaan jossain kassalla piippamassa ostoksia ja papukaijana toistelemassa päälleliimattuja fraaseja.
Olen ollut kassalla töissä, eikä läheskään kaikki asiakkaat vastaa toivotuksiin. Kiva on työntekijänä saada toivotukset myös. Voihan loppupäivä sujuakin paremmin. Mutta jos asenne on vihaan kaikkia ja kaikkea, niin ehkä jättää fraasit huikkaamatta.
Mielestäni tuo on toisen ihmisen huomioimista ja kunnioittamista (tervehditään, hyvästellään, kiitetään, vastataan toiselle jne.). Kuuluu hyviin tapoihin niin asiakkaana, kuin asiakaspalvelijana. Ei enempää, eikä vähempää.
Kyllä tässä asiakaspalvelijana tulee mieleen näitä lukiessa, että mitenkään ei voi kaikkia asiakkaita miellyttää, koska ihan mikä tahansa ärsyttää aina taatusti jotakuta. Asiakastyöntekijään on turha purkaa kiukkuaan, jos hän erehtyy esin. toivottamaan mukavaa päivää. Se kun kuitenkin kuuluu asiakaspalvelijan työhön, ja jollei toimi ohjeistuksen mukaan, niin siitä tulee sitten pomolta negatiivista palautetta.
Joudun toki itsekin ottamaan yhteyttä asiakaspalvelijoihin tilanteissa, joissa olen hyvin tyytymätön siihen, miten heidän firmansa on jonkun asiani hoitanut, mutta itse kyllä vältän silloinkin purkamasta kiukkuani asiakaspalvelijaan, jonka syytä tilanne ei yleensä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan on se konsultti, joka on keksinyt, että S-ryhmän jokaisessa kaupassa pitää väkisin toivotella teennäisesti noita hyviä päivänjatkoja?
Ei ole luonnollista, eikä pakotettu toivotus tunnu edes hirveän ystävälliseltä.
Kiitos ja hei riittäisi hyvin.
Mä ällistyin alkuun tuosta, mutta positiivisesti. Ja vaikka onkin päälle liimattu fraasi, toivottelen innoissani samoin. Jos jää sanomatta, puuttuu tilanteessa jotain
"Kiitos, samoin" on lähinnä vttuilua myyjälle, joka joutuu istumaan jossain kassalla piippamassa ostoksia ja papukaijana toistelemassa päälleliimattuja fraaseja.
Olen ollut kassalla töissä, eikä lä
Itse en mene kauppaan huomoidakseni kassamyyjiä tai harrastaakseni small talkia. Menen sinne ostamaan sen, mitä tarvitsen. Minulle riittää, että kassa kertoo ostosten summan ja sanoo kiitos. Enempää höpöttelyä en tarvitsee.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä asiakaspalvelijana tulee mieleen näitä lukiessa, että mitenkään ei voi kaikkia asiakkaita miellyttää, koska ihan mikä tahansa ärsyttää aina taatusti jotakuta. Asiakastyöntekijään on turha purkaa kiukkuaan, jos hän erehtyy esin. toivottamaan mukavaa päivää. Se kun kuitenkin kuuluu asiakaspalvelijan työhön, ja jollei toimi ohjeistuksen mukaan, niin siitä tulee sitten pomolta negatiivista palautetta.
Joudun toki itsekin ottamaan yhteyttä asiakaspalvelijoihin tilanteissa, joissa olen hyvin tyytymätön siihen, miten heidän firmansa on jonkun asiani hoitanut, mutta itse kyllä vältän silloinkin purkamasta kiukkuani asiakaspalvelijaan, jonka syytä tilanne ei yleensä ole.
Hienoa, että sinä olet niin paljon parempi ihminen kuin me, joita ärsyttää asiakkaan kohteleminen liukuhihnatuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Ihan näin aspa-työntekijänkin näkökulmasta tuo "hyvää päivänjatkoa" on täysin turha fraasi. Se ei sovi suomalaiseen kulttuuriin ja kun sitä papattaa 8 tuntia päivässä, alkaa vtuttaa jo ensimmäisen tunnin aikana.
Jep. Olisi mielestäni työnantajalta fiksua antaa useita tapoja toimia (hyvästellä yms.). Kaikki fraasit eivät vaan sovi kaikkien suuhun, eivätkä kaikkiin tilanteisiin. Ymmärrän, että kielletään sanomasta jotain tai, että tulee tervehtiä asiakasta, mutta voisi olla enemmän joustavuutta noissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan näin aspa-työntekijänkin näkökulmasta tuo "hyvää päivänjatkoa" on täysin turha fraasi. Se ei sovi suomalaiseen kulttuuriin ja kun sitä papattaa 8 tuntia päivässä, alkaa vtuttaa jo ensimmäisen tunnin aikana.
Jep. Olisi mielestäni työnantajalta fiksua antaa useita tapoja toimia (hyvästellä yms.). Kaikki fraasit eivät vaan sovi kaikkien suuhun, eivätkä kaikkiin tilanteisiin. Ymmärrän, että kielletään sanomasta jotain tai, että tulee tervehtiä asiakasta, mutta voisi olla enemmän joustavuutta noissa.
Eiköhän tuossa ole ihan omien aivojen käyttö sallittua. Tuskin työnantaja ketään pakottaa sanomaan nimenomaan hyvää päivänjatkoa. Kyllä sen varmasti voi muokata tilanteeseen ja omaan suuhun sopivaksi.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivänjatkoa !
Mun mielestä tuo on ihan neutraali kohteliaisuus.
Ei se ole kohteliaisuus. Se on robottilause, joka sanotaan, koska esihenkilö käski.
Muualla maailmassa se olisi kohteliaisuus.
Ei se sielläkään ole, jos toivotus tehdään velvollisuudentunnosta, koska esimies käski. Kohteliaisuus on asia, joka sanotaan aidolla tunteella, ei liukuhihnalta kaikille. "Sinulla on kauniit silmät" fraaisikin menettäisi merkityksensä, jos se sanottaisiin ihan jokaiselle vastaantulijalle.
Olen luullut, että on esimerkiksi kohteliasta tervehtiä naapuria. Tervehdin kaikkia naapureitani. Ei ole yleensä mitään erityisiä tunteita ollut tervehtiessäni. Ilmeisesti en olekaan ollut kohtelias. Only in Finland.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisen asiakaspalvelun kanssa joutuu aina tosi pitkiin fraaseihin, ihan siis chateissa. Keskustelut menevät aina jotakuinkin näin:
Aspa: Hei, nimeni on Jen, kuinka voin auttaa teitä?
Minä: Hei, minulla on ongelmia asian X kanssa.
Aspa: Hei Rva/Neiti Sanna. Haluamme kiittää teitä siitä, että olette valinneet palvelumme käytettöönne ja että olette ottaneet meihin yhteyttä tämän ongelman ilmetessä.
Aspa: Haluaisin vielä varmistaa, että koskeehan ongelma asiaa X?
Minä: Kyllä koskee.
Aspa: Hienoa, kiitos paljon vahvistuksestanne. Vahvistan täten, että ongelma on asiassa X. Olette yrittäneet toimenpidettä Y asian selvittämiseksi?
Minä: Kyllä olen. En saanut sitä toimimaan, joten olen siksi yhteydessä teihin.
Aspa: Onpa valitettavaa kuulla, että toimenpide Y ei ole korjannut teitä kohdannutta ongelmaa X palvelussamme. Teemme kaikkemme, että saamme teitä häiritsevän ongelman mahdollisimman
Ensimmäinen aspa (Jen) vaikuttaa tekoälyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivänjatkoa !
Mun mielestä tuo on ihan neutraali kohteliaisuus.
Ei se ole kohteliaisuus. Se on robottilause, joka sanotaan, koska esihenkilö käski.
Muualla maailmassa se olisi kohteliaisuus.
Ei se sielläkään ole, jos toivotus tehdään velvollisuudentunnosta, koska esimies käski. Kohteliaisuus on asia, joka sanotaan aidolla tunteella, ei liukuhihnalta kaikille. "Sinulla on kauniit silmät" fraaisikin menettäisi merkityksensä, jos se sanottaisiin ihan jokaiselle vastaantulijalle.
Olen luullut, että on esimerkiksi kohteliasta tervehtiä naap
Sulla menee nyt kaksi termiä sekaisin. Kohtelias on eri asia kuin kohteliaisuus. Kohtelias voi olla ilman, että sanoo yhtään kohteliaisuutta. Tervehtiminen on kohteliasta, mutta se ei ole kohteliaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisen asiakaspalvelun kanssa joutuu aina tosi pitkiin fraaseihin, ihan siis chateissa. Keskustelut menevät aina jotakuinkin näin:
Aspa: Hei, nimeni on Jen, kuinka voin auttaa teitä?
Minä: Hei, minulla on ongelmia asian X kanssa.
Aspa: Hei Rva/Neiti Sanna. Haluamme kiittää teitä siitä, että olette valinneet palvelumme käytettöönne ja että olette ottaneet meihin yhteyttä tämän ongelman ilmetessä.
Aspa: Haluaisin vielä varmistaa, että koskeehan ongelma asiaa X?
Minä: Kyllä koskee.
Aspa: Hienoa, kiitos paljon vahvistuksestanne. Vahvistan täten, että ongelma on asiassa X. Olette yrittäneet toimenpidettä Y asian selvittämiseksi?
Minä: Kyllä olen. En saanut sitä toimimaan, joten olen siksi yhteydessä teihin.
Aspa: Onpa valitettavaa kuulla, että toimenpide Y ei ole korjannut teitä kohdannutta ongelmaa X palvelussamme. Teemme kaikkemme, että
Ei ollut tekoäly-aspa 100% varmuudella.
Amerikkalainen asiakaspalvelu oli tuollaista jo 20 vuotta sitten ja on edelleen.
Ihan samalla tavalla, kun japanilaiseen asiakaspalveluun kuuluu hirveä määrä nöyristelyä ja anteeksipyytelyä ihan arkisissakin tilanteissa. Esimerkiksi kaupan kassajonossa sanotaan aina asiakkaalle tämän tullessa maksamaan "Anteeksi, että olette saaneet odottaa". Siinäkin tapauksessa, että kaupassa ei ole ketään muita kuin sinä ja kassa.
Minua taas kyllästyttää, kun laitan sähköpostia jonkin firmaan ja esitän kysymykseeni selvästi, niin sieltä vastataan aivan muuhun kysymykseeni. Ostin eräästä liikkeestä kalliit täkit ja kun vuosi oston jälkeen aloin niitä pesemään, niin pesuohjeessa oli, että rumpukuivaus. En omista enkä tule omistamaan kuivausrumpua. "Neuvoin" sähköpostissa liikettä että opastakaan henkilökuntaanne mainitsemaan rumpukuivauksesta, niin olisi tämän tiedon saatuani valinnut toiset täkit. Vastaus oli: rumpukuivaus tekee täkeistä muhkeampia ja kuinka pöyhkempi täkki on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivänjatkoa !
Tuohan on mukava toivotus.
Ei todellakaan ole. Päivä ei ole ollut hyvä sitä ennen eikä ole sen jälkeenkään.
Mistäpä se kassa sen tietää. Pitäiskö naaman perusteella toivottaa v*ittumaista loppupäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä kiusallinen tuo maistuiko ruoka. Pakkohan siihen on aina vastata kiitos hyvää oli tms. Siis jos on tullut kuitenkin syödyksi.
Jotkut valittavat ruuasta (ilmaisen jälkkärin tms alennuksen toivossa), mutta lautasia kun katsot niin ovat kuin nuoltuja. Eli ruuassa oli vikaa mutta silti vedit sen napaasi viimeiseen muruun...
Tarjoilija
Annokset ovat niin kalliita, että pakko nuolla lautanenkin. Voisihan sitä vastata, että maistui, mutta pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kyllästyttää, kun laitan sähköpostia jonkin firmaan ja esitän kysymykseeni selvästi, niin sieltä vastataan aivan muuhun kysymykseeni. Ostin eräästä liikkeestä kalliit täkit ja kun vuosi oston jälkeen aloin niitä pesemään, niin pesuohjeessa oli, että rumpukuivaus. En omista enkä tule omistamaan kuivausrumpua. "Neuvoin" sähköpostissa liikettä että opastakaan henkilökuntaanne mainitsemaan rumpukuivauksesta, niin olisi tämän tiedon saatuani valinnut toiset täkit. Vastaus oli: rumpukuivaus tekee täkeistä muhkeampia ja kuinka pöyhkempi täkki on parempi.
Vastaus sinulle jatkoa varten: Vaikka täkin pesuohjeessa lukisi rumpukuivaus, täkin voi ihan hyvin kuivattaa myös tasokuivauksena tai narulla. Rumpukuivaus ei tosiaan tee muuta kuin täkistä pöyheämmän. Kuivaksi se täkki tulee muillakin tavoilla.
Olen kaupassa töissä. Kauppa on sellainen, että olen siellä suurimman osan ajasta yksin. Tervehdin jokaisen sisään astuvan ihmisen, sillä koen että on kohteliasta huomioida asiakas. Jos asiakas menee jonnekin hyllyn taakse vastaamatta tervehdykseen, niin käyn kyllä tervehtimässä ja sanon, että autan jos on tarvetta jonkun tuotteen kanssa. Asiakkaan tullessa kassalle, teitittelen. Se on tapa osoittaa, että asiakas on liikkeelle tärkeä. Kun asiakas sanoo ostavansa tuotteen sejase, sanon kiitos.
Usein tapahtuu, että asiakas ei vastaa tervehdykseen, kiitä tai ylipäänsä sano mitään. Tällaisten asiakkaiden kohdalla ajattelen, että olisikohan parasta asioida verkkokaupoissa.
Itse kuluttajana minua ei haittaa tervehtiä myyjiä, teen sen mielelläni. Ei haittaa sekään, jos kysyvät voikovatko he auttaa. Voin sanoa, että haluan vain katsella. Samalla sitä kuitenkin tietää, että jos jotain kysyttävää ilmeneekin, niin se myyjä on siellä sitä varten. Huonoja kauppoja ovat sellaiset, missä myyjät puhuvat keskenään ja asiakaspalvelu on olematonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tämä ketju mikään aspa olekaan. Kyllä jokainen tajuaa, että ne on pakotettuja fraaseja. Kuulehan sen äänensävystä.
Monet asiakkaat haukkuvat asiakaspalvelijoita niiden takia. Jos haluatte valittaa, niin valittakaa niille, jotka asioista päättävät.
Asiakaspalvelijan työtehtäviin kuuluu asiakaspalautteeen vastaanottaminen tai vähintään sen kertominen, minne palautetta voi jättää. Turha kiukutella asiakkaille, että he antavat palautetta. Kerro heille, mihin osoitteeseen palautteen voi osoittaa, jos et itse osaa välittää viestiä eteenpäin.
Harvemmin asiakaspalvelija kiukuttelee asiakkaalle (joskus sitäkin olen nähnyt, mutta harvoin). Asiakkaidenkin pitäisi pystyä käyttäytymään asiallisesti. Mitä tahansa ei kenenkään tarvitse sietää (haukkuminen, huorittelu, huutaminen, uhkailu, fyysinen väkivalta, ahdistelu). Jos kuvittelet, että kaikki asiakkaat nätisti sanovat: "anteeksi haluaisin antaa palautetta, että en pidä tuosta hyvää päivänjatkoa toivotuksesta", olet todella väärässä. Jos kuvittelet, että päälliköitä kiinnostaa työntekijän välittämä palaute, niin voin kertoa, että monia ei kiinnosta (ellei työntekijä ole mokannut). Kaikkia ei toki suoraan asiakkailta tullutkaan palaute kiinnosta (isommissa yrityksissä on monesti tapana tuijottaa numeroita). Sitten vasta, kun numerot eivät näytä hyviltä, mietitään että missä vika (ja ehkä hommataan joku turha konsultti taklaamaan ongelmaa).
Hyvät päivänjatkot abc:lla, karmean teennäistä. Ja aina sitä saakelin kahvin tuputtamista matkaan mukaan, onneksi on itsepalvelukassat
Asiakaspalvelijan työtehtäviin kuuluu asiakaspalautteeen vastaanottaminen tai vähintään sen kertominen, minne palautetta voi jättää. Turha kiukutella asiakkaille, että he antavat palautetta. Kerro heille, mihin osoitteeseen palautteen voi osoittaa, jos et itse osaa välittää viestiä eteenpäin.