Kuinka moni on tilannut omakannan lokitiedot ja paljastuiko ylläreitä?
Minä tilasin tänään. Kohta paljastuu, että onko urkittu..
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Minua kummastuttaa Oulussa tilanne, eräs osastosihteeri kertoi X henkilöstä tietoja. Jota ei hänen ei pitäisi tietää.
Eli pitääkö X sän erikseen pyytää kuka on käynyt katsomassa tietoja.
käsittääkseni omakanta ei tätä kerro kattavasti.
Omakantaan menee vain osa tiedoista jemmaan, lääkäri selitti minulle. Koko kertomus ja sitä koskevat urkuntatiedot pyydetään sieltä missä on hoidettu. Potilasasiamies jeesaa miten homma pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Miten voisi saada sairaalan kirjaukset? Leikkauksen jälkeen osastonlääkäri tiesi kertoa leikkauksesta monia asioita, joita ei lue kannassa. Osastosihteeri lähetti saman tekstin, joka oli kannassakin. Miten saan luettavakseni sen tekstin, joka on jollain kirurgian sivulla tms.?
Soita sairaalan potilasasiamiehelle.Se neuvoo.On sen pääasiallinen duuni näet.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin lääkäri, en kirjoittaisi tai uusisi yhtään reseptiä, jos en tietäisi mitä muita lääkkeitä on käytössä. Sairasta tällainen peittely. Jos menetät tajuntasi ja sinut viedään sairaalaan, olisi todella tärkeää, että lääkäri pystyisi katsomaan sairaskertomuksestasi muut sairautesi ja lääkityksen.
Hoidettiin sitä ennenkin ilman tietoja. Toi on höpönhöpöä ja pelottelua.
Tiedättekö mikä on parasta? Sairaalassa on lauma ihmisiä, jotka saa tutkia niitä rauhassa ja poistaa vaan jälkensä perään. Helppoa, jos on tietojärjestelmäpuolella. Pelottaako? Mikään järjestelmä ei ole aukoton ja peräpukamanne saattavat paljastua sille labrasandaaleissa kulkevalle insinööri-Terolle.
Mulle on aivan sama, kuka mun tietoja on katsonut. Korona? Angiina? Pari normaalia raskautta? Yksi kynnen alle mennyt tikku ja tulehtunut sormi? Siitä vaan kurkkimaan. En tosiaan ala selvitellä katsojia, koska aivan älytön ajatuskin, että vaivaisin muutenkin kiireistä porukkaa selvityspyynnöillä, joiden antama tieto on merkityksetön.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mikä on parasta? Sairaalassa on lauma ihmisiä, jotka saa tutkia niitä rauhassa ja poistaa vaan jälkensä perään. Helppoa, jos on tietojärjestelmäpuolella. Pelottaako? Mikään järjestelmä ei ole aukoton ja peräpukamanne saattavat paljastua sille labrasandaaleissa kulkevalle insinööri-Terolle.
Mulle on aivan sama, kuka mun tietoja on katsonut. Korona? Angiina? Pari normaalia raskautta? Yksi kynnen alle mennyt tikku ja tulehtunut sormi? Siitä vaan kurkkimaan. En tosiaan ala selvitellä katsojia, koska aivan älytön ajatuskin, että vaivaisin muutenkin kiireistä porukkaa selvityspyynnöillä, joiden antama tieto on merkityksetön.
No vähän riippuu kuka on kiinnostava kellekin🤣
Olin joskus sairaalassa kesätöissä.Onhan ne kertomukset kiinnostavaa luettavaa,pakko muöntää!
Mun vastaamon tiedoissa ainakin on käyty, ei tarvitse suotta tilata. Ja ainiin, voi käydä joka päivä jatkossakin eikä siitä saa ees mitään sanktiota, tuskin edes tekijä. Että eipä vois kannan lokitiedot enää vähempää kiinnostaa, voi painaa vaikka hesariin epikriisit eikä enää hetkauta:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voisi saada sairaalan kirjaukset? Leikkauksen jälkeen osastonlääkäri tiesi kertoa leikkauksesta monia asioita, joita ei lue kannassa. Osastosihteeri lähetti saman tekstin, joka oli kannassakin. Miten saan luettavakseni sen tekstin, joka on jollain kirurgian sivulla tms.?
Omalla kohdallani myös potilasasiamies on sekaantunut ja osallinen urkintavyyhtiin ja väärien tietojen antamiseen/kirjaamiseen,joten kaikille ei tuo vaihtoehto omassa sairaanhoitopiirissä sovi. Sellaisessa tapauksessa kannattaa olla yhteydessä toisen piirin asiamieheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani myös potilasasiamies on sekaantunut ja osallinen urkintavyyhtiin ja väärien tietojen antamiseen/kirjaamiseen,joten kaikille ei tuo vaihtoehto omassa sairaanhoitopiirissä sovi. Sellaisessa tapauksessa kannattaa olla yhteydessä toisen piirin asiamieheen.
Suomessa valvovat viranomaiset suojelevat virkamiehiä
FinDataa ei kiinnosta saatika estä yhdenkään asiakkaan mahdollisiin terveydenhuollon järjestelmiin itse asettamat "luovutuskiellot". FinData kun saa tietonsa suoraan potilastietojärjestelmistä joiden monia kirjauksia (lääkäreiden/hoitajien tekemiä) asiakkaat eivät näe. FinData saa ne kaikki ja myy ne eteenpäin, eikä sitä pysty estämään edes moista heiltä vaatimalla. On kokeiltu ja vastauksensa on kirjaimellisesti luokkaa "Et ole esittänyt perusteluja sille miksi emme voisi tallentaa saatika jakaa tietojanne."
Suoraan lainaten FinDatalta saamaani vastausta;
"Ette ole myöskään ilmoittanut sellaista henkilökohtaiseen tilanteeseenne liittyvää erityistä perustetta, johon vastustuspyyntönne perustuu. Tämän vuoksi pyyntöänne tietojenne käsittelyn lopettamisesta ei valitettavasti voida toteuttaa."
Se etten halua jakaa omia terveystietojani ulkopuolisille saatika salli moisten myymistä kenellekään EI siis riitä perusteluksi heille. Mutta kaikkien terveystietoja ostavien rahat ilmeisesti riittävät heille perusteluksi niiden myymiseen? Tässä on mielenkiintoinen moraali-ongelma eikä se ole minun.
Vierailija kirjoitti:
Minua kummastuttaa Oulussa tilanne, eräs osastosihteeri kertoi X henkilöstä tietoja. Jota ei hänen ei pitäisi tietää.
käsittääkseni omakanta ei tätä kerro kattavasti.
Saamaa mietin. Ja myös Oululaisen osatosihteerin vuoksi !
Omakannassa näkyy kyllä esim kenen kanssa olen ollut puhelimessa, muttei siitä suoraan näe kuka on katsonut minun tai lapseni tietoja.
Tarvitseeko osastonsihteeri tietää koko nimi tai syntymä aika , jotta voi urkkia ?
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä saa.
Mitä ei saa,lokitietojako? Tottakai ne saa,eri asia sitten,saatko ne totuudenmukaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoitellaan nyt hölynpölyä.
Et pysty näkemään kuka tietojasi on käynyt katsomasa. Tässä on juuri omakannan ongelma, sinne pääsevät kaikki sairaanhoitajista ja optikoista sosiaalitanttoihin, ilman jälkiä.
Näet vain kysymällä erikseen siltä organisaatiolta jonka luulet tietojasi katsoneen.
Omakannan potilastietojen luovutuslupa kannattaa kieltää.
Ne lokitiedot näet sieltä omakannasta, ei tarvi tilata mistään.
Siis ettäkö lokitiedot näkee kannasta? Tämän väitteen kirjoittaja ei nyt ole kartalla asioista. Lokitiedot tulee aina tilata erikseen hoitoyksikkökohtaisesti. Kummallisia käsityksiä joillakin ihmisillä siitä,mitä lokitiedot oikeasti ovat ja mitä ne pitävät sisällään.
Kylläpä ihmisten elämä on vaikeaa. Lokitiedot sieltä ja täältä ja vielä tuolta. Kävin Kanta.fi:ssä laittamassa suostumuseni, sairaustietojani saa katsoa jos tarvis. Jos joku haluaa lukea astmastani ja nivelrikostani ja muutamasta muusta sairaudestani, niin siitä vaan. Tylsää luettavaa, tuskin ketään kiinostaa, jos ei ole aivan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käsittääkseni omakanta ei tätä kerro kattavasti.Saamaa mietin. Ja myös Oululaisen osatosihteerin vuoksi !
Omakannassa näkyy kyllä esim kenen kanssa olen ollut puhelimessa, muttei siitä suoraan näe kuka on katsonut minun tai lapseni tietoja.
Tarvitseeko osastonsihteeri tietää koko nimi tai syntymä aika , jotta voi urkkia ?
Osatosihteerihän on yksi tärkeimmistä ihmisistä osastolla. Hän tilaa röntgenit ja muut tutkimukset ym. potilaille, joissain paikoissa purkaa saneluita, huolehtii kaikesta, jotta osasto pyörii. Hän ei ole urkkija! Tietenkin hänelläkin on vaitiolovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoitellaan nyt hölynpölyä.
Et pysty näkemään kuka tietojasi on käynyt katsomasa. Tässä on juuri omakannan ongelma, sinne pääsevät kaikki sairaanhoitajista ja optikoista sosiaalitanttoihin, ilman jälkiä.
Näet vain kysymällä erikseen siltä organisaatiolta jonka luulet tietojasi katsoneen.
Omakannan potilastietojen luovutuslupa kannattaa kieltää.
Ne lokitiedot näet sieltä omakannasta, ei tarvi tilata mistään.
Siis ettäkö lokitiedot näkee kannasta? Tämän väitteen kirjoittaja ei nyt ole kartalla asioista. Lokitiedot tulee aina tilata erikseen hoitoyksikkökohtaisesti. Kummallisia käsityksiä joillakin ihmisillä siitä,mitä lokitiedot oikeasti ovat ja mitä ne pitävät sisällään.
Uskokaa jo että kokonainen ja kattava hoitotiedosto on siellä omassa hoitopaikassa missä hoitokin on tapahtunut. Lokitiedot tota hoitoa koskien pyydetään tosta hoitopaikasta.Noita tietoja voi tsekkailla vaan alueen sisällä eli ei koko maassa.
Omakantaan siirtyy osa noista tiedoista ja niitä voi kurkkia koko maassa.Sen voi estää laittamalla suostumuksen peruutuksen omien tietojen hallinnan kautta.
Näin lääkäri selitti asian.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ihmisten elämä on vaikeaa. Lokitiedot sieltä ja täältä ja vielä tuolta. Kävin Kanta.fi:ssä laittamassa suostumuseni, sairaustietojani saa katsoa jos tarvis. Jos joku haluaa lukea astmastani ja nivelrikostani ja muutamasta muusta sairaudestani, niin siitä vaan. Tylsää luettavaa, tuskin ketään kiinostaa, jos ei ole aivan pakko.
Kylläpä olet onnekas,ettei sinulla ole yhtä vaikea tilanne kuin monilla muilla. Tuliko nyt hyvä mieli? Monilla muilla nimittäin on niin paljon värikkäämpi sairaus-/potilas-/'asiakas'historia,että tietoja todellakin käytetään hyväksi ja urkitaan/luovutetaan luvatta esim. 'koulutustarkoituksiin'. Mutta joo,kivat sulle.
Joko aloittaja sai lokit? Asiasta riippuen 1-3 kuukautta on aikaa luovuttaa,mutta jos sen jälkeen ei tietoja toistuvista pyynnöistä huolimatta ole luovutettu,asia on vietävä eteenpäin ja tehtävä poliisille tutkinta pyyntö.
Käyn vain yksityislääkärissä enkä anna jakaa tietoja eteenpäin.Tietosuoja on liian heikkoa.Yksityiseltä eivät pullauta tietoja kantaan jos sanoo että älä laita sinne.