Kuinka moni on tilannut omakannan lokitiedot ja paljastuiko ylläreitä?
Minä tilasin tänään. Kohta paljastuu, että onko urkittu..
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ikinä käynyt HUS alueella antamassa näytteitä, niin on suuri mahdollisuus, että minä olen yksi nimistä lokitiedostoissasi.
Työskentelin yli 10 vuotta siellä laboratoriossa ja tuli kyllä ihan työnpuolesta päivittäin katselemaan niitä terveystietoja.
Laboratoriossa työskentelevät eivät pääse näkemään terveystietoja. Kokeiden tuloksia ainoastaan
Vierailija kirjoitti:
Minä tilasin. Kysyttiin nimeltä ketä hoitajaa epäilen. Ei suostuttu antamaan tietoja kun en halunnut nimiä mainita.
Minä taas epäilen eri yksikössä toimivaa tuttua. Mistä näkee KAIKKIALTA tulleet kirjautumiset?
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä suosittelen jokaista vähänkään järkevää kansalaista olemaan kiinnostunut omien tietojensa käytöstä ja tilaamaan ne lokitiedot kulloiseltakin rekisterinpitäjältä eli esim. nykyään omalta hyvinvointialueeltaan. Ohjeet lokitietojen pyytämiseen löytyvät hyvinvointialueen verkkosivuilta. Käytännöt vaihtelevat alueittain.
Samoin kannattaa toimia yksityisten palveluntuottajien kanssa eli jos käy Mehiläisessä, Terveystalossa tmv. on niistäkin mahdollista pyytää omat lokitiedot tarkastettavaksi kahdelta edeltävältä vuodelta.
Vain saamalla kiinni urkkijat ja tekemällä heistä rikosilmoituksen, saadaan alalta kitkettyä tätä laitointa uteliaisuutta toisten salassa pidettäviä tietoja kohtaan.
Näkyykö sieltä myös eri hyvinvointialueelta tehdyt kirjautumiset?
Olen itse töissä terveydenhuollossa toimistotehtävissä. En ole tilannut omia lokitietojani ikinä. Jos epäilisin, että joku tuttu on käynyt tiedoissani, niin sitten tilaisin. Näitäkin tapauksia toki on ja valitettavasti myös terveydenhuollon sisällä.
Meille tulee silloin tällöin lokitietopyyntöjen jälkeen lisäselvityspyyntöjä, kun ihmiset eivät tajua, keitä heille itselleen täysin tuntemattomat henkilöt ovat, jotka ovat käyneet heidän tiedoissaan, ja epäilevät siksi väärinkäytöksiä. Nämä ihmiset eivät ole mitään julkkiksia, joiden asiat ehkä voisivat kiinnostaa myös heille itselleen tuntemattomia ihmisiä.
Jokaisen olisi hyvä ymmärtää, että heidän tiedoissaan käyvät työnsä puolesta muutkin kuin juuri se lääkäri ja hoitaja, jotka ovat heidät tavanneet tai puhuneet puhelimessa heidän kanssaan. Esim. itse joudun käymään ihmisten perustiedoissa ja joskus myös potilastiedoissa erilaisiin heitä koskeviin laskuihin ja lausuntopyyntöihin liittyen, heidän reseptejään uusivat muutkin kuin juuri heidän oma lääkärinsä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä suosittelen jokaista vähänkään järkevää kansalaista olemaan kiinnostunut omien tietojensa käytöstä ja tilaamaan ne lokitiedot kulloiseltakin rekisterinpitäjältä eli esim. nykyään omalta hyvinvointialueeltaan. Ohjeet lokitietojen pyytämiseen löytyvät hyvinvointialueen verkkosivuilta. Käytännöt vaihtelevat alueittain.
Samoin kannattaa toimia yksityisten palveluntuottajien kanssa eli jos käy Mehiläisessä, Terveystalossa tmv. on niistäkin mahdollista pyytää omat lokitiedot tarkastettavaksi kahdelta edeltävältä vuodelta.
Vain saamalla kiinni urkkijat ja tekemällä heistä rikosilmoituksen, saadaan alalta kitkettyä tätä laitointa uteliaisuutta toisten salassa pidettäviä tietoja kohtaan.
Näkyykö sieltä myös eri hyvinvointialueelta tehdyt kirjautumiset?
Kuten tuossa edellä on kerrottu, niin tiedot pitää pyytää jokaiselta rekisterinpitäjältä erikseen. Eri alueilla on erilliset potilastietojärjestelmät ja yksityisessä terveydenhuollossa omansa. Ei ole olemassa mitään yhteistä tahoa, jolta voisi pyytää koko Suomen potilastietojärjestelmien lokitiedot itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että jotkut virkamiehet käsin näitä tietopyyntöjä selvittelevät. Tapa se on tämäkin tuhlata julkisia varoja.
Kirjaamoissa on näihin erikseen työntekijät ja heilläkin esimiehet. Puhutaan kuitenkin todella vakavista rikoksista
Jos se on yleistä viihdettä kysellä näitä lokitietoja, niin olisiko siellä syytä automatisoida tämä lokien haku ja käsittely? Näin tehdään yksityisellä mitä tulee GDPR:ään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tilasin. Kysyttiin nimeltä ketä hoitajaa epäilen. Ei suostuttu antamaan tietoja kun en halunnut nimiä mainita.
Laitonta. Niin luovuttamatta jättäminen kuin nimien kyselykin. Kertoo siitä että on käyty urkkimassa. Kannattaa tilata tiedot kirjaukset jne kaikista paikoista joissa ikinä olet asioinut elämäsi aikana. Tilaus siis arkistosta ja tietosuojavastaavalta, ei miltään hoitajilta tai pelkkiä omakanta kirjauksia,vaan aivan koko potilashistoriasi,joko digitaalisena tai mieluummin paperisina. Itselläni kertynyt läpi käytävää paperiaineistoa n. 10 täyttä banaanipavilaatikollista,eikä kaikkia tietoja edes luovutettu. Elämme lämpimädässä maassa. Ja joo,lopetin lääkäri käynnit jo v2019 juuri tämän massiivisen ja törkeän mustamaalaamiseni ja urkinnan vuoksi. Aina Vo:lle nauhuri mukaan ja ne puhelut tallennetaan.
Olet onnekas - tai tyhmä - jos et ole käynyt viiteen vuoteen lääkärissä.
Selvästi et ole myöskään sairas. Vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että jotkut virkamiehet käsin näitä tietopyyntöjä selvittelevät. Tapa se on tämäkin tuhlata julkisia varoja.
Kirjaamoissa on näihin erikseen työntekijät ja heilläkin esimiehet. Puhutaan kuitenkin todella vakavista rikoksista
Jos se on yleistä viihdettä kysellä näitä lokitietoja, niin olisiko siellä syytä automatisoida tämä lokien haku ja käsittely? Näin tehdään yksityisellä mitä tulee GDPR:ään.
En tiedä, kuka tuossa yllä on puhunut jostain kirjaamojen työntekijöistä ikään kuin nämä hoitaisivat näitä asioita itsenäisesti. Sitähän kirjaamo ei todellakaan tee.
Käytännössä lokitietopyyntöjen käsittely menee seuraavasti: Kirjaamo on se taho, joka kirjaa ja välittää nämä pyynnöt edelleen vastuussa olevalle taholle, joka on yleensä joku hallinnollinen ylilääkäri. Sen jälkeen ylilääkäri tai yleensä hänen sihteerinsä pyytää lokitiedot alueen eri potilastietojärjestelmien ja asiakastietojärjestelmien pääkäyttäjiltä. Sitten kun tiedot tulevat, niin pyyntöön vastaa henkilökohtaisella kirjeellä se ylilääkäri ja joko liittää ne lokitiedot kokonaisuudessaan mukaan tai joissain paikoissa tarjoaa henkilölle mahdollisuuden tulla niitä katsomaan.
Vastauksen mukana pyytäjälle tarjotaan aina mahdollisuutta tehdä lisäselvityspyyntö asianmukaisella lomakkeella, jos hänen mielestään hänen saamissaan lokitiedoissa on jotain hämärää. Tämäkin pyyntö ohjataan jälleen kirjaamosta ylilääkärille, joka joutuu sitten selvittämään työntekijöiltä näiden lähiesihenkilöiden kautta, miksi työntekijät ovat lokitiedoissa käyneet. Yleisesti ottaen tähän tulee sitten vastauksia siitä, miten kyseinen työntekijä on ollut hoidon tarpeen arviossa puhelimessa, varannut kyseiselle potilaalle vastaanottoaikaa lääkärille, uusinut hänen reseptejään tms. Nämä asiat täytyy jotenkin toki selvitellä potilastietojärjestelmästä, koska yleensä kukaan ei todellakaan muista, keiden kaikkien tuhansien ihmisten tiedoissa on työnsä puolesta käynyt ja mahdollisesti hyvinkin kauan aikaa sitten.
Prosessia on siis mahdotonta automatisoida tai siirtää kokonaan jollekin kirjaamolle, joka ei ole potilastietojärjestelmän vastuutaho.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kukaan mitään käsin tee. Rekisterinpitäjä näppäilee koneelle päivämäärät miltä ajalta tiedot halutaan ja painaa tulostusnappia. Max 15s
Vierailija kirjoitti:
Minä en suosittele, että esimerkiksi parisataa tuhatta ihmistä lähettäisi nyt lokitietopyynnön noin vain yleisestä kiinnostuksesta meidän hyvinvointialueen kirjaamoon. Se tukkisi kaikkien muistutusten ja lausuntopyyntöjenkin käsittelyn ainakin pariksi vuodeksi.
Suosittelen tällaisia tietopyyntöjä vain, jos ihan oikeasti epäilee, että joku tuttu tietää omista asioista enemmän kuin pitäisi ja tämä henkilö työskentelee siinä terveydenhuollon yksikössä tai alueella, jossa epäilijä itse käy hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kukaan mitään käsin tee. Rekisterinpitäjä näppäilee koneelle päivämäärät miltä ajalta tiedot halutaan ja painaa tulostusnappia. Max 15s
Luuletko, että jostain lähetetään vain suoraan jokin tekninen raportti pyytäjälle? No ei lähetetä, vaan se lokitietopyyntöön vastaaminen vaatii useamman henkilön puuhastelua.
Maksaako omien tietojen tilaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ole kiinnostunut sinun peräpukamista.
Ihmisiä ei mikään muu niin paljoa kiinnostakaan kuin urkkia toisten asioita. Omakantaa tulisi siivota ja päivittää - ja irroittaa mieluiten netistä pois suurimmaksi osaksi kokonaan; on vain muutenkin ajan kysymys milloin joku hakkeroi ne kaikki julkisiksi.
Olisi hyvä jos sieltä myös siivottaisiin merkintöjä pois ja oltaisiin huolellisempia sanavalinnoissa ja varmistettaisiin että kirjaava lääkäri on oikeasti ymmärtänyt/kuullut asian oikein. Se on kiva kun sieltä voi kaivaa vuosia vanhoja asioita esiin ja antaa niille painoarvoa jota niillä ei välttämättä ole. Varsinkin mt-puolen asiat leimaavat asiakasta loppuelämän, vaikka ongelma olisi ohi ja asiakkaan elämä normaalia ja tasapainoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tilannut eikä kiinnosta idioottien pesanttien urkinnat. Näkeehän sen jo naamasta että aivojen tilalla on pullamössöä, joten mitään järkevää tai kunniallista toimintaa ei ole tällaisilta henkilöiltä odotettavissa
Siinä vaiheessa alkaa kiinnostamaan,kun saat väärää hoitoa,joka voi aiheuttaa esim pysyvän vamman tai hengenvaaran tai vaikkapa vuosikausia kestäviä, valheellisiin/virheellisiin kirjauksiin nojaavia , lastensuojelutoimenpiteitä/viranomaiskiusantekoa/huonoa kohtelua terveydenhuollossa tai perättömiä huoli-ilmoituksia mistä milloinkin. Ei niitä tietoja tarvitse lukea jos ei vielä tunne tarvetta,mutta kun aikaa kuluu,tietoja ei ole enää mahdollista saada,jos jotain vakavaa tapahtuukin ja haluat selvittää totuuden virkavastuulla toimineiden henkilöiden sikailuista.
Millaisia vammoja?&nbn
No käytäppä mielikuvitustasi,millaisia niin fyysisiä kuin psyykkisiä vammoja ja mahdollisesti loppuelämän pilaavia haittoja voi terveydenhuollon virheellisestä toiminnasta seurata. Omiani en ala tuntemattomille täällä kertoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako omien tietojen tilaaminen?
Kaikki itseä koskevat kirjaukset eli potilas- ja asiakasrekisterimerkinnät (sosiaalihuolto) on oikeus pyytää kerran vuodessa maksutta.
Lokitiedot voi pyytää kahdelta edeltävältä vuodelta maksutta. Sen jälkeen voit pyytää kerran vuodessa tiedot maksutta, mutta mikäli pyydät samalta ajanjaksolta, jolta olet jo pyytänyt niitä kertaalleen, siitä on mahdollista periä kohtuullinen maksu.
Eli lähtökohtaisesti maksutonta, kun noudatat laissa olevia oikeuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lukee keskenmenon kaavinnan yhteydessä: potilas ei suostu riisumaan housujaan.
Joku kun lukee, pitää mua hulluna.
Oikeasti en suostunut riisumaan sukkiani, kun paleltaa helposti.
Kirjauksen teki ulkomaalainen lääkäri, jolla huono suomenkieli.
Teet kirjauksesta korjauspyynnön eli vaadit korjaamaan virhekirjauksen.
Se on kuule todella harva kerta kun kirjauksia ruvetaan korjailemaan. On oltava melkoinen sanaseppo jos mielii saada edes selkeät valheet/todistettavasti väärät tiedot kirjauksista pois. Lääkärit ovat rikollisia jotka suojelevat kollegoidensa selustaa.
En uskalla avata sitä kauhukammiota. Tiedän että on virheellisiä kirjauksia ja kummallista tekstiä osa solkottanut nauhuriin tai koneelle. Osa ehkä asiallisia. Delete.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suosittele, että esimerkiksi parisataa tuhatta ihmistä lähettäisi nyt lokitietopyynnön noin vain yleisestä kiinnostuksesta meidän hyvinvoint
Mä suosittelen. Jokaisen tulisi noudattaa oikeuttaan tarkastaa omat tietonsa. Urkinta on ikävä kyllä hyvin yleistä. Ei se ole kansalaisen ongelma, jos rekisterinpitäjä - kuten hyvinvointialue - ei pysty vastaamaan tietopyyntöjen määrään. Kyllä omia oikeuksiaan pitää voida toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vain Kanta, vaan myös Kela!
Kelassakin on ollut urkintatapauksia. Varmaan vaan pieni osa niistäkin on paljastunut.
Mainitsin tästä jo aiemmin tuolla ketjun alkupäässä,mutta ihmiset eivät todellakaan tajua,miten massiivisesti ja törkeästi tietojamme levitellään ja urkitaan "viranomaisten" =asemansa suojissa rikoksia tekevien toimesta. En voi ymmärtää miksi suomalaiset ovat niin hiljaa näistä törkeistä väärinkäytöksistä.
Jos olet ikinä käynyt HUS alueella antamassa näytteitä, niin on suuri mahdollisuus, että minä olen yksi nimistä lokitiedostoissasi.
Työskentelin yli 10 vuotta siellä laboratoriossa ja tuli kyllä ihan työnpuolesta päivittäin katselemaan niitä terveystietoja.