Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokapöydässä hidasteleva lapsi. Kuinka paljon teidän mielestä muiden täytyy taipua odottelemaan?

Vierailija
20.02.2023 |

Esikoiseni on aina ollut todella hidas syöjä. Ongelma on, että me kolme muuta syödään ruokamme loppuun paljon nopeammin kuin hän, hänellä kestää helposti 20-40 min pidempään kuin muilla. On nyt viisi, kuopus kolme. Kuinka paljon teidän mielestä meidän muiden pitäisi taipua odottelemaan pöydässä tätä hidasta syöjää? Hän ei halua jäädä yksin pöytään syömään, silloin ei suostu syömään mitään. Toisaalta taas minulla ainakin on sen verran asioita kotona tehtävänä, että en millään ehtisi istumaan pöydässä valtavan pitkiä aikoja vain odottamassa.

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä saa jättää yksin syömään niin siinähän oppii. Melkein tunti on jo iso osa pois muiden päivästä. Olen itse myös hidas syömään ja se johtuu ihan vain siitä että unohdun ajatuksiini/puhun/teen muuta kuin syön. Lapsen on hyvä oppia ettei kaikki voi aina vain odotella häntä.

Vierailija
2/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on kiire?

Eikö tuossa hetkessä voi pitää perhepalaveria ja käydä läpi rauhassa päivän tapahtumia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskimmäinen on saanut jäädä syömään yksin. Tai minä puuhailen keittiössä jotain samalla, mutta ei muiden lasten ole tarvinnut odotella, että hän pääsisi loppuun. Esikoinen on aina hotkaissut ruokansa ihan hetkessä, keskimmäinen on ollut hidas mussuttaja ihan pienestä pitäen. Oli tavallaan järkytys, miten erilaisia lapset ovat.

Vierailija
4/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
5/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se siivoaa pöydän joka viimeisenä pöydässä istuu. Tämä toimi lapsuudenperheessäni ja toimii myös minun kotonani. Toki jos aivan pienestä on kysymys, silloin autetaan.

Vierailija
6/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi laittaa vaikka tiskejä koneeseen tai siivota keittiötä sillä aikaa?

Vierailija
7/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siivoaa pöydän joka viimeisenä pöydässä istuu. Tämä toimi lapsuudenperheessäni ja toimii myös minun kotonani. Toki jos aivan pienestä on kysymys, silloin autetaan.

Sama toimii meillä. Ja jos kaikkien ruokailu päättyy samaan aikaan, me vanhemmat korjaamme jäljet.

T. Neljän äiti

Vierailija
8/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin niin, että päästäisin kuopuksen pöydästä, kun hän on syönyt ja istunut pöydässä sopivan aikaa, samoin kuin vanhemmat nousevat pöydästä sitten, kun ruoka on syöty ja kuulumiset rauhassa vaihdettu. Jos esikoinen ei ole tällöin vielä syönyt loppuun, hänelle kerrotaan, että saa syödä loppun rauhassa itsekseen. Jos lopettaa tällöin syömisen, annetaan olla hetken aikaa ennen kuin kerrotaan, että olet varmaankin syönyt nyt riittävsti, laitetaanpa lautanen pois. Riippumatta siitä, onko syönyt riittävästi. Vanhempi voi esikoisen jäädessä yksin pöytään olla lähellä esim. keittiötä siistimässä vielä ja kannustamasa syömään, mutta liikaa tuota ei kannata pitkittää. Jos syöminen loppuu, lautanen memee pois. Ja tämä siis pitää aina selittää sille lapselle.

En usko, että kovin montaa kertaa peräkkäin haluaa lähteä nälkäisenä pois ruokapöydästä.

Vierailija
9/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi joku rangaistus, sillähän tällä palstalla kaikki selvitetään. Kiellä vaikka nukkuminen.

Vierailija
10/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin hän siis jää yksin pöytään eikä syö. Meillä on pieni keittiö ja erillinen ruokailutila, josta on osittainen näköyhteys keittiöön. Ap

Vierailija
11/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmanko suomalaiset hotkii ruokansa, jos tälliaisia typeryyksiä lapsille opetetaan.

Vierailija
12/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmanko suomalaiset hotkii ruokansa, jos tälliaisia typeryyksiä lapsille opetetaan.

Ei, vaan silloin syödään yhdessä ruoka-aikaan. Jos se ei onnistu, ei muun perheen tarvitse jäädä jumittamaan. Miten lapsi oppii ikinä ruokatunnin yms. merkityksen jos aina saa istua lautasen edessä puoli päivää?

Vierailija
13/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin hän siis jää yksin pöytään eikä syö. Meillä on pieni keittiö ja erillinen ruokailutila, josta on osittainen näköyhteys keittiöön. Ap

Ok. Mä varmaan vain nousisin ja sanoisin, ettei ole pakko syödä.

Vierailija
14/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on oppinut käyttämään valtaa.

Vierailija
15/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli tuntia syömiseen, sen jällkeen saa tabletin 30 minuutiksi.

Jos hää syömään, tablettiaika vähenee ja kuopus saa katsella tablettia yksin.

Vierailija
16/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen syö silloin kun ehtii. Ketään ei odotella. Outoa jos pitäisi istua ja odotella että kaikki ovat syöneet.

Vierailija
17/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten on syömättä, oma vikansa. Ei tuon ikäistä tarvitse enää paapoa ja mamman istua kättä pitämässä vieressä.

Perhe syö ihan rauhassa ja se yksi syö mitä ehtii tai jää yksin syömään, jos ei ehdi. Jos ei jää yksin, niin hän nousee pöydästä, kiittää ja vie astiansa tiskikoneeseen.

Kolmen äiti

Vierailija
18/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et opeta lapsillesi että ruoka-aika on tiettynä ajankohtana? Kasvatat elämänkoululaista joka saa potkut heti ensimmäisenä työpäivänä. Jos safka-aika on klo 17-17.45, niin silloin ruoka on syötävä, muuten seuraava on murkina on iltapala. Ruuasta saa toki kieltäytyä, mutta jos sen on ottanut lautaselle ja jää haaveilemaan loppuillaksi, on edessä pöydän siivous.

Vierailija
19/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on pakko hotkia. Koulussa ruokaaika on 30 min, mutta käytännössä jo otteluun menee 10-15 min ja pitää ehtiä syödä ja käydä wc:ssa. Työelämässä ruokatauko 20 min ja sekin esim minulla on työaikaa eli jos puhelin soi tai jollain on asiaa niin on homma hoidettava.

Vierailija
20/143 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuon takia suomalaiset on mahavaivaisia ja lihavia, kun eivät edes pureskele ruokaansa vaan hotkivat suurin piirtein seisaallaan. Ruuansulatus alkaa jo suussa kun pureskellaan pieniä eriä kerrallaan. Nykyään syön aina yksin koska saan käyttää siihen niin paljon aikaa kun haluan ja tarviin.

Reissussa kaverin kanssa syön omia eväitä pureskellen niitä ties kuinka kauan, samalla kun kaveri hakee huoltsikalta hampparin ja vetää sen parilla puraisulla. sitten kärvistelee koko matkan. Puhun autoreissuista. Ravintolaan hänen kanssaan en edes lähde.

Ja mitä ihmeen siivoamista pöydässä on, jokainen vie lautasensa mennessään. On jumankauta vaikeaa syöminen, kaikilla ei ole edes ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan