Kuinka moni on tilannut omakannan lokitiedot ja paljastuiko ylläreitä?
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin laittaa OmaKantaan tietojen luovutuskielto (suostumuksen peruutus) noin aluksi, jos tietojen urkinta on huolena. Se estää edes sen että toisella alueella ei tirkistellä tietoja. Terveysalan ammattilaiset tekee niin ja neuvoivat minuakin.
Jos käyn toisella hyvinvointialueella lääkärissä (julkinen) eikö siellä nähdä kotihyvinvointialueella tehtyjä merkintöjä?
Ei jos laitat kiellon OmaKannan omien tietojen hallinnan kautta. En muista oliko se muuttunut nyttemmin nk suostumuksen peruutukseksi. Voit tarpeen mukaan näyttää tiedot itse puhelimeltasi lääkärissä mutta katsoa niitä ei saa jos kielto päällä. Samalla kielsin joka ikisen reseptitiedon katselun. Kun menen apoteekkiin, vapautan ko reseptin jotta näkevät just ton apteekissa. Näin neuvottiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä huomasin että Fennia vakuutusyhtiö oli käynyt pyytämässä tietojani, ilmeisesti sen vuoksi, kun olin ajanut autolla kolarin ja auto meni lunastukseen. En tiennyt että ne tiedot ovat noinkin julkista riistaa.
Olet todennäköisesti ihan itse antanut Fennialle luvan hakea terveystietosi, joko korvaushakemuksessa tai jo vakuutusta ottaessasi.
Vierailija kirjoitti:
Mä huomasin että Fennia vakuutusyhtiö oli käynyt pyytämässä tietojani, ilmeisesti sen vuoksi, kun olin ajanut autolla kolarin ja auto meni lunastukseen. En tiennyt että ne tiedot ovat noinkin julkista riistaa.
No huh, tuskin on noin vaan luvallista!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin laittaa OmaKantaan tietojen luovutuskielto (suostumuksen peruutus) noin aluksi, jos tietojen urkinta on huolena. Se estää edes sen että toisella alueella ei tirkistellä tietoja. Terveysalan ammattilaiset tekee niin ja neuvoivat minuakin.
Riippuu kuule asiasta ja henkilöstä,jonka tietoja halutaan. Sosiaalitoimi pääsee käsiksi ja heille luovutetaan aivan kaikki mitä sinusta on koko elämäsi aikana mihin tahansa viranomaisrekosteriin kirjattu jos he niin tahtovat. 'perustelu' on ;"meillä on huoli ja valmistelemme huostaanottoa". Vanhemmille tästä asiasta ei tosin koskaan kerrota-he saavat tiedon sitten,kun lapsi viedään viranomaisten mukaan suoraan synnytyslaitokselta/lääkäristä/koulusta/tullaan poliisien kanssa oven taakse. Jos olet onnekas,selviät askaudesta ja synnäriltä ilman lastensuojeluilmoituksia,mutta sitten on edessä vielä neuvola,lääkärikäyntejä,hoitajakäyntejä,koulu terveydenhuoltoa jne. Että kannattaisi olla kiinnostunut mitä niihin ikuisuuden vanhoihin asiakirjoihin on joskus villeinä teinivuosinasi tai masennuskautenasi joku raapustanut-kaikkia kirjauksia myös vuosikymmenien takaa, käytetään sinua vastaan jos sossu (koskee myös lapsettomille lääkäreitä,psykiatreja,poliisia,kelaa jne) niin tahtoo.
Reseptitietojen kyttäilyn voi myös estää omakannassa laittamalla kiellon päälle. Terveysalan tutut neuvoivat ja on helppo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain. Sinä et esim saa henkivakuutusta tai se on hyvin rajattu jos on mt-diagnooseja,päihdeongelma ym. Miksikähän te kuvittelette,että kaikki tiedot on edes mahdollista urkkia,saati luovuttaa jonnekin vakuutusyhtiöön? No koska rikkaat sijoittajat tykkäävät kyttyrää,jos köyhälle joudutaankin maksamaan korvauksia. Potilastiedot ovat mainio keino evätä korvaukset,jos niistä löytyy mitään flunssaa kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Reseptitietojen kyttäilyn voi myös estää omakannassa laittamalla kiellon päälle. Terveysalan tutut neuvoivat ja on helppo juttu.
Ei voi. Niitä ei saa mitenkään piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tilannut. Vaikea tulkita. Hyvin monet katsoneet tietoja, pitäisi muistaa ta:n puhelimeen vastanneiden nimetkin, jotta tietäisi ovatko asiattomia urkkijoita vai vain puhelinvaihteessa tiedot esille ottaneita.
Ei kai ne voi työntekijöitten nimiä kertoa ihan tostanoin? Jokuhan saattas alkaa häiriköimään niitä.
Kyllähän niissä lokitiedoissa näkyy työntekijöiden nimet. Myös puhelinvaihteessa sanotaan ainakin etunimi, ehkä kysyttäessä myös sukunimi. Mutta nämä kaikkihan täytyisi olla päivämäärittäin itsellä ylhäällä, jotta voisi verrata, onko lokissa samat nimet ja päivämäärät. Minulla ei tällaisia ainakaan ole ylhäällä. Jotkut jo kertoivat, että heillä on.
Mikähän juttu tuo ylempänä oleva on? 1500-2000 eri henkilöä kytännyt tietoja, jotka vääristeltyjä, 340 päivää vuodesta käsitelty tietoja? Miten täällä voi tapahtua tuollaista? Toivottavasti syylliset joutuvat vastuuseen!
Miten voisi saada sairaalan kirjaukset? Leikkauksen jälkeen osastonlääkäri tiesi kertoa leikkauksesta monia asioita, joita ei lue kannassa. Osastosihteeri lähetti saman tekstin, joka oli kannassakin. Miten saan luettavakseni sen tekstin, joka on jollain kirurgian sivulla tms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todennäköisesti ihan itse antanut Fennialle luvan hakea terveystietosi, joko korvaushakemuksessa tai jo vakuutusta ottaessasi.
En todellakaan. Kyseessä oli työsuhdeauto ja siis firman vakuutus. Mulla ei ole mitään tekemistä Fennian kanssa, omat vakuutukset kokonaan muussa yhtiössä.
Jos olisin lääkäri, en kirjoittaisi tai uusisi yhtään reseptiä, jos en tietäisi mitä muita lääkkeitä on käytössä. Sairasta tällainen peittely. Jos menetät tajuntasi ja sinut viedään sairaalaan, olisi todella tärkeää, että lääkäri pystyisi katsomaan sairaskertomuksestasi muut sairautesi ja lääkityksen.
Minua kummastuttaa Oulussa tilanne, eräs osastosihteeri kertoi X henkilöstä tietoja. Jota ei hänen ei pitäisi tietää.
Eli pitääkö X sän erikseen pyytää kuka on käynyt katsomassa tietoja.
käsittääkseni omakanta ei tätä kerro kattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi, käy katsomassa hönö
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin lääkäri, en kirjoittaisi tai uusisi yhtään reseptiä, jos en tietäisi mitä muita lääkkeitä on käytössä. Sairasta tällainen peittely. Jos menetät tajuntasi ja sinut viedään sairaalaan, olisi todella tärkeää, että lääkäri pystyisi katsomaan sairaskertomuksestasi muut sairautesi ja lääkityksen.
Oon toiminut näin jo kauan eikä ole ollut mitään ongelmaa. Katson sitten itse interaktiot tietokannasta. Ei ole hankalaa vaikka en ole alan ihminen. Lääkärit haluavat vain pullistella tällä asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Kyseessä oli työsuhdeauto ja siis firman vakuutus. Mulla ei ole mitään tekemistä Fennian kanssa, omat vakuutukset kokonaan muussa yhtiössä.
tämä on sitä urkintaa. jota kuta kiinnosti.
Lukeeko tiedoissa mitään, jos ei ole käynyt lääkärissä pariinkymmeneen vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa reseptitietojen hallinnasta. Laita vaan ruksi lääkkeen kohdalle jonka haluat piilottaa. Jätän yleensä vain rasvat näkyviin (ihottumaan). Ennen apteekkia otan ruksin pois. Kerran unohdin ottaa pois ja apteekki sanoi, että lääkettä ei ole määrätty. Lääkärissä sanotaan vaan että jaahas, olet piilottanut tiedot. Se tieto näkyy lääkärille, ei muuta. Lääkäri tämän keinon minulle alunperin neuvoikin ja hyvin toimii!